Kuinka saan vanhemmat vakuutettua?
Valvoja: Moderaattorit
Niin ja se vielä tuli mieleen, että kannattaa tosiaan miettiä se kalasto huolellisesti myös sen takia, ettei vanhempasi kyseenalaista taitojasi siinä vaiheessa, jos täytyisi muuttaa kalastoa kokoajan väärien kalojen ja olosuhteiden takia. Mutta lykkyä tykö!
ellmarj@luukku.com
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Tiekkö mitä. norsut osaa lentää.. Jos et tiedä mä voin näyttää sulle.
Kävin aikoinaan läpi ihan saman tilanteen. Aluksi sain 12 litraisen purkin jossa oli jos jonkinmoista eväkästä ja kaikki kuolivat enemmin tai myöhemmin. Lopulta sain suuremman altaan, kun tuohon pieneen altaaseen tuli sinilevää. Siitä se sitten lähti ja sen jälkeen tuli 60l joka jäi pian pieneksi ja tilalle tuli 100l nyt ollaan tässä seuraavassa askelmassa joka alkoi vuosi sitten. Altaalla on kokoa 240l ja suurempaa halajan
.
Löin vanhemmat ällikällä kun allas kukoistaa todella, hiljaa se luottamus kasvaa, mutta on sen arvoinen.

Löin vanhemmat ällikällä kun allas kukoistaa todella, hiljaa se luottamus kasvaa, mutta on sen arvoinen.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Tuosta ruokinnasta: kalojen kanssahan kannattaa muistaa, että vähempi parempi. Jospa ruokkisit kaloja vain kaksi kertaa päivässä, ja pitäisit vaikkapa vedenvaihtopäivän kalat kokonaan paastolla? Vesi pysyy puhtaampana, ja kalat eivät ala liiaksi nirsoilla.
Meillä ainakin tälläkin ruokinnalla kaikki kalat ehkä jopa turhankin tuhdissa kunnossa... Paastolla ovat meillä olleet pisimpään viime joululomalla, kun olimme lähemmäs kaksi viikkoa poissa kotoa. Eivät todellakaan olleet tästä moksiskaan. Paastopäivä kerran viikossa tai parissa tekee kaloille pelkästään hyvää. Jos siis pystyt kovettamaan luonteesi kerjäävän kirjoahvenen tai taistelukalan syyttävältä katseelta...
Eri asia tietysti pienillä poikasilla, tai muilla erityisruokavaliota vaativilla kaloilla, kuten esim. pallokaloilla.

Meillä ainakin tälläkin ruokinnalla kaikki kalat ehkä jopa turhankin tuhdissa kunnossa... Paastolla ovat meillä olleet pisimpään viime joululomalla, kun olimme lähemmäs kaksi viikkoa poissa kotoa. Eivät todellakaan olleet tästä moksiskaan. Paastopäivä kerran viikossa tai parissa tekee kaloille pelkästään hyvää. Jos siis pystyt kovettamaan luonteesi kerjäävän kirjoahvenen tai taistelukalan syyttävältä katseelta...

Eri asia tietysti pienillä poikasilla, tai muilla erityisruokavaliota vaativilla kaloilla, kuten esim. pallokaloilla.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Joo toivottavasti lähdet mukaan akvaarioharrastukseen
Itse aloitin akvaarioharrastuksen 10-11-vuotiaana, eli kyllä se 13 on ihan hyvä ikä aloitella uutta harrastusta, kunhan muistat vastuusi elävistä eläimistä. Lukemalla tarpeeksi kirjallisuutta ja kyselemällä kokeneemmilta saat hyvän pohjan akvaarion perustamiseen.
Jos olet aikeissa siis kunnostaa jommankumman rikkinäisitä akvaarioista, suosittelen isompaa. Isompi on aloittelijalle helpompi hoitaa, ei esimerkiksi vesiarvot heitä niin nopeasti, kuin pienemmässä. Ensimmäisiksi kaloiksi kannattaa valita mahdollisimman helppohoitoisia kaloja. Kaloja valitessasi muista katsoa jokaisen kalan vaatimukset lämpötilan, tilan tarpeen, ympäristön, käyttäytymisen ja vesiarvojen suhteen.
Ennen kuin rupeat perustamaan akvaariotasi, suunnittele kaikki tarkkaan. Hanki tarvittavat laitteet siten, että niillä pääset oikeisiin lopputuloksiin haluamiesi kasvien ja kalojen kannalta. Toivottavasti lähtee uusi harrastuksesi mahdollisimman ongelmattomasti matkaan!

Jos olet aikeissa siis kunnostaa jommankumman rikkinäisitä akvaarioista, suosittelen isompaa. Isompi on aloittelijalle helpompi hoitaa, ei esimerkiksi vesiarvot heitä niin nopeasti, kuin pienemmässä. Ensimmäisiksi kaloiksi kannattaa valita mahdollisimman helppohoitoisia kaloja. Kaloja valitessasi muista katsoa jokaisen kalan vaatimukset lämpötilan, tilan tarpeen, ympäristön, käyttäytymisen ja vesiarvojen suhteen.
Ennen kuin rupeat perustamaan akvaariotasi, suunnittele kaikki tarkkaan. Hanki tarvittavat laitteet siten, että niillä pääset oikeisiin lopputuloksiin haluamiesi kasvien ja kalojen kannalta. Toivottavasti lähtee uusi harrastuksesi mahdollisimman ongelmattomasti matkaan!

Lehtikalat olivat alkuperäinen ratkaisu, uutta mietitään. Mustatetrojen tilalle saa joku suositella värikkäitä tetroja, joilla suunnillee samat olosuhteet kuin muilla kaloilla.Valentine kirjoitti:Pari juttua, mitä mulle tuli mieleen..
- Älä ota lehtikaloja noin pieneen altaaseen. Kasvavat liian isoiksi, etenkin korkeuden suhteen.
- Mustatetrat vaihda johonkin pienempiin tetroihin. Itsellä oli pienempi mustatetraparvi aikoinaan 128-litraisessa, olivat apaattisia ja haaleita. Nyt polskivat tuossa reilussa viidessäsadassa litrassa, ja ovat ihan eri kaloja. Tuli väriä, ja ennen kaikkea liikettä.. En tiedä kuka suosittelee jopa 60-litraiseen, itse en todellakaan enää laittaisi omia mustiksiani alle parisataseen.
- Taistohaaremin kanssa saattaa käydä hyvin, tai sitten hyvin huonosti. En ole asiantuntija, mutta jos ei ole mahdollisuutta erottaa eri altaisiin tappelupukareita, voi olla viisaampaa ottaa vaan yksi.
- Allasta kannattaa katsella täältä myyntipalstalta. Saatat saada hyväkuntoisen altaan paljon edullisemmin, kuin liikkeestä. Myös suodattimen riittävyys altaaseesi on minusta tärkeä juttu, olethan miettinyt sitä, jos olet laittamassa vanhaa, pienemmässä altaassa ollutta suodatinta uuteen..
- Kasveja kannattaa myös yrittää hankkia täältä. Saat halvemmalla ja parempikuntoisia. Itsellä intianvesitähdikki on ollut todella nopeakasvuinen ja helppo, mikä on uuden altaan kanssa ihan jees. Jaavansaniainen ja anubiaat ovat myös aika varmoja nakkeja, tosin hidaskasvuisempia. Myös vallut kasvavat aika kivasti.
- Sisustukseen kannattaa liittää myös kantoja/luolia, antavat suojaa kaloille (esim. monniset).
-Kerran viikossa vettä voisi vaihtaa enemmänkin. Enemmistö taitaa suosia kolmasosan vaihtoa per viikko, itsellä 1/3-1/2 vedestä vaihtuu viikoittain. Mutta miksi laitat vedenparannusainetta vain joka toinen kerta? Jotkut eivät käytä ollenkaan, mutta yleensä laitetaan joka kerta, jos sitä käytetään.. Huomaa myös sekä pohjalle, että veteen lisättävät kasviravinteet (itse olen vaihtanut Tetran ravinteista yms. tököteistä muunmerkkisiin, koska isoon altaaseeni saisin kaataa Tetraa koko pullollisen kerralla, muita menee huomattavasti pienempiä määriä).
- Ruokkia voisi varmaan vähän vähemmänkin. Isoja määriä ei kerralla kannata antaa, jää vain vettä pilaamaan.
- Valoihin kannattaa tosiaan hankkia ajastin, niin ei tarvitse huolehtia valojen sammuttamisesta "oikeaan" aikaan.
- Ja viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä muistutuksena tuo kypsytys. Lue täältä juttuja siitä, ja mieti miten itse teet.
Ja lopuksi: hyvä että kyselet asioista etukäteen. Moni täällä olevista on aloittanut harrastuksensa vähemmän oikeaoppisesti, koska tiedot ovat olleet sitä ja tätä (nimim. kokemuksella). Kun ensin malttaa hankkia tietoa (akvaarioliikkeisiin ei läheskään aina kannata luottaa), ei tarvitse kohta tuskailla liian suurien kalojen kanssa, tai kalakuolemien, tai.. Selviää vähemmillä harmailla hiuksilla, ja saa nauttia kaloistansa huomattavasti enemmän..
Taistoja en ole ottamassakaan kuin 1 kpl:n, sehän lukee edllisellä sivullakin. Altaan mukana tulee paketissa 2 valoa, pumppu ja lämmitin. Lisään sinne myös edelisessä altaassa olevan pumpun, jotta teho paranee ja allas pysyy puhtaampana.
Kantoja ja kiviä yms. aioinkin pistää, mutta viherkalasta ei löytynyt hyviä, joten ne unohtuivat listasta.
Ruokintajuttua aion kokeilla eri tavoilla, ja katsoa mikä on paras.
Kypsytys onkin se pahin vaihe. Ei millään jaksa odottaa, että tulee kaloja sinne. Mutta kyllä sen kestää.
E: Voi myös rahankeruu vinkkejä laittaa, eilen aloitin ja "jo 10€ kasassa"
-
- Member
- Viesti:
Olin hoitanut huonosti, eli en ollut joskus muistanut ruokkia jne. Nykyään olen paljon viisaampi.Pikkupiipero kirjoitti:Miten sen pohjan halkeaminen liittyy hoitoon? Eihän se mitenkään hoidosta kiinni...Sitten oli putsaus meneillään ja akavan lasi halkesi. Silloin kaikki kalat kamulle ja harrastus loppui. Silloin porukat sanoi että uutta ei tule kun en tapeeksi hoitanut.
-
- Member
- Viesti:
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
No vaikkapa pari noitamonnia, 8 safiiri- tai venezuelanmonnista(musta kuparimonninen, black venezuela), 2 salamanteriplekoa, 10 mustatetraa ja kultaisen perhoskirjoahven haaremin, minä tykkäisin ainakin. Ja kasvit pääosin miekkoja yms.
317, 166 & 112L
3 x L-46, 6 x L-174, L-206, 3 x hypancistrus sp. & L-262.
3 x L-46, 6 x L-174, L-206, 3 x hypancistrus sp. & L-262.
Noista monnisista. Ajattelin ottaa kyllä 8 kpl leopardi tai kuparimonnisia, kauppojen valikoimasta riippuen.Similis kirjoitti:No vaikkapa pari noitamonnia, 8 safiiri- tai venezuelanmonnista(musta kuparimonninen, black venezuela), 2 salamanteriplekoa, 10 mustatetraa ja kultaisen perhoskirjoahven haaremin, minä tykkäisin ainakin. Ja kasvit pääosin miekkoja yms.
Salamanterit olivat kyllä ihania, mutta hiukan liian hintavia minulle. Lisäksi 150 l allas minimi koko. Jos joku osaa halpaa ja 128l pyttyyn mahtuvaa plekoa suositella, niin kiva on.
Perhoset taas liian herkkiä. Mutta varmasti otan jonkun haaremin, lajia en vielä tiedä. Pitäisi olla kestäviä, ei herkkiä.
Ja tetroja otan joko musta- tai neon tetroja 12 kpl, vielä en ole päättänyt kumpia.
Noihin noitamonnisiin en vielä osaa mitään sanoa.