Ihhii, rapula on nyt kypsä! 27-litrainen, eurolla kierrätyskeskuksesta ostettu muovinen akva siis kyseessä.
Ajattelin ensin hankkia kasvit ja saada paikan muutenkin kivan näköiseksi, sitten vasta on rapujen vuoro, eli menee tässä vielä aikaa että kaikki on valmista. Ainakin konnanputkea, süsswassertangia (jaavansammaleen sijasta), karvalehteä/vesiruttoa/tammenlehväruohoa ja kierteisvallisneriaa olen suunnitellut kasvistoksi. Ehkä myös jotain ruohomaisesti pohjalla kasvavaa kasvia. En vieläkään tiedä mitä rapuja haluaisin, mutta minusta esimerkiksi siniset helmiäissuat vaikuttavat loistavilta. Sinisävyiset ravut vaikuttavat jotenkin jännemmiltä kuin "tavalliset" kirsikat, vaikka kyllä nekin kiinnostavat... Tarkemmin sanottuna kaikissa tähän mennessä tutkailemissani lajeissa on omat puolensa, yllättäen. Tästä ravuston suunnittelusta tule vielä pitkä homma, vaikka aionkin lähinnä vain seurailla myyntipalstaa niin kauan, että siellä tulee jotain sopivaa vastaan.

Olen tutkiskellut jonkin verran noita risteytystaulukoita, ja olin lukevinani jostain, että ainakin
tämä olisi joidenkin rapujen osalta virheellinen?
Opin myös taannoin, ettei kasvien kasvun kannalta pelkkä 9 W ArcPodin nano välttämättä ole riittävä. Nyt sitten innostuin pohdiskelemaan dealextremestä vedenkestävän led-nauhan tilausta ja säätämistä tuon podin kaveriksi. Koko illan olen lueskellut juttuja aiheesta ja tutkiskellut nettikauppoja... Onko ravuilla puolestaan mitään erityisiä vaatimuksia valaistuksen, lähinnä kirkkauden, suhteen? Ajastimella varmaankin teen noin 10-12h valaistusrytmin.
Minulla on vähän ristiriitaista tietoa siitä, onko mahdollista, että petokotiloiden kanssa tulisi rapusilla skismaa? Tuohonkin altaaseen näyttää vanhan akvaarion puukannon mukana pesiytyneen postitorvikotiloita, joten petojen hankkiminen olisi ehkä paikallaan.
Terveisin unski, jonka pitäisi lukea tenttiin.