Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Angel86
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Mä en taas innostu 3D-taustoista. Vievät tilaa ja kuulemma kalat voivat mennä sinne väliin :?

Saatiin just hiekkaoperaatio suoritettua. Kyl se on niiin paljon paremman näköinen nyt! :) Kui me ees haluttiin alunperin valkoinen sora? No aloittelijan tyhmyyttä :mrgreen:
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

No joo, jos nyt ekaksi tyytyisin vastaostettuun mustaan taustaa seuraavaki vuodeksi eteenpäin. :)

Mauiwee, tuon sitten sulle sen punaisen tiikerilumpeen TAY kokoukseen. Se on sitten pieni, ainakin mun mielestä mutta lehtiä on.... riittävästi. Ihan hyväkuntoinen on kyllä.
Jykke
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Angel86 kirjoitti:Mä en taas innostu 3D-taustoista. Vievät tilaa ja kuulemma kalat voivat mennä sinne väliin :?
Toi mun tausta on noin mun peukalon paksuinen ja jos sinne väliin joku kala menee niin ihmettelen mistä on saanut puukon ja nostan hattua puukon käsittely taidoista, ton taakse ei mikään kyllä pääse. Toki niitäkin on joiden taakse kalat pääsee ja voivat jäädä jumiin. Tossa taustassa minkä laitoin edelliseen viestiini on tasainen ja kun se vielä silikoonataan kiinni takalasiin niin sinne väliin ei mikään mahdu.
They2
Advanced Member
Advanced Member

Ai onks toi vaan peukalon paksunen. 8O On ohut joo verrattuna styroksi-, ja muovi(?) 3d taustoihin. Ens vuonna toi sitten hankintalistalla.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Jejee tänään on nyt sitten käyty alustavasti kyselemässä akvaarion hintaa (täytyy teettää) ja muutenkin neljäs allas alkaa olla jo varma. En jaksaisi millään odottaa! :D Kova suunnittelu on jo päällä. Altaan koko saadaan vieläpä kasvatettua suunnilleen 180-litraan, aina paranee. :mrgreen:
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
They2
Advanced Member
Advanced Member

Sait sitten käännytettyä. :) Mä tiesin, tiskaaminen vastapalveluksena ei voita mitään. :mrgreen: no ei. Mistä tilasit? Saako udella hintaa? Ootko ajatellut jo kalastoa?

Unohtui mainita, tilasin noita 7-kuulia. Toivottavasti saapuu huomenna sitten.
Angel86
Senior Member
Senior Member

Jykke kirjoitti:
Angel86 kirjoitti:Mä en taas innostu 3D-taustoista. Vievät tilaa ja kuulemma kalat voivat mennä sinne väliin :?
Toi mun tausta on noin mun peukalon paksuinen ja jos sinne väliin joku kala menee niin ihmettelen mistä on saanut puukon ja nostan hattua puukon käsittely taidoista, ton taakse ei mikään kyllä pääse. Toki niitäkin on joiden taakse kalat pääsee ja voivat jäädä jumiin. Tossa taustassa minkä laitoin edelliseen viestiini on tasainen ja kun se vielä silikoonataan kiinni takalasiin niin sinne väliin ei mikään mahdu.
Nii ohut! No ei se sit paljo tilaa vie. Mä oon kuvitellu ne paksummiksi :D

Meilläkin ihan musta kartonkitausta isossa akvassa. Halpa oli :P Miltä tumman sininen kartonkitausta mahtaisi näyttää, jos kokeilis sellasta pienempää akvaan. Jotenkin kyllästyttää toi alkuperäinen kasvitausta.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

They2 kirjoitti:Sait sitten käännytettyä. :) Mä tiesin, tiskaaminen vastapalveluksena ei voita mitään. :mrgreen: no ei. Mistä tilasit? Saako udella hintaa? Ootko ajatellut jo kalastoa?
Puutorin akvaariosta tilataan ja altaan hinnaksi tulee vajaa 200€ (pakettiin sisältyy kiinteä valaisinkansi, itse akvaario + loisteputki). Tästä tulee tällä kertaa malawi, ja kalastoksi 11kpl sauloseja ja pohjalle pieni parvi pikkukäkimonneja. :)
Lisää kuvia
They2
Advanced Member
Advanced Member

Toihan ei ole kallis? Omakin akvaario ostettu Puutorista, akvat ihan tyylikkäitä, mutta lasin leikkausjäljissä hieman parantamisen varaa.

Angel, kato tuon v154 akvan taustaa. Tummansininen ja sairaan hieno. [;)]
Angel86
Senior Member
Senior Member

Sillä se on kyl hienon näköinen! Ehkä sitä vois kokeilla. Ei se ny paljoa maksa muutama kartonki. Onks kenelläkään tuoda mulle muutamaa petoa TAY:n kokoukseen? Jollei ni täytyy napata Mauiweelta muutama pikkunen [;)]
They2
Advanced Member
Advanced Member

Niin, mielestäni jopa hienompi kuin musta. Hei muuten myös, haluaako kukaan lahjoittaa myös mulle petoja TAYn kokoukseen? Voin vaihdossa jos haluaa niin tuoda pienen tiikerilumpeen taimen tai rusko(?)melalehden. :)
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

They2 kirjoitti:Toihan ei ole kallis? Omakin akvaario ostettu Puutorista, akvat ihan tyylikkäitä, mutta lasin leikkausjäljissä hieman parantamisen varaa.]
Joo eihän toi akvaarioksi kovin kallis ole. :) Toisaalta opiskelijan kukkarossa tuokin summa tuntuu jo ihan kuuluvasti. :roll:
Lisää kuvia
Angel86
Senior Member
Senior Member

Joulutonttu kirjoitti:
They2 kirjoitti:Toihan ei ole kallis? Omakin akvaario ostettu Puutorista, akvat ihan tyylikkäitä, mutta lasin leikkausjäljissä hieman parantamisen varaa.]
Joo eihän toi akvaarioksi kovin kallis ole. :) Toisaalta opiskelijan kukkarossa tuokin summa tuntuu jo ihan kuuluvasti. :roll:
Eikä ne ostokset siihen altaaseen lopu :mrgreen:
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Angel86 kirjoitti:
Joulutonttu kirjoitti:
Eikä ne ostokset siihen altaaseen lopu :mrgreen:
Sepä siinä pahinta (tai parasta) onkin! :mrgreen:

Ei kenelläkään olisi muuten tarvetta sukaravuille? Voisin TAY:n kokoukseen tuoda tulisukia jos joku olisi halukas ostamaan. :)
Lisää kuvia
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Kauhee kauppapalsta tästä on tullu :D
Toivottavasti muistan ottaa kokoukseen mukaan tota konnanputkea.. :roll:
Ei 3d taustasta tuu kauheen paksu sillonkaan jos sen tekee finnfoamista. Tai no mikä kenenki mielestä on paksu. Sisko teki just terraarioon sellasen. Laitto saneerauslaastia pintaan ja anto kuivua viikon. Sit veti vielä kerroksen venelakkaa päälle.
Jykke
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Angel86 kirjoitti:Nii ohut! No ei se sit paljo tilaa vie. Mä oon kuvitellu ne paksummiksi :D
Toi tausta on, noin ohut, mutta sittehän niitä on vaikka millaisia ja Back to the Nature taustoissa taitaa olla aikasta leveitä tai syviä miten haluaa sanoa ja ne vievät sitten kyllä tilavuutta ja reilusti, mutta toi styroksinen mikä mulla on ei tosiaan kovinkaan paksu ole.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Venelakka on myrkyllistä, itse en ainakaan sitä laittaisi minnekkään mikä on tekemisissä veden ja eläinten kanssa.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

En tiedä mistä sisko sen oli lukenut, mutta aika lailla niitä ohjeita selaili ja niiden perusteella päätyi venelakkaan.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

niissä ohjeissa puhutaan lakasta mutta se on sellaista irun kallista erikoislakkaa, myrkytöntä, eli sisko on vaan hiukan oikaissut ohjeissa :)
samoin se normi saneerauslaasti ei sovi akvakäyttöön.

Itselläkin harkinnassa sellaisen taustan teko mutta se erikoislaasti ja lakka on niin kalliita etti nmun talous anna periksi hommata niitä vielä.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Juu no siis perus saneerauslaasti ei kestä vedessä se on kyllä totta. Mut koska toi on terraarion tausta niin en usko että siitä mitään ongelmaa tulee. Pitää käskeä sitä vetämään joku toinenkin lakkakerros siihen ettei irtoile myrkkyjä.
Celea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Celea »

Mauiwee kirjoitti:Juu no siis perus saneerauslaasti ei kestä vedessä se on kyllä totta. Mut koska toi on terraarion tausta niin en usko että siitä mitään ongelmaa tulee. Pitää käskeä sitä vetämään joku toinenkin lakkakerros siihen ettei irtoile myrkkyjä.
Ei tartte mitään muuta lakkaa laittaa, kyllä ihmiset terraariopuolella on venelakkaa käyttäny enkä ole kuullut että siihen elukoita olis kupsahtanu. Tietty tota venelakkaa kannattaa laittaa kaks tai kolme kerrosta niin pysyy parempana :).
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Saneerauslaasti ei sovellu? Millä perusteella? Ihan perus portlandia olen kyllä lakkaamatta Siis lakkaamattomana :mrgreen: ) käyttänyt ilman mitään ongelmia. Alkuunhan se kovettaa vettä aika huolella, mutta muutamassa viikossa ja vedenvaihdoilla tuostakin pääsee. Ainoa jos on esim partiksia tai muita kaikkia pintoja jäytäviä plekoja kannattaa pinnoitusta harkita. Tai paksumpaa laastikerrosta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Milsku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Kysyin tänään isiltä miks kaikki ei voi vaan sujua helposti.. Vastaus oli koska mailma olis silloin valmis... Viisaita sanoja, mut silti vi*****

Alettiin heti 9 jälkeen aamusta asentamaan tuota taustaa.. Noh kaikki meni hyvin kunnes käänsin selän pariksi minuutiksi,
ja sillä aikaa ihana iskä naputti poikkituet altaasta pois! Huomatessani tämän tarrasin altaaseen kiinni ja olin kauhuissani. Isäni ei akvoista mitään ymmärrä joten annettakoon tämä hänelle anteeksi. Noh, tietty se toinen tuki meni rikki ja toinen ei yksinään jaksanut altaan painetta. Siinä sit halailtiin yhdessä 15min allasta ja mietittiin et mitäs nyt...
Ensiapuna soitto uuteen akvaarioon ja sieltä soitettiin maahantuojalle että löytyykö noita tukia jostain.. Ei kuulemma.
Altaasta puolet vesistä pois ja sormet ristiin. Noh ainakin iltaan asti on kestänyt. On pullistunut hiukan vajaan sentin keskeltä.
Hyvä puoli on se että 3D taustan asennus ei olis voinut mennä helpommin kun ei ollu enää poikkitukia.

Onneksi saan ensiviikolla custom made poikkituen rosterista, luulis ainakin et tukee hyvin =) Harmittaa tollaset muoviset palikat jotka menee heti rikki.

Mulla on petoja parissakin altaassa, voin niitä tuoda sinne kokoukseen.

Joulutonttu: Mulle vois ehkä kelvata pari tulisukasta. Laitoin eilen altaaseen pari "koe" sukista. Mulla on ollu vanhassa asunnossa kauhee kato tulisukasissa, niitä oli n.50kpl ja 2kpl on tänään elossa. Syytä ei olla keksitty epäillään vanhan asunnon kupariputkia. Jos nuo uudet ravut on kokouksen aikana ok voin uskaltaa muutaman ostaa. (jos uskallat myydä)
Nano Riutta <3
They2
Advanced Member
Advanced Member

Milsku, haluaisiks vaihtaa munkaa noita petoja ruskomelalehteen? :) Sinne TAY kokoukseen tietenkin.
Milsku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mjoo vaikka. Tosin en yhtään tiedä mihin nurkkaan sitä tunkisin =P
Mulla olis hakusessa joku tiheä etualankasvi johon tetrat ehkä tykkäis kutea. Mulla oli niillä jaavansammalta, mut joku tuholainen levitti sen joka yö pisin poikin allasta.
Nano Riutta <3
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”