Sanotko akvaariokaupan myyjälle kuolleesta kalasta?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Taju
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taju »

Joskus olen sanonut, ja ihan asiallisesti on suhtauduttu. Aina ei tule sanottua, itse en välttämättä sen takia lähde myyjää hakemaan jos on ruuhkaa. Johtunee siitä, että kantapaikoissani harvemmin niitä raatoja näkyy, eli oletettavasti henkilökunta seurailee myyntiakvaarioita aika tasaiseen tahtiin.

Tähän täytyy OT:na taivastella, kun erään Turkulaisen ravintolan akvaariossa röhnötti kuolleena 15 senttinen partamonni, jota tyytyväisen näköisenä näykkivät (mitkäs muutkaan kuin) papukaijakirjoahvenet. Boikottiin meni mesta! Akvaario on nimitäin todella näkyvällä paikalla, oletan että henkilökunta on raadon huomannut. Jos ei ole, niin kaikki asiakkaat sen näkivät varmasti. Vuokra-akvaario tuo varmaankin on, mutta voisi baarin henkilökunta sille viralliselle huoltoyhtiölle noista raadoista ilmoittaa. [}:)]
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Yleensä kyllä, mutta se liike, missä nykyään käy yleensä huomaa ne ensin itse [;)] Kyseisessä liikkeessä on muutenkin käytäntönä, että kun yksikin kala näyttää jotenkin huonovointiselta tai muuten vain erilaiselta, läntätään koko akvaario "myyntikieltoon" kunnes kaikki on taas normaalia :D Eli vaikka akvaariossa olisi esim. pohjalla mitä harvinaisuuksia tahansa ja hinta mikä tahansa, niin mitään ei myydä, jos yksi neontetra näyttää normaalia värittömämmältä tms kyseisessä altaassa.

Mielestäni ihan hyvä käytäntö...
Antti =)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Antti =) »

akirpap kirjoitti:Joskus. Monissa liikkeissä periaatteena on vain haavia kuollut/kuolemaisillaan oleva kala pois. Kalojen myynti perustuu ajatukseen "mitä ei näe sitä ei ole olemassa", eli yksi pilkkutautinen kala altaasta pois niin loput voi pikapikaa myydä eteenpäin.
Nimim. vasta harjoittelussa ollut.
Mäki olin just työharjottelussa eläinkaupassa. Tosin siellä oli erikseen maininta akvaarioiden kyljissä, jos akvaariossa oli joku kalasairas tai siinä oli jonkinklainen lääkitys.. Joitakin "viallisia" kaloja myytiin vähän halvemmalla kuin normaalisti.. Viallisilla tarkoitan esim. Toinen silmä puuttuu ym.

Niin takaisin aiheeseen. Itse sanon melkein aina ja työkkärissä olin niin sen jälkeen olen alkanu sanoo kuolleista kaloista enemmän.. Ei nolota enää niin paljon kuin aikaisemmin kun liikkeen omistaja ja työntekijät tuntee mut.. :roll: :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Harvoin mainitsevat asiakkaat. Pöllöimmältä tuntuu se että supistaan puoliääneen "tuolla on hei raato" ja kun myyjä kysyy että voinko auttaa niin luikitaan paikalta. Jos joku raadosta mainitsee niin se mennään ottamaan altaasta heti vaikka siinä olisi kaupan hieronta tai vaikka tulipalon sammutus kesken ;). Mun mielestä allas pannaan karanteeniin heti jos epäilystä ongelmista on, valitettavasti suuri osa asiakkaista vetää "ärt-i-nesan" jos allas lyödään karanteeniin naaman edestä tai karanteenialtaasta ei myydä. Joten en ihmettele jos jotkin liikkeet viis veisaavat karanteeraamisesta yms.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Pitää nyt mainita, vaikka kyseisessä liikkeessä ei ole kuolleita kaloja ollutkaan. Liittyy siihen, miten asioihin suhtaudutaan. Kirjoitin muissa yhteyksissä kalojen vääristä nimistä, niin paikallinen kauppias otti yhteyttä ja kysyi, onko kysymys heidän liikkeestä. Mielestäni erittäin hienoa palvelua, vaikka asia ei edes liitynyt heidän liikkeeseen. Toki olen jo vuosia asioinut heidän liikkeessä, mutta hän ei sitä tiedä.
Sitähän minä nyt haen, että kun liike pitää asioistaan huolta, niin menee jopa niin pitkälle, että ottaa yhteyttä, kun epäilee, että heistä on kysymys. Mielestäni välittävät asiakkaistaan. :D
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Pikkupiipero
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkupiipero »

Enpä ole sanonut. Kun olen vasta uusi akvaarion omistaja :mrgreen:
Yhdessä kaupassa oli raatoja melkein joka akvaariossa!! Joku nainen siinä juuri valitti kaupan omistajalle ja omistaja vaan nyökytteli ja näytti tylsistyneeltä :|
Ei kovin hyvä kauppa ollut. [}:)]
uggi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja uggi »

Eräässä liikkeessä on akvaarioiden väleissä altaasta ulos hyppineitä ja sinne kuolleita ja muumioituneita kaloja. Siis ihan joka välissä. Kysyin asiasta, niitä ei kuulemma pysty onkimaan sieltä millään, liian ahdas rako. Akvaarioissa en ole nähnyt kuolleita kaloja.

Toisessa liikkeessä niitä taas näkee välillä akvaarioissa ja olen niistä ilmoittanut, ovat poistaneet raadot saman tien.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

uggi kirjoitti:Eräässä liikkeessä on akvaarioiden väleissä altaasta ulos hyppineitä ja sinne kuolleita ja muumioituneita kaloja. Siis ihan joka välissä. Kysyin asiasta, niitä ei kuulemma pysty onkimaan sieltä millään, liian ahdas rako. Akvaarioissa en ole nähnyt kuolleita kaloja.
Vahvistan tiedon, niitä välejä on tosi hankala (luetaan: mahdoton) rassata puhtaiksi. Riippuu tietty vähän allasräkistäkin, esim. pikkualtaisen (~60l) väliköt ovat kokoa "etusormi mahtuu tokaan niveleen asti", sinne ei saa mitään rikkaimuria tms. sullottua väliin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
tepy
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tepy »

Adrianna kirjoitti:Vahvistan tiedon, niitä välejä on tosi hankala (luetaan: mahdoton) rassata puhtaiksi. Riippuu tietty vähän allasräkistäkin, esim. pikkualtaisen (~60l) väliköt ovat kokoa "etusormi mahtuu tokaan niveleen asti", sinne ei saa mitään rikkaimuria tms. sullottua väliin.
Mitenkähän tällaisessa toimisi pitkävartinen pulloharja? Saisikohan sitä tungettua sinne väleihin ja niillä jotenkin vedettyä raadot pois? Kokemusta ei asiasta ole, mutta pälkähtipä vaan päähän...
SepiMies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SepiMies »

Tulee sanottua, jos kala on kuollut. Mutta jos kala on huonovointinen, en sano (paitsi liikkeessä, jossa tiedän omistajan aloittavan lääkityksen). Nimittäin kerran, kun sanoin eräästä kyljellään ympyrää uivasta lehtikalasta, vastasivat, että sen kuulukin uida noin 8O . Joten nykyään sanon vain jos näen kuolleen kalan.
Pikkupiipero
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkupiipero »

Eipä ole sanottu.. paitsi nyt viimeksi tän jutun jälkeen kun huomasin :D
Tamus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Viesti: