Minulle triopsit ainakin kaupattiin ihan ilman kasveja tahi hapetusta, käyttävät kai niin vähän happea että vesi hapettuu itsestään tjsp.
Triopsit eivät muutenkaan tarvitsisi kuin yhden kasvin, eikä sekään ole välttämätön, joskin siitä ne saavat syötävää jos nälkä tulee (Todennäköisesti popsivat kasvista ison osan lehdistä jos sille päälle sattuvat). Itse tosin olen ajatellut tuonne jotain kasvia ja hiekkaa lisäillä, kunhan triopsit ovat kasvaneet sen kokoisiksi että ne erottaa helposti eikä niitä vahingossakaan hautaa hiekkaan, sillä se olisi ikävä alku tälle lyhyelle kasvatukselle.
Lampuksi kelpaa ilmeisesti ihan normaali huonevalo, joskin itse pidän triopseja ikkunan edessä (Ei, ikkunasta ei koskaan paista aurinko, paitsi aikaisin aamulla ja verhot on silloin kiinni) ja ne saavat siitä valoa ihan mukavasti.
Triopsit eivät sinänsä kaipaa kuin altaan, vettä, hiekkaa ja ruokaa, ja sillä ne elävät onnellisesti elämänsä loppuun asti ja laskevat julmetut määrät munia hiekkaan. Eli varsin simppeli hoitaa.
Itse suosittelisin ihan lähdevettä, ei tislattua eikä deionisoitua, vaan ihan normaalia lähdevettä. (Itse ostin r-kioskilta Ärrä-Vesi pulloja ja siinä vedessä ne nytkin tuossa uivat) Lähdevettä suositeltiin ainakin ohjekirjassa käyttämään koska se on lähinnä tavallista sadevettä ilman roskia, ja sadevedessähän triopsit luonnossakin elävät.
Allaskin on varsin helppo siivota, ainakin käsittääkseni, kerran viikossa ~25% pois vedestä ja uutta vettä tilalle (lähdevettä kai :E) Triopsit ovat ainakin
tämän sivun mukaan sotkuisia elukoita, ja syövät poikasena detriumin mukana tullutta bakteerikantaa+mahdollisia muita elukoita joiden munia oli detriumissa.
Minulla ei ole suodattimia tuossa purkissa, ja katsotaan nyt kuinka kauan elävät. Eivät ne suodattimia kait tarvitsekaan, ja vastakuoriutuneena ne todennäköisesti vain kuolevat siihen. Hapettimesta en ole varma, mutta todennäköistä on että sekään ei ole pakollinen. Ja tuo kasvivalolamppu sopinee mainiosti triopseille.
Purkkini on tuollainen mikä tuli kitin mukana, vetää ehkä 5 litraa, enpä ole varma :F. Triopseille tuollainen riittää hyvin.
Eli kyllä sinun luulisi noilla eväillä saavan kasvatuksen alkuun.
Muoks: Hanavettä ei suositeltu käytettävän koska siinä on pieniä määriä klooria joka tappaa triopsintoukat, jotka ovat herkkiä kaikille mahdollisille asioille.
Muoks2: Suomessa munia saa tilattua mulletoi.comista tai pulju.netistä (Puljusta tosin tulee astia mukana)
Etsimpä sinulle suoran linkin mulletoihin..
Tässä.