Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Btw, haluux muuten diilata mulle ne perhoskirjoaffenat, jos käytte kys. liikkeessä?
Perjantaina sinne suunnille kierrosta menossa heittämään, mut riippuen kellonajoista et jos joutuisivat hirmuisia aikoja notkumaan pussissa, niin jätän väliin. Tosin lauantaina olis kyyti ideaparkkiin ja ajattelin kyll ihan et treen akvakalahan olis ihan siinä matkan varrella, eikö totta :mrgreen: Jos haluut itse lähteä etsiskeleen sieltä :roll:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Haddock
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Haddock »

Jos Treen suunnalle lähdette toivioretkelle, niin oon nähnyt Pirkkalan Lemmikkijutussa sinisiä perhosaffenia viimeks kun siellä kävin. (Siitä toki on nyt aikaa..2 vkoa)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Tia-Teresia kirjoitti:
Btw, haluux muuten diilata mulle ne perhoskirjoaffenat, jos käytte kys. liikkeessä?
Perjantaina sinne suunnille kierrosta menossa heittämään, mut riippuen kellonajoista et jos joutuisivat hirmuisia aikoja notkumaan pussissa, niin jätän väliin. Tosin lauantaina olis kyyti ideaparkkiin ja ajattelin kyll ihan et treen akvakalahan olis ihan siinä matkan varrella, eikö totta :mrgreen: Jos haluut itse lähteä etsiskeleen sieltä :roll:
DAMN! Mä menen Espooseen. :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

MA7xGE kirjoitti:
Tia-Teresia kirjoitti:
DAMN! Mä menen Espooseen. :|
Enpäs sitten mennytkään. :roll:
Vasta ensi viikolla...

Tuosta HAS:in huutarista, onko se nyt kuollut ja kuopattu meidän osalta? :|
Kahden viikon päästä kun se olisi. 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Niin joo, Haddockille suuret kiitokset ompuista, lupaan pitää niistä hyvää huolta. :mrgreen:
Niin kuin taistopojastasikin... Btw, ei kai haittaa jos vien siltä neitsyyden? :D
(Siis en minä vaan T-T:n tytteli...Meinaan KALA! :roll: )
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nuutti »

Maggeko täällä yksinään juttelee nykyään :roll: .. Sinne huutikseen en minä ainakaan pääse.

Tänne ei kuulu altaisiin mitään uutta, monniset on lakanneet kutemasta säännöllisesti viikon välein (nyt kun olisi parempi allas poikasten kasvatukseenkin.. :frown: ) ja omppujen kuoriutuneesta munaryppäästä ei taida olla hengissä yhtään. En ainakaan löydä. Voi itku taas, ei koskaan onnistu. Omput hommailee pikkuomppuja jatkuvasti, mutta munaryppäitä ei naaraat käy tekemässä vaikka kuinka olis laseissa tilaa. Että kun tulisi edes niitä niin olisi jotain odotettavaa. Kai niitä sitten jossain vaiheessa on liiaksi asti, mutta kun tahtoisi niin kovasti niitä nyt kasvattaa.

Ei kellään ollu mitään ylimääräisiä kivoja kasveja? Karsin ja siivosin tuota akvaa vissiin vähän liikaa kun nyt näyttää vähän tylsältä. Lumetkin saisi jo sulaa, että pääsisi hakemaan liuskekivet jemmasta, pääsisi niistä edes rakentamaan jotain.
M: Laavakiveä
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

En oo jaksanut kirjoitella, kun ei ole mitään tapahtunut ja olin vielä viikon lomareissulla pohjoisessa. Kotiin tullessa lomalta olikin kivaa löytää JBL:n ulkosuodatin pörisemässä tyhjää :(. Oli ilmeisesti haukannut ilmaa imuputkeen tehdystä reiästä sen verran (kun vettä oli haihtunut aika reilusti), että ei enää tullut mitään pihalle. Kiitän vaan onneani, ettei ollut hajonnut tyhjää pyöriessä! Mutta kiva tulla kotiin ja huomata, että heti saa alkaa putsaamaan ja käynnistämään isointa ulkosuodatinta... kirosin ihan hiukan vaan.

Lasitkin oli leväisiä (mikä ei ollut yllätys) ja kasvillisuus kuin pommin jäljiltä :), mutta toi suodatinasia oli ikävin yllätys. 175:n pinta oli kyllä melkoisen täynnä limaskaa (samoin isossa altaassa oli melkoisesti pistiaa), mutta onneksi suodatinten päässä oli vielä vapaata veden pintaa. On aina kiva tulla kotiin lomalta :roll:! Etenkin kun muutkin asiat talossa oli vähän ns. retuperällä.

Yksi kardinaalitetra löytyi kuolleena, jostain syystä ne on nyt alkaneet tippumaan. Vanhuuttaan ehkä? Kun en tiedä kalojen ikää. Ja yhden ison ompun tyhjän kuoren löysin myöskin altaasta :(. Pojan purkissa kyllä porskuttaa omput ja yksi kirsikoista kantaa munia :D. Samoin huomasin eilen, että perhoskirjoahvenet kutivat kannon päälle :mrgreen:. Että jotain hyvääkin sentään... tänään pitäiskin vettä vaihdella varovaisesti. Jos saan lopultakin akvaarioon.fi:n pakettini postista :roll:.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Jos se ulkosuodin on pyörinyt pitkään tyhjää niin siihen kannattaa vaihtaa akseli ja roottori, normaalistihan vesi toimii akselin ja roottorin välissä kitkan poistajana ja estää niitä kulumasta mutta kun ei ole vettä niin molemmat kuluvat nopeaan tahtiin kun hankaavat toisiaan vasten.
Jo muutaman sadasosamillin välys akselin ja roottorin välissä tietää sitä etti roottori pyöri enää kunnolla.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Mahdotonta sanoa, kauanko ehti pyörimään noin, mutta veden haihtumismäärää seuranneena arvelisin, että ei kauaa. Tai mikä sitten on kauan... mutta suodatin kyllä lykkää vettä ulos normaaliin tahtiin ja on edelleen hyvin hiljainen, joten en tässä vaiheessa ala kyllä osia uusimaan. Epäilisin vahvasti, että alkaa pitämään jonkinlaista jurinaa tuokin masiina, mikäli roottori ei pyöri kunnolla.

Mun piti kyllä kalojen ruokkijallekin sanoa, että lisäisi vettä haihtuneen tilalle jos siltä näyttää, mutta en mä mitään muistanut, oli niin kiire muutenkin ennen lomaa... :|
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Kovin on edelleen hiljaista tässä ketjussa.

Itse alan viritellä isoon pyttyyn hiilarijärjestelmää jahka saan kiertovesipumpun ja muut romppeet (tänään?). Kontrolleri jää vielä puuttumaan, mutta eiköhän alkuun päästä ilmankin. Ja nyt on noussut niin kova lehtarikuume että oksat pois! Jotenkin alkoi tympimään yhtenä päivänä tuo allas, kun kaikki kalat leväbarbeja (ja ehkä helmirihmoja) lukuun ottamatta tuntuvat niin sinteiltä. Tekee mieli jotain isompaa kalaa sinne ja jotenkin päähän nyt sitten päätti pälkähtää lehtikala, josta en tähän asti ole juuri ollut kiinnostunut. Tiedän että pohjalla on jo melkoinen kansoitus ja lehtarit ei tosiaan kevennä tunnelmaa :roll:, mutta katsotaan josko silti mahtuisi joukkoon vielä. Sitten kyllä pitää ehdottomasti pistää kielto itselle hankkia enää yhtään mitään tuonne, ainakaan pohjaosastolle. Harkitsin ensin valmiin kutuparin ostoa, mutta altaassa selvinnyt yksi pieni timanttivauva olisi kyllä auttamatta aikuisen lehtarin ruokalistalla. Pitänee siis kuitenkin hankkia parvi (4 kpl?) mukuloita kasvamaan.

175:eenkin tarvis saada elämää. Olen ajatellut suppusuun punaista muotoa, näyttäisi olevan Akvaariolinnan listoilla. Jos vaikka paikallinen liike suostuisi tilaamaan. Pitäisi siellä käydä muutenkin kysymässä, ottaisivatko nuo loput timanttilapset haltuunsa. Ens viikolla olis ehkä edessä Turun reissu, johon sisältyy tietysti perinteinen käynti ainakin Uudessa Akvaariossa :D. Isoja hankintoja ei voi kyllä tehdä, kun on laskunippu ihan tapissa.

Harmittaa myöskin, että taitaa toi HAS:n huutis mennä ohi suun :(. Kovin tekis sinne mieli, mutten kyllä itsekseni lähde ajelemaan. Eikä kyllä tässä kohtaa olis rahaakaan sellaselle reissulle.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mä taas olen vain ehtinyt yrittää kudettaa taistoja, ja osallistuin Faunattaren akvaariokilpailuun, jossa muuten saa facebookissa äänestää, vink vink. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Jee, näyttää siltä että lähden sittenkin sinne huutikseen :). Tosin menen linja-autolla/kaverin kyydillä. Eipä tarvii hirvitellä sitä pk-seudulla ajamista ja voi vaikka plarata Akvaariokalat-opusta edes takaisin matkalla :D. Tavoitteena olis pääasiassa hankkia kasveja, mutta edelleen myös olen sitä juurakkoa vailla ja ties vaikka löytyis kivoja asukkejakin altaisiin.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mä luovutin sen reissun suhteen, ei tarvitse pelätä että änkisin mukaan. :roll:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti:Mä luovutin sen reissun suhteen, ei tarvitse pelätä että änkisin mukaan. :roll:
Äh, Mage... miksi sä nyt noin sanoit :(? Mä en vaan itse yksinkertaisesti uskalla ajaa kaupungissa ja toisaalta pääsen halvemmallakin/helpommalla, kun menen bussilla. Ihan satavarmasti pääsisit kyydissä, jos menisin itse autolla.

Mutta mikä tai kuka sua estäisi hyppäämästä julkiseen kulkuneuvoon :)? Sähän pääsisit vaikka junallakin Loimaalta, jos haluaisit. Mun ei oikeesti pitänyt alkuun lähteä, mutta kun nyppi niin paljon jos jää tämäkin väliin, että keksin ratkaisun kulkemisongelmaani. Joten... se on vaan siitä motivaatiosta kiinni. Vaikkei rahaa oliskaan :mrgreen:.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori

Helsinki ja sen liikenna on painajainen niille jotka ei aja siellä vakituiseen, itse olen parhaillaan helsingissä ja onneksi ei tarvitse ajaa täällä itse, on kuski aina kun mennään jonnekin.
Itselle jää ajamista vain tänne ja takaisin, eli tänään taas nokka kotia kohti.
Olen muutaman kerran seikkaillut vuosien varrella hesan keskustassa isolla Chevy van pakulla, ja viimeisen kerran jälkeen totesin ettei ikinä enää.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Kiitos Nalluraiselle henkisestä tuesta tässä asiassa :).

Mä tosin en tykkää ajaa missään kaupungissa (joo, olen outo ja friikki :roll:), kun kerran bussillakin pääsee tai joku muu ajaa. Mutta etenkään Helsinkiin ei tulis mieleenkään lähteä ite sekoilemaan. Joskus ex-miehen ja hänen isänsä kanssa vietiin koiraa eläinklinikalle leikkaukseen. Sinne selvittiin ensin hienosti, kun ajettiin paikallisen tuttavan perässä. Mutta sitten kun taidettiin käydä jossain siinä leikkauksen aikana tms. ja piti mennä takaisin, niin ei ollutkaan niin yksinkertaista. Mentiin yhdestä liittymästä ohi ja sen seurauksena piti ajaa 20-30 minuutin lenkki, kun ei yksinkertaisesti päässyt missään ympäri. Silloin ei tainnut olla navigaattoriakaan, eikä toisaalta niihinkään voi todellakaan luottaa. Tässä tuli just kerran mentyä Kolmenkulman ABC:lle Tampereelle sellasta reittiä ettei kehtaa edes tunnustaa... jos olis vaan voinut käyttää sitä omaa järkeä eikä katella navia, niin olis päässyt paaaaljon helpommalla :roll:. Mutta että jos kaupunkiajamiseen ei ole muutenkaan tottunut ja lähtee vielä vieraaseen cityyn, niin kiitti ja moi. Jätän suosiolla muille :). Eikä mun tapauksessa ees kannata mennä muulla kuin julkisella (Espooseen asti tässä tapauksessa), kun saan alennusta lipuista.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Junaliputkin maksaa 30e edestakaisin, ei mulla jäisi rahaa ostoksiin. :mrgreen:
(Normaalisti 60e, mutta kun olen alle 16. :P )

Päätin matkata METSÄMAALLE keräämään omenapuunkarahkoita myytäväksi, lisäksi ajattelin suunnitella, mitä kasveja myyn ensi kesänä... Oma pelto täyteen auringonkukkia, se on varma! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti:Junaliputkin maksaa 30e edestakaisin, ei mulla jäisi rahaa ostoksiin. :mrgreen:
(Normaalisti 60e, mutta kun olen alle 16. :P )
Kuule kun se yksityisautoilu ei ole nykyään yhtään sen halvempaa :roll:. Jopa mun suht vähän kuluttavalla autolla tohon reissuun menis bensoihin suunnilleen toi sama summa kuin mitä menis junalippuihin ILMAN alennusta eli sellaset 50-60 e. Ja se summa tulee, jos Huittisista ajaa suoraan Helsinkiin (ei esim. Loimaan kautta kiertäen). Enkä kyllä minä henk.kohtaisesti missään kohtaa sanonutkaan ajavani itse sinne. Pahoittelut jos nyt silti onnistuin aiheuttamaan pettymyksen. En mä itekään ollut paikalle menossa ennen eilistä.

Eikä se raha täälläkään puussa kasva. On hyvinkin todennäköistä että vuoden päästä saan myydä joka ainoan altaani pois.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori

45e metsämaalta hesaan ja takas, ja siellä päässä ei metriäkään ylimmääräistä ajoa.
nirunaru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nirunaru »

Btw, onko kellään ketjulaisella ylimääräistä petokotiloa? Vaihdossa saisi valtavasti kierteisiä, ne lisii enemmän kuin kanit. Yksi stupido altaansiivooja -> :roll: <- heitti ensin pois liki neljäkymmentä petokotiloa ja aina vettä vaihtaessa napsi nähdessään pois kun luuli että niitä lymyää aina jossain kuitenkin piilossa. Nyt niitä ei sitten ole, ei vaikka itkisi ja tonkisi ja kirteiset kiipee onnellisina pitkin lasia että painajaisia jo näkee niiden asuntovaltauksesta. Kierteisiä on lehdillä, laseissa, pohjalla kylki kyljessä, hiekan alla mattona...

Jos jollain sastamalalaisella tai lähellä on päinvastainen ongelma, voitaisiinko helpottaa toistemme liki utooppista tilaa? 8O
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ei olisi petoja tarjota, mutta 2 akvaariota löytyy! :mrgreen:
http://www.aqua-web.fi/forum/download/file.php?id=10981
Tuo pienempi, jossa on hieno jalusta, sekä myös tuo mun 20l mutteri. :D Mutterissa saa mukana "yövalon", pohjapehmusteen ja pohjasoran.
Vaihdoin meinaan tuon isommaksi tuon mutterin (kiitos T-T, taas. :mrgreen: ) ja sen voisi pistää eteenpäin. Paras päivävalaisin siihen on arcadian "arc pod" http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/val ... ano/211733

Tulkaa jokku hakemaan pois. :D Ajattelin kertoa täällä ennen myynti-ilmon tekoa, ihan vain varuiksi. :mrgreen:
E-A ja Aasia-kasveja olisi hakusessa... Kuten myös smaragdi/safiiri rasboroita. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

nirunaru kirjoitti:Btw, onko kellään ketjulaisella ylimääräistä petokotiloa? Vaihdossa saisi valtavasti kierteisiä, ne lisii enemmän kuin kanit. Yksi stupido altaansiivooja -> :roll: <- heitti ensin pois liki neljäkymmentä petokotiloa ja aina vettä vaihtaessa napsi nähdessään pois kun luuli että niitä lymyää aina jossain kuitenkin piilossa. Nyt niitä ei sitten ole, ei vaikka itkisi ja tonkisi ja kirteiset kiipee onnellisina pitkin lasia että painajaisia jo näkee niiden asuntovaltauksesta. Kierteisiä on lehdillä, laseissa, pohjalla kylki kyljessä, hiekan alla mattona...

Jos jollain sastamalalaisella tai lähellä on päinvastainen ongelma, voitaisiinko helpottaa toistemme liki utooppista tilaa? 8O
Eipä valitettavasti oo petoja täälläkään. Nekin, mitä silloin sulta sain, meni hyvin nopeasti harlekiininuoliaisten suihin :roll:. Itellä kans alkaa olemaan vähän turhankin paljon kierteisiä pojan pikkupurkissa, mutta onneksi mä selviän ongelmasta edellä mainittujen kalojen avulla :mrgreen:. Tosin pedot vois mullekin kyllä kelvata joka tapauksessa, saisivat syödä tuolta 175:sta roskakotilot pois.

Täällä olis muuten kohta joutilaana iso nippu tiikerivallisneriaa (osan olen varannut Nuutille, mutta vielä riittää muillekin jos tahtoo) ja myyn halvalla myös pois Easy Carbon lopun. Noin puolen pulloa jäljellä (oiskos se 500 ml:n pullo?). Sitä tavaraa mä en enää altaisiini tunge, kun monnisille tuli siitä heti oireita. Toivottavasti yksi reppana ephippifer toipuu idiootin omistajansa virheistä :frown:.
Nuutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nuutti »

Innolla odottelen täällä noita luvattuja tiikerivalluja, pääsi edellisessä kasvikarsinnassa vähän lähtemään ilmeisesti lapasesta tuo karsinnan määrä..
Mutta nyt mulla on kauan odotettuja uusia helmirihmoja akvaa elävöittämässä, ovat varmasti kaunis näky kun tottuvat talon tavoille ja saavat kunnon värinsä pintaan, eilen kun vasta illalla kotiutuivat. Kyllä kymmenen lahnaa nyt täytyy jo näyttää joltain!
Omppulaan odotetaan pikkuomppuja päivänä minä hyvänsä ja kierteisiä olisi kyllä täälläkin reippaasti, mutta tuosta yhdestä pedosta ei kyllä ole jakoon. Harmi, etten voi auttaa.
M: Laavakiveä
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Mulla on paaljon paaljon petoja. Ovat tosin vielä aika pieniä.. Niitä saapi tulla meiltä noutamaan, kun mulla sitä autoa ei ole vieläkään... :/ Ja saa ihan ilmaiseksi tai sitten voi tuoda tullesaan vaikka sukarapuja. Kirsikat olis kivoja. [;)]
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jejokan kanssa kauppoja tänään, T-T:n mutteri lähti Nummelaan. :D

Tuli myös kolme taistotyttöä, toinen toistaan suurempia. :D
Taitavat olla kaikki vähän sellaisia, että on n. puolet sinistä, puolet punaista. Yksi tytöistä on jopa isompi kuin se Haddockin poika. 8O
Näitä varmaan voin lainata/pistää eteenpäin jos jollakulla tarvetta... [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”