Miten aloititte akvaarioharrastuksen?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Mun akvaario harrstus alkoi 6 vuotiaana seuraavalla tavalla.

Mun kaverillani P.Suomisella oli akvaario jota kävin aina silloin tällöin katselemassa.
Sitten hän sanoi että saat multa kaloja mutta sun pitää hommata purkki jostain.
Tutkiskelinpaikkoja kotona eikä purkkia tahtonut löytyä mistään.
Sitten muistin että meillä on kylmässäkellarissa puolukkahillopurkki !!

Ei muuta kun kellariin ja puolukkahillo pois purkista ämpäriin ja se 10 litran hillopurkki akvaarioksi.

Sain hieman nuhteita asiasta ja seuraavan viikon ajan oli ruokalisukkeet kovin puolukka voittoista.

No purkkiin sain jokusen miljoonakalan jotka oli hienoja.
Meni muutama viikko ja äitini hankki 63 liraisen akvaarion tarvikkeineen meille. Ja muita kaloja myös.

Eli minulla on ollut akvaario harrastuksena 32 vuotta josta minulla on ollut avaarrio pois käytöstä 7 vuoden aikana.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Oma harrastukseni alkoi joku n. 5-4 vuotta sitten(tosin on ollut nyt vuoden allas tyhjänä, mutta kipinä syttyi uudestaan tänä keväänä)
kun olin sukuloimassa Fiskarssissa ja sitten siellä oli ulkoilmakirppari missä oli Markku Varjon akvaariokirja 98 mk. kipinä syttyi. Sitten sain 54 litran akvaarion mistä siirryin 120 litran akvaan muutaman vuoden jälkeen :P ...

Joskus tulevaisuudessa sitten hankin monen sadan litran altaan, mutta vasta siinä vaiheessa kun olen saanut opiskelut suoritettua eli joskus 8 vuoden päästä :roll:
remy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja remy »

Olin joskus 1999 opiskelukaverini luona kylässä ja ihastuin hänen avomiehensä altaaseen.
Kotiin päästyäni aloin heti suunnitella omaa allasta, mutta koska muutto oli lähellä, allas päätettiin hankkia vasta uuteen asuntoon. Hyvä niin, oli aikaa suunnitella. Aluksi haaveissa olivat nimittäin mollit, lehtikalat ja tiikeribarbit.
Eka allas oli 112 litraa ja ekat kalat partis, 2 levistä, 10 neontetraa ja 2 helmirihmanaarasta.

Nyt muistan sen miehen allasta kauhulla, 2 kultakalaa, molleja, 2 ihan pientä partista ja jotain tetroja muutama. 1 kasvi. :roll:
Pikkupiipero
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkupiipero »

Noo.. itselläni on kotilo akvaario aluillaan. en saanut hankkia heti 2 kotiloa joten nyt vielä pärjäillään yhdellä, mutta kohta tulossa lisääkin toivotavasti.
Se vaan alkoi kun jo "pienenä" ihastelin kkotiloita rannoilla ja kuskasin niitä kotiin lemmikeiksi :D
Lopulta vanhemmat myöntyivät ja sain hankkia oman kotilon, joten siellä se nyt mönkii. :)
gerbera
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gerbera »

No se on ollut tuossa oikeastaan aina. Vähän erimuodoissa aina välillä. Ristiäiskuvassanikin se on taustalla. Sitä käytiin aina pienenä ihailemassa ja ruokkimassa. Sitten kun olin tarpeeksi vanha niin aloin siivoamaan sitä. Ja sitten omin sen :)
etiiti
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja etiiti »

Meillä oikeastaan avokki halusi akvaarion n. vuosi sitten, kun eräs kaveri oli vaihtamassa isompaan. Sanoin sille, että joo, jos hoidat sen. No, melko pian huomasin itse istuvani nenä kiinni akvaariossa monta tuntia päivässä seuraamassa sinineontetrojen, monnisten ja hunajarihmojen uiskentelua 56-litraisessa.

Parin kuukauden päästä tein päätöksen, että lisää on saatava, ja päätin ostaa isomman pytyn, kunhan päästään muuttamaan. Nyttemmin hoitelen 325 -litraista allasta hieman isommalla kalamäärällä ja haaveissa olisi joskus vielä saada oikein kuution kokoinen kiekkoallas ;) mutta sitä voinee harkita vasta, kun lopettaa opinnot, asettuu paikalleen ja tienaa säännöllisesti rahaa :)
olio 2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja olio 2 »

mun akvaario harrastus alkoi silloinkun olin 3 vuotias. itse en muista akvaariosta paljoa, mutta äiti on myöhemmin kertonut, että ensin meillä oli vanha muovinen hamsterin häkki, joku 40 litrainen. akvario hiekka oli tavallista soraa ja lämmitintä ei ollut. akvaariosta oli ainakin miljoona kaloja ja neontetroja ja albiino monneja,jotka tekivät vaahtopesän. parin vuoden jälkeen ostimme napurilta käytetyn 100-litraisen akvaarion. viime kesänä akvaario alkoi vuotaa ja ostinmme uuden 140-litraisen akvaarion. Tänä kesänä korjasimme vanhan 100-litraisen akvaarion, joka on juuri kypsymässä. akvaario uran aikana on ollut monen aisia aikoja, välillä akvaariota on hoidettu suurella innolla,mutta välillä se on ollut huonollakin hoidolla. mutta viimeiset pari vuotta olen ollut hyvin innostunut akvaariosta. [;)]
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

jotain elävää ja hoidettavaa on minulla aina oltava. esikoisen allergian vuoksi jouduimme antamaan kissamme pois ja päätin hankkia meille akvaarion. Minkäänlaista kokemusta akvaarion hoidosta ennestään ei ollut mutta opiskelin ahkerasti ennen käynnistystä. Heti aloitettiin tuosta 240l altaasta. puolisen vuotta on harrastus kestänyt ja yksi kalakuolema tuli kuukausi sitten :cry:
Laos
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Laos »

Vanhemmillani on aina ollut akvaario, sellainen 300l. Jossain vaiheessa n.10v sain omaan huoneeseen sellaisen 100l..siitä se sitten lähti =)
"300l Etelä-Amerikkaa"
Millis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Millis »

Isoisoisällä on aina ollut akvaario ja niimpä minä olen sitä aina ihaillut!
Nyt vajaa vuosi sitten ostin kaveriltani pienen altaan ja laitoin sen toimintaan.Sitten halusin isomman ja säästäminen alkoi.
Siitä pari kuukautta eteenpäin hankin tuon sata litraisen :D
Käytössä kuppi ja kestositeet.100 l akva,2 marsua ja hamsteri dunassa
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Se tavallinen tarina:meilläkin oli akvaario, kun olin penska...
Pari vuotta vaan tosin. Ja sitten se akvaario-into jäikin kaikenmaailman koirien ja kanien jalkoihin.
Ja nyt sitten kaveri alkoi puhua akvaarion hankkimisesta ja olin vähän, että jaa... ja rupesin tutkimaan asiaa.. ja menin huuto nettiin
ja niinpä minulle ilmestyi kuukaudessa pari allasta, joiden sisältö on lumonnut minut täysin ja käytänkin sitten kaiken vapaa-ajan, joko akvoja ihastellen tai niistä tietoa lukien.
Odotan tässä innolla isompaa kämppää, että saa isoja akvoja, kahteenkytyhteen neliöön kun ei mitään vissataa litrasia tungeta :D
Kyllä tää on vaan ihan ykkös harrastus! :mrgreen:
I'm #1 so why try harder?
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Itsellä alkoi ehkä hiukan 'normaalista' poikkeavalla tavalla innostus kalamaailmaan.

Ensimmäisenä minulle tuli 2kpl punakorvakilppareita (täysikasvuinen pari mitä jotkut möi halvalla juurikin suuren koon takia..). Noille sitten tuli n 300L akvaariosta väsätty terraario. Noh. Piakkoin innoistuin kikkailemaan silikonin kanssa ja tein terraarion päätyyn pienen akvaarioon (yhdistetty terra / aqua..) Siinä sai konnat lasin takaa ihailla kaloja. Sittemmin kilpparit lähti allergiselle tytölle joka niihin ihastui ja äitinsä joutui ne minulta pientä korvausta vastaan lunastamaan.

Noh. Tuo terran päässä ollut aqua oli aika ajoin niin style, että siitä lähti innostus kalamaailmaan. Tosin alkuun oli siirtyminen vielä aksolotien kautta (aquan ja terran välimalli).. Sittemmin liskot (ja sammakot) jäänyt pois ja aqua ollut kalojen valtakuntaa
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Joskus teininä halusin akvaariota ja sain sitten sellaisen 63 litraisen synttäri lahjaksi, virheitä tein kauheasti silloin kun en oikein mistään löytänyt kunnollista tietoa ja otin kavereilta ja tutuilta kaloja, eli kamala kalasoppa siinä lopulta oli :?
No se ei sitten oikein onnistunut luonnollisestikaan ja harrastus jäi siltä osin siihen.
Jossain vaiheessa minulla oli vajaa 200 litrainen, mutta muuttojen ja sen hetkisen elämän tilanteen takia sekin sitten jäi.
Nyt akvaario innostus iski jälleen ja voimakkaasti ja nyt on tuota taitoa ja tietoakin jo enempi kertynyt ja aina uutta oppii kun täällä käy :)
loistobarbi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja loistobarbi »

Kun olin siinä kuuden paikkeilla, iskä hankki meille n. 150 litrasen akvaarion. Kun vähän kasvoin, ja se ei jaksanut sitä hoitaa, niin kenen niskoille se sitten jäi... :mrgreen:
Sittemmin ei oo tullu innostukselle loppua!
Myynnissä kuusikulmainen 135l ja 300l
ampi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ampi »

Hinkusin siinä 13v. omaa akvaariota, enkä saanut. Kostoa vanhemmille vannoen vastasin sitten jokaisen synttärilahjakyselyihin että rahaa kiitos, että saisin haluamani. Ja sainkin!
100litrainen leväpesä siitä sitten tuli :(
Eräänä koulupäivänä sitten kotiin tullessani akvaariota ei ollut enää. Äiti oli sen tyhjentänyt ja vienyt autotalliin. Hienot akvaarioliikkeestä ostetut sorat oli pistänyt kukkapurkkiensa pinnalle "somisteiksi". [}:)]
Sittemmin odottelin vain aikaa jolloin saisin akvaarioni taas käyttöön. Nyt siihen olisi mahdollisuus isomman kämpän ansiosta. Kuulin vain että siskoni oli sen autotallista ryövännyt omaan käyttöönsä, minun akvaarioni!
Ostin sitten 160litraisen ja nyt sitten taas kerätään rahaa että saisin sen kuntoon.
Harrastus on siis muhinut kaikki nämä vuodet ja vain odottanut ulos pääsyä...
Joka ei kasva, yhdistettynä sellaiseen joka ei osaa kasvattaa, voi olla ihan hyväkin ajatus. -Ihaa-
meirän elämää
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mollylady »

try-out kirjoitti:Itsellä alkoi ehkä hiukan 'normaalista' poikkeavalla tavalla innostus kalamaailmaan.

Ensimmäisenä minulle tuli 2kpl punakorvakilppareita (täysikasvuinen pari mitä jotkut möi halvalla juurikin suuren koon takia..). Noille sitten tuli n 300L akvaariosta väsätty terraario. Noh. Piakkoin innoistuin kikkailemaan silikonin kanssa ja tein terraarion päätyyn pienen akvaarioon (yhdistetty terra / aqua..) Siinä sai konnat lasin takaa ihailla kaloja. Sittemmin kilpparit lähti allergiselle tytölle joka niihin ihastui ja äitinsä joutui ne minulta pientä korvausta vastaan lunastamaan.

Noh. Tuo terran päässä ollut aqua oli aika ajoin niin style, että siitä lähti innostus kalamaailmaan. Tosin alkuun oli siirtyminen vielä aksolotien kautta (aquan ja terran välimalli).. Sittemmin liskot (ja sammakot) jäänyt pois ja aqua ollut kalojen valtakuntaa
Hei toihan on aivan mahtava idea! Terra-akva. Tuollaisen mäkin haluan. :mrgreen: Sellainen väsäys siis suunnitelmiin seuraavaksi. ♥♥
I'm #1 so why try harder?
cattipisces
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cattipisces »

5-vuotis synttärilahjaksi sain ensimmäisen 63-litraisen akvaarioni! Voi sitä jänskäystä seurata kalojen elämää ihan läheltä...

Mannerheimintien sivuteillä (kuusitie?) asui semmoinen "akvaario-Markku" jolta tuo altaani ostettiin. Muistan vain, että pienen 5 vuotiaan silmiin altaita hänen pienessä asunnossaan tuntui olevan ihan joka puolella, melkein kattoon asti. Jälkikäteen olen pohtinut, oliko hänellä ihan jonkin sortin liike asunnossaan vai kuinka hän niitä sieltä myi.

Eli tuolla altaalla on nyt ikää 26 vuotta ja vieläkin se on minulla. :P Viime vuosina ei tosin vesikäytössä enää, vaan esim. pienillä liskoilla.
Neljä allasta ja muita eläimellisyyksiä.
-_Antti_-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -_Antti_- »

Isosiskolla oli allas mutta hän väsyi siihen kun ei jaksanut enää hoitaa niin sitten ajattelin että akvaariohan voisi olla aika hieno juttu ja niinpä otin sen itselleni :D
SuS
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SuS »

Oma akvaarioharrastukseni alkoi vasta vuoden 2004 alkukesästä. Olin saanut työpaikan läheltä erästä akvaariokauppaa. Kuljin joka päivä kyseisen kaupan ohi ja aloin miettimään millainen olisikaan oma akvaario kotona. Otin hieman selvää akvaarioharrastuksesta netin kautta ja vakuutuin yhä enemmän siitä, että harrastus voisi olla minun juttuni. Eräänä päivänä uskaltauduin tutustumaan kyseiseen liikkeeseen ja olin myyty: pystyin vain ihastelemaan kuinka kauniisti ja sulavasti kalat uivat vedessä ja kuinka upealta akvaario voi näyttää kasvineen ja kantoineen. Viikon mietinnän jälkeen päädyin ostamaan 200l akvaarion itselleni. Rahat eivät menneet hukkaan. Vedenalaista maailmaa on niin mielenkiintoista seurata, että voin sanoa akvaarioharrastuksen ylittäneen odotukseni.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”