Suunnitelkaapas mulle kalastot

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: Suunnitelkaapas mulle kalastot

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Siis WOT? Eikö se ole mikään 8O No jopas....

Hypoptopomatinae "Unbestimmte Gattung" (tuntematon suku) LG2

Eli mulla on kaksi kalaa, joita ei ole kalaksi tunnistettu, Siistiä :mrgreen:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Jos monniset on samoja, jotka on kuvissasi tuolla "monni"-osastossa, niin ovat kirjomonnisia, Corydoras schwartzi.
http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... ies_id=293
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

MHS kirjoitti:Jos monniset on samoja, jotka on kuvissasi tuolla "monni"-osastossa, niin ovat kirjomonnisia, Corydoras schwartzi.
Ovat juu :) Tämän tiesinkin. Vaan toisaalta en yhtään ihmettelis, jos mikään mun kaloista ei olis mitä pitäis, on niistä niin kummia asioita selvinnyt aikain saatossa :roll:

Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Aloitusviestissä vain huomasin korumonniset, siksi edellinen viestini.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

:mrgreen: Anteeksi, kirjotushärö iskenyt sinne.... Tai ajatuskatkos :mrgreen: Tyypillisiä äiti-ihmisen oireita :roll:

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Rojektit etenee pikkuhiljaa, kun ei joutilaista kaloista meinaa päästä millään eroon, niin ongelmaa on lähdetty purkamaan, yllätys yllätys, hankkimalla lisää akvaarioita :mrgreen: Pikkuhiljaa pääsevät kaikki sekalaisen seurakunnan otukset oikeanlaisiin vesiin uiskentelemaan :)

...Ja jotain eriskummallista on tapahtunut nyt isossa altaassa, nitraatin hillittömät lukemat ovat lähteneet laskuun, enään ei nouse veden vaihtoa kohti "kuin vaan" viiteen kymmeneen, kun aikaisemmin huitelivat paaaaaaaaaaljon korkeammilla. Joku tai jokin ilmeisesti on sekoittanut akvan biologian jossain kohtaa, mutta nyt on lähtenyt oikeaan suuntaan. Mutta mikä, niin on edelleen täysi mysteeri. Sitä tuolla jonkun muun ketjussakin pohdittiin ja hyviä tutkimus vinkkejä tulikin, vaikkei mistään sitten suoranaista vastausta löytynytkään. Pääasia taitaa kuitenkin olla se, että arvot ovat lähteneet laskemaan, josko se sitten pikkuhiljaa palautuisi täysin normaaleihin.

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Kirjoittelempa taas, vaikken tiedäkään ees et viitsiikö joku lukea ja neuvoa....
...Nitraatti ongelmat ison altaan kanssa takana, suodatusta, pohjaa, kasvistoa ja valoja säädetty, kalasto lähes olematon... Tästä seuranneena levää, levää ja vähän vielä levää :roll: Mikäli nyt oon oikein akvabilsani opiskellut, niin robleemana on olematon hiilaritaso (ja varmaan myös liian pitkä valaistusaika), allasta asuttaa tällähetkellä 1 pleko, 1 partis, 1käärmekala ja 16 keltabarbia (altaan tarkistettu litramäärä siis 400l vaikka alkuun puhuinkin 500litrasta :roll: ), nyt siis tarvis opetella tekemään varmaan kiljua. Olis pitänyt teininä sekin homma harjoitella, niin olis nyt hallussa :mrgreen: Kaikki vinkit siis tervetulleet tämän asian tiimoilta, samoin kalastonrakennus ehdotuksia kyseiseen altaaseen otetaan vastaan erittäin mieluusti :)

"Ongelma" numero 2, bongasin eräästä kaupasta 6 kpl Pristolepis fasciataa, aivan kamalan näköisiä otuksia, mutta samalla niin hellyyttäviä. Nyt oon aivan rakavoitunut moisiin, mutta kun ei otuksesta löydy kunnolla mitään tietoa. Olis kauhean kiva tietää millaisen altaan ja seuran tarttisivat. Sen tiedän, että pienet kalat katoaa moisen kitaan hyvinkin nopsaan, täältäkään ei hakemalla löytynyt kuin yksi ketju, jossa muutama viesti vuodelta miekka ja kilpi koskien kyseistä kalaa. Niistäkään ei irronnut muuta kuin mitä googlella ja mun kielitaidolla irtosi. Jos jollain olis käsitystä, tarvivatko lajialtaan vai onko peräti yksineläjä tjtn? Jossain ulkomaansivustolla suositeltiin 40gallonan kippoa 8O ihan ei vastaa mun käsitystä 20senttiseksi kasvavan kalan/kalojen asumuksesta.

7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kalanimiluettelon mukaan :) P. fasciata on suomeksi tiikerilehväkala, mutta siihenpä taitaa suomenkielinen tieto lajista loppua. Veikkaanpa, että joudut vain kokeilemaan, ellei täältä joku näinkin harvinaisen lajin kasvattaja ilmaannu.

Kovin peto ei tiikerilehväkala suun koon perusteella voi olla, mutta tokihan 20-senttinen kala on joka tapauksessa riittävän iso nielemään pikkukaloja, oli petomainen tai ei. Kotiseutuna Mekong, Malesian niemimaa, Borneo ja Sumatra tarkoittanevat lämmintä, hapanta ja pehmeää vettä, suunnilleen samaa kuin samojen seutujen rihmakaloille, piikkisilmille tai vaikkapa pikkulasimonnille tarjotaan. Fishbase sanoo 23-28 astetta sopivaksi lämpötilaksi, ja kertoo lajin olevan kotoisin hitaasti virtaavista ja seisovista vesistä.

Vähän yllättäen Fishbase myös kertoo tiikerilehväkalan olevan kasvinsyöjä: ruokavalioon kuulemma kuuluvat levät, kasvinosat, hedelmät ja siemenet. Saattaa siis olla, että lehväkala on akvaariokasveille samanlainen niittokone kuin uarut tai pakut.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

7330 kirjoitti:Kalanimiluettelon mukaan :) P. fasciata on suomeksi tiikerilehväkala, mutta siihenpä taitaa suomenkielinen tieto lajista loppua. Veikkaanpa, että joudut vain kokeilemaan, ellei täältä joku näinkin harvinaisen lajin kasvattaja ilmaannu.

Kovin peto ei tiikerilehväkala suun koon perusteella voi olla, mutta tokihan 20-senttinen kala on joka tapauksessa riittävän iso nielemään pikkukaloja, oli petomainen tai ei. Kotiseutuna Mekong, Malesian niemimaa, Borneo ja Sumatra tarkoittanevat lämmintä, hapanta ja pehmeää vettä, suunnilleen samaa kuin samojen seutujen rihmakaloille, piikkisilmille tai vaikkapa pikkulasimonnille tarjotaan. Fishbase sanoo 23-28 astetta sopivaksi lämpötilaksi, ja kertoo lajin olevan kotoisin hitaasti virtaavista ja seisovista vesistä.

Vähän yllättäen Fishbase myös kertoo tiikerilehväkalan olevan kasvinsyöjä: ruokavalioon kuulemma kuuluvat levät, kasvinosat, hedelmät ja siemenet. Saattaa siis olla, että lehväkala on akvaariokasveille samanlainen niittokone kuin uarut tai pakut.
Mä kans illal viel lueskelin tuota fishbasea, ja hämmästelin kanssa, ruokavalioo... jos kaiken tiedon sen syömisistä yhdistää, mitä oon löytänyt, niin sen pitäis olla kasvien seassa hiljaa vaaniva saalistaja joka syö pieniä kaloja, ja kasviravintoa 8O Kalakaupassa eivät kalasta tienneet mitään, ovat reppanat lilluneet vuoden päivät pienessä myyntialtaassa. Jossain takanurkassa ovat nyhjänneet, koska oon tuolla aika tavattoman monta kertaa käynyt vuoden aikana ja nyt ne vasta huomasin 8O

hmmm... uskaltaiskohan sellaiset nakata tuonne isoon akvaan :? mun kun oli ajatuksena vääntää se syksyn aikana joillekin rihmoille kodiksi, mutt olishan noi sentäs jotain parempaa :mrgreen: Toisaalta, jos ne syö mun kasvit [}:)] Vaan syö plekokin mielummin kurkkua ja kesäkurpitsaa kun mun puskia :roll:

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

ei siis tule mun keittiötaulusta afrikkalaa, kuten alkujaan joskus haihattelin. Aasiaksi se pikkuhiljaa on vääntymässä :roll:

Kuva

Kuva

Kuva

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Tetrala sitten otti ja lähti uusiin maisemiin, kohta hukkaus listalla pikkupuro ja vajaa parisataa litrainen e-a allas... no tietenkin siksi, että niiden tilalle tulee asukkaille lisätilaa, vaihtuvat siis molemmat vähän isompiin, saavat noin sata litraa lisää kummatkin. ja olkkarin sisustuskin saa vähän yhtenäisemmän ilmeen, kun kahden eriparialtaan tilalle tulee saman sarjan altaat :)

Lehvät ovat kyllä olleet aivan huippu otuksia, en ymmärrä miksi eivät ole suuremmassa suosiossa akvaarioissa. Vai lieneekö niiden saatavuus olevan ongelma vai se, ettei kukaan niistä mitään tiedä? Tiedä häntä, mutta nuo ei täältä kyllä hevin mihinkään lähde, tällä hetkellä yksi kiinnostavimmista lajeista seurata käytöstä jne, ja värityskin toimii kuin kameleontilla 8O

7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kauniita ovat kyllä tiikerilehväkalat. Onnea hankinnasta, toivottavasti eivät kasva hirvittäviksi pedoiksi tai osoittaudu muuten hankaliksi. :)

Veikkaan, että lehväkalojen suosiota rajoittaa iso koko (korkea ja levea 20-senttinen otus ei ihan sovi keskikokoiseen kotiakvaarioon) ja se, ettei se hehku räikeänvärisenä myyntialtaassa. Menekistä kertonee tosiaan se, että nämäkin yksilöt ehtivät lillua kaupassa vuoden. Ja tietty tuntemattomuus: harva ostaa kalaa, josta ei ole koskaan kuullutkaan.

Jos nyt oikein laskeskelin, niin lehville olisi se 500-litrainen tankki. Onko vielä suunnitelmaa, mitä niiden kaveriksi olisi tulossa? Täysin Aasia-teemaa vai hyppysellinen Afrikkaa käärmekalan muodossa?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Kyll se nyt painottuu aasiaan, jossa ripaus afrikkaa (no okei vähän etelä amerikkaakin plekon ja partiksen muodos), mut tarkoitus olis mennä niin, et kaikki maanosat mitkä nois olis edustettuna, saisvat lopulta omat kipot. Kultarihmaparin sinne sain jo vähän aiemmin ja kolme rescueparven loppua keltabarbia (ei tarvitse sanoa et olis liika lämmin keltabarbeille, joka lähde kun väittää sen sietävän huomattavasti lämpimämpää vettä kuin orkkismallinen), Ensiviikolla saan tosiaan isomman altaan eteläamerikalle, niin saan niitäkin sitten yhdisteltyä.

Vinkkejä otetaan toki vastaan koko ajan, kun ei tää oma pää aina meinaa pysyä perässä suunnitelmissa. kalastot kun saa kohdilleen joskus (toivottavasti viel tämän vuoden puolella) niin sit seuraava vuosi ihmetellään kasveja oikeisiin altaisiin.

Miten kummassa voi muuten olla mahdollista, että pelastin käärmekalan suusta tänän kattarin, vaikken yhtään sellaista edes omista 8O Tai ainakin luulen sen olevan kattari. Nakkasin sen vauvalaan, josko tuo toipuis... Kärmes parka kun sai lusikasta [:I]

Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Josko taas vähän tilannepäivitystä, sen verran on tullut taas puljailtua jne...

Keltabarbit ja lehvät on osoittautuneet huonoksi yhdistelmäksi, barbit ovat niin rohkeita ja nopeita, että jää lehvät ilman ruokaa :( Kaverilla onneksi Samankokoinen akva lähes tyhjillään, joten barbiparvi muuttaa perjantaina sinne :) Harmillista sinänsä, koska nuo on ihan muuten niin kivoja.

Tuolta toisesta ketjusta lainattuna;
...Kylläpä akvat näyttääkin tyhjiltä nyt (vaikkakin on juur sitä mitä pitikin :mrgreen: )... Nyt vois pieni ajatusapu olla kalojen kanssa paikallaan, eli mitäs ideoita olis jatkossa.

Uusi pienempi, olikos se nyt 240litraa (pitänee tarkistaa), altaan pituus 140cm. Siellä uiskentelee nyt 8 sewelliaa, 16-18 rubiiniseeprakalaa ja yksi kiukkuinen keltainen levänuoliainen. on erittäin tyhjän näköistä nyt :roll:

Uusi isompi, muistaakseni 270litraa (tämäkin pitää vielä tarkistaa), altaan pituus 150 ja syvyyttä vähän enemmän kuin tuos pienemmäs. siellä uiskentelee tällähaavaa 23 monnista (10kirjo ja 13 perun vihreää), 1 partis sekä perhosaffenpari (tosi pieniä viel).

Keittiön "varastoaltaassa (396litraa tarkka)" olis tarkoitus uida aasialasia ja afrikkalaisia...mutta jokunen e-a sopii sekaan, 3 helminahkaa, 1 tuntematon pleko (20-30cm?), partis ukko, timanttitetraparvi (tämän siirtoa suunnitelin monnisten kanssa samaan altaaseen, kunhan altaat lähtee hyvin pyörimään). Eliks tähän altaaseen jäis palettikalapari, punatimanttipari, kärmeskala, keltarihmapari (tähän tekis mieli lisää tyttöjä), tiikerilehvät 5kpl (ja näitten viiden ehdoilla pitää mennä).
Eli tämän hetkiset kehittelyn aiheet siinä noin niinkuin pähkinänkuoressa :roll: Muitakin projekteja taustalla pikkuhiljaa etenee, tämä kun on muodostunut jo koko perheen harrastukseksi :mrgreen:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”