Kiekkoaltaan perustaminen
Valvoja: Moderaattorit
Jos pohjakerrokseen lyödään alimmaiseksi esim tetran tai seran pohjalannoiteämpäreitä (sisältö) ja sekoitus pesematontä hiekkaa turvetta ja savipallosia niin mihin hittoon enää tarvitsee noita veden sähkönjohtavuuden nostajia, sitä nimittäin hirvensarvisuola yms. lähinnä kiekkoaltaassa on.karihe kirjoitti:Toimii se noinkin silloin vaan se ammonium tulee niiden kalojen ulosteesta.terok kirjoitti:Aikoinaanhan ennenkuin kypsytyksestä oli parempaa tietoa, akvaarioita myytiin saatesanoilla "allas käyntiin, parin päivän päästä kasveja ja viikon päästä ensimmäiset muutamat kalat, ja siitä viikon päästä muutama lisää, ja...". Eikä ollut safestartteja eikä bactozymejä eikä käytetty ammoniumeja yms... ja silti ihmiset saivat altaita onnistuneesti perustettua.
Näin toimittiin tosiaan ennen mutta ne ensimmäiset kalat pitää sitten olla kestäviä jotta mahdollisesti suuretkin vesiarvojen heilahdukset eivät tapa niitä.
Varmempi vaihtoehto on tämänpäivän kypsytys.
Kiekkoaltaaseen ei ole mitään syytä lisätä mitään mikä nostaa sähkönjohtavuutta, lannoitteetkin olosi oltava pääasiassa juurien kautta vaikuttavia..
Kiekoille valmistettevassa vedestä kuitenkin pyritään poistamaan kaikki ylimääräiset aineet ja käytännössä nitraattikin on pidettävä usein toistuvilla veden vaihdoilla minimissä.
Vain humushappojen lisäystä voi suositella ja sekin on syytä tulla luonollisella tavalla esim. turve pumpulla lannoittamattomasta turpeesta.
Kiekkojen elinympäristöjen sähkönjohtavuudet ovat lähellä huoltamoilla myytäviä akkuvesiä (n.10ms) ja kaukana vesijohdosta tulevan veden arvoista.
Rahat kannattaa säästää käänteisosmoosilaitteistoon, sillä se maksaa.
Ja sen käyttötarkoitus on juuri poistaa kaikki liuenneet suolat vedestä.
Kanssasi samaa mieltä olen itse miettinyt kyseisen laitteiston hankkimista.Morpho kirjoitti: Rahat kannattaa säästää käänteisosmoosilaitteistoon, sillä se maksaa.
Tarkoitin vastauksella lähinnä sitä että ensimmäisiksi altaaseen ei niitä kiekkoja kannata laittaa vaan jotain kestävämpiä kaloja ,itse käytin leväbarbeja kun uuden kiekko altaan perustin.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Mulla oli ensin kasveja ja muutamien viikkojen päästä valkopilkkumonnisia (C. sterbai) kutivat n. 5-10 kertaa altaan kypsymistä odotellessakarihe kirjoitti:Kanssasi samaa mieltä olen itse miettinyt kyseisen laitteiston hankkimista.Morpho kirjoitti: Rahat kannattaa säästää käänteisosmoosilaitteistoon, sillä se maksaa.
Tarkoitin vastauksella lähinnä sitä että ensimmäisiksi altaaseen ei niitä kiekkoja kannata laittaa vaan jotain kestävämpiä kaloja ,itse käytin leväbarbeja kun uuden kiekko altaan perustin.
Nyt on lauma n. 1,5cm kokoista monnista bonuksena ja olivat vielä luonnon tuontia, huvittavinta on että noista on saanut viljelytaulukossa hopeaa, enkä itse tehnyt yhtään mitään.
Viljeltyjenkin kiekkojen kutu on N X vaativampaa eikä niista juuri mitaleja jaeta.
Nuo taulukot ovat arseesta ja selvästi niillä on yritetty häpäistä kiekkoringin ja Viljo Laakson työtä kiekkotietouden levittämisen parissa..
90% kaikista monneista lisääntyvät itsestään, ilman artemiaa tai muuta erikoishoitoa.
Heckelin tai lippulehtikalan poikasista pitäisi myöntää timanttiplatinavalkokultayyber mitalit kaksin kappalein.
Näyttäisi aika hyvältä.
Itse lopettaisin hirvensarven suolan lisäämisen ja tekisin noin 60-70% vedenvaihdon. Ja ei muuta kuin kasvit kehiin ja ensimmäiset pioneerikalat altaaseen ja sitten katsomaan miten kehittyy.
Ruskolevä taitaa olla seuraava vitsaus mutta menee parissa viikossa ohi.
Osta hyvän kokoinen partamonni altaaseen niin se kyllä putsaa paikat (4-5cm).
Olen kolmen viime kuun aikana laittanut kaikki altaani uusiksi ja jos raporttia olisin kirjoittanut niin toistensa toisintoa olisi ollut.
Itse lopettaisin hirvensarven suolan lisäämisen ja tekisin noin 60-70% vedenvaihdon. Ja ei muuta kuin kasvit kehiin ja ensimmäiset pioneerikalat altaaseen ja sitten katsomaan miten kehittyy.
Ruskolevä taitaa olla seuraava vitsaus mutta menee parissa viikossa ohi.
Osta hyvän kokoinen partamonni altaaseen niin se kyllä putsaa paikat (4-5cm).
Olen kolmen viime kuun aikana laittanut kaikki altaani uusiksi ja jos raporttia olisin kirjoittanut niin toistensa toisintoa olisi ollut.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
OK
Kasvit on tilattu, ja näillänäkymin tulevat maanantai-iltana. Määrät ja plaadut onpi katseltavissa akvaariosivultani jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Laittelen kuvia heti kun olen saanut istuteltua. Viikonloppuna varmaankin laittelen CO2-laitteiston toimimaan.
Kun tässä nyt on aikaa niin laittelempa sitten veden valumaan...
Ensimmäiset kalat laittelen kuitenkin vasta joulukuun 10. päivän jälkeen matkailun takia.
Kasvit on tilattu, ja näillänäkymin tulevat maanantai-iltana. Määrät ja plaadut onpi katseltavissa akvaariosivultani jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. Laittelen kuvia heti kun olen saanut istuteltua. Viikonloppuna varmaankin laittelen CO2-laitteiston toimimaan.
Kun tässä nyt on aikaa niin laittelempa sitten veden valumaan...
Ensimmäiset kalat laittelen kuitenkin vasta joulukuun 10. päivän jälkeen matkailun takia.
Joo mäki olisin ollut ihan hiljaa, en olis ottanu yhteyttä Saksaan.
Niiden oma moka! Sun puhdas omatunto on haitaksi tämmösissä asioissa
Mä ainaki olisin extratyytyväinen jos kävis noin
Niin, ja tämän keskustelun aloittajalle suosittelisin käytettäväksi PMDD-kasvilannoitetta. Jos et ole siitä kuullut, niin tässäpä vähän faktaa: on siis nestemäinen ja annostelu tapahtuu seuraavasti: 10 ml 100 litraan vettä joka viikko vedenvaihdon yhteydessä.
Näin ollen litran lannoitepullo riittää 10000 litraan uutta vettä! Hintaa pullolla on 10e.
(Käys kurkkaan www.akvaarioon.fi , sieltä löytyypi!)
Niiden oma moka! Sun puhdas omatunto on haitaksi tämmösissä asioissa
Mä ainaki olisin extratyytyväinen jos kävis noin
Niin, ja tämän keskustelun aloittajalle suosittelisin käytettäväksi PMDD-kasvilannoitetta. Jos et ole siitä kuullut, niin tässäpä vähän faktaa: on siis nestemäinen ja annostelu tapahtuu seuraavasti: 10 ml 100 litraan vettä joka viikko vedenvaihdon yhteydessä.
Näin ollen litran lannoitepullo riittää 10000 litraan uutta vettä! Hintaa pullolla on 10e.
(Käys kurkkaan www.akvaarioon.fi , sieltä löytyypi!)
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Re: Kiekkoaltaan perustaminen
terok kirjoitti:Ja ette muuten usko miten kävi... Tilasin siis saksasta 528 litraisen Akvastabilin, mutta kaverit kantoi sisään 720 litraisen altaan T5 valaisinkannella ja lisävalaisimilla... En edes ensin huomannut erhettä, mietin vaan että aika paljon on pakkausmateriaalia altaassa, mutta kaveri joka oli apuna sanoi kun kuljetusreiskat oli menneet, että aikas suuri... No, täytyy olla saksaan yhteydessä asian tiimoilta mutta en kuitenkaan valmistaudu maksamaan suurestikaan lisähintaa. Saavat tulla vaihtamaan jos haluavat.
Niin, tohon liittyi edellinen kommenttini.
Minä pöljä en taas älynny että tässä keskustelussa on jo 5 sivullista juttua, luin vaan ekan ja kommentoin
Pitäskö ostaa sellaset, miksi niitä nyt kutsutaan... aivot?
2 frettiä. <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Okahiiri. <3
Koira. <3
Akvaario 60l + 400l <3
Re: Kiekkoaltaan perustaminen
Jos tarkoitat niitä harmaita jotka sijaitsevat hiusten alla, niin ne ovat munuaiset.toxic69 kirjoitti: Niin, tohon liittyi edellinen kommenttini.
Minä pöljä en taas älynny että tässä keskustelussa on jo 5 sivullista juttua, luin vaan ekan ja kommentoin![]()
Pitäskö ostaa sellaset, miksi niitä nyt kutsutaan... aivot?
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Eihän tuo tankki ole vielä läheskään kypsä
NO2 = 1,65 - 3,33 mg/l
NO2 eli nitriitti pitää saada nollille siis:
NO2 = 0,0 mg/l ja vasta tuolloin tankkisi olisi kypsä.
Jos ammoniumia ei enää ole niin lisää sitä hieman vaikka päivittäin, kunnes saat tuon nitriitin nollille!
NO2 = 1,65 - 3,33 mg/l
NO2 eli nitriitti pitää saada nollille siis:
NO2 = 0,0 mg/l ja vasta tuolloin tankkisi olisi kypsä.
Jos ammoniumia ei enää ole niin lisää sitä hieman vaikka päivittäin, kunnes saat tuon nitriitin nollille!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Sitten vielä pari päivää ennen kuin kalat tulevat lisäät vaikka 0,5 mg/l ammoniumia ja varmistat että se vuorokaudessa menee kokonaan nitraatiksi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
Näin aion toimia. Kestääkö tuo bakteerikanta suodattimissa jos en lisäile HSS:ää nyt tässä viikkoon? Ensimmäiset kalat olisi tarkoitus hakea vasta ensi viikolla...jarvij kirjoitti:Sitten vielä pari päivää ennen kuin kalat tulevat lisäät vaikka 0,5 mg/l ammoniumia ja varmistat että se vuorokaudessa menee kokonaan nitraatiksi.
Sain juuri istutettua ensimmäisen osan kasveista. (muutama kuva sivulla) Tilasin erikoistilauksena kasveja erään Helsinkiläisen akvaarioliikkeen kautta mutta Tropica munasi mielestäni tilauksen täydellisesti. Molemmat taustalle tarkoitetut korkeammaksi kasvavat kasvit (Cryptocoryne Crispatula ja Hydrocotyle leucocephala) puuttuivat tilauksesta ja keskivaiheille tarkoitetut kasvit (15-30 cm) tulivat n. 4 cm korkeina - eli etualan tenellukset ovat korkeampia kuin nuo takana olevat subulatat. prkl.
Otin tilalle toista kasvia (Hygrophila corymbosa Siamensis) toiseen päähän mutta nyt pitää yrittää vielä löytää jostain toiseen päähän kasvit...