54l kalasto?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Niniel
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: 54l kalasto?

Viesti Kirjoittaja Niniel »

Tässä huonoa kuvaa meidän pienestä altaasta (jos nyt ketään kiinnostaa :D)... Noin 40 l on tilavuutta ja aika alkuvaiheessa tämäkin vielä. Kalasto on kirsikkasukarapuja vaille valmis. Tällä hetkellä elelee hunajarihmapari, 4 ottoa ja 3 seepraomenakotiloa (sekä kamala kasa kierteisiä, kehäkotiloita ja postitorvia). Kasvit ovat vielä hieman keskenkasvuisia ja lisäksi ollaan tilattu matalia kasveja etualalle ja juurakkoon kasvamaan. Mutta tästä tämä lähtee.

Kuva
60L+160L+kissa
ella95
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ella95 »

^^ Kiva :D

^ nätin näköinen on :)
MoonaS
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MoonaS »

Niniel kirjoitti:Tässä huonoa kuvaa meidän pienestä altaasta (jos nyt ketään kiinnostaa :D)... Noin 40 l on tilavuutta ja aika alkuvaiheessa tämäkin vielä. Kalasto on kirsikkasukarapuja vaille valmis. Tällä hetkellä elelee hunajarihmapari, 4 ottoa ja 3 seepraomenakotiloa (sekä kamala kasa kierteisiä, kehäkotiloita ja postitorvia). Kasvit ovat vielä hieman keskenkasvuisia ja lisäksi ollaan tilattu matalia kasveja etualalle ja juurakkoon kasvamaan. Mutta tästä tämä lähtee.

Kuva
Ihanan näköistä! :) Oon kans aatellut noit sukarapuja, mutta emmin suuresti... joku sanoi, että ne lisääntyvät aika reippaasti. Mitä niille sitten tekee, kun niit rupee olemaan liikaa?! :o Taidan toistaiseks jättää ne hankkimatta...
Niniel
Junior Member
Junior Member

Ihanan näköistä! :) Oon kans aatellut noit sukarapuja, mutta emmin suuresti... joku sanoi, että ne lisääntyvät aika reippaasti. Mitä niille sitten tekee, kun niit rupee olemaan liikaa?! :o Taidan toistaiseks jättää ne hankkimatta...
Voihan niitä rapusia sitten jakaa eteenpäin. :D Tai ostaa toisen akvan niitä varten... ;)
Tilattiin viikonloppuna lisää kasveja tuohon purkkiin... Yritetään saada kasvatettua helmiruohosta tuonne nätti matto. Saa nähdä, tuleeko siitä mitään.
60L+160L+kissa
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Onko sulla tuolla takana kasvi nimeltä "lohikäärmepuu"? 8O

Komea kasvi, mutta jos on tuo laji niin mätänee ajan kuluessa. :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Niniel
Junior Member
Junior Member

Juu on se traakkipuu/lohikäärmepuu ja tiedossa on, että tulee mätänemään muutamassa kuukaudessa... Ihan väliaikaisena vieraana pöntössä, joten ei kuulu lopullisiin sisustussuunnitelmiin. Vaikka komeahan se on. :)
60L+160L+kissa
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Niinpä, miksi KAIKKI tuollaiset kaksiväriset kasvit pitää olla mätijöitä? :mrgreen:

No hyvä että on tiedossa, ettei tule sitten paniikkia. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
ella95
Junior Member
Junior Member

Mä lainaan tätä topiccia taas.... :roll:

Monta intiaanisulkaa laittaisitte 54 l akvaarioon. Tällä hetkellä on 10, mutta muita kaloja tai eliöitä ei ole tulossa. Onko tuo maksimi vai voinko lisätä parvea esim. vielä 5 yksilöllä?
MoonaS
Junior Member
Junior Member

ella95 kirjoitti:Mä lainaan tätä topiccia taas.... :roll:

Monta intiaanisulkaa laittaisitte 54 l akvaarioon. Tällä hetkellä on 10, mutta muita kaloja tai eliöitä ei ole tulossa. Onko tuo maksimi vai voinko lisätä parvea esim. vielä 5 yksilöllä?
Lainaa vaan ihan vapaasti :D
Tarkistin asian Markku Varjon Akvaariokalat kirjasta ja siel luki näin:

Kalan pituus Kalanpituutta/vesilitra
2-4 cm 1,5 cm-2 cm
5-7 cm 1 cm
8-12 cm 0,5 cm
13-20 cm 0,2 cm

Eli, jos siellä ei oo muita asukkaita eikä tule, niin itse laittaisin yhteensä n. 20-25 kappaletta niitä.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

ella95 kirjoitti:Mä lainaan tätä topiccia taas.... :roll:

Varmasti voi lisätä viisi mukaan joukkoon!
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kalasenttiä/litra-laskukaavat ovat parhaimmillaankin epämääräisiä, mutta ennen kaikkea ne olettavat, että kalat jakautuvat jokseenkin tasaisesti eri vesikerroksiin, jolloin altaan kaikki litrat tulevat käytettyä. Kun kalalajina on vain yksi keskiveden parvikala, vähentäisin tuosta maksimimäärästä jonkin verran.

Koska myös altaan sisustus vaikuttaa paljon, oma silmä ja maalaisjärki lienevät paras mittari. Jos nykyiset intiaaninsulat ovat vielä poikasia, suosittelisin odottelemaan sen aikaa, että saat käsityksen niiden vaatimasta tilasta aikuisina. Jos kalat ovat täysikasvuisia ja tilaa tuntuu edelleen olevan, viisi kalaa lisää käy kyllä. Luultavasti se parantaa kalojenkin viihtymistä. :)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

[quote="7330"]Kalasenttiä/litra-laskukaavat ovat parhaimmillaankin epämääräisiä, mutta ennen kaikkea ne olettavat, että kalat jakautuvat jokseenkin tasaisesti eri vesikerroksiin, jolloin altaan kaikki litrat tulevat käytettyä. Kun kalalajina on vain yksi keskiveden parvikala, vähentäisin tuosta maksimimäärästä jonkin verran.

Aivan samoja lauseita olin kirjoittamassa :D Joten yhdyn nyt tähän. 15kpl inkkareita 54l akvaarioon on kyllä jo aika paljon, kun mulla on 15 inkkaria 160l akvaariossa ja sekin näyttää omaan silmääni kohtuullisen täydeltä.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
ella95
Junior Member
Junior Member

^ kiitos vastauksesta :) en missään nimessä halua ylikansoittaa noin pientä akvaariota.
MoonaS
Junior Member
Junior Member

Olin just viime viikolla kylässä mis on kans 54-litranen ja siel oli 8kpl intiaaninsulkia ja 16kpl neontetroja! 8O
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Paljon vaikuttaa sekin, millainen ihminen allasta katselee. Siis siihen, että näyttääkö täydeltä vai ei. Minusta 10 intiaaninsulkaa oli liian paljon ja liian suuria kaloja 128-litraiseen (80cm pitkä allas) :mrgreen:
ella95
Junior Member
Junior Member

:mrgreen: lienee sitten makuasia [;)] Mutta itsellä oli eka 5, jota sitten pikku hiljaa lisäsin 10:een ja kalojen käytös on ihan toista nyt. Rohkeita ja eloisia :)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Siis kuin suureksi ne muka kasvaa 8O . Mä ajattelisin, että lajialtaassa ihan hyvin menis 15 tuon kokoiseen.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Siis 15kpl voi mennä riippuen sisustuksesta ja katsojan silmästä, mutta vaikka se olisi lajiakvaario ei viitä voi sinne liika laittaa. esim jos sinne haluaisi laittaa vaikka jotain monnisia niin se ei vaikuttaisi mitenkään siihen kuinka paljon inkkareita mahtuu koska monniset ovat pohjakaloja.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
ella95
Junior Member
Junior Member

Ok...no pitää miettiä näitä esiintulleita juttuja. Kiitos teille :)
ella95
Junior Member
Junior Member

MoonaS kirjoitti:Olin just viime viikolla kylässä mis on kans 54-litranen ja siel oli 8kpl intiaaninsulkia ja 16kpl neontetroja! 8O
Ohhoh, no varmasti oli täyttä...
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Nyt kun tuo meikäläisen 54l allas on jo hetken pyörinyt, alkaa lopullinen kalastokin muotoutua. Nuolimonniset vaihtuivat pikkumonnisiin ja niiden mukana altaaseen tuli myös ainakin yksi vihersukarapu - ja herätti sen sukarapuinnostuksen jonka suhteen olen sanonut usein että ei ikinä [;)]
Altaassa uiskentelee siis tällä hetkellä 1k+2n haaremi kääpiörihmoja (eivät jahtaa toisiaan tai muutoin käyttäydy stressaavan oloisesti, jos myöhemmin tuntuu että lajitoverin naama ottaa pattiin niin sitten katsellaan uudelleen) ja viisi pikkumonnista - joita haetaan viikonloppuna sellaisen 10-20kpl lisää. Tällä hetkellä siellä ryystää puuta myös yksi nuori partis jonka koti on toivon mukaan pystyssä ennen lauantaita. Ja se sukarapu tietysti.

Lopputulema on, että allas näyttää tyhjältä. Toisaalta niin minun silmääni näyttää myös kotopuolen 180l purkki joka on edellämainitun ennen lauantaita pystyyn -altaan vuoksi tällä hetkellä hienoisesti ylikansoitettu. Pikkualtaan kasvit ovat vähitellen ruvenneet näyttämään siltä, että lannoitusta kaivataan ja lähiaikoina on tullut oltua sen verran paljon poissa, että vesimiekat ovat päässeet vähän ikävään kuntoon. Konnanputki ja tiikerilumme sen sijaan kasvavat hyvää tahtia ja näyttävät hyvältä. Vaihdan vettä noin yhden viides/kuudesosan joka toinen tai joka kolmas päivä, tällä hetkellä lähinnä sen sotkevan partiksen takia, mutta todennäköisesti tahti pysyy myöhemminkin samana. Nitraattia siis kertyy melkoisen vähän jos ollenkaan.

Kuva
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

kerttu kirjoitti:Siis kuin suureksi ne muka kasvaa 8O . Mä ajattelisin, että lajialtaassa ihan hyvin menis 15 tuon kokoiseen.
Heh, ei ne nyt niin suuriksi kasva. Kyse on siis siitä vaan, että minun silmään kaloja oli täyden näköisesti. :)

Kaunis akvaario, Ildar!
Zooseppi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Zooseppi »

Kun nyt uusitaan itsekin tuota kalastoa, niin mitä mieltä raati on tästä perin yksitoikkoisesta kysymyksestä: Mitä kaloja mulle sit?
Eli mahtuuko 12 kardinaalitetraa, 2 kääpiöpallokalaa ja jäämistöistä 3 täplämonnista samaan 54l akvaan?
Jyrkkä ehkä..
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Zooseppi kirjoitti:Kun nyt uusitaan itsekin tuota kalastoa, niin mitä mieltä raati on tästä perin yksitoikkoisesta kysymyksestä: Mitä kaloja mulle sit?
Eli mahtuuko 12 kardinaalitetraa, 2 kääpiöpallokalaa ja jäämistöistä 3 täplämonnista samaan 54l akvaan?
Eivät sovellu mielestäni samaan akvaarioon kääpiöpallojen näykkimisriskin vuoksi. Lisäksi nuo täplämonniset ovat turhan isoja tuon kokoiseen akvaarioon. Ovatko nuo kalat kaikki sinulle yhtä tärkeitä vai voisitko ajatella lahjoittavasi/myyväsi noista jotain pois? Kun jos nuo kaikki haluaa pitää, niin sitten sijoittaisin ne kääpiöpallot siihen 54-litraiseen ja niitä voisi hankkia vähän lisääkin ja sitten noille kardinaalitetroille ja monnisille kannattaisi hankkia vähintään 80 cm pitkä akvaario asumukseski. Noita täplämonnisia kannattasi hankkia sitten lisää, ja sinnehän mahtuu myös jotain muutakin lajia. Tiedostan, että tuo lämpötila-asia noille kardinaaleilla ja monnisila on vähän siinä rajalla, muta noilla on kyllä yhteistäkin lämpötila-aluetta mielestäi riittävästi ja nuo täplämonniset eivät liene viileää vuoristopuroa nähneetkään, kun niitä on viljelty Kauko-Idässä ties kuinka lämpimissä vesissä jo pitkään. Eli lämmöt kardinaalitetran mukaan siihen akvaarioon.
Zooseppi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Zooseppi »

Jep, mulla ei siis ole kuin noi täplät "edellisestä elämästä". Ehkäpä jätän kääpiöpallokalat ostamatta, lienevät kuitenkin hieman vaateliaampia hoidettavia kuin kardinaalit yksistään. On vaan perin vekkulin näköinen otus toi pallokala.
Jyrkkä ehkä..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”