Näetkö mitä minä näen?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Näetkö mitä minä näen?
Kuinkakohan paksua lasia oli vanhoissa puhelinkopeissa : Niist sais hyvii yli 2000 l altait ku kääntäs. kansilasikin kätevällä saranalla 

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Heiiiii... puhelinkoppi ketju is back!!!
Kärryiltä pudonneena. Mitä tuosta nyt on tulossa ja miten menee?
Kärryiltä pudonneena. Mitä tuosta nyt on tulossa ja miten menee?
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Advanced Member
Puhelin kopeissa taisi olla melko ohkaista, joka viikonloppu ne ole rikottu, runko menisi ehkä akvaarioonkin, mutta lasit kyllä vaihtoon.matko kirjoitti:Kuinkakohan paksua lasia oli vanhoissa puhelinkopeissa : Niist sais hyvii yli 2000 l altait ku kääntäs. kansilasikin kätevällä saranalla
Ja joo, olishan tuo kiva tietää, mitä tälle projektille kuuluu ?
Tökin sähkäriä tylsällä puukolla silmään, kunnes se suostui antamaan aika ihanan linkin tämän kuupan tulevan valaistuksen pohjaksi:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... 5-64&toc=0
11,8W, 6300K! Ei paha.
Kautta rantain voisinkin nyt kysellä sivistyneitä mielipiteitä noiden tarvittavasta määrästä. Ajattelin, että joku neljä noita 11W himmuloita voisi riittä tällaseen kasvihuonehenkiseen murkulaan lisävalaistukseksi luonnonvalon rinnalle.
Ylväästi perusteltuja ja vaatimattomampiakin mielipiteitä vastaanotetaan.
11,8W, 6300K! Ei paha.
Kautta rantain voisinkin nyt kysellä sivistyneitä mielipiteitä noiden tarvittavasta määrästä. Ajattelin, että joku neljä noita 11W himmuloita voisi riittä tällaseen kasvihuonehenkiseen murkulaan lisävalaistukseksi luonnonvalon rinnalle.
-Gone fishing-
Tuossa olen ihmetellyt vähän tätä LEDien ihmeellistä maailmaa niin laitetaan tännekkin nyt sitten onkimiani hintoja:
http://hanhualed.en.alibaba.com/product ... l#products
Hintatietoa:
Dear Mr. XXXXX XXXXXXXXX,
Thanks for your inquiry on February 15.
This is Jennifer from Shenzhen Hanhua OptoCo.,LTD in China.
We are manufacturer specialized in led componets like led diode and high power led.
And we are RoHS Compliant.
Of course,you can order some samples to test from us for the first time.
This time I will give you the price of the sample.Then next time the price will depends on your quantity.
At your request,I'm giving you an offer as follows;
3w high power led------USD---Red: 0.5/pcs,Blue: 0.47/pcs,Cold white: 0.48/pcs.
5w high power led------USD---Red: 3.5/pcs,Blue: 3.1/pcs,Cold white: 3.3/pcs.
10w high power led----USD---Red: 6/pcs,Blue: 5.4/pcs,Cold white: 5.5/pcs.
50w high power led----USD---Red: 27/pcs,Blue: 24/pcs,Cold white: 25/pcs.
60w high power led----USD---Red: 32/pcs,Blue: 28/pcs,Cold white: 30/pcs.
They are very famous and high quality chips,its name is Taiwan Epileds.
Pls let me know if you need anything else.I hope to hear from you.
Have a nice day!
best regards,
Jennifer
Eli tänne oon ajatellut riuttaan 50w 440-460nm blue, 2x10w 660-680nm red ja 2x10w 9000k cold white.
Edit: Noista siis kokoan yhden valaisimen ja yhteensä teen kaksi samanlaista. Eli tuo on tilaus x2.
http://hanhualed.en.alibaba.com/product ... l#products
Hintatietoa:
Dear Mr. XXXXX XXXXXXXXX,
Thanks for your inquiry on February 15.
This is Jennifer from Shenzhen Hanhua OptoCo.,LTD in China.
We are manufacturer specialized in led componets like led diode and high power led.
And we are RoHS Compliant.
Of course,you can order some samples to test from us for the first time.
This time I will give you the price of the sample.Then next time the price will depends on your quantity.
At your request,I'm giving you an offer as follows;
3w high power led------USD---Red: 0.5/pcs,Blue: 0.47/pcs,Cold white: 0.48/pcs.
5w high power led------USD---Red: 3.5/pcs,Blue: 3.1/pcs,Cold white: 3.3/pcs.
10w high power led----USD---Red: 6/pcs,Blue: 5.4/pcs,Cold white: 5.5/pcs.
50w high power led----USD---Red: 27/pcs,Blue: 24/pcs,Cold white: 25/pcs.
60w high power led----USD---Red: 32/pcs,Blue: 28/pcs,Cold white: 30/pcs.
They are very famous and high quality chips,its name is Taiwan Epileds.
Pls let me know if you need anything else.I hope to hear from you.
Have a nice day!
best regards,
Jennifer
Eli tänne oon ajatellut riuttaan 50w 440-460nm blue, 2x10w 660-680nm red ja 2x10w 9000k cold white.
Edit: Noista siis kokoan yhden valaisimen ja yhteensä teen kaksi samanlaista. Eli tuo on tilaus x2.
Toi on kyllä silleen hieno linkki, että ne ilmoittaa sen "integrated", joka kaiketi kertoo, että noita ledejä on siinä assyssä useampia. Yksittäisten ledien teho näyttäisi olevan 1W?
Täytyy työntää tylsä puukko toiseenkin sähkärin öögaan, jotta se kertoo ton Suomilinkin oheen yksittäisten ledien määrän/ 11,8W...
Good stuff! Kiitos linkistä ja detskuista!
Täytyy työntää tylsä puukko toiseenkin sähkärin öögaan, jotta se kertoo ton Suomilinkin oheen yksittäisten ledien määrän/ 11,8W...
Good stuff! Kiitos linkistä ja detskuista!
-Gone fishing-
Tuossa sun linkissä on 4 integroitu samaan joitten yksittäinen teho on ~3w. On tuolla munkin linkissä noita 3w yksittäisillä tehtyjä assyja. Tulee vaan edullisemmaks ja huomattavasti helpommaks tilata tollanen assy.
Katsoin samaa, että ruudussa olis kivasti neljä käikälettä.
Jokohan nämä tosiaankin olisivat varteenotettava vaihtoehto valontuotannossa...?
Nopeella vertailulla joudun sanomaan, että tuossa mun liejuryömijääriössä käyttämäni 100W lediassyn (Valoya) jälkeen lennosta inssattu 2 x 70WHQI ei ainakaan mitenkään havaittavasti parantanut rehujen kasvua. Mutta ehkä jätän vertailun siihen keskusteluun.
Jokohan nämä tosiaankin olisivat varteenotettava vaihtoehto valontuotannossa...?
Nopeella vertailulla joudun sanomaan, että tuossa mun liejuryömijääriössä käyttämäni 100W lediassyn (Valoya) jälkeen lennosta inssattu 2 x 70WHQI ei ainakaan mitenkään havaittavasti parantanut rehujen kasvua. Mutta ehkä jätän vertailun siihen keskusteluun.
-Gone fishing-
Samalla hinnalla noita saa 3 kpl DX:stä, tosin väriläpötila saattaa olla lähempänä 5000K koodin mukaan. Kannattaa myös huomata, että mikäli et omista reflow-laitteita tai hallitse "tahnalla juottamista", niin tuon ledin saaminen kiinni PCB-tähteen riittävän lämmönjohtumisen varmistamiseksi saattaa olla hankalaa:hx kirjoitti:Tökin sähkäriä tylsällä puukolla silmään, kunnes se suostui antamaan aika ihanan linkin tämän kuupan tulevan valaistuksen pohjaksi:
11,8W, 6300K! Ei paha.
http://www.dealextreme.com/p/ssc-p7-w72 ... bare-11809
Tämä seuraava ledi on tehokkaampi ja jo valmiiksi tähdelle istutettuna. Hintakin on matalampi. Värilämpötila siellä 6500K hujakoilla. Tilasin noita XM-L -ledejä 5 kpl ja niille 2A / 30W driverin DX:stä. Pitäisi raksata bonsaille lamppu... Täytyy pistää vielä Elfalle ja Farnellille tilausta jäähdytyselementistä, linsseistä, ruuveista, johdoista, driverin kotelosta... Voin pistää jonkinlaista osaluetteloa jos on tarvetta ja kunhan saan kaikki osat tilaukseen.
http://www.dealextreme.com/p/xmlawt-100 ... 3-5v-51989
Joo, varmaan saa aina edukkaammin jostain. Mutta mä pidän palvelusta ja Suomesta ja kaupasta omien toimittajien kanssa. Tuosta kun otetaan meidän alennukset pois, niin hinta on jo ihan sopiva mulle. Hyvät neuvot kaupan päälle, ellei jopa suorastaan asennusapu...
Valmiiksi alustassakin tarjoavat toki samaa käikälettä: https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... en,_w724cx.
Osaluettelot on aina mielenkiintoisia, toki nähdä. Ei ole näiden kanssa läträäminen mun ominta osaamista.
Valmiiksi alustassakin tarjoavat toki samaa käikälettä: https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... en,_w724cx.
Osaluettelot on aina mielenkiintoisia, toki nähdä. Ei ole näiden kanssa läträäminen mun ominta osaamista.
-Gone fishing-
Tuossa on esim. xm-l spektri ja tuon ei ole kummoinen ajatellen akvaariokasveja. Muissakin valkoisissa tuo on samanlainen. Sen takia teen itse sinisestä ja punaisesta, jotta homma olisi jotenkin tehokasta. Riuttaan tosin hieman eri asia...
Joo, sekaan voisi tietysti laittaa väriäkin, mutta kyllä noilla pelkillä kasvuledeillä tehty valo on aika rajua...
Valoyan kasvihuoneledit:
Äh, nyt tää näköjään taas kieltäytyy linkittämästä kuvia, jotka toisaalla on ihan samoina menny läpi. No, yritin tuon lääriön punasävyistä kuvaa laittaa tähän.
On ne Valoyallakin kuulemma tehny akvaarioon paremmin sopivan version valaisimestaan. Jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin ovat jakaneet niitä jonnekin kokeiltavaksikin. Ei kukaan satu moisesta tietämään? Jyväskylässä päin?
Valoyan kasvihuoneledit:
Äh, nyt tää näköjään taas kieltäytyy linkittämästä kuvia, jotka toisaalla on ihan samoina menny läpi. No, yritin tuon lääriön punasävyistä kuvaa laittaa tähän.
On ne Valoyallakin kuulemma tehny akvaarioon paremmin sopivan version valaisimestaan. Jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin ovat jakaneet niitä jonnekin kokeiltavaksikin. Ei kukaan satu moisesta tietämään? Jyväskylässä päin?
-Gone fishing-
Lähinnä varmaan se syvä punainen muodostuu ensimmäisenä ongelmaksi, koska sinistä nuo tarjoaa...
Yhden ~10 W sini-puna ledivalaisimen olen tehnyt ja nyt se pölyttyy hyllyssä. Valo on vaan niin järkyttävän väristä, että en kestä olla samassa huoneessa, jos tuo paistaa näkyvillä.
Toki ongelma varmaan korjaantuisi, jos pistäisi >10 W valkoista höysteeksi. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että pistän mieluummin reilusti valkoista ja jätän värilliset kokonaan pois tuosta uudesta 30 W lampusta, jotta voin käyttää samaa lamppua myös kasvien katselemiseen. Jätän siihen kuitenkin tilaa vielä toiselle 30W ledejä, jos tarvii laajennella.
Täytyy sanoa, että ledit ja niiden koteloimaton driveri on halvempi setti kuin muut tarvittavat romppeet yhteensä. Sitä vaan tarvii tämmöisen kasaamiseen niin uskomattoman määrän kaikkea tilpehööriä, ettei heti uskoisi.
Yhden ~10 W sini-puna ledivalaisimen olen tehnyt ja nyt se pölyttyy hyllyssä. Valo on vaan niin järkyttävän väristä, että en kestä olla samassa huoneessa, jos tuo paistaa näkyvillä.

Täytyy sanoa, että ledit ja niiden koteloimaton driveri on halvempi setti kuin muut tarvittavat romppeet yhteensä. Sitä vaan tarvii tämmöisen kasaamiseen niin uskomattoman määrän kaikkea tilpehööriä, ettei heti uskoisi.
Jotakin tällaista?Mavi kirjoitti: Yhden ~10 W sini-puna ledivalaisimen olen tehnyt ja nyt se pölyttyy hyllyssä. Valo on vaan niin järkyttävän väristä, että en kestä olla samassa huoneessa, jos tuo paistaa näkyvillä.![]()
Mä korjasin tota punaista ihan 6500K loisteputkilla, mutta siltikään ei oikein maistunut väri. Ja jotenkin koko ledeilystä katoaa se perusidea, jos valaistustehot sitte kuitenkin joutuu tuplaamaan, että kehtaa itte kattella valaistua kohdetta.Mavi kirjoitti:Toki ongelma varmaan korjaantuisi, jos pistäisi >10 W valkoista höysteeksi. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että pistän mieluummin reilusti valkoista ja jätän värilliset kokonaan pois tuosta uudesta 30 W lampusta, jotta voin käyttää samaa lamppua myös kasvien katselemiseen. Jätän siihen kuitenkin tilaa vielä toiselle 30W ledejä, jos tarvii laajennella.
Kuinka suurta allasta sä aiot tuolla 30W:lla valaista?
-Gone fishing-
Samaa suuntaa, mutta vielä pahempi. Koska ledit tosiaan antaa valoa kapealla värikaistalla, niin kaikki vihreä näyttää niiden sini-puna valossa lähes mustalta. Jos sitä sini-puna valoa tuijottelee kauemmin, niin silmätkin menee sillä tavalla killiin, että hetken aikaa kaikki näyttää vihertävältä normaalissakin valaistuksessa. Ilmeisesti silmät koittaa jotekin korjata tuota vihreän puutetta valossa...hx kirjoitti:
Jotakin tällaista?
No eipä ledeiltä nyt mitään suuria ihmeitä kannata odottaa energiansäästön kannalta, loisteputkiin verrattuna. Tuskin mihinkään 40% säästöön yltää, mutta johonkin 20 - 30%. Itselleni energiasäästön lisäksi suurin plussa on ledien (toivottu) kestoikä. Siinä missä loisteputket alkaa kadottaa tehoaan jo vuoden päästä, ledin pitäis porskuttaa kymmenen vuotta suuremmin himmenemättä. Tosin nykyisen markkinoilla olevat driverit ei todennäköisesti kestä läheskään niin kauan kuin ledi...hx kirjoitti:
Mä korjasin tota punaista ihan 6500K loisteputkilla, mutta siltikään ei oikein maistunut väri. Ja jotenkin koko ledeilystä katoaa se perusidea, jos valaistustehot sitte kuitenkin joutuu tuplaamaan, että kehtaa itte kattella valaistua kohdetta.
Kuinka suurta allasta sä aiot tuolla 30W:lla valaista?
Tämä valaisin ei tule altaaseen, vaan kasveille, tarkemmin trooppisille bonsaille. Ajattelin vain hyökätä tähän ketjuun, kun ledivalaisimesta kuitenkin on kyse.

Joo, varmastikaan ei suuria rahoja sähkönkulutuksessa säästä. Mutta noloa, kun lopputulemana on käyttää paljon enemmän sähköä kuin ennen ledejä...
Poweri kannattaa epäilemättä ylimitoittaa?
Hei, mainiota. Kuivilla kasvavia kasveja tähänkin paisepaludaarioon on enimmäkseen tulossa. Aivan oikea paikka ja kiitoksia näkemyksistä. Laita ihmeessä infoa, kun suunnittelet ja toteutat omaasi.
Hei, mainiota. Kuivilla kasvavia kasveja tähänkin paisepaludaarioon on enimmäkseen tulossa. Aivan oikea paikka ja kiitoksia näkemyksistä. Laita ihmeessä infoa, kun suunnittelet ja toteutat omaasi.
-Gone fishing-
No ei ledien kanssa varmaankaan suurempaan sähkönkulutukseen päädy, paitsi tietenkin jos lisää valotehoa paljon.hx kirjoitti:Joo, varmastikaan ei suuria rahoja sähkönkulutuksessa säästä. Mutta noloa, kun lopputulemana on käyttää paljon enemmän sähköä kuin ennen ledejä...
Poweria ei kannata ylimitoittaa. Ledien kanssa käytetään vakiovirtalähteitä, kuten esimerkiksi tällaisia. Ne antaa aina tasaisen virran, mutta niiden lähtöjännite sallii vain tietyn poikkeamisen driverin mitoitustehosta. Esim. tuon MeanWellin driverin perään voisi kytkeä 4 - 6 kpl noita aikaisemmin mainitsemiani XM-L ledejä, mutta kolmen ledin yli ei tule 2 A virralla enää kuin ~10 V jännitettä ja tuon driverin lähtöjännitealue on 12 - 20 V. Eli rankalla ylimitoituksella voit päätyä ulos driverin jännitealueesta. Lisäksi driverien hyötysuhde on parhaimmillaan lähellä maksimitehoa.
Infoa on luvassa, kun projekti etenee.
Näyttäisi olevan jenkeissä jossain 300 dollarin kohdilla.hx kirjoitti:Mitäköhän tuollainen mahtaisi maksaa?
Jos ostat noita, niin kutsun itseni heti kylään! Tuon makeavetisen version vihreä koristereuna (ainakin oletan, että se on makeavetisessä) on ihan turhan herkullinen. 
Nuo Kessilit näyttävät olevan kaupallisista versioista virtaviivaisimpia, tyylitellyimpiä (ja tosi karkkeja) ja niihin on pakattu eniten tehoa per tilavuus. Toivottavasti ne tosiaan pitävät ledin myös riittävän viileänä kuten lupailevat. On tosi ilahduttavaa miten nopeasti tuo kaupallinenkin puoli kehittyy seuraten ja apinoiden harrastajien TSI-proggiksia ja niistä opittuja juttuja. Sitä odottaa suorastaan innolla tulevaisuutta ja sitä, mitä valaistuspuoli tulee tarjoamaan.

Nuo Kessilit näyttävät olevan kaupallisista versioista virtaviivaisimpia, tyylitellyimpiä (ja tosi karkkeja) ja niihin on pakattu eniten tehoa per tilavuus. Toivottavasti ne tosiaan pitävät ledin myös riittävän viileänä kuten lupailevat. On tosi ilahduttavaa miten nopeasti tuo kaupallinenkin puoli kehittyy seuraten ja apinoiden harrastajien TSI-proggiksia ja niistä opittuja juttuja. Sitä odottaa suorastaan innolla tulevaisuutta ja sitä, mitä valaistuspuoli tulee tarjoamaan.
Mieli kyllä tekis, on se aika namu. Ja mielenkiinnosta, että mihin se pystyy.
Sopis tähän rojektiin oikein kivasti.
Sopis tähän rojektiin oikein kivasti.
-Gone fishing-