KaOl:n merivesinano

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KaOl
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Jacke ja Tpraut: Älkääs ny pojat, eihän mulla kiire altaan kaa olekaan, jo tuolla taannoin kerroin suunnitelmistani. :) Mut luen kyllä kovalla vauhdilla ja suunnittelen, siitä ei saa rankaista. ;) On tässä tullut kypsyteltyä yksi jos toinenkin makea allas, joten jotain mitä soveltaa on päässä makean veden puolelta...ehkä... ;) :D

Tiedän kyllä, että yli 100l olisi järkevää, niinhän se on tavan akvojenkin kaa, mutta myin meidän toisen akvan (126l) tuossa taannoin, koska meille ei mahdu... [}:)] ...ja ajattelin asian niin, kuten kirjoitin, että jos ostan 40-50l tms, voin käyttää sitä myöhemmin veden tekemiseen tolle meidän isolle 360l akvalle, jonka siinä tapauksessa, jos tää on musta kivempaa kuin tavan akva, tuun muuttamaan merivedeksi. :) Tota isompi meille ei mahdu pohjaratkaisun (avoin) takia, joten sen kaa on elettävä... :D

Alku on tottakai harjoittelua ja siksi etsin itselleni mahd helpot elävät, jotta pääsen helpommin tähän sisälle. Siihen isoon sitten osaa jo paremmin suunnitella ja etsiä, mitä oikeasti haluaa. Luonnollisesti, koska sitten tietää jo jostain jotain. Mietin ja tuumaan koko ajan, kiva kun voi tänne kirjoittaa ajatuksia ja suunnitelmia, kaikki tulee vaihtumaan moneen tuhanteen kertaan, ennenkuin pääsen siihen vaiheeseen, että ostan tai sisustan nanoni. ;) :D :)

Eikä mulla kumma kyllä ole hirveetä mielenkiintoa kaloja kohtaan, luulen, että löysin jo ne mitä haluankin. Enemmän kiinnostaa muut öttiäiset, pari kalaa nanoon on ok. Siihen isoon on sitten helpompi etsiä jotain vaikeampia tai isompia fisuja (tyttö varmaan haluaa Nemon muutaman vuoden päästä... :D), mut koska tuossa meidän isossa makeassa vedessä ui ison puoleisia kaloja, näen niitä muutenkin... ;)

Tää on niin erilaista ja mielenkiintoista, että mä voin hyvin tuijotella tota elävää kiveäkin sen kuukauden pari ilman mitään angsteja :D

Kyl tää tästä, hiljaa hyvä tulee. :) Ja ne mitä ei voi oppia lukemalla, opettaa allas sitten lisää. :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
KaOl
Member
Member

tpraut kirjoitti:Mitä minä suosittelisin?
  • Osta yli 100l, jossa on ala-allas (lisää vesitilavuutta ja saat kaloja).
    Osta käytettynä (halempi hinta ja mahdollisesti kokemus)
    Käy harrastajilla etukäteen
    Mieti reef scape huolella
    Hommaa pinnantasaaja
Mitä isompi vesitilavuus, sitä vähemmän vesiarvot heilahtelee. Käytettynä kannattaa ostaa, koska vaihdat sen kumminkin isompaan ja saat mahdolliselta luopujalta hyvät kokemukset. Koralleja kannattaa aluksi hommata muilta harrastajilta. Kannattaa aloitella pehmeillä koralleilla (eivät vaadi niin tarkkoja vesiarvoja). Reef scape kannattaa miettiä ja katsella muiden kuvia riutoista, koska jos vain lykkäät kivet altaaseen niin tulet ne kumminkin järkkäämään uusiksi (ei hyvä asia). Älä stressaa liikaa.
Mulle jäi toi tprautin ehdotus mieleen silleen, et mietin pitäisköhän mun pistää nano pystyyn kaikkine härveleineen, mitä siihen isoonkin sit tarvii...niin vois harjotella ihan oikeesti...siis pikkuinen ala-allas ym. Ja toi et hommaan käytetyn altaan on hyvä, jos vain löydän semmosen mitä kehtaa olkkarissa pitää näytillä... ;) sitten jos/kun siitä tulee vain veden tekoon allas, se ulkonäkö ei merkitse yhtään mitään tietenkään, mutta jos aattelee, et se tos ois vaikka yli kesän, niin...

Elävät kivet, mitä onnistuu hankkiin vaikuttaa tietenkin reefscapeen, toivottavasti löytyy nätit. :) Haluaisin yhden vähän isomman ja pari pientä, näin tosi nätisti laitetun altaan kuvan jossain ja se jäi mieleen. Vielä en tiedä miten ja kuinka isoksi mikäkin koralli ym kasvaa, mutta ehkä myyjä sitten osaa, tai kattoo netistä kuvia niin eiköhän se siitä. :)

Taas kirjallisuuden pariin! :)

Ai, tuli mieleen, että tiiättekö mitään laadukasta lehteä, jonka vois tilata? Enkuksi esim?
-KaOl

KaOl
Member
Member

Hei tuli mieleen et jossain laissahan sanotaan, et akvoissa pitää olla joku suoja, ettei kalat hyppää pihalle. Mut sit kuitenkin oon lukenut, et useimmiten ei merivesiakvoissa sitä ole, koska se vähentää akvaan pääsevää valon määrää. Mites tää nyt sit oikeen...?
-KaOl

KaOl
Member
Member

enpäs pystynytkään enää muokkaamaan ylläolevaa, joten lisätään tänne pari ajatusta/kyssää :)

-Sähkökatkos! Miten pitkään merivesiallas pystyy olemaan ilman sähköä? Mullahan oli se 126l makean veden allas, jossa ei pumppua ollut laisinkaan... :) eikä tuo isokaan allas koskaan mitään hepuleita ole vetänyt, vaikka on ollutkin 6h katkos. Kasveja kun on runsaasti niin ei ne kalat siihen kuole, vettäkään en ole koskaan vaihtanut katkojen takia.

-loma. Jos kerran joka päivä pitää lisätä vettä ja vaihtaa vettä kerran viikossa, niin miten ihmeessä te ihmiset menette lomalle vaikka vain viikonlopuksi? 8O Nano jos on niin pitääkö mun se raahata anoppilaan appiukon hoidettavaksi vai pärjääkö se viikon yksin? Tai onko jotain ns lomaruokia merivedelle? Kansi tiukasti päälle niin ehkä ei haihdu niin paljon vettä? Voi käkkyli, sitä kun on niin helppoo jättää makean veden akva kotiin vkl:ksi ja vaikka viikoksi, pariksi...
-KaOl

Tykimies
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

KaOl kirjoitti:Hei tuli mieleen et jossain laissahan sanotaan, et akvoissa pitää olla joku suoja, ettei kalat hyppää pihalle. Mut sit kuitenkin oon lukenut, et useimmiten ei merivesiakvoissa sitä ole, koska se vähentää akvaan pääsevää valon määrää. Mites tää nyt sit oikeen...?
Tuollasesta laista en oo kuullutkaan. Enkä kuullut nytkään :twisted:

KaOl kirjoitti: -Sähkökatkos! Miten pitkään merivesiallas pystyy olemaan ilman sähköä?
Mulla petti pelihermo 4h sähköttä olon kohdalla, ja aloin siirrellä vettä ihan manuaalisesti.
Joku streami ja ilmastin kun pyörisivät varavirralla, niin antaisivat lisäaikaa kummasti.

Riutta-allas eroaa siinä makeasta, että sielä ei juurikaan ole yhteyttäviä kasveja. Eivätkä ne pimeässä paljon kyllä yhteyttäisikään. Mutta bakteerien ja muiden pikkuorganismien määrä on huima. Nämä kuluttavat hapen nopeasti sähkökatkon aikana.
KaOl kirjoitti: -loma. Jos kerran joka päivä pitää lisätä vettä ja vaihtaa vettä kerran viikossa, niin miten ihmeessä te ihmiset menette lomalle vaikka vain viikonlopuksi? 8O Nano jos on niin pitääkö mun se raahata anoppilaan appiukon hoidettavaksi vai pärjääkö se viikon yksin? Tai onko jotain ns lomaruokia merivedelle? Kansi tiukasti päälle niin ehkä ei haihdu niin paljon vettä? Voi käkkyli, sitä kun on niin helppoo jättää makean veden akva kotiin vkl:ksi ja vaikka viikoksi, pariksi...
Ei me käy lomalla... 8-)

Ei kai :mrgreen:
Pinnantasaaja, ruokintaautomaatti, naapuri. Siinä pyhä kolminaisuus.
Ei se vedenvaihdon aikataulu niin tarkkaa ole [;)]
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
tpraut
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Kuva

Nanossa kyllä minusta kannattaa olla kansi (jos on kaloja). Ei kansilasi vaan jotkut reunukset kuten tuossa altaani kuvassa melkein näkyy. :) Tuolta minun 140l altaasta on hypännyt jo 5 kalaa vuoden aikana pois, kunnes meni hermo ja tein valokannen. Eli jos kaloja ostat niin jotkin reunukset tai vastaavat on hyvä olla.

Ala-allas on tosiaan todella hyvä olla (mielestäni). Sitten kun haluaa tekniikkaa lisätä niin ei tarvitse pääaltaan maisemaa rumentaa vaahdotimilla, suodattimilla, aktiivihiilillä, fosfaateilla, letkuilla yms. Pistorasiat saa myös kätevästi piiloon kaapiston seinille tai kattoon.
Veden vaihdot myös mukavempi tehdä kun ainakaan minun systeemissäni ei tarvitse laskea pääaltaan vedenpintaa kun ala-altaassa vettä on sen 30% pääaltaan tilavuudesta. Myös refugit, algae scrubberit ja vastaavat tulevat mahdollisiksi lisätä ala-altaaseen.
Ala-allas todella antaa hyvän käytännön kokemuksen ja näkemyksen rakentaa isompaan systeemiin toimiva ala-allas.

Elävää kiveä saa aseteltua vaikka mihin muotoon ja itse juuri kuukausi sitten vaihdoin järjestystä omaa silmää miellyttäväksi. [:I] Sehän laukaisi levävaihetta uudelleen käyntiin ja sen takia se olisi hyvä miettiä järjestys todella hyvin jo alussa. Kiveä voi olla pylväsmuodostelmissa, luolamuodostelmissa tai ihan vaan perus ''barrier'' takalasia vasten. Onhan noita tietysti muitakin, mutta harrastajilla käynti avartaa paljon mieltä siitä minkälaisen haluaa. Kiveä myös voi laittaa melkopaljon tai sitten vain muutaman harmoonisesti asetellun kivitaideteoksen (minulla ei silmää tuollaiselle ole :roll: ).
KaOl
Member
Member

no helskutti...kirjotin vastuksen taas mut tyttö kerkesi painaa jotain ja kaikki hävis! aarghh....

Hienoltahan toi sun akva näyttää tpraut! :)

Kantta aattelin kans ton muksun kaa, ettei mene räpeltämään pienillä ei-aina-niin-puhtailla sormillaan. :) Varsinkaan jos siellä on jotain merisiilejä tms. ettei ne pistä sitä tai lähinnä: ettei se ropeloi niitä.

Meillä on kauheen kuuma kesällä kun ikkunat on etelään/länteen päin. Eikä olla ainakaan vielä hankittu ilmastoinia, joten mä luulen, että saan myös hankkia jonkunnäköisen viilentimen. Ainoa paikka missä on viileää on kylpyhuone, enkä mä sitä sinne halua laittaa, vaikka se kätevää olisikin! :) Tai miks ei, makaa ammeessa ja tuijottaa allasta ( :mrgreen: ) mikäs siinä?!

Nyt vaatteet niskaan ja akvakauppoja koluamaan, saa nähä josko jotain kivaa sattuis näkeen. :)
-KaOl

Iipuli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Mulla on nano pesuhuoneessa.
Takuuvarjossa. Edellisillä asukkailla toi oli hoitopöytänä... :mrgreen:
Nano on nyt pörissyt 40pv ja vettä oon vaihtanyt kerran sen about 10%.
vesi on siistiä ja arvot kunnossa, niin en viiti alkaa puuttumaan.
Tosin siellä on vaan talkkareita asukkeina...

Isompi kippo on pyörinyt 34pv. (puolella vesimäärällä n.vk pidempään. Oli käynnistyspulmia liitosten kanssa...)
Siitä en ole vettä vaihtanut kertaakaan. Vesiarvot hyvät. Nitriittiä tai nitraattia ei ole ollut ollenkaan. (mutta mulla olikin valmiiksi kypsytetyt kivet.)
Tietysti vettä vaihtuu vähän, kun kaloja, koralleja ja muita öttiäisiä akklimoin sinne.
Vesiarvoja oon seurannut ihan sairaasti. Uuden kalan tuonnin jälkeen jopa jokatoinen pvä. :roll:
(musta se on myös hauskaa hommaa...et ehkä senkin takia tulee leikittyä kemistiä...)

Nanossa on oma, paketissa tullut kansi. Soon hyvä, koska muuten sinne pääsis kissat räveltämään.
Tyttökisu haluis juoda tuolta akvasta. 8O
Isompaan on suunnitteilla valaisinkansa systeemi. Senkin takia, että koko systeemi siistiytyy ja hiljenee sen jälkeen.
Mulla on led-valaistus, jossa aktiivijäähdytys. Tuulettimet hurisee, mutta pidän valosta.
KaOl
Member
Member

Minkä merkkistä suolaa te käytätte? Tai toisaalta, mikä on laadukkainta? Aattelen näin, että jos kerran on nano, niin haluan siihen laadukkaimmat aineet. Ja haluan siis isoonkin, tottakai... :)

Näin kaupassa red sea -nimistä, onko ok? Vai luinkohan jostakin, että joku muu ois laadukkaampaa...
-KaOl

sAmigo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sAmigo »

Lyhyen harrastusaikani puitteissa en ole ehtinyt kokeilemaan kuin Aqua Medic- ja Tropic Marin Pro Reef -suoloja. Jälkimmäiseen olen tyytyväinen, ensin mainittuun en. AM:n suola liukeni pirun hitaasti ja siitä jäi silti jotain hippusia liukenematta. Lisäksi sillä suolattu vesi kirkastui hitaammin verrattuna TM:n suolaan. On noissa sisällöissäkin eroja, kun tuoreen veden KH:t olivat selkeästi erilaiset, kun vertailin noita AM:n ja TM:n suoloja (en nyt muista tarkkoja arvoja). Menee nyt vähän diipadaapaksi enkä osaa edes ottaa kantaa tuohon varsinaiseen laatukysymykseen. Tämähän olikin sit hyvä vastaus. Kannattaa vähän googletella, etsiä threadejä käytetyimmistä suoloista ja suosia niitä.

Missä maassa te siis asustelette? Osais vähän kartoittaa tarjontaa.
540 l (150x60x60), käynnistetty 1.4.2013
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Loma-ajan pituudessa tulee huomioida korvausvesiastian tilavuus sekä ruokinta-automaatti ja niiden täyttö tarpeen mukaan. Tuntuu että nykyään harrastajat pitävät hyvinkin pitkiä vedenvaihtovälejä, kunhan pysyy ravinnekuorma kohtuullisena. Tätä voi sitten rajoittaa erilaisilla tekniikoilla ja kemiallisilla massoilla.

Riuttasuoloissa on eroja niiden sisällössä sekä liukenevuudessa, ja tämän myötä myös luonnollisesti hinnassa. Mitä suurempi litramäärä ja suhteessa vedenvaihtomäärä, ei nuo sisällölliset erot tunnu kokonaisveden arvoja heilauttavan (itsellä n. 1300litraa vettä ja vedenvaihto 300litraa), ja sen ajan kun merisuola liukenee, on se tehty yleensä edellisenä päivänä valmiiksi. Mitään huomioitavaa eroa en ole nähnyt, vaikka lennosta tuon suolamerkin olevan vaihtanut.
Tykimies
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Tuli myös myöhemmin mieleen, että jos altaassa ei ole kantta, niin ainakin jotkut reunukset, jotka kääntyvät myös sisällepäin.

Meidän Salarius otti ja siirtyi maavoimiin tuossa 1kk takaperin vaikka altaassa on 10cm reunukset ylöspäin, ja vain altaan takaa mahdollisuus. Juuri kun se oli oppinut syömään korvaavaa :cry:

Itse olen käyttänyt useita suoloja, riippuen mistä milloinkin on ollut tavaraa tilaamassa. Enkä kyllä itsekään ole huomannut mitään eroa, kuin korkeintaan liukenevuudessa.
Kannattaa toki muistaa että Akvaariokäyttöönkin on kahta erilaista: MarineSalt ja Reefsalt. Jälkimmäinen siis riuttaan.
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
KaOl
Member
Member

Höh :( Miten se nyt niin itsarin teki... minkähän akvaan kanneksi keksii jos kerran lasi saattaa viedä jopa 10% valosta...täytyy laittaa se 10% enemmän valoa sitten... ;)

Marine salt ja reef salt. Mihin toi marine sit on?

Kyl tää merivesi tuntuu kovin erilaiselta kuin tavan akva... :) aika menee päntätessä ja lukiessa muiden ketjuja. :roll: Eikä tunnu siltä, että tästä nyt kovin on viisastunu, mutta vielä on paaaaaljon lukemista ennen mahd akvan hankintaa! :)
-KaOl

Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Samaa tavaraa muuten, mutta riuttasuolaseoksissa on suuremmat määrät kalsiumia, magnesiumi, strontiumia yms. ainaosia joita korallit vedestä kuluttavat kasvaakseen. Marinesuolat ovat lähinnä vain kala-altaille.

Täällä ei altaissa ole kansia ollut eikä tule olemaankaan. 3 kalaa ja 1 kotilo kaikenkaikkiaan on tullut altaasta ulos. Kalapuolelta sikäli jännä että kaikki ovat olleet ns "pohjakaloja". Tai no melkein ainakin - yksi kun oli keltatokko. Muut olivat keltaraputokko ja Amblygobius phalaena (Suomeksi mikä?). Mikäli oikein paljon pelkää, niin korvaisin kannen ehdottomasti korokereunuksilla tai vaihtoehtoisesti jenkkimalliin eli ohut alumiinilista kiertämään reunoja ja siihen pingotettu 5-10mm silmäinen nailonverkko.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Sama homma täällä... Kolme on nyt "fish jerky" saldo, todistettavasti kaksi, sillä hiljattain kadonnutta Korunuolikkoa ei löytynyt lattialta. Aiemman uhrit ovat tuo Tomin mainitsema Keltaraputokko sekä Tulinuolikko. Vahvasti siis mennään tokkolinjalla molemmat :mrgreen: Seuraava, joka kovasti haluaa exploreedata on tuo Puhdistaja. Toistaiseksi silti Ihminen 3 - Dimidiatus 0. Eli kolme kertaa hänet olen ylivuodosta pelastanut. Utelias pirulainen. "Curiosity killed the cat"- muuntuu varmasti vielä muotoon "fish" :|
KaOl
Member
Member

Ruokinta-automaatti mikä mulla on (joku ikivanha) on vähän outo...en ymmärrä, miten siihen voi laittaa mitään ruokaa koska kaikki valuu ulos sen ajan kuluessa minkä se aukko on alaspäin [}:)] vaikka kuin ois se luukku pienellä! Oon kokeillu hiutaleilla ja granuloilla...keles, ja sillon ku olin teini se toimi täydellisen hyvin! En ymmärrä 8O Ei huvittais ostaa uuttakaan kun sellanen kerran on, mut ääähhhh....kai se pitää vielä kokeilla.

Mä täs kans mietin et pitäisköhän mun tehdä joku reissu tonne Saksaan ja kattoo sieltä laitteita ja akvaa kun en niin kovin monen sadan km päässä rajalta asu. Siellä kun vissiin on halvemmalla kaikkee. Vois säästää tässä nyt fyffendaalia ja sit kevväämmällä tuiskauttaa sinne. Mut tietty bensakin maksaa...

Mietintään :)
-KaOl

KaOl
Member
Member

Nyt muhun iski mietintään sellainen juttu, että entäpäs jos tekisin itse sen kuution muotoisen akvan! Kävisin leikkuuttamassa lasiliikkeessä palat ja ostaisin silikoonia ja antaisin palaa! 8-) Paljonkohan tuo esim 40x40x40 leikkuu tekis... sit ostaisin ledit ja pumpun (tai mikä stream se on [:I] ) erikseen. En ole varma ostaisinko pinnantasaajan tai laittaisinko ala-allasta ollenkaan, mutta se olisi varmaankin hyvä päättää ennen leikkaamista, että he voisivat porata reiät ym valmiiksi jos jotain sellaista tarvii...

Tästä taisikin tulla diynano!

Mua vain mietityttää et laittaisinko mä tän käyntiin vasta syksyllä kun ilmat viilenevät, vai jo nyt. Meillä on aivan sikakuuma kesäisin, ja jo nyt täällä on aurinkoisena päivänä ollut jotain 27 [}:)] Toisaalta jos laitan sen tonne kylppäriin niin siellä on viileää, mutta jos olkkariin niin joutuu tekemään jonkunlaisen viilentimen myös. Eihän se ongelma ole, mutta helpommalla pääsisi jos laittais kylppäriin. :) Voinhan mä tosin laittaa aina päiväksi parvekkeen oven auki ja sen ikkunat myös, sekä parvekkeen verhot vetää eteen niin pysyy vähän viileämpänä. Mut sen kun muistais... :roll: :mrgreen:

Pitääkin ottaa hinnoista selvää ja silleen. Jos teen ton n. 60l nanon niin mitenkäs paljon sitä valoa sit pitäis olla? Katosta vois laittaa roikkuun jotain tai sitten teettää siihen lasikansi, johon saa ledit jotenkin kii.

Mitäs sanotte? Mul on 2 suhteellisen teknistä/käsityöläispuolen koulutusta, joten toi itse akvan tekeminen onnistuu kyllä, ja muutkin nuo, mut hintoja ajattelin? Ja muutenkin, vinkkejä saa antaa :) [;)] :mrgreen: :D
-KaOl

sAmigo
Junior Member
Junior Member

Tein juurikin hiljattain itse 95x45x50 akvaarion ja ainakin "älä tee näin -vinkkejä" löytyy nyt useitakin :mrgreen:

Hommaa vaan suosiolla jokin jäähdytyssysteemi siihen tulevaan/nykyiseen. En tiedä millainen kylppäri teillä on mutta jo pelkästään ajatus, että akvaario olisi kylppärissä laittaa mulla jotenkin selkäpiitä karmimaan. Älä ota tätä pahalla ja käsittääkseni teillä on jo tankki kylppärissä (?) mutta itse haluaisin kaiken vaivannäköni palkan olevan parhaalla paikalla ihasteltavissa ja koska peseydyn keskimäärin kerran vuorokaudessa, niin se ei ole kylppäri :)

Lasinleikkuuhintoihin on paha ottaa kantaa täältä eri valtion puolelta mutta täällä olin hieman yllättynyt leikkauksen korkeista hinnoista. Tuon pöntön lasien leikkuut maksoivat 80€ (ml. ylivuoto) mutta mulla olikin suurin osa 10mm lasia, osa jopa 12mm.
Rapide1
Senior Member
Senior Member

Riippuu paljon myös kylppäristä 8-)
Kyllä meilläkin oli kylppärissä taistelukala-akvaario... Upea elementtihän se on jos muuten sopii tyyliin!
KaOl
Member
Member

sAmigo kirjoitti:Tein juurikin hiljattain itse 95x45x50 akvaarion ja ainakin "älä tee näin -vinkkejä" löytyy nyt useitakin :mrgreen:

Hommaa vaan suosiolla jokin jäähdytyssysteemi siihen tulevaan/nykyiseen. En tiedä millainen kylppäri teillä on mutta jo pelkästään ajatus, että akvaario olisi kylppärissä laittaa mulla jotenkin selkäpiitä karmimaan. Älä ota tätä pahalla ja käsittääkseni teillä on jo tankki kylppärissä (?) mutta itse haluaisin kaiken vaivannäköni palkan olevan parhaalla paikalla ihasteltavissa ja koska peseydyn keskimäärin kerran vuorokaudessa, niin se ei ole kylppäri :)

Lasinleikkuuhintoihin on paha ottaa kantaa täältä eri valtion puolelta mutta täällä olin hieman yllättynyt leikkauksen korkeista hinnoista. Tuon pöntön lasien leikkuut maksoivat 80€ (ml. ylivuoto) mutta mulla olikin suurin osa 10mm lasia, osa jopa 12mm.

En ota pahalla, tietenkään :) Ei ole akvaa kylppärissä, ajattelin sen sinne siksi, että sinne mahtuisi ja olisi kivannäköinen siinä tyhjässä nurkassa :) Täällä kun ei ole saunaakaan [}:)] niin sekään ei sitten laittele lämpöjä miten sattuu :) Mietin kans sitä, että tylsää kun sitä ei voi koko ajan katsoa, mutta kun tuolla ammeessa tulee kuitenkin lojuttua niin voisi sitten kuvitella rypevänsä meressä :mrgreen: :D hahaha, no joo, ehkä ei kuitenkaan, mutta no, myös tuo lämpötila kotona pisti miettiin. Sekä se, että olkkariin saan oikeasti mahduttaa tän jos niin olis, mut kyyyyl se tohon nurkkaan menee tietty... ;) :)

No olipas se kallista! Pitääpäs kysellä, mitä täällä maksais. Joo ja kerro vain ne "älä, ei noin" -vinkit ennenkuin mä täällä kiukkuilen silikoonisista, sotkuisista laseista :mrgreen: Katsoin semmosta 10l pientä akvaa mikä tuolla on kuivana, enkä nähnyt nurkissa muuta kuin silikoonin?! Wtf, tosiaanko muka se pitää nurkat kii?

Näin jossain ohjeet, et silikoonia päätyyn, maalarinteipillä sivut toisiinsa kiinni ja lopuksi kun kaikki neljä sivua on yhdessä niin silikoonilla sitten kaikki sisänurkat laitetaan. Levitättekö sormella ne vai ette? Tossa 10l silikooni on vain ajettu siihen ilman levittämistä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan? Voishan siihen laittaa teipit niin ois siistin näköinen mikäli levittää. Mites sen ulkopuolelta saa pysymään nättinä...hmmm...tietty jos pyyhkii sen heti pois niin ei varmaankaan jätä jälkiä.

Kumminkos päin se nyt pitikään tehdä oikein fysiikan lakien mukaan: pohjan päälle vai sivuihin kiinni sivulasit? Helpompi olisi tehdä pohjan sivuihin kiinni kun äkkiseltään ajattelee. :)

Täytyykin googlata ohjeita netistä hetinyt! :)
-KaOl

sAmigo
Junior Member
Junior Member

Pohjan YMPÄRILLE laitetaan seinät. Suositeltu silikonisauman paksuus on 20% lasin paksuudesta eli esim. 10mm lasilla 2mm sauma. Mutta se ei ole niin justiinsa. Esimerkiksi 2mm sauman saa kätevästi laittamalla tulitikut lasien väliin stoppereiksi. Toinen kätevä väline siihen on kaakeliristit mutta en ole varma saako niitä kapeampana kuin 2mm.

Noh, vähän turhaan tuossa tarjoilin noita vinkkejä koska suurin osa niistä on sellaisia uuteen kokemukseen perustuvia eli sellaisia, joita on vaikea kuvailla muuten kuin fiiliksellä, esimerkiksi silikonin määrä saumaan. Jos laitat liikaa, et oikein saa nättiä saumaa vaan silikoni leviää liikaa seinille. Toisaalta tuskin laitat ekalla kerralla liian vähän koska oikeastaan siinä riittää, että silikoni tulee vähän ylös lasien välistä, jolloin saan painettua sen sormella (saippuavedessä kastetulla) nätiksi saumaksi. Itse kusin tuossa juuri silikonin määrän ja sain kuivumisen jälkeen leikkailla ja raaputella liian leveitä saumoja pienemmiksi. Teippejä ei oikestaan tarvitse laittaa kuin tuen vuoksi, koska saat helposti leikkattua mattoveitsellä ylitursuneet silikonit pois ulkopuolelta. Sisäpuolelle ei teippejä voi laittaakaan, koska sieltä pitää pursottaa ja sitten sormella tasoitella. Tasoitteluun on työkalujakin, joilla saat siistin sauman mutta en osaa vinkata sua paikkaan, josta niitä saisi (maantieteellisistä syistä obv).
KaOl
Member
Member

sAmigo kirjoitti:Pohjan YMPÄRILLE laitetaan seinät. Suositeltu silikonisauman paksuus on 20% lasin paksuudesta eli esim. 10mm lasilla 2mm sauma. Mutta se ei ole niin justiinsa. Esimerkiksi 2mm sauman saa kätevästi laittamalla tulitikut lasien väliin stoppereiksi. Toinen kätevä väline siihen on kaakeliristit mutta en ole varma saako niitä kapeampana kuin 2mm.

Noh, vähän turhaan tuossa tarjoilin noita vinkkejä koska suurin osa niistä on sellaisia uuteen kokemukseen perustuvia eli sellaisia, joita on vaikea kuvailla muuten kuin fiiliksellä, esimerkiksi silikonin määrä saumaan. Jos laitat liikaa, et oikein saa nättiä saumaa vaan silikoni leviää liikaa seinille. Toisaalta tuskin laitat ekalla kerralla liian vähän koska oikeastaan siinä riittää, että silikoni tulee vähän ylös lasien välistä, jolloin saan painettua sen sormella (saippuavedessä kastetulla) nätiksi saumaksi. Itse kusin tuossa juuri silikonin määrän ja sain kuivumisen jälkeen leikkailla ja raaputella liian leveitä saumoja pienemmiksi. Teippejä ei oikestaan tarvitse laittaa kuin tuen vuoksi, koska saat helposti leikkattua mattoveitsellä ylitursuneet silikonit pois ulkopuolelta. Sisäpuolelle ei teippejä voi laittaakaan, koska sieltä pitää pursottaa ja sitten sormella tasoitella. Tasoitteluun on työkalujakin, joilla saat siistin sauman mutta en osaa vinkata sua paikkaan, josta niitä saisi (maantieteellisistä syistä obv).
No hyvä, et ympärille, koska se on helpompi. :) Ulos teippi vain tueksi, niin tarkoitinkin ja niitä sisäpuolen teippejä tarkoitin sauman mittaisesti, eli siis pystysuuntaan, mikä helpottaa silikoonin vetämistä niin, ettei lasiin jää jälkiä. :)

Paljonko pitäis olla valo watteja 60l akvalle? Jotenkin tuo valaisinhomma tuntuu hankalalta, en tiiä, miksi... :) Vissiin koska oon ollut vain makean puolen harrastastaja ja siellä kuulee ja näkeen niin monia eri neuvoja, että menee ihan sekaisin vain! 8O

Sain taas :roll: uuden idean mitä pyöritellä päässä. Jos ostan esim 60x30x35 tms perus lasiakvan ja erotan siihen ns tekniikkaosan (20cm) toiseen päätyyn siten, että akvalle jää n. 40l eli siitä tulee kuutio, joka siis on huoneeseen päin pääty edellä. Ymmärsittekö mitä tarkoitan? Onko ihan hölmö ajatus, vai ok? Paitsi että mitä mä sinne tekniikkaosaan laitan? :mrgreen: :D :D

Ku tarviinko mä muuta 40l nanoon kuin lampun ja streamerin jos olen oikein alkeellinen? (siis plus hydrometri ja testit ym) Pinnantasaajanhan voin hommata sitten kun rupee ärsyttään jatkuva veden lappaaminen käsin. :) Ja jos mulle tohon tulee 1-2 kalaa niin ei varmaan tarvi vaahdottajaa...

Nyt mä oon mennyt ihan sekaisin kun oon lukenut kaikkee :D En muista enää mitään! :D
-KaOl

Rapide1
Senior Member
Senior Member

Valothan riippuu ihan siitä mitä haluat altaassa pitää... On olemassa koralleja, jotka eivät tarvitse valoa ollenkaan, niin sanotut NPS-korallit, itsellä esim. Dendronephthya on sellainen. Jotkut korallit taas elävät valosta. Kalat ja ravut yms. eivät valosta välitä.
Yleiseti kai käsittääkseni sellainen sääntö, että yksi watti/litra on jo tosi hyvä määrä valoa riuttaan, jossa elää fotosynteettisiä koralleja, vuokkoja ja leviä.
Sitten kun olet päättänyt mitä haluat altaassa pitää, voit suunnitella valot siihen sopivaksi.

40l kuulostaa kyllä aika pieneltä kaloille, mutta tiedän kyllä että sellaisia on. Itselläni on juurikin tuo saman kokoinen allas, ja teen siitä juuri parhaillaan uutta nanosysteemiä. Tosin itselläni on ala-allas jo paikallaan, vain putkitukset puuttuu. Tuohon altaaseen tulee ATI 4x24w, joka on kyllä tosi järeä tuon kokoiseen :roll:
KaOl
Member
Member

Niinhän se on...no ei se mulla mikään ehdoton koko oo, katson siis sillä silmällä isompiakin. :)

Missä menee vaahdottajallisen ja vaahdottajattoman koon raja ts mihin kokoon on hommattava vaahdotin? Voiko niin edes sanoa, jos ajattelee, että mulle tulis ei niin kauhean täyteen ahdettu akva.

*Suunnittelee, miettii, tuumailee, puntaroi ja pähkäilee*
-KaOl

tpraut
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tpraut »

KaOl kirjoitti:Missä menee vaahdottajallisen ja vaahdottajattoman koon raja ts mihin kokoon on hommattava vaahdotin? Voiko niin edes sanoa, jos ajattelee, että mulle tulis ei niin kauhean täyteen ahdettu akva.
No se melkeen käytännössä on niin, että jos vaahdotinta ei ole joutuu vettä vaihtamaan makeanveden syklillä. Täällä on 140l vettä pääaltaassa. Yhteensä 4kpl alle 5cm kalaa ja allas alkaa olla sitämyöten täynnä. Merivesiallasta kun ei kansoiteta kuten makeaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”