Kypsytysarvot pilvissä - usko loppuu

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Onnentyttö
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Onnentyttö »

Tosi hyvä, etten tuonut niitä kaloja. Tiistaina tuodut kierteissarvet nimittäin voivat tosi heikosti. Suut supussa ne pyrkivät pinnan tuntumaan ja roikkuvat siinä :( Minun logiikkani mukaan joko nitriitti on pamahtanut ihan hirmulukemiin taas (ja sitä testiähän ei ole...) tai altaassa on totaalinen happikato.

pH:n heilahtaminen on muuten hyvinkin mahdollista, koska hanaveden pH on lähellä kahdeksaa ja ennen vedenvaihtoa mittasin altaan lukemaksi 6,5. Tasaisena sen saisi pidettyä tiheillä vedenvaihdoilla, mutta eihän niitä nyt kypsytyksen aikana ole tehty :? Veden lämpö sen sijaan on varmaan pysynyt aika vakiona, koska lämmitintä ei ole. Vesi on vuorokaudenajasta riippuen 20-22-asteista enkä ole ihan jääkylmää vetta vaihdossakaan laittanut.

On tämä nyt tosi vaikeaa.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Mitä kaloja sinulle sitten on tulossa, siihen happamuuteen voisi pyrkiä tässä loppuvaiheessa myös. Eikö kovuuden lisäys vaikuta pH:ta vakauttavasti? Emäksisen puolella tosiaan saattaa olla erilainen biologia kuin happamassa ja tuo muutos näyttäytyy hidastumisena. Mahdollisesti.

Hiekasta on voinut vapautua ammoniumia ja nitriittiä uuden hapekkaan veden tullessa myös. Hienosta hiekasta se nousee vieläpä todellakin viiveellä.

Jotenkin tuntuu että uudet tarkennetut toimintamallit alkavat saada perusteita koko ajan lisää. Hirmuisen korkealle kohoavat kypsytyslukemat kertaavat kokonaisaikaa monella tapaa epäsuorastikin, vaikka toiminnallisesti bakteerien määrässä allas olisi jo kypsä.
Onnentyttö
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Onnentyttö »

Neontetroihin ja nuolimonneihin olen päätynyt. Alkuperäinen suunnitelma oli tuoda kaikki kalat kerralla, mutta taidan nyt jättää monnit odottamaan, kunnes saan olot ihan vakaiksi.

Päivän aikana kotilot ovat huomattavasti piristyneet, joten saattaapi nitriitti jo olla laskenut.

Faunattaren veden pH on kuulemma seiskan päälle eli kalojen kanssa kannattaa varmaan kovuutta pyrkiä vähän nostamaan ja vaihtaa tiheästi pieniä määriä vettä. Eikö niin?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kypsytysarvot pilvissä - usko loppuu

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Olen nyt sitten kypsyttänyt vähän miten sattuu [:I]

Eli toisin sanoen, 10 päivää sitten maanantaina laitoin altaaseen (vettä 150l) n. 4ml hirvensarvisuolaa ja sen jälkeen muutamana päivänä ehkä n. 1ml hirvensarvisuolaa. Sitten mittasin arvot viime lauantaina ja pomppasivat ihan yli asteikon (nitriitti ja nitraatti molemmat) ja sen jälkeen olen laittanut vain hippusellisen hirvensarvisuolaa. Tänään arvot olivat: nitriitti 20mg/l ja nitraatti 250mg/l. Onko tämä jo liikaa? Odotanko että nitriitti laskee enkä lisää enää hirvensarvisuolaa vai pitääkö vaihtaa jopa vettä?
Reaven
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsytysarvot pilvissä - usko loppuu

Viesti Kirjoittaja Reaven »

Älä ainakaan vaihda vettä. 10 päivää on kuitenkin vielä lyhyt aika kypsytyksessä, joten voit rauhassa odottaa, että nitriitti laskee. Ja kun se laskee, se tulee alas vauhdilla.
Luulen, että hirvensarvensuolaakin kannattaa vähän lisätä silloin tällöin, ettei nitriittibakteereilta lopu eväs.

Bakteeristo on kuitenki lähtenyt selvästi hyvin kehittymään, koska nitraattiakin on jo muodostunut hyvää tahtia.

Haluaisin myös mainita erään huomion kahdesta omasta altaasta, jotka kesäkuussa kypsytin. Molemmissa kypsytys kesti noin 4 viikkoa. Olin jo menettämässä toivoni, joten laitoin molempiin myös "ilmastuksen" päälle (ts. sisäsuodattimet puhaltamaan kuplia). Molemmista altaista nitriitti oli kadonnut heti seuraavana aamuna.
Suosittelisin siis varmistamaan, että kypsytysvaiheessa bakteeristolle on kunnolla happea tarjolla. Vaikka en itse uskonutkaan kuplien vaikuttavan noin tehokkaasti, kuin mitä näyttäisi, vaikuttaisi se olleen syy venyneeseen kypsytykseen. Nitraattia oli kuitenki kehittynyt huomattavasti jo muutaman kypsytyspäivän jälkeen.
"You must cut down the mightiest tree in the forest... with... A HERRING!"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”