Sukarapurupatus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Puljaaja
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja Puljaaja »

Mä saatan olla kohta helisemässä noiden sukasteni kanssa.. Yksi tulisuka on tosiaan pyöräyttänyt jälkikasvua, samoin kuin pari maatiais-mammaa. Ei siinä, kivaa kun vähän kansoitus lisääntyy, mutta.. Vielä on 2 tulisukaa munakkaina, kuin myös reilu 10 maatiaista.. 8O
Mulla nyt on 2 paljua rapusten käytössä, saattaa olla, että' pian joutuu hankkimaan lisää altaita. :mrgreen:
(ja isomman asunnon)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Perhana kun tuolla 40L akvaariossa olevat sukaravut on syöny ison palan punasia lehtiä kasvattavan jaavansaniaisen uudesta lehdestä. [}:)]
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Oletko varma että sukaravut on syyllisiä? Eihän niiden sukaset voi millään pystyä repimään ehjää ja kovaa lehteä, niin kuin jaavansaniaisen lehdet on. Jospa olet vaikka lapotessa repäissyt sen lehdenpalan letkulla irti?
tpraut
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tpraut »

No nyt on akvaario muutettu ja olen melko onnellinen espoolainen. Se akvaarion muutto oli kyllä aika jännää, mutta onneksi tappioilta vältyttiin. Sen huomasin että kun olin riisunut akvan kasveista niin niitä rapuja oli aivan julmetusti ! Hyvin ne katoaa tuonne kasvillisuuden sekaan vaikka esillä onkin aina kymmeniä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Oletko varma että sukaravut on syyllisiä? Eihän niiden sukaset voi millään pystyä repimään ehjää ja kovaa lehteä, niin kuin jaavansaniaisen lehdet on. Jospa olet vaikka lapotessa repäissyt sen lehdenpalan letkulla irti?
Tuossa akvaariossa ei ole noitten sukarapujen lisäksi muita asukeja kun yksinäinen kääpiöpallokala ukko.
Lisäksi olen tiputtanu tonne akvaan muutaman kierteisen, mutta käppänä on kyllä syöny ainakii suurimman osan noista ja mitään roskakotiloita ei akvaariossa ole.
Enkä myöskään usko että olisin lapolla tuota lehteä runnellu, kun en ole lapolla siitä kulmasta laponnu missä tuo saniainen on, mutta ehkäpä joku kierteinen on käyny
yön aikana jäystämässä tuota lehteä muun ruoan puutteessa.
Sanja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Itse epäilisin ennemmin pallokalaa kuin sukarapuja. Ne on sen verran uteliaita, että hyvinkin on voinut käydä ihan testimielessä näykkäämässä. Aika vaikea kuvitella sukarapuja pikkuisilla tupsusaksillaan sitä pilkkomaan.
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Pitääpä ottaa kuva tosta syönti jäljestä. :)
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Minkä näköisiä kirsikkasukaravun vast kuoriutuneet poikaset on? Näkeekö ne silmällä? Kun katselin akvaan niin siellä liikkuu ihan mini ötököitä, ne hyppii kasvien lehdillä ja laseissa ja niitä on tosi paljon. Eihän ne vielä voi kuoriutua, kun ekan munakkaan huomasin reilu kaksi viikkoa sitten ja ne tuli meille kolmisen viikkoa sitten enkä sillon vielä nähnyt kellään munia kun niitä pussin läpi tarkastelin.

Vai mitä muita pikkuötököitä akvaariossa voi elää 8O
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Kirsikkavauvat on ihan kirsikan näköisiä, sellaisia pitkulaisia ja ihan laihoja. Akvaariossa elää mm. Ostracodeja , jotka on valkoisia, ihan pieniä ja soikion muotoisia. Niillä on toisessa päässä kaksi ihan pientä piikkiä. Ne uivat nopeasti ja oleskelevat laseilla ja kasveilla ihan pohjan tuntumassa. Harmittomia veikkoja. :) Tässä linkki Wikipediaan: http://en.wikipedia.org/wiki/Ostracod
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Noi öttiset ei oo valkosia vaan sellasia ruskeahkoja. Ihan kuin pikkuhäntä olis perässä. Pitää varmaan rillit kaivaa, että näkee paremmin. Ei noita ennen oo ollu tuolla.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Noista sukarapujen poikasista semmonen hauska juttu että näin tässä eilen miten yhden keltasensukaravun ihan minimini pienellä poikasella
roikku peräpäässä sen ruumista pitempi sontapökäle, miten voikii mahtua noin pitkä pökäle noin pieneen? 8O :mrgreen:

Tuosta punasesta jaavansaniaisen lehdestä sen verran, että se on näköjään lahonnu tai sulanu melkein kokonaan pois, oli vissiin liijan varjosessa paikassa.
tpraut
Senior Member
Senior Member

Kuvia. Klikkaa niin näet koko kuvan.
Liitteet
IMGP3182.JPG
IMGP3182.JPG (58.85 KiB) Katsottu 2573 kertaa
IMGP3181.JPG
IMGP3181.JPG (70.71 KiB) Katsottu 2573 kertaa
IMGP3180.JPG
IMGP3180.JPG (92.9 KiB) Katsottu 2573 kertaa
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Onpa hyviä kuvia. Hyvä kamera sinulla. :)
tpraut
Senior Member
Senior Member

Pentax Optio A20
unski
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja unski »

Ihhii, rapula on nyt kypsä! 27-litrainen, eurolla kierrätyskeskuksesta ostettu muovinen akva siis kyseessä.

Ajattelin ensin hankkia kasvit ja saada paikan muutenkin kivan näköiseksi, sitten vasta on rapujen vuoro, eli menee tässä vielä aikaa että kaikki on valmista. Ainakin konnanputkea, süsswassertangia (jaavansammaleen sijasta), karvalehteä/vesiruttoa/tammenlehväruohoa ja kierteisvallisneriaa olen suunnitellut kasvistoksi. Ehkä myös jotain ruohomaisesti pohjalla kasvavaa kasvia. En vieläkään tiedä mitä rapuja haluaisin, mutta minusta esimerkiksi siniset helmiäissuat vaikuttavat loistavilta. Sinisävyiset ravut vaikuttavat jotenkin jännemmiltä kuin "tavalliset" kirsikat, vaikka kyllä nekin kiinnostavat... Tarkemmin sanottuna kaikissa tähän mennessä tutkailemissani lajeissa on omat puolensa, yllättäen. Tästä ravuston suunnittelusta tule vielä pitkä homma, vaikka aionkin lähinnä vain seurailla myyntipalstaa niin kauan, että siellä tulee jotain sopivaa vastaan. ;) Olen tutkiskellut jonkin verran noita risteytystaulukoita, ja olin lukevinani jostain, että ainakin tämä olisi joidenkin rapujen osalta virheellinen?

Opin myös taannoin, ettei kasvien kasvun kannalta pelkkä 9 W ArcPodin nano välttämättä ole riittävä. Nyt sitten innostuin pohdiskelemaan dealextremestä vedenkestävän led-nauhan tilausta ja säätämistä tuon podin kaveriksi. Koko illan olen lueskellut juttuja aiheesta ja tutkiskellut nettikauppoja... Onko ravuilla puolestaan mitään erityisiä vaatimuksia valaistuksen, lähinnä kirkkauden, suhteen? Ajastimella varmaankin teen noin 10-12h valaistusrytmin.

Minulla on vähän ristiriitaista tietoa siitä, onko mahdollista, että petokotiloiden kanssa tulisi rapusilla skismaa? Tuohonkin altaaseen näyttää vanhan akvaarion puukannon mukana pesiytyneen postitorvikotiloita, joten petojen hankkiminen olisi ehkä paikallaan. :)

Terveisin unski, jonka pitäisi lukea tenttiin.
Juupajuu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Tässä yhtenä päivänä huomasin kirsikkasukarapu-populaatioon ilmestyneen tällaisen tummanpuhuvan kaverin.
Kuten kuva kertoo, niin hyvin tummanpunainen ja lähes mustia laikkuja. Liekö miten harvinainen/tavallinen?
Liitteet
punamusta.jpg
punamusta.jpg (113.29 KiB) Katsottu 2720 kertaa
Juupajuu
Member
Member

Ja kun alkuu pääsin kameraan kertyneiden kuvien selaamisessa ja muokkaamisessa sivulle mahtuvaan kokoon,
niin laitetaanpa esille Nestori. Tammikuussa 2007 hankin muutamia leväsukarapuja. Sittemmin olen hankkinut lisääkin,
mutta tämä on niistä alkuperäisistä viimeinen elossa oleva. Ikää siis reilu 4vuotta ja kokoa jo kohtuullisesti, nuo nuolimonnit,
joiden edestä rapu on juuri pihistämässä pohjatablettia ovat myös jo usean vuoden ikäisiä.
Liitteet
levis.JPG
levis.JPG (174.63 KiB) Katsottu 2718 kertaa
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Juupajuu, onko tuo alunperinkin ollut tuon värinen? Tuostahan saisit uuden erikoisen väripopulaation perustettua :mrgreen:
Juupajuu
Member
Member

Riveriana kirjoitti:Juupajuu, onko tuo alunperinkin ollut tuon värinen? Tuostahan saisit uuden erikoisen väripopulaation perustettua :mrgreen:

En tiedä onko tuon yksilön väri muuttunut jotenkin sen kasvaessa. Rapu asuu vähintään sadan lajitoverinsa kanssa 180l suht runsaskasvisessa akvassa,
jossa on mahdotonta seurata yhden yksilön kehitystä kovin tarkasti. Tai edes löytää tuo yksi muista erottuva rapu näkyviin muuta kuin sattumalta.
Muut ovat normaaleja eriasteisen punaisia. Aika harmaitakin on joukossa, kun ei ole tullut kovin suunnitelmallisesti tuota kantaa hoidettua.
saa nähdä alkaako tuollaisia tummia putkahdella joukkoon enempikin.

Rapukanta on saanut alkunsa joitain vuosia sitten Toukopoukolta (toivottavasti muistin nimimerkin oikein) ostetuista ravuista, joita taisi kaupantekijäis-yksilöt
mukaan lukien olla 20kpl. Kiitoksia vaan Toukopoukolle vieläkin. Hyvin ovat ravut menestyneet ja lisääntyneet.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Hienoja ja tarkkoja kuvia ootte ravuista saanut :)

Tällä viikolla luulisi ekojen kirsikkasukarapujen kuoriutuvan jos ne sen kolme viikkoa "hautoo". Näkeekös ne pikkukaverit heti vai onko ne niin olemattomia ettei näe? Vaatiiko useampia vedenvaihtoja tai erityistä ruokintaa poikaset? Oon vaan lukenut, että sama ruoka käy kuin aikuisillekin.
Miten kovasta virtauksesta nuo kirsikat ja niiden poikaset tykkää? Ainakin nuo uiskentelee tuolla ihan reippaana vaikka aika kova puhuri käy.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Jei! Hain mehiläissukia pari viikkoa sitten ja nyt on ensimmäinen mamma munakkaana.
Sain viikonloppuna ostettua karanteenialtaan, joten tänään alkaa tulisukien erottelu. Erotellut pääsevät myyntiin ja sitä kautta uusiin koteihin. Muuten ei olisi erottelulle edes tarvetta, mutta alkaa olla niin paljon jengiä tuolla altaassa, että on vaikea pitää vesiarvoja hyvänä.
Ääripäästä toiseen siis, kun juuri syksyllä valittelin, että tulisukaset kuolevat jatkuvasti eikä jälkikasvua näy.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Mauiwee kirjoitti:Ääripäästä toiseen siis, kun juuri syksyllä valittelin, että tulisukaset kuolevat jatkuvasti eikä jälkikasvua näy.
Nyt kun sun tulisuat on saaneet "pään auki", niin loppua ei näy! On ne ihan pienet kyllä ihania. :P
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Mikähän kasviravinne olisi turvallinen ravuille ja ompuille? En ole uskaltanut käyttää muuta kuin pohjakuulia tähän asti. Muihin menee pmdd ja eacy carbo, pmdd ei ainakaan sovi ompuille...
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Oon käyttänyt hyvällä menestyksellä Seachem Flourish:ia, ilman kotilo- tai rapukuolemia.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla on sellanen kutina ettei toi PMDD käy rapujen kanssa, korjatkaa jos olen väärässä. Täällä menee ProFitoa vaan, EasyCarboa en uskalla kokeilla (ja oon itseasiassa jättänyt laittamatta sitä isoonkin altaaseen kun täältä lueskelin siitä juttuja tässä taannoin).
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Lukittu

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”