Kalojen pidon etiikasta
Valvoja: Moderaattorit
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Eiköhän haudata jo lopullisesti tuo keittäminen. Siinä ei ole mitään puolustettavaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
jossuliini
- Member

- Sukupuoli: Nainen
Tämä on osittain ollut erittäin mielenkiintoinen keskustelu. Minua jäi mietityttämään pari asiaa:
1) Miten kala kuolee, kun sen pää katkaistaan? Tarkoitan, että itselleni tuli mieleen halvaantuminen: aivot toimii mutta vartalo ei (ihmisestä näyttää, että kala kuoli). Johtuuko kuoleminen selkäytimen katkaisemisesta, siis hermoston "kuolemisesta", vai siitä ettei veri enää kierrä aivoihin, vai...? Kuinka kauan kuoleminen kestää, kun niska on poikki? Kuinka varmistua siitä, että TODELLA katkaisee niskan kunnolla? Pää irti
2) Miten kala kuolee, kun se tainnutetaan? Tässäkin mieleen tuli, ettei se "uhri" vaan herää kohta tainnutuksesta. Mikä kalan tappaa? Taintumisen aikana tukehtuminen vai? Pitäisikö kuolema vielä varmistaa?
Kiitokset osallisille paikoitellen ansiokkaasta pohdinnasta ja lähteistä
1) Miten kala kuolee, kun sen pää katkaistaan? Tarkoitan, että itselleni tuli mieleen halvaantuminen: aivot toimii mutta vartalo ei (ihmisestä näyttää, että kala kuoli). Johtuuko kuoleminen selkäytimen katkaisemisesta, siis hermoston "kuolemisesta", vai siitä ettei veri enää kierrä aivoihin, vai...? Kuinka kauan kuoleminen kestää, kun niska on poikki? Kuinka varmistua siitä, että TODELLA katkaisee niskan kunnolla? Pää irti
2) Miten kala kuolee, kun se tainnutetaan? Tässäkin mieleen tuli, ettei se "uhri" vaan herää kohta tainnutuksesta. Mikä kalan tappaa? Taintumisen aikana tukehtuminen vai? Pitäisikö kuolema vielä varmistaa?
Kiitokset osallisille paikoitellen ansiokkaasta pohdinnasta ja lähteistä
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kun pää on irti, kala on fyysisesti kuollut.
Tainnutettu kala on lopetettava vaikka juuri irroittamalla pää.
On ehkä lähinnä akateeminen kysymys kauanko kalan pää tai ruumis irroittamisen jälkeen elävät.
Esimerkiksi hauen irroitettu syvän voi fysiologisesssa suolaliuoksessa sykkiä yli 15 minuuttiakin, mutta onko tapettu kala kuollut, jos sen irroitettu syvän vielä sykkii?
Tainnutettu kala on lopetettava vaikka juuri irroittamalla pää.
On ehkä lähinnä akateeminen kysymys kauanko kalan pää tai ruumis irroittamisen jälkeen elävät.
Esimerkiksi hauen irroitettu syvän voi fysiologisesssa suolaliuoksessa sykkiä yli 15 minuuttiakin, mutta onko tapettu kala kuollut, jos sen irroitettu syvän vielä sykkii?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
varma kuolema
Minusta hyvä tapa lopettaa kala on katkaista pää terävällä veitsellä.
Tosin voihan niiden päällekin astua. Pikkukalat kyllä kuolevat jo kepin iskusta päähän.
"Miten kala kuolee, kun sen pää katkaistaan? Tarkoitan, että itselleni tuli mieleen halvaantuminen: aivot toimii mutta vartalo ei (ihmisestä näyttää, että kala kuoli). Johtuuko kuoleminen selkäytimen katkaisemisesta, siis hermoston "kuolemisesta", vai siitä ettei veri enää kierrä aivoihin, vai...? Kuinka kauan kuoleminen kestää, kun niska on poikki? Kuinka varmistua siitä, että TODELLA katkaisee niskan kunnolla? Pää irti "
jos haluaa ettei kala tunne mitään,eka pää irti,ja tiputetaan iso kivi kalan pään päälle,murskautuu eikä taatusti tunne mitään,tai sitten veitsellä pistetään aivoihin. sama pätee isoihin kaloihin.
Täytyykin kertoa tässä yksi juttu kalojen lopettamisesti,itse jouduin kerran lopettamaan sairaan paratiisikalan,kun olin veitsellä leikannut sen pään poikki,kalan oma päänäytti vielä elävän omaa elämää,sen silmät kääntyilivät päässä,aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut,se oli kauheaa,kiduksetkin liikkuivat. Oliko tämä vain jotain refleksejä? ainoa kerta kun olen nähnyt noin tapahtuvan. kun vielä usean minuutin päästä pää liikuskeli vielä,survasin sitä kivellä,murskaantui pää kokonaan.
Itse en lopettaisi kalaa keittämällä,tai neilikkaöljyllä,tuskin tukehtumiskuolema on mukava..
ja keittämisessäkin ihan varmana tuntee kipua ennen kuin kuolee.
Tosin voihan niiden päällekin astua. Pikkukalat kyllä kuolevat jo kepin iskusta päähän.
"Miten kala kuolee, kun sen pää katkaistaan? Tarkoitan, että itselleni tuli mieleen halvaantuminen: aivot toimii mutta vartalo ei (ihmisestä näyttää, että kala kuoli). Johtuuko kuoleminen selkäytimen katkaisemisesta, siis hermoston "kuolemisesta", vai siitä ettei veri enää kierrä aivoihin, vai...? Kuinka kauan kuoleminen kestää, kun niska on poikki? Kuinka varmistua siitä, että TODELLA katkaisee niskan kunnolla? Pää irti "
jos haluaa ettei kala tunne mitään,eka pää irti,ja tiputetaan iso kivi kalan pään päälle,murskautuu eikä taatusti tunne mitään,tai sitten veitsellä pistetään aivoihin. sama pätee isoihin kaloihin.
Täytyykin kertoa tässä yksi juttu kalojen lopettamisesti,itse jouduin kerran lopettamaan sairaan paratiisikalan,kun olin veitsellä leikannut sen pään poikki,kalan oma päänäytti vielä elävän omaa elämää,sen silmät kääntyilivät päässä,aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut,se oli kauheaa,kiduksetkin liikkuivat. Oliko tämä vain jotain refleksejä? ainoa kerta kun olen nähnyt noin tapahtuvan. kun vielä usean minuutin päästä pää liikuskeli vielä,survasin sitä kivellä,murskaantui pää kokonaan.
Itse en lopettaisi kalaa keittämällä,tai neilikkaöljyllä,tuskin tukehtumiskuolema on mukava..
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ahvenilla (siis näillä ruoka-ahvenilla) lyö sydän vielä 15 min sen jälkeen kun kala on tapettu ja vaikka sydän olisi irroitettu ja leikattu kahtia. Väitäisin että refleksi ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Eiköhän siinä ihan refleksistä ole kyse. Samantapaisia liikkeitä esiintyy muillakin eliöillä. Kamalana esimerkkinä edesmennyt kissani: Viimeisen piikin jälkeen kun oltiin matkalla sitä hautaamaan, alkoi sylissäni laatikossa ikiuntaan nukkuva karvakerä kovinkin eläväiseksi, jalat liikkuivat ja muuta kivaa. Lihasjänteys ilmeisesti laukesi, ymmärsihän sen toki että elossa hän ei enää ollut, mutta kyllä se aika ikävältä tuntui 
-
ParratonMonni
- Advanced Member

Tästä keskustelusta on ainakin se seuraus, että minä tyydyn näihin pieniin kaloihin. Toki saan isonkin kalan hengiltä semmoisen pyydettyäni, mutta mutta... Kaksinaismoralismia kai, vaan lemmikkikala on eri asia! Kun kala voi perattunakin vielä sätkiä, niin parasta on meikäläisen tyytyä kaloihin, jotka saa kertavasaraniskulla hengiltä!
Höpsis! Kysyin, että tuliko kirjoitusvirhe, mutta ei näyttäävästi. Et sitten huomaa mitään outoa tuossa logiikassasi? Muiden mielestä sopimaton tapa onkin sinusta juuri se sopiva? Luepas aikaisemmin kirjoittamasi:Annina kirjoitti:Mitä sinä toisten mielipiteitä alat morkkaamaan?
--- 8-< --- 8-< --- 8-< ---Annina kirjoitti:Jos kuuma vesi ei ole suositeltavaa, niin silloinhan se on juurikin se inhimillinen tapa tappaa, minun näkökulmastani..
Refleksi vai sydämen omasta toiminnasta johtuva?Adrianna kirjoitti:Ahvenilla (siis näillä ruoka-ahvenilla) lyö sydän vielä 15 min sen jälkeen kun kala on tapettu ja vaikka sydän olisi irroitettu ja leikattu kahtia. Väitäisin että refleksi