Täällä ainakin odotellaan mielenkiinnolla miltä poikaset näyttävät. Harvemmin on kukaan "uskaltanut" niitä poikaskuvia näyttää, mutta ehkä syynä on vain ollut kyllästyminen foorumiin...
Valvoja: Moderaattorit
Käsittääkseni "alkuperäinen" blood parrot on väriltään oranssi.Mari kirjoitti:Normaali väri käsittääkseni on vaalea, kerman sävyinen. Eli ilmeisesti punaiset /keltaiset/ vihreät /siniset jne. ovat värjättyjä alunperin.
Jostain luin, että alunperin joku oli saanut aikaan geneettisen virheen, jolla tuo pyrstö jää uupumaan. Joskus mullekin sattui aikanaan, että seeprakirjoahventen kudussa oli yksi poikanen, jolta puuttui pyrstö (jonka tietenkin lopetin..) Noiden pyrstöttömien kysyntä (jostain täysin käsittämättömästä syystä) on kuitenkin niin suuri, että noita geneettisesti pyrstöttömiä ei ole riittävästi ja kasvattajat sitten näemmä napsivat pyrstöt pois.arasila kirjoitti:Pyrstötön muoto ei itsessään ole minkään "jalostuksen" tai edes risteytyksen tulos -- kaloilta yksinkertaisesti leikataan nuorena pyrstö veitsellä pois.
Urbaanilegenda tai ei, mutta minä olen nähnyt noita poikasia vaasalaisessa akvaarioliikkeessä. Emokalat olivat kuuleman mukaan tuotu ruotsista ja kuteneet kotiakvaariossa.-Alix- kirjoitti:Juttelin muutama kuukausi sitten Sarakonnun Liisan kanssa näistä kaloista ja se sanoi kuulleensa, että papukaija olisi kutenut jossain. Mahdollista siis ilmeisesti on löytää hedelmällisiä papukaijoja, mutta ne ovat ilmeisesti enemmänkin urbaanilegendan tasolla (kuulin että kaveri sanoi että oli jostain lukenut -tyyliä) kuin tätä päivää.
Sitruunakirjoahvenen omistajana (en kudettajana) ja muiden sitruunaa kudettavien omistajien tuttavana olen ymmärtänyt ko kalan kudetuksen olevan varsin helppoa.
Tai sitten parrotit eivät kykene lisääntymään itsenäisesti ja mäti homehtuu. Mutta sopivalla hormonihoidolla saadaan parrotit lisääntymään.JJvi kirjoitti:Lisäksi tuntuu ihmeelliseltä, että parrottien viljelijät risteyttäisivät kalat joka poikueeseen erikseen noilla kantalajeilla.
Joo hormoonien käyttö ei varmaan ole millään lailla outoa noissa parrot-piireissä. Tuntuisi kuitenkin, että hormoneja voidaan käyttää paremminkin kutuhaluttomien kalojen kudun aikaansaamiseksi, kuin hedelmättömien kalojen kudun saamiseksi hedelmälliseksi.Demi kirjoitti:Tai sitten parrotit eivät kykene lisääntymään itsenäisesti ja mäti homehtuu. Mutta sopivalla hormonihoidolla saadaan parrotit lisääntymään.JJvi kirjoitti:Lisäksi tuntuu ihmeelliseltä, että parrottien viljelijät risteyttäisivät kalat joka poikueeseen erikseen noilla kantalajeilla.
Saisivat jäädä lisääntymättä
Älä turhaan siirrä mätimunia pois jos koiras kerran vahtii niitä. Kala pystyy itse poistamaan hedelmöittymättömät ja muuten vialliset mätimunat ennen kuin mahdollinen home leviää muihinkin.pusu kirjoitti:Olisiko ollut mahdollista että olisin ottanut kudun liian nopeasti pois isosta kutualtaasta erilliseen kutualtaaseen, ettei se olisi vielä kerinnyt heldelmöittyä?Uros vartioi otto tilanteessa hanakasti kudun irrottamista ja sain todellakin varoa näppejäni.
Jep, mun tapanani onkin ollut roikkua täällä jakamassa ihan ajanvietteekseni kaikenlaisia totuudenvastaisia neuvoja ja kommenttejapusu kirjoitti:Tämän takia Mari en valitettavasti oikein usko kommenttejasi!
No on ne. Hybridillä tarkoitetaan kahden tai useamman eläin- (tai kasvi)lajin risteytystä. Koska mahdollisten poikasten vanhemmatkin ovat hybridejä (eivät ole siis omaa lajia, jolla oma tieteellinen nimi), ovat ne lapsetkin hybridejäpusu kirjoitti:ovatko poikaset ns.hydridejä syntyessään vai ei!