Hei Pirjo

Joo varmaan sitä nitraattia tosiaan saapi olla jonkin verran. Taisin vaihtaa vähän turhaankin vettä, mutta kylläpä sitä nitraattiä alkaa taas kertyä. Kasvejahan mulla on vielä kohtuu vähän ts. ne ovat vielä aika pieniä. Haluaisin oikein vallisneriametsän ja saisivatkin vielä lisääntyä, sain vasta muutaman taimen, ja näkyi siellä itse asiassa jo pieni poikastaimi olevankin.
Viimeiset testit jäi nyt tekemättä jo käytännön syistäkin, en varmaan alkuviikosta olisi kalakaupoille ehtinyt. Luottaisin kuitenkin että nitriitti kohtuuhyvin sieltä katoaa, koska eilen illalla nitriittiä aivan selkeästi vielä oli veden vaihdon jälkeenkin ja aamulla oli jo nollilla. SEurailen nyt nitriittiä päivittäin ainakin jonkin aikaa. Ensimmäinen kalasto jäi nyt odotettua vaatimattomammaksi: 1 paratiisikalapoika ja 1 tyttö ja 5 kuparimonnista. Paratiisityttöjä ei ollut kaupassa tämän enempää, puhumattakaan piikkisilmistä, jotka nekin loppu. Tartuin sitten kuparimonniseen varmana valintana ja onhan nuo veikeän touhukkaita. Niitä minulla taisi olla edelliselläkin kierroksella yli 20 v sitten.
Kun sitten saan sateenkaarikalat, pitää miettiä pitääkö bakukantaa buustata vielä ampulleilla kun tämä alku on näin vaatimaton kalakannan suhteen.
Nähtäväksi jää, koska kaupungin ainoaan kalakauppaan tulee sateenkaarikaloja ja kun tulee, mitä lajia sitten on saatavilla. Tuleeko niitä neoneja vai pitääkö miettiä sittenkin pienempää porukkaa kultapyrstöjä.
Paratiisikalat vaikuttavat veikeiltä ja aika kesyiltä kavereilta jo

Aluksi antoi emäntä kyytiä monnisille, mutta nyt on rauhoittunut muutaman tunnin akvaariossa oltuaan. Pitää varmaan tarjota pientä purtavaakin niin tulee olo kotoisaksi. koululaiset saavat ruokkia kun innokkaasti ovat sitä odottaneet, pitää vaan varoittaa että eivät ryhdy ruokinnan kanssa sooloilemaan. Tyttöparatiisi on paljon poikaa isompi, poika taitaapi olla vielä vähän poikanen vaikka ihan komeat on jo evät.
Vedenparannusaineena Tetran Aquasafe. Nestemäistä kasvilannoitetta (Ferrop) laitettu myös ja Tetra crypto-tabletteja juurille. TAbletteja kuitenkin vähemmän kuin ohjeessa, koska mulla vielä aika vähän kasveja ja niistäkin monet enemmänkin lehtien kautta ravintonsa saa. Riccia-kivi olisi seuraava projektki, vielä sammaleet kelluu.
Vanhan harrastuksen uudelleen lämmittelyä: sateenkaarikaloja sun muita sekä paljon kasveja 240 litraisessa Juwelissa.