Sukarapurupatus 2

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
heisku
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja heisku »

Täällä on varmaan asiantuntijoita, mikä rapu kuvassa?
Kuva

Tuli kasvin mukana pari viikkoa sitten ja silloin oli vielä niin pieni että hädin tuskin erotti. Nyt mittaa 1-2cm. Jos osaisitte myös kertoa vähän lämpötila vaatimuksia, jos vaikka innostuisin hankkimaan kavereita :mrgreen:
kiekkola+pohjan asukit
heisku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja heisku »

Jaahas, ei näköjään näy kuva, uusi yritys :roll:
http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... C00354.jpg
kiekkola+pohjan asukit
007
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 007 »

Pari mielestäni onnistunutta kuvaa kirsikkasukarapu naaraastani.
Kuva
Kuva
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
MP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MP »

[quote="heisku"]Täällä on varmaan asiantuntijoita, mikä rapu kuvassa?
[img]http://i41.photobucket.com/albums/e253/ ... C00354.jpg[/img]

Tuli kasvin mukana pari viikkoa sitten ja silloin oli vielä niin pieni että hädin tuskin erotti. Nyt mittaa 1-2cm. Jos osaisitte myös kertoa vähän lämpötila vaatimuksia, jos vaikka innostuisin hankkimaan kavereita :mrgreen:[/quote]

Näyttää ns. maatiaissukaravulta, joka on kirsikkasukarapu tai muu Neocaridina-suvun sukarapu ilman punaista väriä. Lämpötilavaatimus ja hoito on varmaan samanlainen kuin kirsikkasukaravuilla. Korjatkaa joku, jos meni tunnistus väärin.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Samaa mieltä, maatiainen ( eli sekarotuinen ) on varmaan kyseessä.
zsukarapu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja zsukarapu »

Kyllä se minunkin silmääni maatiaiselta näyttää. Voithan ostaa sille vaikka kirsikoita kaveriksi, jos tykkäät värikkyydestä. :)
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

AnnaS kirjoitti:Mehiläiset ovat Caridinoja, eli niiden kanssa risteytyvät muut Caridinat kuten tulisuat ja tiikerit. Neocaridinoja voi pitää samassa altaassa Caridinojen kanssa ilman risteytymisvaaraa, eli mm. kaikki kirsikan värimuodot ja helmisukaravut kuuluvat näihin.
Kiitos!

Onko jotain caridinoja, jotka ei risteydy keskenään? Tai neocaridinoja, jotka ei risteydy keskenään?

Mikä on paracaridina? Sellaseenkin törmäsin tässä surffatessani. Voiko niitä laittaa turvallisin mielin caridinojen ja neocaridinojen kanssa?
Zansku
Senior Member
Senior Member

Esimerkiksi tämä siis: http://shrimpsider.wordpress.com/2011/1 ... ridina-sp/

Toisessa paikassa se oli nimellä Macrobrchium sp.?
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Mä olen ymmärtänyt että paracaridinat risteytyy kyllä caridinojen kanssa. Täytyy vielä opiskella...eipä noita juuri ole saatavillakaan.
Noi mun blue beet, sininen mehiläissukarapu taitaa olla paracaridina. Ovat yksin omassa akvassaan.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Pikainen visiitti shrimp now:ssa varmisti asian, risteytyvät keskenään, siis paracaridina ja caridinat.
olaste
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja olaste »

Olin tulossa kysymään että mikä tämä "Macrobrchium op PRINSESSRÄKA" on, kun tuo ei sanonut mulle yhtään mitään, mutta vastaus olikin tuolla ylempänä :) Sitten jatkokysymys risteytyykö tämä Neocardinojen kanssa, vai voisiko ajatella samaan altaaseen?
Tämän perheen kokoonpano on 720L+300L+120L+115L vettä olohuoneessa, neljä koiraa, kaksi kissaa, Kaksi lasta ja isäntä
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Ei pitäisi risteytyä, mutta ihan varmahan ei voi olla, kun esim. paracaridinat ovat joissain tapauksessa vielä hieman "määrittelemättömiä" lajeja.
Maailmalla noita lajeja ja risteytyksiä ja uusia lajeja riittää....
Mumzi
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Huomasin juuri, että yhdestä leväsukistani on tulossa mamma! :P Voikohan munien ulkonäöstä päätellä miten pitkällä ne on, että pystyisi ennakoimaan milloin pitää siirtää tuo mamma omaan paljuun? Nyt ne näyttää sellaiselta vihreältä massalta mahan alla.
200l ja 3x45l.
Zansku
Senior Member
Senior Member

Leväsukaravut eivät lisäänny makeassa vedessä.

Kiitoksia vallumaaritille, nyt on meillä taas mehiläisiä :mrgreen:
Mumzi
Member
Member

No eipä niin. Siksi siirränkin toiseen paljuun, jonne lisäillään sitten poikasille suolaa. Mutta se ei siis ollut kysymykseni. :roll:
200l ja 3x45l.
Zansku
Senior Member
Senior Member

No etpä myöskään kertonut tuota seikkaa tietäväsi :roll: nelisen viikkoa ne siellä pyrstön alla istuu. Ehkä kannattaa laittaa emo hyvissä ajoin omaan altaaseen ja kun poikaset lähtevät pyrstön alta, alkaa sitten suolaamaan sitä vettä.
Mumzi
Member
Member

Näin suunnittelinkin. :) Mutta tässä vaan pohdiskelen, jos se mäti ei olekaan vielä hedelmöittynyttä. Jossakin luki, että koiras käy hedelmöittämässä mädin, kun se on naaraan pyrstön alla ja netistä löytyneissä kuvissa munat näyttivät enemmän munilta kuin tuolla mun ravulla. :mrgreen: No, ehkä mä odotan vielä vähän aikaa.
200l ja 3x45l.
Bajingo
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Bajingo »

Huomasin, että ihmiset kovasti kyselevät tuota miten sukaravut pariutuvat keskenään ja ajattelin ensimmäisenä viestinäni heittää melko kattavan taulukon aiheesta kaikille joita kiinnostaa.

http://www.planetinverts.com/ShrimpBreedingChart.pdf
olaste
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja olaste »

Osaako kukaan selittää miten on mahdollista että pussissa olleet musta-valkoiset tulisukaravut ovatkin muutaman tunnin altaassa oleskelun jälkeen puna-valkoisia?!?

Joissain on vielä häivähdys mustaa mutta joillain yksilöillä on mustat raidat muuttuneet niin punaisiksi etten millään uskoisi niiden olleen mustia jos en olisi itse nähnyt...
Tämän perheen kokoonpano on 720L+300L+120L+115L vettä olohuoneessa, neljä koiraa, kaksi kissaa, Kaksi lasta ja isäntä
Mumzi
Member
Member

No nyt meillä on purkki täynnä leväsukien toukkia! Molemmat mammat päättivät pullauttaa poikaset maailmaan samaan aikaan. :mrgreen: Jännittää hieman tuo suolaoperaatio.
200l ja 3x45l.
Jelayne
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jelayne »

Aikamoisia sissejä nuo sukaravut.

Mulla oli tässä ehkä noin 2 kuukautta sitten käynnissä miekkispoikasia varten 20-litrainen allas. Kun poikaset meni takaisin 'omaan' altaaseensa, pikkuallas jäi multa kokonaan hoitamatta. En siis vaihtanut vettä, en mitään tehnyt. Yks päivä otin itteeni niskasta kiinni ja tyhjensin altaan. Mitä sieltä löytykään? Elossa oleva kirsikkasukis! Miten voi olla mahdollista että se on pärjännyt siellä ilman ruokaa ja hoitoa monta viikkoa? Se oli ilmeisesti kasvien mukana mennyt, kun heivasin sinne pari jaavansaniaisen taimea...
180 litrainen seurala
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Sukaravut löytää altaasta paljon muutakin ruokaa kuin varsinaista purkkiruokaa. Ns. biofilmi on niiden suurta herkkua. Jos sitä on tarpeeksi, niin ne eivät välttämättä koske purkkiruokiin ollenkaan.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Olen kyllä nyt totaalisen sekaisin siitä, mitä rapuja mun rapulasta oikein löytyy ja millä nimellä nuo tyypit oikein kulkee... Hain leväsukarapuja ostetaan/otetaan palstalla jossain vaiheessa. Hain lopulta "kirsikka-vihersukarapuristeytys-nimellä" rapusia, joista osa on punertavia, osa vihreitä, osa punasia ja osa harmaita. Lahjoitan niitä nyt pois kun niitä syntyy lisää koko ajan. Eli eivät voi olla risteytymiä näistä em. Kun mua valistettiin lahjoitetaan-palstalla että nämä kaksi ei risteydy. Eivät tämän ketjun mukaan myöskään leväsukarapuja, kun eivät lisäänny ilman suolaa...? Öö,

mulla nanossa lämpö n. 23-26 välillä, ph lähemmäs kasia, kh 3, gh 6. Ei suolalisää.

Pitänis varmaan laittaa kuvia näistä tänne, kun ensin otan niitä niin helpottaisi tunnistusta. Kooltaan nämä ovat nyt ainakin n. Puoltoista-kaks senttisiä.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Sulla on mitä todennäiköisimmin juurikin "maatiaisia" eli kirsikan ja "vihersukisten" risteytyksiä. Suomessa kutsutaan aika yleisesti kaikkia rusehtavan-vihertäviä sukiksia vihersukaravuiksi, vaikkeivät ihan oikeita vihersukarapuja olekaan. Nämä sinun rapusi varmasti lisääntyvät hurjasti edelleenkin. Erotat kyllä oikean leväsukaravun, kun sellaisen näät, vaikka tässä mun kuvassa. Ne ovat valtavia mötiköitä, monien mielestä suorastaan ällöttäviä. Koko n.5cm.
Kuva
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

vallumaarit kirjoitti:Sulla on mitä todennäiköisimmin juurikin "maatiaisia" eli kirsikan ja "vihersukisten" risteytyksiä. Suomessa kutsutaan aika yleisesti kaikkia rusehtavan-vihertäviä sukiksia vihersukaravuiksi, vaikkeivät ihan oikeita vihersukarapuja olekaan. Nämä sinun rapusi varmasti lisääntyvät hurjasti edelleenkin. Erotat kyllä oikean leväsukaravun, kun sellaisen näät, vaikka tässä mun kuvassa. Ne ovat valtavia mötiköitä, monien mielestä suorastaan ällöttäviä. Koko n.5cm.
okey, eli maatiaisia sitten varmaan ovat, kiitokset :) täytynee laittaa jatkossa jos tulee niitä lahjoitettua nimeksi tuo, niin en sotkeudu genetiikkaan kun en noiden risteytymisistä tiedä. Airam-nimimerkkinen tuntui tietävän enemmän, kun minua valaisi "Lahjoitetaan-palstalla" ilmoitukseni alla.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”