Näkökantoja tavaran ja kalojen tilaamisesta Saksasta

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Idefix kirjoitti:
Jos te kauppiaat saisitte päättää bensa-asemalla, että tankkaako automaatista 1,50 euroa litra vai 3:lla eurolla litra maksaen kassalle -> henk. koht. palvelu ja voi jopa kysyä teknisiä tietoja myyjältä :roll: . Ei varmaan kovin kauaa tarvitse miettiä kummasta pistoolista tankaa.
No oon mä yrittäny tinkiä, mutta kun ne ei anna alennusta sisällä.
Siellä kun on paljon kivoja juttuja mitä vois ostaa. :mrgreen:

Tottakai sitä ostaa mistä saa saman tavaran halvemmalla helpommalla jne.
Ihmisiä me kauppiaatkin olemme ja asumme samassa maassa :D

P.S Itse menen kyllä normaali mittarista tankkaamaan ja menen sisälle maksamaan koska minulla on siihen varaa (olenhan vapaalla oleva kauppias) ja koska se tyttö siellä kassalla on niiin mukava [;)] vitsi vitsi vitsi

--------------------

Ala muuttuu ja me sen kanssa, vaatii erittäin kovaa duunia että homma toimii.

Tulossa varmaan muutoksia alalle........... 8O [;)]
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

K.S kirjoitti:Tulossa varmaan muutoksia alalle........... 8O [;)]
Aivan varmasti. Eikä pelkästään akvaariobisnes vaan kaikki muukin. Tuskin kovin montaa perinteisellä tavalle toimivaa akvaarioliikettä mahtuu tulevaisuudessa edes pääkaupunkiseudulle . Mutta mikä on se oikea liikekonsepti, se joka sen keksii tulee selviytymään tulevaisuudessa. Valitettavasti tämä johtaa joko sellaisten tuotteiden hinnan nousuun mitä ei voi/kannata tilata muualta tai akvaariokauppiaiden määrän rajuun vähentymiseen.

Enkä esim. minä innoisani tingi tai tilaa netistä tavaraa, mutta on pakko kun ei ole vielä lotossa osunut. Jos maksan osto vaiheessa tuotteesta 150 euroa extraa, niin joudun tekemään kaksi päivää töitä (tai yhden överiä, mutku ensin on tehtävä normaali tunnit) ennen kuin olen tienannut sen saman takaisin käteen.
frank
Member
Member

Mietintä

Viesti Kirjoittaja frank »

Kelasinpa sellaista, ostanko Saksasta vai Suomesta?

Todella, oma valinta , mutta kuitenkaan mua ei ole luotu olemaan ystävällinen ja välittävä Suomalaisesta yrittäjästä, ei Saksalaisestakaan.

En mä mieti miten kenelläkin yrittäjällä menee, jokainenhan valitsee alansa.
Ei ole pakko pitää akvaariokauppaa ja olla yksityisyrittäjä, jos se on niin v****n vaikeaa, vaan kannattaa laittaa aivot narikkaan ja mennä hyvä palkkaiseen duuniin vaikka musti&mirriin tai mäkdonaldssiin , silloin ei varmaan tarvii nillittää jatkuvasti kun kauppa ei kannata? [;)]

Itse kylläkin tilailen ja ostelen mistä sattuu, on niin mielenkiintoinen ala tää ostaminen. Suorastaan nautinto. On joskus ollut mahdollisuus mennä ja ostaa LOPPUUNMYYNTI-akvakaupasta tavaroita, tosin Tanskanmaalta.Oli mielenkiintoista.
Tyhmä saa olla muttei köyhä!
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Viesti:

Re: Mietintä

Viesti Kirjoittaja patu »

frank kirjoitti:Kelasinpa sellaista, ostanko Saksasta vai Suomesta?

Todella, oma valinta , mutta kuitenkaan mua ei ole luotu olemaan ystävällinen ja välittävä Suomalaisesta yrittäjästä, ei Saksalaisestakaan.

En mä mieti miten kenelläkin yrittäjällä menee, jokainenhan valitsee alansa.
Ei ole pakko pitää akvaariokauppaa ja olla yksityisyrittäjä, jos se on niin v****n vaikeaa, vaan kannattaa laittaa aivot narikkaan ja mennä hyvä palkkaiseen duuniin vaikka musti&mirriin tai mäkdonaldssiin , silloin ei varmaan tarvii nillittää jatkuvasti kun kauppa ei kannata? [;)]

Itse kylläkin tilailen ja ostelen mistä sattuu, on niin mielenkiintoinen ala tää ostaminen. Suorastaan nautinto. On joskus ollut mahdollisuus mennä ja ostaa LOPPUUNMYYNTI-akvakaupasta tavaroita, tosin Tanskanmaalta.Oli mielenkiintoista.
Pakko myöntää että veriin on mennyt tuo nettikauppojen tutkaileminen, jatkuva ostohimo päällä [;)] sen kummemmin kenestäkään kauppiaasta välittämättä.

Mutta veromarkkoja ajatellen jätän mieluummin sen rahan tänne Suomeen, välillisesti siitä hyödytään kaikki enkä lihota Sakemannin veropussia. Minun ostoksilla tosin ei sen kummempaa hyvinvointia saada mutta pisarastakin muodostuu valtameri.
frank
Member
Member

Parahin Patu

Ihan mielenkiinnosta, allekirjoituksessasi lukee 18X L46 , mistä kaupasta olet ne ostanut? [;)]

Kumpiko vie enemmän rahaa kotimaisilta akvaariokauppiailta, Saksan nettikauppa vai AW:n ostomyyntivaihtolahjoituspalsta?
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

frank kirjoitti:Parahin Patu

Ihan mielenkiinnosta, allekirjoituksessasi lukee 18X L46 , mistä kaupasta olet ne ostanut? [;)]
Olen hakenut Göteborista, Luleåsta ja tilannut Helsingin Akvaariokeskuksesta. Loput edellisten jälkipolvea.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

On tää ollut aika surkuhupaisaa luettavaa. No, jokainen arvioi omista lähtökohdistaan, mitä kannattaa tehdä. Halvempaa akvaarioroinaa kannattanee Saksasta tilailla. Aikaa myöten siinäkin kyllä jää tappiolle tai sitten ei laske omalle ajalleen mitään kustannuksia. Minulla taitaa lyhyin aika, mitä esim. akvaariosuodatin on kestänyt, olla viisi päivää. Helkkari, jos siitäkin olisi pitänyt kirjelmöidä ja lähetellä romuja jonnekin Wienerwaldiin.

Kaloista minun piti kuitenkin kirjoittaa. Kovin olette sinisilmäisiä. Kalalähetykselle Saksasta Suomeen voi tapahtua ihan mitä tahansa. Laatikko voi eksyä väärään koneeseen ja unohtua vaikka Göteborgin lentoasemalle. Eikö teidän matkatavaranne ole olleet koskaan väärässä paikassa? Entäpä hommiinsä kyllästynyt ahtaaja, joka ei viitsi toimia niin kuin laatikon päällä toivotaan/vaaditaan. Seepraplekot saavat pikkasen liikaa pyöritystä ja löytyvät hengettöminä pusseistaan. Kyllä te neontetroja saatte pussin tilalle, jos olette vakioasiakas ja omaatte tukkuun hyvät suhteet, mutta seepraplekoista tappelette ja kaun. Ne ovat tukullekin jo tulokseen vaikuttava menoerä. Itse asiassa ei seepraplekoja pitäisi lainkaan lähettää minään kuljetuksena. Ne pitäisi käydä henkilökohtaisesti hakemassa. Silloin myös näkee mitä saa ja saa ne varmuudella asiallisesti pakattuina. Hakumatkalle tulee vain hintaa aika tavalla ja entäs jos matkalla menee jokin vikaan. Kaikki mikä voi mennä vikaan, tekee sitä myös alinomaan.

Edellä oleva ei ole pelkkää saivartelua. Minä olen ollut avaamassa kymmeniä kalaeriä, jotka ovat saapuneet nimenomaan Saksasta ja vieläpä erinomaisesta tukusta. Matkatappiot ovat kuitenkin olleet mittavat.

Kaiken tuon edellä olevan voi kotimainen kalantuoja tehdä teidän puolestanne. Hänellä on teihin nähden monia etuja, mm ammattitaito. Hän myös vastaa tekemisistään, toisin kuin tuntematon kimppakyydintarjoaja tai pimeä kalantilaaja. Teille kalat ovat kalliimpia kuin Saksassa, mutta riskit ovat olemattomat.

Vielä pari sanaa seepraplekosta. En mitenkään jaksa ymmärtää siihen virinnyttä himoa. Sehän on vain yksi noin tuhannesta imumonnilajista. Osaatteko te kaikki varmasti hoitaa sitä niin hyvin, että euronkuvat silmissä tehdyt hankinnat todella tuottavat teille jotakin? Akvaariossa oleva viiden kalan ryhmä on arvoltaa helposti yli tonnin. Nukutteko yönne rauhallisesti? Onko akvaariossanne kaksin- tai kolminkertainen suodatinvarmistus, niin ettei ensimmäinen sähkökatkos tai suodattimen leviäminen tuhoa kaikkea. Onko akvaarion naarnut tarkastettu huolella, niin ettei ikäviä yllätyksiä pääse tapahtumaan? Seurasitteko varmasti tarkkaan sitä sisaren kakaraa, ettei se työntänyt altaaseen mitään ylimääräistä jne. No, ehkäpä tonnilla ei ole teille mitään merkitystä. Senhän voi niin helposti vetää vessan pöntöstä alas.

Kohta viisikymmentä vuotta akvaarion kanssa puuhastelua ovat opettaneet minulle sen, että kaikkea mahdollista voi sattua, jopa omiin kykyihinsä vankkumatta luottavalle akvaristillekin. Hyvää yötä, nukkukaa hyvin.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

OK, Saksan nettikauppa voitti! Onneksi olkoon! :roll:

Tuen kyllä edelleen kotimaisia kauppiaita muutama kympin ostoissa!!

Proby sanoi oleellismman, mitä itsekin yritin sanoa. Hänellä on se vuosikymmenien kokemus!
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Jussi70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jussi70 »

crisse_83 kirjoitti:Tutkimuksen mukaan jonka kouluttaja meille kurssilla esitti n. 70% suomen yrittäjistä tienaa kuukaudessa n. 500-1500€ joten eipä siinä kovin paljoa juhlita.
Mikähän tutkimus ja kenen tekemä näin karua kertomaa sisältää? Kohtuullisen hupaisia lukemia, jotka kertovat enemmän siitä miten yritystoimintaa hoidetaan kuin siitä millaiset edellytykset sille oikeasti on... jos ovat totta (mitä epäilen erittäin vahvasti).

Pienyrittäjyys, sekä Suomessa että Keski-Euroopassa, on pitkälti kutsumus sikäli että se harvoin tuottaa korkoa sijoitetulle pääomalle... kyse on lähinnä työpaikan ostamisesta itselle. Mikään pyyteetön kutsumus se ei kuitenkaan ole.
crisse_83 kirjoitti:Sanoit ettet ole akvaarioalan yrittäjä joten saanen esittää sinulle seuraavanlaisen asian jonka kuulin muutamaltakin alan yrittäjältä kurssinaikoihin keräillessäni tietoa ja haastatellessani alalla olevia.
En sanonut minkä alan yrittäjä olen... mutta en tosiaan ole lemmikkieläinalan yrittäjä :)
crisse_83 kirjoitti:Se miksi Suomalainen yrittäjä ei tilaa verkkokaupasta, vaan nimenomaan sieltä suomalaiselta tukulta johtuu toimitusvarmuudesta, takuuasioidenhoidosta ja usein jopa kauan jatkuneista yhteistyösopimuksista.
Business is business, Moses is Moses :)

Hauska yhteistyösopimus jos se todellakin velvottaa elättämään välikättä. Äkkiseltään kuulostaisi vähintäänkin yleisen sopimuskäytännön vastaiselta, ehkä jopa lainvastaiselta :)

Kuinka vaikeaa on tuoda maahan itse... varsinkin kun EU-alueella ei enää ole edes kyse varsinaisesta maahantuonnista. Suunnilleen kaikilla aloilla putkahtelee esille nettikauppoja ja uusia kivijalkayrityksiä, jotka elävät sillä että pystyvät pitämään hinnat kilpailukykyisinä kiertämällä vanhat ennen EU-aikaa muodostuneet raskaat ja kalliit maahantuontiorganisaatiot.

Suomi on osa EU:ta, ei mikään peräjunttila, kaupankäynti EU-alueella on sekä yksityishenkilöille että yrityksille suunnilleen yhtä helppoa kuin kotimaassakin.
crisse_83 kirjoitti:6prosenttiakin alkaa olemaan paljon kun puhutaan satojen eurojen tuotteista. Saatikka Tuhansien eurojen tilauksista.
Siis... esimerkiksi 820€ (ALV 0%) tuotteen hinta on kuluttaja-asiakkaalle Suomessa 1000.40€ (ALV 22%) ja Saksassa 951.20€ (ALV 16%). Erotus on 49.20€, onko kyseessä merkittävä summa tuon hintaluokan ostoksessa.

Suomalainen yritys pystyy tarjoamaan normaalit kotimaan maksu- ja toimitustavat sekä toimitusajan ja ulkomainen kilpailija vain ennakkomaksun, luottokorttimaksun ja kuriirin/huolintaliikkeen/postin sekä muutaman päivän pidemmän toimitusajan. Sen lisäksi suomalainen yritys pystyy luonnollisesti tarjoamaan asiakaspalvelun kotimaisella kielellä ja aikaerokaan ei rasita.

Vaikka postirahdin hinta kotimaassa on melkoista ryöstöä niin osa hintaerosta kuittautuu jo rahdissa, lopun kuittaaminen palvelun laadulla ei pitäisi olla ongelma.

Toki rahti valmistajalta Suomeen maksaa monessa tapauksessa enemmän kuin valmistajalta Saksaan, mutta nykyään näissäkin pitäisi ymmärtää katsoa todellisia etäisyyksiä ei valtion rajoja EU:n sisällä.
crisse_83 kirjoitti:Toisaaltaan tässä nyt ei ole varsinaisena ongelmana se verotus vaan se että suomalaisella putiikilla on kulut moninkertaiset verrattuna esim. saksassa toimivaan verkkokauppaan joka ei tarvitse niitä näkyviä keskustan liiketiloja vaan jolle riittää keskellä metsää oleva varasto tai asuintalon autotalli/ulkovarasto....
Tämä outo perustelu toistuu sekä tällä palstalla että valokuvauspalstoilla. En ole itse huomannut, mutta mahtaako olla todellakin niin että Suomi on jokin erityistalousalue, jossa verkkokauppaa ei onnistu muuta kuin viihde-elektroniikassa ja kaikilla muilla aloilla on pakko lyödä pystyyn kioski johonkin keskustan kivijalkaan.

Teollisuushallien ja muiden verkkokaupan varasto/toimitiloiksi sopivien tilojen vuokrat Suomessa ovat huomattavasti halvempia kuin Saksassa, energia ja vesi ovat halvempia... mikä tässä on muutosvastarinnan lisäksi se todellinen ongelma?
crisse_83 kirjoitti:Työvoimana saattaa toimia esim. oma perhe jolle ei makseta palkkaa, tai sitten toimitaannäennäisenä yhdenmiehen yrityksenä. Usein tälläisen verkkokaupan takana saattaa olla jossain normaalissa päivätyössä käyvä henkilö joka pitää ko. verkkokauppabisnestä pystyssä ihan huvin/harrastuksen vuoksi. Tälläinen henkilö ei myöskään välitä kuinka suuret voitot hänelle jää, kunhan vain ei itselle tule tappiota.
Tämä ei ole mahdollista Suomessa koska...?

Saksalainen yrittäjä siis voi olla harrastaja, joka ei tarvitse katetta elääkseen. Olen pitkään ollut sitä mieltä että saksalaiset ovat omituista väkeä, mutta näin omituisiksi en heitä tiennyt :)
Fakkenoo kirjoitti:Hesaria olen sen verran lukenut, että voin sanoa, että meillä työvoimakulut, vuokrat, sosiaaliturva, vesi, verot ym. ovat paljon kovemmat kuin monissa Euroopan maissa.
Kaikki mitä painetaan paperille ei aina ole koko totuus.

Kun pysytään Alppien pohjoispuolella Suomi on työvoimakustannuksiltaan halpa maa, varsinkin kun puhutaan koulutetusta työvoimasta.

Sattuu vain olemaan tiettyjen tahojen edun mukaista että kansa uskoo sokeasti illuusioon pitkistä lomista, korkeista palkoista ja suurista henkilösivukuluista.
Fakkenoo kirjoitti:Miksi kotimaiset valmistajat esim. siirtävät tuotannon itään tai Viroon? Juuri edellä mainituista syistä.
Viro on menneen talven lumia, kustannustaso saavuttaa Suomen muutamassa vuodessa... mikä kertonee jotain myös Suomen kustannustasosta.

Syy siihen miksi Nokia ja monet muut teknologiateollisuuden isot suomalaiset eivät vie tuotekehitystään ulkomaille ei suinkaan ole suomalaisten etevyydessä alalla vaan naurettavan pienissä työvoimakuluissa verrattuna esimerkiksi Keski-Eurooppaan. Tuotanto taas muuttaa usein kysynnän perässä, ei kustannusten :)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

prboy kirjoitti:Hakumatkalle tulee vain hintaa aika tavalla
Tutustuikohan prboy laisinkaan minun laskelmiini jotka perustuivat ihan eläviin esimerkkeihin ajantasaisilla hinnoilla?
maisu kirjoitti:Jaa-a, jokainen voi laskea että tuon ylemmän esimerkkini säästöllä saisin jo tehtyä melko tarkkaan 11 kalanhakumatkaa Ruotsiin tai neljä Saksaan.
Saksan hakumatkojen hinnat on laskettu Linda Linen ja Easyjetin hinnoista, Ruotsin puolestaan Viking Linen tavallisten ammattiyhdistyksille ja yrityksille tarjoamien alennushintojen perusteella. Syöminen ja matkakustannukset kaupunkien sisällä ovat joka tapauksessa pakollisia kotimaassakin joten niitä en laskenut mukaan.
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

prboy kirjoitti: Entäpä hommiinsä kyllästynyt ahtaaja, joka ei viitsi toimia niin kuin laatikon päällä toivotaan/vaaditaan.
Merkityksen asia, mutta ahtaajat kuormaavat laivoja. Ramp-miehet lentokoneita. Tosin sanalla ahtaaja saadaan kyllä asia kuullostamaan paljon hurjemmalta.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Jussi70 kirjoitti:Mikähän tutkimus ja kenen tekemä näin karua kertomaa sisältää? Kohtuullisen hupaisia lukemia, jotka kertovat enemmän siitä miten yritystoimintaa hoidetaan kuin siitä millaiset edellytykset sille oikeasti on... jos ovat totta (mitä epäilen erittäin vahvasti).
-Työvoimatoimiston järjestämän yrittäjäkurssin vetäjä esitteli meille kalvoja erinäisen pinon, ihan verottajalta pitäisi ko. tiedon olla peräisin. Esitän vain asian joka on minulle esitetty ja johon kyllä uskon sinällään koska jonkin aikaa on tullut seurattua ja kyseltyä.
Jussi70 kirjoitti:Pienyrittäjyys, sekä Suomessa että Keski-Euroopassa, on pitkälti kutsumus sikäli että se harvoin tuottaa korkoa sijoitetulle pääomalle... kyse on lähinnä työpaikan ostamisesta itselle. Mikään pyyteetön kutsumus se ei kuitenkaan ole.
-Väitinkö tässä vastaan, lueppas ajatuksella. Yksityisyrittäjyys on tapa tehdä työtä josta pitää ja jonka parissa haluaa työskennellä. Yksityisyrittäjänä vain olet oma pomosi. Tavallaan se on kutsumusammatti, ensimmäinen puolivuotta, vuosi on oltava valmis mahdollisesti elämään jopa ilman omaa palkkaa. Saattaa mennä ne saadut avustuksetkin liikkeen kustannuksiin. Tämänkään jälkeen ei ole varmaa että saa mitään suuria palkkatuloja nostettua itselleen. Se palkka kun riippuu siitä kuinka hyvin markkinoit itsesi ja kuinka hyvin asiakaskunta ottaa markkinointiisi kiinni ja kantaa ne roponsa sinne liikkeesi.
Jussi70 kirjoitti:Business is business, Moses is Moses Smile

Hauska yhteistyösopimus jos se todellakin velvottaa elättämään välikättä. Äkkiseltään kuulostaisi vähintäänkin yleisen sopimuskäytännön vastaiselta, ehkä jopa lainvastaiselta Smile
What ever, raha ei loppujen lopuksi ole yrittäjällekkään aivan kaikki mikä ratkaisee, varsinkaan jos puhutaan pienistä sisäänosto summan vaihteluista. Eiköhän siinä ratkaise pitkälti se toimitusvarmuus yrittäjän näkökulmasta katsoen. Ainakin yleensä suomalaisen maahantuojan ollessa kyseessä tietää suhteellisella varmuudella kertoa asiakkaalle että sen ja sen tavaran toimituksessa menee niin ja niin kauan, voiko vastaavaa sanoa internet kaupasta.
Tuon yhteistyösopimuksen otan omaan piikkiin, tavallaan. Jos olet itse yrittäjä (jos...kyseenalaistan aivan kuin minunkin sanoilleni tehtiin) niin tiedät varmasti millaista yhteistyötä/sopimusta tarkoitan eikä ole tarvis ruveta saivartelemaan. Tarkoitan mahdollisuutta laskusta, erikoistavaroiden saamista joita ei ehkä muutoin saisi tilattua, ainakaan välttämättä kappaletta kerrallaan, ehdotusta ostaa esim. kärsinyt erä halvalla, jne. etuja on loppujen lopuksi paljon tukkurin/maahantuojan puolelta asiakkaalle kun yhteistyö toimii. Mm. meille baariin tälläinen tuli aikoinaan kun oli juomantuomittajien rekka kaatunut, saatiin lavallinen (jossa vain ehjiä pulloja) siideriä pilkkahintaan koska osa tavarasta oli rikkoutunut ja pullot ulkopuolelta limaisia.

Jussi70 kirjoitti:Kuinka vaikeaa on tuoda maahan itse... varsinkin kun EU-alueella ei enää ole edes kyse varsinaisesta maahantuonnista. Suunnilleen kaikilla aloilla putkahtelee esille nettikauppoja ja uusia kivijalkayrityksiä, jotka elävät sillä että pystyvät pitämään hinnat kilpailukykyisinä kiertämällä vanhat ennen EU-aikaa muodostuneet raskaat ja kalliit maahantuontiorganisaatiot.
-Maahantuontikin maksaa, ei välttämättä miljoonia mutta kumminkin. Ja koitappas alkaa itse tuomaan oman pienyrityksesi käyttöön kaloja esim. E-amerikasta, ei puhuta ihan vain sadoista euroista. Niitä uusia yrityksiä putkahtelee, mutta kuinka moni niihin uusiin luottaa? Siinäpä onkin sitä kysymystä. Ainut vain että eipä niitä pahemmin akvaarioalalla putkahtele, kuihtuu vaan niin vanhat kuin uudet...Esim. Turun akvaario.
Jussi70 kirjoitti:Suomi on osa EU:ta, ei mikään peräjunttila, kaupankäynti EU-alueella on
sekä yksityishenkilöille että yrityksille suunnilleen yhtä helppoa kuin kotimaassakin.
-Tähänkään en tietääkseni väittänyt vastaan? Kaupankäynti on helppoa, pohdinkin lähinnä sitä kuinka kannattavaa se on. Esim. noiden kuuluisien takuuasioiden kannalta...
Jussi70 kirjoitti:Siis... esimerkiksi 820€ (ALV 0%) tuotteen hinta on kuluttaja-asiakkaalle Suomessa 1000.40€ (ALV 22%) ja Saksassa 951.20€ (ALV 16%). Erotus on 49.20€, onko kyseessä merkittävä summa tuon hintaluokan ostoksessa.
-Oletetaan että tilaat ko. tuotteita useamman+paljon muutakin tavaraa. Pienelle yksityisyrittäjälle se saattaa olla iso raha. n. 300vanhaa mummonmarkkaa, oletetaan että summa kymmenkertaistuu tilauksen suuruuden myötä joten puhutaan 3000markasta, kyllä se on loppujen lopuksi aika suuri ero. Ainakin niin kauan aikaa että saat tuotteet myytyä eteenpäin asiakaskunnalle.

Jussi70 kirjoitti:Tämä outo perustelu toistuu sekä tällä palstalla että valokuvauspalstoilla. En ole itse huomannut, mutta mahtaako olla todellakin niin että Suomi on jokin erityistalousalue, jossa verkkokauppaa ei onnistu muuta kuin viihde-elektroniikassa ja kaikilla muilla aloilla on pakko lyödä pystyyn kioski johonkin keskustan kivijalkaan.
Teollisuushallien ja muiden verkkokaupan varasto/toimitiloiksi sopivien tilojen vuokrat Suomessa ovat huomattavasti halvempia kuin Saksassa, energia ja vesi ovat halvempia... mikä tässä on muutosvastarinnan lisäksi se todellinen ongelma?
- Jos otat huomioon niin tässä ei ole vedetty suomalaista verkkokauppaa mukaan keskusteluun, vaan puhuttu liikkeiden jossa saat face to face palvelua eroista ulkomaiseen verkkokaupan hintatasoon nähden. Toki suomalaisenkin verkkokaupan kulut ovat aivan eri luokkaa kuin keskustassa liiketilan omaavan.
Tuolle suomalaiselle halpuudelle haluaisin todisteita. Entisen poikaystäväni äidillä joka omistaa kuljetus firman on saksassa reilun 200neliön kokoinen varasto, vuokra n. 100€kuukausi... Usko tai älä, se on loppujen lopuksi minulle aivan sama.

Jussi70 kirjoitti:Tämä ei ole mahdollista Suomessa koska...?

Saksalainen yrittäjä siis voi olla harrastaja, joka ei tarvitse katetta elääkseen. Olen pitkään ollut sitä mieltä että saksalaiset ovat omituista väkeä, mutta näin omituisiksi en heitä tiennyt Smil
e :mrgreen:
Haloo jälleen kerran, en väittänyt ettei kyseenomainen toiminta olisi mahdollista suomessa tai ympäri maailman.
Ja jos luit ajatuksella yhtään tuon " Usein tälläisen verkkokaupan takana saattaa olla jossain normaalissa päivätyössä käyvä henkilö joka pitää ko. verkkokauppabisnestä pystyssä ihan huvin/harrastuksen vuoksi. Tälläinen henkilö ei myöskään välitä kuinka suuret voitot hänelle jää, kunhan vain ei itselle tule tappiota."- kohdan niin varmasti sisäistit siitä kohdan normaali päivätyö eli työ josta hän saa palkkaa jonka turvin elää. Tämä lisäbisnes on vain harrastus, siitä ei ole tarkoitus tulla valtavaa katetta. Minimaalinen riittää kunhan ei tule itselle tappiota.
Kaikille kun ei raha ja sen paljous ole elämässä se suurin kriteeri jota olisi tavoiteltava. Tästä tuli joskus dokumenttiakin televisiosta, on kyllä useampi vuosi aikaa koska tuolloin opiskelin "lanttiksella" ja se katsottiin siellä yritys-tunnilla.

Minulle on loppujen lopuksi kumminkin aibvan sama mistä kukin tavaransa hommaa ja tilaa. Omani hankin milloin mistä parhaaksi näen ja that's it.Tähän ketjuun lähdin mukaan alkujaan ihan muiden syiden kuin ainaisen hintakeskustelun vuoksi...
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Jussi70
Junior Member
Junior Member

Yritin kovasti olla vastaamatta, mutta en malta, on tämä niin herkullista :)
crisse_83 kirjoitti:Esitän vain asian joka on minulle esitetty ja johon kyllä uskon sinällään koska jonkin aikaa on tullut seurattua ja kyseltyä.
Usko on toisinaan ihan hyvä juttu, mutta en näe yhtään syytä uskoa siihen että 70% yrittäjistä toimisi 500-1500€/kk tuloksen turvin.

Ota henkilökohtainen taloudellinen riski ja saa sama palkka kuin McDonaldsin tiskillä :)

Kaikessa yritystoiminnassa on huonoja aikoja ja hyviä aikoja. Alottavalla yrityksellä tulos on usein pitkään erittäin huono tai negatiivinen ja monen alottavan yrityksen ensimmäiselle tilikaudelle nuo luvut sopivatkin.
crisse_83 kirjoitti:Se palkka kun riippuu siitä kuinka hyvin markkinoit itsesi ja kuinka hyvin asiakaskunta ottaa markkinointiisi kiinni ja kantaa ne roponsa sinne liikkeesi.
Niinpä... mutta sen lisäksi se riippuu myös liikeidean elinkelpoisuudesta. Yritysmaailmassa kun tuppaa vallitsemaan eräänlainen darwinismi... heikot ja epäkelvot kaatuu.
crisse_83 kirjoitti:What ever, raha ei loppujen lopuksi ole yrittäjällekkään aivan kaikki mikä ratkaisee, varsinkaan jos puhutaan pienistä sisäänosto summan vaihteluista.
Niin mitäpä se raha merkitsisikään muuta kuin elantoa ja kutsumukseenhan kuuluu kristillisessä moraalissa oleellisena osana kärsimys :)
crisse_83 kirjoitti:Eiköhän siinä ratkaise pitkälti se toimitusvarmuus yrittäjän näkökulmasta katsoen. Ainakin yleensä suomalaisen maahantuojan ollessa kyseessä tietää suhteellisella varmuudella kertoa asiakkaalle että sen ja sen tavaran toimituksessa menee niin ja niin kauan, voiko vastaavaa sanoa internet kaupasta.
Höpsis, miten se toimitusvarmuus yritysasiakkaan näkökulmasta on erilainen tilattaessa toisesta eu-maasta kuin kotimaiselta välikädeltä?

Kyse on vain siitä että osataan tehdä kauppaa... aivan yhtä hyvin sitä voi tehdä valmistajan kanssa kuin maahantuojankin ja takuuasioissakin on aivan yksi hailee onko välissä välikättä vai ei. Lopullinen tuotevastuu on aina valmistajalla.

Siis yhteistyösopimus tarkoittaakin asiakassuhdetta... kyllä ulkomaisellekin tavarantoimittajalle voi olla niin hyvä asiakas hommat pelaavat :)
crisse_83 kirjoitti:Maahantuontikin maksaa, ei välttämättä miljoonia mutta kumminkin.
No mitä se maksaa?

Kuinka paljon kalliimpaa ja vaikeampaa on tilata jokin tuote Berliinistä Helsinkiin kuin Helsingistä Rovaniemelle... ja mitä maahantuontikiemuroita asiaan liittyy :)
crisse_83 kirjoitti:Ja koitappas alkaa itse tuomaan oman pienyrityksesi käyttöön kaloja esim. E-amerikasta, ei puhuta ihan vain sadoista euroista.
No jokuhan niitä joka tapauksessa tuo EU-alueelle ja tuskin tekee sitä hyväntekeväisyydestä :)
crisse_83 kirjoitti:Kaupankäynti on helppoa, pohdinkin lähinnä sitä kuinka kannattavaa se on. Esim. noiden kuuluisien takuuasioiden kannalta...
Kuinkas vaikeita ne takuuasiat sitten voivatkaan olla? Nykyään on puhelin, fax ja email joilla hoitaa asioita, minkä tahansa tavaran saa toimitettua toiselle puolen maapalloa kahdessa työpäivässä... mikä ihme siinä on niin vaikeaa, paitsi muutos? Ei tänäpäivänä pitäisi kielitaidonkaan olla kenellekään ongelma.
crisse_83 kirjoitti:Oletetaan että tilaat ko. tuotteita useamman+paljon muutakin tavaraa. Pienelle yksityisyrittäjälle se saattaa olla iso raha. n. 300vanhaa mummonmarkkaa, oletetaan että summa kymmenkertaistuu tilauksen suuruuden myötä joten puhutaan 3000markasta, kyllä se on loppujen lopuksi aika suuri ero. Ainakin niin kauan aikaa että saat tuotteet myytyä eteenpäin asiakaskunnalle.
Kyse oli kuluttaja-asiakkaasta, asian luulisi käyvän ilmi jo siitä että tuota ALVia pyöritellään. Yritykselle se on yksi lyhdynvälke mikä on alkuperäismaan ALV-kanta :)
crisse_83 kirjoitti:Jos otat huomioon niin tässä ei ole vedetty suomalaista verkkokauppaa mukaan keskusteluun, vaan puhuttu liikkeiden jossa saat face to face palvelua eroista ulkomaiseen verkkokaupan hintatasoon nähden. Toki suomalaisenkin verkkokaupan kulut ovat aivan eri luokkaa kuin keskustassa liiketilan omaavan.
Niinpä... nämä vertailut ovat täysin tolkuttomia, mutta jostain syystä niitä näillä palstoilla halutaan tehdä.

Vertailkaa saksalaista ja suomalaista kivijalkakauppaa tai saksalaista ja suomalaista nettikauppaa niin hommassa on joku tolkku, tosin dramatiikkaa on plajon vähemmän :)
crisse_83 kirjoitti:Tuolle suomalaiselle halpuudelle haluaisin todisteita. Entisen poikaystäväni äidillä joka omistaa kuljetus firman on saksassa reilun 200neliön kokoinen varasto, vuokra n. 100€kuukausi... Usko tai älä, se on loppujen lopuksi minulle aivan sama.
No paljonko luulet suomalaisen kylmän peltihallin neliöhinnan olevan?
crisse_83 kirjoitti:Usein tälläisen verkkokaupan takana saattaa olla jossain normaalissa päivätyössä käyvä henkilö joka pitää ko. verkkokauppabisnestä pystyssä ihan huvin/harrastuksen vuoksi.
Ja tämä olettamus perustuu mihin? Siihen että tiettävästi Suomessa on jokunen tälläinen nettikauppias?
crisse_83 kirjoitti:Tälläinen henkilö ei myöskään välitä kuinka suuret voitot hänelle jää, kunhan vain ei itselle tule tappiota."-
Näinhän sen todellakin täytyy olla... tästä voidaan vetää loistava analogia niihin jotka tekevät kahta työtä vieraan palveluksessa: Ei heillekään ole mitään väliä sillä mitä toisesta työstä maksetaan koska ensimmäinen antaa jo leivän pöytään :)
crisse_83 kirjoitti:Kaikille kun ei raha ja sen paljous ole elämässä se suurin kriteeri jota olisi tavoiteltava. Tästä tuli joskus dokumenttiakin televisiosta, on kyllä useampi vuosi aikaa koska tuolloin opiskelin "lanttiksella" ja se katsottiin siellä yritys-tunnilla.
Kaikille ei todellakaan raha ole tärkein asia elämässä, ilmeisesti tälläiset ihmiset muuttavat Saksaan ryhtyäkseen nettikauppiaiksi ja polkeakseen suomalaiset kivijalkakaupat suohon :)

Lopetan osaltani tähän ennen kuin herkeän soittamaan suutani :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Vastaanpa Jussille pariin kohtaan.
Totta ettei tavaran maahantuonti sinänsä ole ongelmallista, mutta suoraan tehtaan kanssa asioidessa kerralla ostettavat määrät ovat suuria. Varastointikulut nousevat helpostikin melko korkeiksi ja samoin Suomen kokoisilla markkinoilla, kenellä on varaa seisottaa sellainen määrä pääomaa kuin mitä esimerkiksi juurikin noiden suodattimien kohdalla pitäisi.
Se siinä on ongelmallista, se siinä maksaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Päätin itsekkin lopettaa jo asian puimisen mutta vielä kerran. Yksi asia mikä minut saa tilaamaan tavarat Saksasta, Ruotsista ja Tanskasta on se että paikallisilla kauppiailla on todella heikot valikoimat, varmasti ostaisin vaikka 50€ kalliimmalla jos vain tuote jota havittelen olisi tuossa lähikaupassa mutta ei, ei sitä sieltäkään löydy ja eiku tilaamaan, tässäkin menee sitten se sama aika kun tilaamalla Saksasta.

Nykyään asiaan on tullut hieman muutosta, Jörre antoi kaikki nettiosoitteet joista tilaa tavaraa myyntiin ja niitä selailemalla saan kaiken sen mitä haluan suoraan tuohon lähikauppaan ja mikä parasta takuu onnistuu sitten sitä kautta. Tämä minun lähikauppa tosin sijaitsee Ruotsissa joten olen väärä ihminen arvostelemaan Saksasta tilaamista 8-)

ps. jos tuosta ei saa mitään tolkkua, laitettakoon se rommin piikkiin jota tässä flunssan kunniaksi nautin.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Minä en ole täysin sisäistänyt, miksi tänäpäivänä ainut konsultti ostopäätöksissä on raha. Länsimaissa väestö on vauraampaa kuin koskaan, mutta silti esimerkiksi saksassa vauraat ihmiset ostavat ruokansa jostain "viimeisen päivän"-marketista, vaikka varmasti pystyisivät ostamaan myös jostain kunnon ruokakaupasta. Tai jokin digikamera pitää tilata jostain saksalaisesta nettikaupasta 30€ halvemmalla, kun saman kameran saisi 2kk päästä samaan hintaan myös täältä ja kunnon takuulla. Tai pitää kerätä porukka kasaan ja ostaa sitten pari 4€ akvaarioruokapurkkia nettikaupasta, kun lähimmässä akvaarioliikkeessä niistä joutuisi maksamaan kokonaista 6€. Ilmeisesti joku saa kiksit tiedosta, että sai hankittua tavaransa halvimpaan mahdolliseen hintaan.

Olen toki itsekin osallistunut kimppatilauksiin saksasta, mutta syynä on ollut lähinnä se, että haluamaani tavaraa ei ole täältä saanut tai hintaero on ollut todella merkittävä (esimerkiksi kalanruokien pakkauskokojen takia). Eheimin suodattimet ovat kyllä erikoinen tapaus, ne tosiaan ovat kalliimpia suomalaiselle kauppiaalle tukussa kuin saksalaisessa verkkokaupassa. Olisikohan Amazonilla kate kohdillaan...

Kauhajoella kulkee vielä sellainen harvinaisuus kuin myymäläauto sivukylillä, mikä varmasti tuottaa pelkkää tappiota kauppiaalle. Vaimon isoäiti oli aikanaan tullut evakkona karjalasta ja ymmärrättävästi leipä oli ollut aika kapea. Silti hän osti joka viikko tavaraa myymäautosta "Ettei heit auto kulkemast". Tuota romua jäi perinnöksi isot kasat, ei ollut muori suureksi osaksi edes avannut ostamiaan tavaroita. Ei järkevää, mutta jollain tavalla inhimillistä.

Jos joku jättää ostamatta paikallisesti liikkeestä "hirmuisten" katteiden takia, niin voin lohduttaa etten edelleenkään tunne ketään joka olisi akvaariokaupalla rikastunut. Päinvastaista olen kyllä kuullut.
/jari
Jussi70
Junior Member
Junior Member

Mari kirjoitti:Vastaanpa Jussille pariin kohtaan.
Totta ettei tavaran maahantuonti sinänsä ole ongelmallista, mutta suoraan tehtaan kanssa asioidessa kerralla ostettavat määrät ovat suuria. Varastointikulut nousevat helpostikin melko korkeiksi ja samoin Suomen kokoisilla markkinoilla, kenellä on varaa seisottaa sellainen määrä pääomaa kuin mitä esimerkiksi juurikin noiden suodattimien kohdalla pitäisi.
Se siinä on ongelmallista, se siinä maksaa.
Jep, tiedän kyllä ongelman... vastaava ongelma on olemassa monella muullakin alalla. Lisäksi toisilla aloilla, joilla edes valmistaja ei varastoi kaikkia tuotteita, ollaan vielä senkin ongelman edessä pienet asiakkaat jäävät suurten jalkoihin ja toimitusajat tulevat käsittämättömän pitkiksi.

Mutta mutta... Suomessa ongelma on markkinoiden pienuus. Mikä johtaa siihen että tukkurilla, jonka tehtävä varastointi on, varaston kiertonopeus on pieni varastoon sidottuun pääomaan nähden. Tukkurin on saatava korko varastoon sitomalleen pääomalle, joten pieni kiertonopeus johtaa suoraan suureen katetavoitteeseen... ja noidankehä josta kärsivät vähittäiskauppias ja asiakas on valmis.

Jos vähittäiskauppias varastoisi vastaavia määriä kuin tukkuri niin tilanne olisi hieman parempi asiakkaan kannalta ja ehkä kauppiaankin koska hän voisi nostaa hieman omaa katettaan vähittäismyyntihinnan pysyessä kuitenkin alemmalla tasolla. Tässä skenaariossa taas on ongelmana pääoma, on selvää että kenelläkään kauppiaalla ei resursseja polkaista omaa toimivaa maahantuontitoimintaa käyntiin tyhjästä. Pääomaahan on kyllä saatavilla, helpostikin, mutta ei ilmaiseksi tai edes halvalla mikä syö homman kannattavuuden varsinkin lyhyellä tähtäimellä.

Itse näkisin omien kokemusteni pohjalta tähän ongelmaan ratkaisuksi tukkuritoiminnan siirtämisen suuremmille markkinoille, jossa tavara kiertää nopeammin. Suuremmillakin markkinoillakin on varmasti tukkureita, tuskin Keski-Euroopan kaikki lemmikkieläintarvikeliikkeet asioivat suoraan valmistajien kanssa. Euroopassa on kuitenkin kohtuullisen helppo toimia niin kauan kun pysytään Alppien tällä puolen. Alaa sinänsä tuntemattomana on vaikea sanoa kuinka hankalaa hankintakanavien löytäminen on, mutta tuskin se mahdotonta kuitenkaan on... ei se muillakaan aloilla ole.

Niin... ja en muuten osta suodattimiakaan Saksasta (tai yhtikäs mistään) koska ne on mielestäni sielläkin ylihinnoiteltuja ja kaloja, ruokaa yms en varmasti osta muualta kuin paikallisesta liikkeestä :)
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Tuosta edellä mainitusta hyvinnukutusta yöstä...
Kyllähän mitä vain voi tapahtua, mutta meikäläisellä ainakin on lauma, huomattavasti vielä seepraplekoja arvokkaampia, hevosia laitumella yhden sähkölangan varassa. Entä jos ne päättävät rysäyttää joku yö läpi langoista ja paitsi katkoa omat kinttunsa, pillastuttaa vielä naapurinkin hevoset maantielle rekka-auton alle... Vakuutus toki korvaisi aineelliset vahingot, mutta mikään ei korvaisi hevosia tai mahdollisesti jopa ihmisuhreja kyseisessä tilanteessa.Juu, tämä pyörii mielessä, kuten myös varmasti suodattimen tai lasin hajoaminen seepralassa. Toki se rahan menetys harmittaisi, mutta olisihan se silti pienenpi paha kuin kauniit ja harvinaiset kalat...
Silti nauttisin äärettömästi näistä kaloista akvaariossani ja ne saisivat varmasti jakamattoman huomion myös akvaarioihin perehtymättömiltä vierailtani....
Meni vähän ot ksi, mutta pakko päästä purkamaan johonkin tämä kiukku mitä nämä pian vuorokauden tuloksettomat supistukset ovat keränneet sisälle... :frown:
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
frank
Member
Member

...siksi

Niin onneksi pankista saa ostaa osakkeita ,obligaatioita jne. Ne eivät petä :mrgreen:
Jussi70
Junior Member
Junior Member

Re: ...siksi

frank kirjoitti:Niin onneksi pankista saa ostaa osakkeita ,obligaatioita jne. Ne eivät petä :mrgreen:
Ei juu... aina joku osaa ennustaa sen koska rahat ovat valumassa kankkulan kaivoon... kyse on vain siitä että lukee oikeita ennustuksia :)
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: ...siksi

frank kirjoitti:Niin onneksi pankista saa ostaa osakkeita ,obligaatioita jne. Ne eivät petä :mrgreen:
Rytsöläkin ajatteli ilmeisesti samoin [;)] ei vaan asiaan, Tunzelta tulossa uudet Nanostreamit, pitänee laittaa tilausta Saksaan, joten lopetan tämän aiheen puimisen.
Tommi S
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi S »

crisse_83 kirjoitti:
[-Maahantuontikin maksaa, ei välttämättä miljoonia mutta kumminkin. Ja koitappas alkaa itse tuomaan oman pienyrityksesi käyttöön kaloja esim. E-amerikasta, ei puhuta ihan vain sadoista euroista. Niitä uusia yrityksiä putkahtelee, mutta kuinka moni niihin uusiin luottaa? Siinäpä onkin sitä kysymystä.
Minä ainakin luotan mm. Pieneen Akvaariokauppaan ja NL-Aquaan. :|

Tommi
Cofu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Cofu »

JJVi kirjoitti:Minä en ole täysin sisäistänyt, miksi tänäpäivänä ainut konsultti ostopäätöksissä on raha.
Olen huomannut ihan saman, mikään ei saa maksaa yhtään mitään. Siis ei mikään, ei kalat, ei laitteet, ei ruoka, ei autot, ei asunnot, ei silmälasit, ja lista senkun jatkuu. Kaikki vähintään ilmaiseksi ja prima luokkaa, get real :mrgreen: . Kohta saatte tilata kaiken nettikaupoista ja henkilökohtaiset palvelut loppuvat täysin. Ja tämä ei koske pelkästään akvaarioalaa, samaa suuntausta on haisteltavissa yhdellä jos toisellakin alalla.

Koska itse työskentelen yhdellä henkilökohtaisen palvelun hitaasti kuolevalla alalla, pyrin kannattamaan aina paikallisia tai suomalaisia pienyrityksia ja liikkeitä, netistä tilaamista välttelen viimeiseen asti oli kyse mistä tuotteesta tahansa. Olen siis valmis maksamaan tuotteesta enemmän, jos vain saan sillä kannatettua suomalaisen liikkeen hyvinvointia ja selviytymistä entistä armottomammilla markkinoilla.
Ex-nick: Cofeingirl
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Taitaa olla minunkin aika sanoa jotakin. Olen kerran tilannut ruokaa Saksasta. Miksi niin tein, johtuu siitä, että joudun katsomaan omia kulujani ja kriittisiä pisteitäni. Sama juttu sinänsä on perustana liikkeenharjoittajille, mutta heidän on varauduttava vielä enemmän muuttuviin kuluihin.

Maksaisin mielelläni yksityisyrittäjille, mutta omassa taloustilanteessani minun on minimoitava menoja. Joissakin tapauksissa teen poikkeuksia - ostan mielelläni reilun kaupan tuotteita.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

JukkaV kirjoitti:Maksaisin mielelläni yksityisyrittäjille
Minulla tilanne on sikäli moraalisessa mielessä täysin toinen, että omaa leipätyötäni kohtaan viriää tällä foorumilla vuosittain vahvojakin antipatioita sisältäviä keskusteluketjuja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”