Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Tässä on mun viritys!
Akryyliputki, kulmaliitin ja lämmitetty juomapullo.
Letku on Toppi Air joka ei todellakaan tukkeennu eikä mene "littuun" . . . toiminut jo 4-5 vuotta.
Kulmaliitin on laitettu akryyliputkeen lämmittämällä ja sitten puristamalla. Kulmaliittimen päälle kierrretty jokunen kierros putkiteippiä jolloin se kulmaliitin "pyörii" mutta ei ime ilmaa.
Kippo letkun päässä kerää hiekan, kivet, kalat ja isommat roskat ennen lattiakaivoa . . . .
catfish freak kirjoitti:Itse käytän semmoista patenttia, että tökkään akvaarioletkun päähän keskipakopumpun, sillä vesi pois, ja kun tarvitsen lisätä vettä, pumppu irti ja se sitten saaviin. Helppo ja halpa ratkaisu.
Voitko kertoa tästä patentista mulle lisää? Mulla on siis tasoeroa niin että olohuone 90cm alempana kun muu kämppä ja vesi ei mene lappoamalla pois akvaariosta. Pumppuja kun olen katsonut niin joko ne on jotain venekäyttöisiä(12v) tai sitten teollisuuskamaa ja hinta ja koko on sen mukainen. Onko sulla jotain vinkkejä, mikä pumppu mahtaisi sopia?
Aloittelija jolle kaikki vinkit ovat tervetulleita! Akvaariot 180l ja 450l.
Itsellä käytössä puutarhaletku ja lappoletku. Puutarhaletkun toisessa päässä on pikaliitin ja toisessa päässä hana, semmoinen kahvallinen versio. Kun täytän allasta, laitan ensin letkun hanan kiinni, liitän letkun pikaliittimellä kylppärin hanaan ja sitten avaan kylppärin hanan. Voin altaalla avata hanan ja laskea vettä sinne. Sitten voin rauhassa sulkea välillä letkun hanan ja kulkea altaalta altaalle ja täyttää seuraavan.
Tyhjennystä varten puutarhaletkun pikaliittimellinen pää on pesuvadissa kylppärin lattiakaivon vieressä. Pesuvadissa siksi, että kaikki hiekka ja painavampi törky jää vatiin eikä päädy lattiakaivoon. Kalat ja ravut löytyvät vadista myös, jos en pysty niitä muuten estämään. Hananpuoleeseen päähän liitän lappoletkun. Kun letkun toinen pää on vadissa, suljen hanan ja täytän lappoletkun altaan vedellä. Siis täytän lapon ja nostan sen ylös niin että letku täyttyy hanaan asti, toistan tarvittaessa. Kun koko lappoletku hanaan saakka on täynnä vettä ja lappo on altaassa, avaan hanan. Tämä tekee riittävän imun, eikä tarvi imeskellä kuravesiä. Voin myös altaiden välillä sulkea hanan, nostaa lapon, täyttää letkun uudelleen joko kokonaan tai osittain ja taas avata hanan helposti.