Palikkaohjeet hiilidioksidilevitinjärjestelmän käytöstä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Palikkaohjeet hiilidioksidilevitinjärjestelmän käytöstä

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Sisso: laitteisto ehti tänään olemaan päällä n. puoli kuudesta kahdeksaan ja pH oli nyt laskenut 0,1 eli 6,9:ään. Mulla ei sinänsä ole mitään tavoitetasoa mutta ilmeisesti saa kuitenkin laittaa reippaammin kaasua tulemaan(ko)?
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
ramdac
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Mulla on hi-a , toimii siten, että sammuttaa kaasun tulemisen kun pH on laskenu oikealle tasolla, ja kun pH nousee alkaa kaasua taas tulla. Eli on vissiin säädetyn pH:n yläpuolella aktiivinen ja antaa virtaa magneettiventtiilille.

Oon pitäny itse kh:n noin 4-5, helppo ruoka soodalla. GH mulla onki 7 ku on tuota simpukankuorta pallokalan takia.
En tiedä onko hyvä vai huono. Rauta on 25mg/l Tetran PlantaMinillä, aika pikkasen on lorauttanu välillä. Ei kehtaa annostusmäärää kerralla laittaa, taitas olla puoli litraa.
Fishy78
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Fishy78 »

Kyllä tässä on palikka saanut palikkaohjeita. :D Mutta ehkäpä joku päivä olen sitten se neuvova osapuoli apua tarvitsevalle.

Mulla tosiaan KH on 2,joten jos ruokasoodalla kiikuttaisin sitä ylemmäs puskuroimaan paremmin ja asettaisin kontrollerin HI-A asentoon kun pH tankissani on normaalisti korkea (7,5).

Kiitoksia paljon avusta! :D
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

akvaristi kirjoitti:Sisso: laitteisto ehti tänään olemaan päällä n. puoli kuudesta kahdeksaan ja pH oli nyt laskenut 0,1 eli 6,9:ään. Mulla ei sinänsä ole mitään tavoitetasoa mutta ilmeisesti saa kuitenkin laittaa reippaammin kaasua tulemaan(ko)?
Jos pHlla ei ole niin väliä, siis että kalojen takia halutaan tietty pH, niin sitten kaasua syötetään "vain" sen varran että akva näyttää hyvältä, ts kasvit kasvaa kivasti, ja vesiarvot huolehditaan muutoin kaloille hyviksi jos tarpeen.

Voit siis seurata, nyt kun pH on OK, miten kaasu alkaa vaikuttamaan kasveihin ja/tai leviin jos on sellaista riesaa. Jos et huomaa mitään viimeistään parissa viikossa, nosta annostusta. Tietysti täytyy huomioida samaan aikaan, että esim lanoitus on kunnossa koska jos se mättää, ei hiilarista ole juuri iloa. Turha hiilaria on syytää akvaan liikaakaan, maksaa sekin pitkässä juoksussa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
ramdac
Member
Member

Fishy78 kirjoitti:Kyllä tässä on palikka saanut palikkaohjeita. :D Mutta ehkäpä joku päivä olen sitten se neuvova osapuoli apua tarvitsevalle.

Mulla tosiaan KH on 2,joten jos ruokasoodalla kiikuttaisin sitä ylemmäs puskuroimaan paremmin ja asettaisin kontrollerin HI-A asentoon kun pH tankissani on normaalisti korkea (7,5).

Kiitoksia paljon avusta! :D

Mä pidän KH 4-5 kasvien ja levän takia, pystyy laittaan enemmän hiilidioksidia. Controlleri pitää huolen ettei pH romahda.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Sisso kirjoitti:
akvaristi kirjoitti:Sisso: laitteisto ehti tänään olemaan päällä n. puoli kuudesta kahdeksaan ja pH oli nyt laskenut 0,1 eli 6,9:ään. Mulla ei sinänsä ole mitään tavoitetasoa mutta ilmeisesti saa kuitenkin laittaa reippaammin kaasua tulemaan(ko)?
Jos pHlla ei ole niin väliä, siis että kalojen takia halutaan tietty pH, niin sitten kaasua syötetään "vain" sen varran että akva näyttää hyvältä, ts kasvit kasvaa kivasti, ja vesiarvot huolehditaan muutoin kaloille hyviksi jos tarpeen.

Voit siis seurata, nyt kun pH on OK, miten kaasu alkaa vaikuttamaan kasveihin ja/tai leviin jos on sellaista riesaa. Jos et huomaa mitään viimeistään parissa viikossa, nosta annostusta. Tietysti täytyy huomioida samaan aikaan, että esim lanoitus on kunnossa koska jos se mättää, ei hiilarista ole juuri iloa. Turha hiilaria on syytää akvaan liikaakaan, maksaa sekin pitkässä juoksussa.
Ookoo. Vaikka kyllähän nuo kalat varmaan tykkäisi (happaman veden asukkeja), jos pH:n saisi hilattua vaikka sinne 6,5:n paikkeille. Ennen tuota kH:n nostoa 3:een se on ollut hanaveden arvossa, n. 6,7. Eli joka tapauksessa lisään hönkää ainakin hieman ja katson sitten, että minne se pH suosiolla asettuu. Eli mieluusti kyllä haluan hieman pH:ta laskea mutta lähinnä tyylillä "mihin suosiolla saadaan".

Ja lannoitukseksi olen nyt purkkiin kipannut Seachemin Flourishia ja Flourish Nitrogenia nitraattiarvon (joka olis ilman lisäystä ihan olematon) nostamiseksi. Ja kumpaakin nyt jo enemmän kuin pullon ohjeessa on mainittu, todennäköisesti tuota Nitrogenia saa ainakin alkaa syytämään vielä reippaammin, kun tuli nyt aika reilusti lisää kasveja. Mutta pärjäänköhän siis noilla tuotteilla muuten?
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Raudasta tulee todennäköisesti puutetta, Flourishin sisältämä rauta ei tahdo riittää oikein mihinkään jos kasvu on yhtään reippaampaa. Kaliumista saattaa tulla puutetta, koska sitä ei tule akvaan oikein mistään mutta sitä kuluu lähes yhtä paljon kuin nitraattiakin. Kaliumille ei ole testejä, mutta sillä ei ole todettu olevan mitään haittaa minään määrinä, joten voit arvoida sen annostuksen sinne päin ohjeen mukaan niin että sitä olisi vedessä suht saman verran kuin nitraattiakin. Fosfaattia voit lisätä, mutta ihan hyvin voit seurata tuleeko puutosoireita tai ei ennen kuin päädyt sitä lisämään, koska sitä tulee akvaan jonkin verran ruoan mukana ja kasvit kuluttavat sitä melko pieniä määriä. Hiilari nostaa sen kulustusta kyllä selvästi, mutta jos sulla ei tule syöttymään sitä paljoa ja valoakin on kuitenkin melko kohtuullisesti, en ehkä lähtisi lisäämään sitä vielä. Ei siitä haittaa ole, huonoin homma on sen meneminen hukkaan eli rahat alas viemäristä. Kandee seurata, kuten varmaan teetkin, myös KHta ja GHta, koska kasvit käytävät ravinteinaan myös niiden suoloja ja tehdä tarvittaessa korjausliikkeitä. GHn nostoon, jos tarpeen, voisin suositella Seachemin Equilibriumia, koska siinä on mukana muutkin kasveille tarpeelliset suolat sopivassa suhteessa ja on erittäin riittoisaa. Meillä pääsi käymään vähän ohrasesti parillle kasvilajille, kun GH olikin kulunut pois kuukausien myötä ja luotin siihen että hanasta tuleva GH3 on riittävä, enkä testaillut kun kuitenkin vaihdan vettä suht reilusti. Hups vaan, kasvit alkoi sulaa ja GH-testi näytti 1. Myös KH pyrkii jatkuvasti alas ilman pientä säännöllistä korjaamista (hanasta sekin 3).

Ihan hyvä, ettei sulla ole paineita saada pHta kovin alas, sillä on näköjään taipumus asettua mielellään tiettyyn tasoon suht helposti ja kiva tietysti, jos se taso on ok kaikille osapuolille, pääsee akvaristi helpommalla ja halvemmalla. Myös kalastolle on miellyttävämpää arvojen heittelemättömyys mikä toteutuu aina helpommin jos ko oloissa arvot hakeutuvat sopivalle tasolle melkein väkisin. Korjausliikkeet tahtoo aina kuitenkin herkästi heilutella arvoja, mitä isompia liikkeitä, sen isompia heilahteluja, mistä herkimmät fisuset voi hermostua.

Muoks. Jos akvan pH on ollut tähänkin asti 6,7, mikä on kalastolle ok (?) niin mihin tarvitset kontrolleria?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Huoh. Kauheesti en enää tuohon akvaarioon aio laittaa rahaa, mutta ehkä pitää harkita sitten ainakin rautalannoitteen ostoa vielä... mietin että mitenkäs tuota kaliumia sitten saa halvimmin/kätevämmin lisättyä? Tosin hankinnat jäänee kyllä toukokuun puolelle, ens kuussa ei ole varaa tehdä kauheasti ylimääräisiä hankintoja.

GH on ollut 4, onneksi on tippatesti sillekin. kH:ta tosiaan aion tässä nyt joka tapauksessa seurata. Ehkä pitäisi hommata sitä Mineral Saltia siihen kH:n nostoon (?).

Ja oli sitten muuten tuo pullo pikkaisen isompi kuin 2 kg :roll:. Mietinkin sitä tossa kerran itsekseni, että siihen täytynee kyllä mennä enemmän kuin tuo 2. Mutta siis saan huomenna pullon takaisin täytöstä, sitten tietää tarkemmin että mitä maksoi. Arviolta olis kuulemma n. 40 euroa. Tosin en tiedä, meinaavatko ne tarkistaa sen pullon samalla vai tuleeko tuo koko summa pelkästä kaasusta. Pullo kuulemma tarkistettu viimeksi v. 2010. Tällainenkaan asia ei ollut tullut itselle ees mieleen. Kaikki budjetit paukkuu taas niin, että morjes. Tosin ei haittaa, vaikka pullo on isompi. Eipähän tarvii heti mennä uudestaan täyttämään.

No, ehkä mä tosiaan olisin pärjännyt ilman kontrolleriakin mutta saattaa olla tulossa jo (en oo tarkistanut).
ramdac
Member
Member

2020 tarkastus seuraavan kerran pullossa.

Käytä siihen KH nostoon vaan ruoka soodaa, aika paljon halvempaa kun akvaario nimillä myytävät tuotteet.
Sama vaikuttava aine kummassakin todennäköisesti, ne hivenaineet mitä ois mukana taas ei vaikuta KH mitenkään.
En nyt muista tarkasti oliko 50g pussi kaupassa 30 senttiä.
Sillä pitää kuukauden ehkä KH tason nelosessa.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

No hyvä jos ei kovin usein tarvii sitä sit tarkistuttaa.

Mineral Saltia meinasin sen takia, että se nostaa karbonaattikovuutta muttei pH:ta. Ajattelin ainakin kokeilla sitä jossain kohtaa, vaikka onkin kalliimpaa kuin sooda.
Fishy78
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Fishy78 »

Oliko niin että 1 tl/100 l ruokasoodaa nostaa KH:ta yhden yksikön? Noin suurinpiirtein...aion kyllä mitata homman ämpärissä ensin. :D

Ja kannattaako hiilarisysteemi virittää ensin paikalleen,laskea pH ja ruveta vasta sitten muokkaamaan KH:ta esim. seuraavan vedenvaihdon yhteydessä? Ja ensimmäiseksi annostelen soodan koko tilavuuden mukaan...jatkossa ainoastaan vaihdetun veden mukaan?
ramdac
Member
Member

Kasvit kuluttaa karbonaatteja ja pudottaa sitä KH arvoa, ainakin mä joudun lisäileen sitä 3 pv. välein pikkusen.
2 pv. meni kun KH tippui vitosesta neljään.
Eikä mulla oo paljon kasveja, nyt pitäis vaan pätkiä nyt, kun on pinnassa vedensuosikit.
Teen kaikki väärin muutenki, törkeesti vaan ripottelen ruoka soodaa veden pintaan.

Enkä mä tiedä mikä on oikein, jossain luki KH nostosta, ettei saisi kovin rajusti kerralla nostaa, oliko 1 kerralla. Ehtii kaikki tottua. Kaikki varmaan riippuu akvaariosta, miten mitäkin kuluu. Itse oon ajatellu pitää aika tasaisena ainakin ton KH:n.

Sit vaan kaikki co2 vermeet kondikseen tietenki heti ja voi sitä KH arvoa nostaa jos huvittaa ihan millon vaan.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Fishy78 kirjoitti:Oliko niin että 1 tl/100 l ruokasoodaa nostaa KH:ta yhden yksikön? Noin suurinpiirtein...aion kyllä mitata homman ämpärissä ensin. :D

Ja kannattaako hiilarisysteemi virittää ensin paikalleen,laskea pH ja ruveta vasta sitten muokkaamaan KH:ta esim. seuraavan vedenvaihdon yhteydessä? Ja ensimmäiseksi annostelen soodan koko tilavuuden mukaan...jatkossa ainoastaan vaihdetun veden mukaan?
Ei maksa vaivaa mittailla ämpärissä, saat väärän tuloksen isolla todennäköisyydellä. Tai oikean kyllä, mutta pieni vesitilavuus helposti vääristää tulosta. Jos akvalla on yhtään kokoa, tyyliin >200l, voit lisätä soodan suoraan sinne teelusikallinen kerrallaan ja tehdä mittauksen muutaman tunnin kuluttua. Ei heti, koska sillä kestää sekoittua veteen hetki. Parasta on liuottaa sooda ensin veteen jossain astiassa hyvin, olen huomannut että huonosti liuenneena se ärsyttää kaloja vaikkei vaarallista olekaan. Kirjaa ylös määrät, jotka lisäsit ja aina kun vaihdat vettä, korvaat vain sen määrän mikä on menetetty + mahdollinen muu kulutus jonka saat selville ajan kanssa kun mittailet alkuun vähän tiuhemmin esim muutaman viikon juuri ennen vedenvaihtoa. Näin opit sen määrän mikä pitää lisätä, jos pitää, vedenvaihdon yhteydessä. Hitaat muutokset, mutta yhden pykälän nousu kerralla vielä menee kun ei ihan päivittäin veivaa arvoa

Kun asennat hiilarin, kannattaa siinä kohtaa huolehtia että KH on 4(-5), koska alempi saattaa päästää pH romahtamaan jo muutamassa tunnissa huonoimmassa tapauksessa. Seuraile alkuunsa KHta (ja pHta jos tarpeen) vaikka kerran päivässä, näet miten ne käyttäytyvät akvassasi kun kaasua syöttyy x-määrä. Ja kun teet muutoksia syöttömäärään, taas tiiviimpää seurantaa hetken ylläreiden välttämiseksi. Ja vaikka testit näyttäisi mitä, kalojen haukkominen kielii aina ongelmasta, silloin hiilarin syöttö heti pois, kunnon ilmastus pintaan ja hätäapuna vettä vaihtoon.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

akvaristi kirjoitti:... mietin että mitenkäs tuota kaliumia sitten saa halvimmin/kätevämmin lisättyä?
Jaksaisiko esim. Sisso vielä neuvoa hiukan tuon kaliumin lisäämisen suhteen :)? Ja mikä olisi paras rautalisä pohjaan etenkin noille miekoille (ja jota saisi mielellään Turun liikkeistä)? Tällä hetkellä pohjalannoitteena on JBL:n 7-kuulat, joskus olen lisäksi käyttänyt Seran Florenette A:ta, jonka pitäisi olla rautapitoinen ravinne. Käykö tuo Florenette A vai olisko suosituksia jostain edullisesta/hyötysuhteeltaan hyvästä lannoitteesta?
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Olen itse tavannut tilata kaliumia jauheena täältä http://www.aquariumfertilizer.com/ muiden tuotteiden ohessa. Myös Seahemin Potassium on OK, mutta sitä menee ihan järkyttäviä määriä, meillä oli eka kaliumlisä sitä. En ole laittanut rautatabuja kasveille erikseen kun juurilla on jo muita lannotteita (meillä viherkasvien merileväpuikkoja), rauta menee Plantex CSM+Bn (myös tuolta linkin kaupasta) mukana ja on pysynyt sillä oikein hyvissä lukemissa. Näillä eväillä ollaan porskutettu ilman puutosoireita, ja entisetkin korjaantuivat nopeasti. Mukana kuvioissa tietysti myös muut makrot ja mikrot kuhunkin akvaan räätälöityinä.

Mä olen vähä huono noissa kaupallisissa tuotteissa, olen käyttänyt pääsääntöisesti Seachemin tuotteita niiden riittoisuuden takia ja sitten siirryin jauheisiin riittoisuuden ja hinnan takia. Nyt ei tarvitse enää kauhistella (kaupallisten) pullojen silmissä hupenemista, etenkin kun tekee niin vahvat liuokset että pullot tyhjenee hitaammin...
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Oolrait, kiitos. Taidan mennä toistaiseksi itse noilla kaupallisilla tuotteilla, yritän pärjätä nyt niillä toistaiseksi. Vaatii nimittäin sen verran enemmän perehtyneisyyttä tuo jauheiden tilaaminen ulkomailta yms., että pitää se sitten ottaa omaan käsittelyyn myöhemmin jos innostus ja aika riittää. Kunhan nyt saisi ees jollain lailla kasvit kasvamaan tässä vaiheessa ja (pii?)levän vähenemään. Mutta hyvä kuitenkin tietää, mitä ravinteita kannattaa alkaa lisäilemään ensimmäisten joukossa, jos näyttää että ravinteet ei riitä (onko muuten antaa hyvää linkkiä jollekin kasvien "puutosoiresivuille"?).

Pullo saatiin tänään takaisin (ruokatunnilla tuli viriteltyä paikalleen), päivä on mennyt enemmän tai vähemmän säätämällä mutta jospa tämä tästä. Kuplia tulee nyt hiukan epätasaisesti, ehkä 2-3 kuplaa/s.? kH oli tipahtanut n. 0,5 yksikköä ehkä eli 2,5:een, pH ei juurikaan. Tosin nyt alkuun meni rauhallisemmalla tahdilla tuota hiilaria ja lisäsin hönkää vasta äskettäin. Katsotaan, kuinka tässä käy.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

No niin, kerrottakoon muutaman viikon hiilarilisäyksen tulos akvaariossa: köynnöstävät kasvit (etenkin karttulehti, hentorotala ja jättivedensuosikki) innostuivat kivasti hiilarilisäyksestä, samoin jaavansaniainen on alkanut lykkäämään tyttäriä oikein urakalla :). Tiikerilummekin lykkää kivaa vauhtia melkoisen kokoisia pintalehtiä. Jättiläisvallisneria jostain syystä ei oo oikein kasvanut/levinnyt, vaikka tiikerivallu (joka lähtee altaasta piakkoin jättivallun tieltä) kasvaakin enemmän kuin tarpeeksi. Missä vika? On kyllä suodatinten edessä, tykkäisiköhän enemmän olla jossain muualla kuin virtauksessa (tosin tiikerivallut on siinä vieressä)? Miekoista ei oikein osaa sanoa vielä mitään, lisäsin kuitenkin JBL:n kuulia ja Florenette A:ta juuristoille, joten ainakin pohjaravinteita pitäis olla. Taitaa nekin jollain asteella paremmin kasvaa, mutta herttavesimiekka tuntuu olevan vähän ronkeli. Tuli netissä vastaan sen lämpötilasuositukseksi 18-26 astetta, oliskohan se nyt liian lämpimässä vedessä, kun altaassa on +27? Ajattelin joka tapauksessa vaihtaa sen tuonne pojan 54-litraisen vesimiekan kanssa päittäin, kun se on kasvamassa sieltä ulos. Ja tuo hertta mahtuisi kivasti sinne, joskohan tykkäisi hiukan viileämmästä?

Eniten ärsyttää kuitenkin, että piilevää on edelleen hitaasti kasvavien kasvien lehdillä :frown:. Osaakos joku kertoa, mitkä asiat erityisesti vaikuttavat piilevän kasvuun? Luonnonvaloa altaaseen osuu jonkin verran, riittääkös tämä piilevälle?

Hiilaria taidan kyllä vieläkin saada lykätä reippaammin altaaseen, kun pH on laskenut nyt maksimissaan n. 6,7:aan. pH-kontrolleria en ole vielä ehtinyt virittelemään altaaseen, mutta olen jo melko vakuuttunut siitä, että se on loppuviimeksi kuitenkin tarpeellinen. Kun nimittäin tuosta pullosta kaasua ei oikein tule tasaisesti. Jos päivänä A on säätänyt kuplamäärän mielestään sopivaksi, niin seuraavana päivänä sieltä saattaa tulla jonkin verran vähemmän. Ja kuplamääristähän ei oo enää mitään käsitystä, niitä tulee kuitenkin useita sekunneissa. En ole uskaltanut vetää sinne rajalle, että kalat haukkoisivat henkeään, kun näköjään jo pienikin lisäys sai kasvit riemastumaan. Kunhan nyt tuosta piilevästä päästäisiin. Ehkä pitää saada pH:takin vielä lähemmäs tuonne 6,5:ta? Piilevä kai suosii emäksistä vettä enemmän?

Ja tarkoitus ei ollut tehdä tästä kasvienkasvu-/leväongelmaketjua, mutta kun asia nyt sivuaa tuota hiilidioksidiasiaakin... :roll:
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Mulla ei ole erityisemmin koskaan ollut piilevää kuin uusissa pytyissä hetken, joten en ole perehtynyt sen sielunelämään, mutta sehän tarvitsee piitä elääkseen. Myös hanavesi voi sisältää silikaatteja, joita se käyttää. Voi olla että se on nyt sen verta sitkeää sorttia, että menee hetki kuin ymmärtää poistua. Jos jokin kasvi voi huonosti syystä tai toisesta, levät tuppaavat olemaan sillä riesana vaikka se ulkoisesti vaikuttaisi olevan kunnossa.

Jotkut kasvit on hyvin tarkkoja lämpötiloista. Huomasin tämän itse kun yhden pytyn lämmöt nostettiin ylös (+28c). Osa tipahti lähes välittömästi, saivat sitten hätäsiirron viileämpään akvaan ja jo käy ja kukkuu taas. Tähän voi tietysti vaikuttaa mutkin asiat, happi, virtaukset jne eikä pelkästään itse lämpötila.

Vähän ihme (?) ettei kaasun syöttyminen ole tasaista. Pitäisi olla. Huono regu? Mutta kun sulle on nyt kontrolleri tulossa, se hoitanee ongelman pois.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Pitääpä hiukan googletella ja selvitellä ja ihmetellä tuota piileväasiaa. Saakohan tuota piitä/silikaatteja millään hanavedestä pois? Mietin myös, että voisiko levän määrä johtua lisäksi monimetallien valon väristä (en muista kelvineitä, mutta hiukan kellertävä, vaikka polttimoiden väri onkin niin kirkas kuin sai hankittua ilman isomman erän tilaamista)ja/tai nitraatin vähyydestä? Nitraattihan on pullosta lisäämisestä huolimattakin nimittäin alle 10 koko ajan. Toisaalta luulisi muitakin leviä sitten olevan, jos valon sävy leviä suosisi? Viherlevääkään ei kasva juuri muualla kuin lasissa ja muita leviä ei ole onneksi näkynyt.

Ja hupsan, oli sitten lämpötila tuollakin nyt noussut jostain syystä 28:aan. Pienensin lämppäreitä mutta veikkaan että lämpötila on ollut hertalle liikaa. Nyt pääsi huomattavasti viileämpään (24-25 astetta) pyttyyn ja massiviinen vesimiekka toivon mukaan kestää isossa altaassa edes hetken partiksenkin pahoinpitelyt (tuntuu tykästyneen rontti miekkoihin :frown:). Miekkojen osalta tuo piilevä tosiaan voi myöskin olla pieni rasite.

Ensimmäistä kertaa tuota hiilaripulloa avatessahan kuplia tuli ihan miten sattui, joka toinen sekunti 1 kupla ja joka toinen 3 kuplaa. Ei nyt ihan noin epätasaista onneksi enää ole, mutta aika säätämistä välillä tuntuu olevan. Ja olin sitten eilen kuvitellut vaan vähän avanneeni venttiileitä lisää (kun totesin että sitä kaasua saa mennä reippaaminkin tankkiin) ja nyt olikin sitten pH pudonnut jo 6,2:een [:I]. kH on melko nätisti pysytellyt 4:ssä tai jos on laskenut 3:een, niin olen nostanut soodalla takaisin 4:een. Että vähän sitten lykkäsin näköjään lisää kaasua tankkiin.. no, kalat eivät kyllä ole moksiskaan asiasta, ONNEKSI. Mua ei pitäis päästää säätämään tollasten laitteiden kanssa :roll:. Kyllä poropeukalo tarviikin sen kontrollerin :roll:. Kun nyt vaan osaisin vielä kalibroida ja virittää sen... ja öö, mikä on regu [:I]?
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Aargh! Vuotaako mun pulloni 8O? Vielä muutama päivä sitten oli takuulla ainakin 40 baria painetta ja nyt päivällä kotona käydessä ihmeteltiin, kun ei tullutkaan kaasua levittimeen. Pullosta oli sitten paineet hävinnyt, mittarit ihan nollilla [}:)]. Ei kai se nyt tyhjentyessään voi sentään kerralla 40 barista tipahtaa nollaan? Pitäishän paineen kai laskea tasaisesti (vaikkakin nopeammin?) lopussakin, ei kuitenkaan sentään nyt noin nopeasti kai... mitäs mä nyt teen?
ramdac
Member
Member

akvaristi kirjoitti:Aargh! Vuotaako mun pulloni 8O? Vielä muutama päivä sitten oli takuulla ainakin 40 baria painetta ja nyt päivällä kotona käydessä ihmeteltiin, kun ei tullutkaan kaasua levittimeen. Pullosta oli sitten paineet hävinnyt, mittarit ihan nollilla [}:)]. Ei kai se nyt tyhjentyessään voi sentään kerralla 40 barista tipahtaa nollaan? Pitäishän paineen kai laskea tasaisesti (vaikkakin nopeammin?) lopussakin, ei kuitenkaan sentään nyt noin nopeasti kai... mitäs mä nyt teen?

40 baria on melkein tyhjä, koska se on melkeenpä kaasua enää, kun mittari näyttää 50 bar se on osaksi nestettä ja nesteenä, eikä sinne pulloon mahdu paljoa kaasua. 2kg pullossa on 40 barin paineella 80 litraa kaasua ja täydessä pullossa on 1000 litraa kaasua.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

No ohhoh... mä en olis kyllä voinut kuvitella, että se paine laskee noin äkkiä. Mutta mitäpäs minä näistä tekniikoista ymmärtäisinkään [:I] :roll:. Jos tämä kerran on normaali ilmiö, niin nyt vaan tarvis keksiä, missä täytän tuon pullon uudelleen. Tuo satsi (kai tuo pullo sitten lopultakin vaan se 2 kg oli), maksoi paikallisessa Sammutinhuollossa 40 euroa! Ja pullo nyt sit näytti kestävän jotain 1-1,5 kk. Tulee vähän kalliiksi noilla hinnoilla hiilarin käyttö :frown:.

Mietin, että oliskos esim. Tampereella (tai vaikka Turussakin) paikkaa, joka täyttäisi noita suht edullisesti, olis lauantainakin auki ja että pullon sais suunnilleen saman tien takaisin tai ainakin muutaman tunnin kuluttua? Eli jos muiden asioiden yhteydessä sitten täytättäisin tuota.
ramdac
Member
Member

Turun sammutinhuolto on Vähäheikkilässä ja maksaa 15 euroa, ainakin sanoivat puhelimessa.
Mulla ei ole pullo tyhjentynyt vieläkään, sulla on huono levitin ja eikö mulla ole isompi vesitilakin.
Kannattaa suihkuttaa saippuavettä siihen pullon ja mittarin väliseen liitokseen, oikeastaan kaikkialle liitoksiin, näkee vuotaako.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

No sitä kaasua kyllä syöttyi välillä hyvinkin reippaasti altaaseen (silmämääräisesti arvioituna, kalat eivät kyllä oo hätää kärsineet missään vaiheessa vaikka pH:kin tipahti 6:een), sitä siis tuntuisi kuluvan jokseenkin epätasaisesti... eli jonkinlaista vikaa pullossa (tai venttiileissä tms.) saattaisi olla. Täytynee joka tapauksessa testata varoiksi kyllä tuo vuotoasiakin.

Ja tässä kohtaa voinen tunnustaa, että en oo vieläkään saanut sitä kontrolleria viriteltyä [:I]. Piti laittaa viikonloppuna, mutta kun pihahommat vei kaiken ajan... noh, nyt kun pullo on tyhjä, niin täytön jälkeen sitten samalla kertaa kontrollerikin paikalleen.

Höh, tuo Turun Sammutinhuoltokin näyttää olevan vaan arkisin auki ja neljään asti :|. Taitaa kyllä olla sama peli kaikissa vastaavissa liikkeissä, ovat vain arkisin auki? 15 e olis kyllä paljon mukavampi summa kuin neljäkymppiä...
ramdac
Member
Member

Kannattaa laittaa se säädin. Säästää kaasua ja turha sitä on liikaakaan laittaa. Haihtuu vain pois ja kasvit ei ejdi käyttää. Mä oon pitäny nyt pH n 6.6 tasolla.

Voihan mulla olla pula CO2:sta kun kH tippuu, mutta en viitsi tiputtaa pH:ta kovin alas. Ruokasooda on halpaa kuitenkin. Oliko bufferointiliuokset nesteenä säätimen mukana? Sitten kun menet täyttään pulloa, osta varmuudeksi uusi tiiviste mittariston ja pullon väliin. Ei pitäis olla kallis.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”