Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

Täälläpä on ollut hiljaista, edelleen. Ma7xgen purkeista kuvia kaipailen :D

Mulla ollu melkoista hiljaiseloa akvojen kanssa. Tai no, aina jotain pientä tulee touhuttua ja värkkäiltyä, mutta ei mitään isompia projekteja. Tänään tarvis siirtää yksi allas, ja siirrellä hieman kaloja, samoin kuin tarveis suorittaa jälleen jonkinsorttista vesienvaihtorojekteja. Huoks, ärsyttävää, kun töissäkäyminen haittaa harrastamista [}:)] Onneks pian olis jo kesäloma, kaikki hurrrrrrjat 10 päivää :mrgreen: josko ainakin silloin sais vietyä jokusen vision ja perusteelliset siivoukset ja huollot läpi :roll: Pikaisella laskennalla käynnissä olevien akvojen lukumäärä nyt 9.

Mites muilla?
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

mitäs tässä ihmeitä, kevät kun alkaa lämmitä niin tuolla puutarhassa tulee vietettyä aikaa, tai vaihtoehtoisesti hallissa.
Kalat voi vaihteeksi hyvin, 250:ssä ne jopa lisii kovaa vauhtia.
Kirsikka ja seepra vauvoja on kohtuu monta.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Nallurainen kirjoitti:mitäs tässä ihmeitä, kevät kun alkaa lämmitä niin tuolla puutarhassa tulee vietettyä aikaa, tai vaihtoehtoisesti hallissa.
Kalat voi vaihteeksi hyvin, 250:ssä ne jopa lisii kovaa vauhtia.
Kirsikka ja seepra vauvoja on kohtuu monta.
:mrgreen: Juu, niitä pieniä neulanpätkiä siellä näkyi ihan ruhtinaallisesti uiskentelevan... Meilläkin siellä sun täällä monnisparvissa olis kutuvalmiita tytteleitä, jostain syystä vaan pihtaavat eivätkä kude, hirvittää kohta että halkeavat 8O Tiedä sitten mitä keksis, kun ei survarit ja vedenvaihdot tepsi. Ja täälläkin jostain syystä jokin Taunus-projekti syö altailta sitä aikaa ja mielenkiintoa :roll:

akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Hiljaista on tosiaan ollut tässä keskustelussa. Mut eipä ole kauheasti ihmeitä tapahtunut täälläkään, nyt sentään ehkä jotain taas pitkästä aikaa.

Olen lopultakin saanut sen hiilarijärjestelmän viriteltyä käyttöön isoon altaaseen, kontrolleri vielä puuttuu mutta senkin kanssa olen tahinut tässä viime päivinä. Vaati vaan useamman kalibroinnin, nyt alkaisi luvut ehkä pitää kutinsakin :). Kai se siitä. Pitäis saada vielä jollain kumman konstilla pH putoamaan inan alemmas tuolla 175:ssa, nyt keikkuu siinä 7,0-7,1:ssä, mieluummin sais olla pikkasen happamempaa. Turveuutetta lisäilen, pitäisi varmaan taas koittaa sitä Oak Extractia, joko alkaisi pH pysymään edes viikon verran sillä hiukan alempana. Kalat vaan tykkäisivät kun ei vesi olisi ihan seiskassa. Laskeekos muuten ne ketapang-lehdet (vai mitä ne on nimeltään?) pH:ta?

Uusia asukkaitakin on tulossa viikonloppuna altaisiin, jes :mrgreen:!! Tuossa 175:ssa ei ole nyt kuin 7-8 kardinaalitetraa, 7 robertsintetraa ja partamonni. Eli autiota on. Viikonloppuna vien lopultakin nuo timanttien poikaset Turkuun Akvaariopisteeseen ja tilalle haen 15 kpl kääpiösuppusuita tuohon em. autiotankkiin, 2 kpl (lähes) mustia lehtikaloja 530-litraiseen ja 8 kpl viirikirjokaloja pojan pikkupurkkiin 8-). Viime viikonloppuna ostin jo Myllyn Faunattaresta pari lehtaria tuonne 500:een, kotiutuivat oikein hyvin ja ovat reippaita. Värityksenä sellanen villin ja marmorin sekoitus, hiukan mustaa viivanpätkää/pilkkua siellä täällä mutta aika vaaleita pääasiassa kuitenkin. Ja suppusuista sen verran, että bongasin tulisuppusuita Akvaariolinnan Ruotsinlistalta ja kyselin niiden perään... saatavilla olisi, mutta hinta 22 e/kpl 8O!! Joten laji vaihtui noihin käppäniin, aivan ihania kyllä nekin. Vielä kun keksisin sen kivan ahvenlajin tuonne (tai osaisin siis valita). Saisi samalla toimia suojakalana, kun tuntuu noi tetrat olevan kovin mammareita nykyään... :roll:

Pojan purkissa ei nyt sitten ole muita asukkeja kuin 1 iso valkoinen omppu ja muutamia kirsikkasukia... mietin pitkään tänne sopivaa kalaa ja totesin, että tännehän voisin ottaa niitä kauan himoitsemiani I. wernereitä :). Kirsikkasuat ei kyllä varmaan tykkää, kun nostan lämmöt takaisin 25:een, mutta toivottavasti kestävät. En vaan kerta kaikkiaan löytänyt mitään suoranaisesti viileässä vedessä viihtyvää lajia tuon kokoiseen altaaseen (54 litraa siis).

Äitienpäivänä pitäisi sitten lopultakin mun kultapäämonnisten tulla Tampereelle, on tulossa kyllä mukava viikonloppu ;). Ja nämäkin siis muuttavat 175:een. Olen intoa piukassa, toivotaan ettei kauheasti tappioita tule.

Tia-Teresian altaat olisi kiva taas nähdä joskus, jokos sulla siellä 700-litraisessa on kalasto kunnossa :)?

Muoks: ja yritän nyt päästä myös sitkeästä piilevästä eroon, toivottakaa onnea! Fosfaatti- ja silikaattitestit olen jo hommannut, en vaan ole ehtinyt testaamaan vettä. Jos näyttävät liikaa lukemia, niin pitänee hankkia jotain suodatusmateriaalia, joka poistaisi noita vedestä. Olen kurkkuani myöten täynnä sitä ruskeaa möhnää! Vaikkakin hiilarin myötä sen määrä on EHKÄ hieman laskenut... tai sitten vaan kuvittelen.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Tia-Teresian altaat olisi kiva taas nähdä joskus, jokos sulla siellä 700-litraisessa on kalasto kunnossa :)?
:mrgreen: No niissäpä ei nykyisellään paljoa kattelemista ole. Valaistukset hakee muotoaan ja erinäiset keskeneräiset rojektit hidastavat lopullista muotoutumista kalastojen osalta. Nyt isännän tuleva afrikka, eli se keittiön vanha nelisatanen on edelleen tyhjillään ja puolirakenteilla, tämän altaan kaloja sitten asustaa yksi altaallinen olkkarissa ja seiskasataseenkin tuleepi perjantaina kongoparvi kasvamaan ja odottelemaan lopullisen asumuksen valmistumista. Periaatteellisella tasolla seiskasatasen kalasto on... no, on se. Sekaparvi tetroja, noin 30 yksilöä ehkä (timantti, sitruuna ja pari aurinkoa) joka saa täydennystä kongojen lisäksi perjantaina, 6 lehtaria (jotka taitaa kaikki olla poikia [}:)] ) kaks sakkia monnisia, joista cw009:t tarveis tänään tai huomenna jaksaa pilkkiä lajialtaaseen, jäljelle jää siis ehkä kymmenkunta tai reilu naamiomonnista, niitä sit jossai kohtaa ehkä lisääkin. Mitäs muuta siel on.... Nahkamonnit, pari haarniskaa, pari plekoa ja partis. Siinähä ne sit olikin, eli aika tyhjää, mut kun ei vaan oo tullu mitään visiokärpäsen puremaa :/ kaippa se sitten kun saa Afrikan koottua yhteen altaaseen, niin lähteepi muutkin taas rullaamaan :roll:

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Noniin, täälläkin tekstiä taas. :D

Täällä ei ole paljoa tehty... Mitä nyt haettu pari taistoa ja seiska-parvi mustaneoneja T-T:ltä ja ... Siinä se taisikin olla. :roll: Pitäisi jaksaa pistää nuo loput omppupuut myyntiin, tosin ei ole se toinenkaan allas vielä myyty. :| Kesäloman alettua (10 VIIKKOA, aiai... :P ) pitäisi käydä Turussa, ehkä ostaa perhoskirjoaffenapari, no katsotaan miten näiden taistojen kanssa menee, nyt on siis MOLEMMISSA altaissa haaremit. 8O Mistäköhän nekin tuli... 8-)

(Käyn nyt näpsimässä kuvia altaista, löydät T-T ne sieltä mun omasta keskustelusta. [;)] )
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

T-T: Hiljaa hyvää tulee akvaarioprojekteissakin :D. Ja ainahan sitä on jotain kesken itelläkin.

Onnea Mage noiden perhosten kanssa, jos niitä hankit 8-). Toivottavasti saat ne menestymään paremmin kuin minä. Mulla kippas kaikki neljä jossain vaiheessa ihan ilman mitään järkevää selitystä. Hengitinköhän väärään suuntaan tai jotain... :roll:?

Itse mietin tällä hetkellä uusiksi ahveniksi töyhtöjä tai rusoja. Rusot olisi ehkä parempia, kun niitä voisi ottaa pienen porukan, töyhtöjä ei ehkä mahtuisi kuin pariskunta tuohon 175:een...? Töyhtö sitten taas kiinnostaisi tosissaan, mutta en jaksais alkaa katsomaan sitten mahdollista takaa-ajoleikkiä, sen takia isompi porukka affenia olisi parempi.

Mittailin tossa silikaattiarvon hanavedestä ja eikös sitä olekin 2 mg/l :?. Täytynee alkaa suunnittelemaan sotatoimia...
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Mullakaan ei mitään huippuonnistumisia perhosten kanssa tullu, toinen kupsahti yks kaks (tai ainakin luulen, kun vaan katosi) ja toiselle kasvoi joku kasvaimenoloinen päähän, joten päädyin päästämään sen isännän käden kautta sinisemmille vesille.

Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Mun naisystävällä oli kanssa hesassa perhosia, toinen kuoli salaperäisesti ilman syytä ja toiselle kasvoi silmän alle patti joten päästin sen päiviltä.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

._.

No, ehkä mä leikin taistojen kanssa, plup plup... 8-)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Olen samaa mieltä, että unohda ne perhoset, sun altaat on ihan täynnä. Asiastahan oli paljon keskustelua jo ennen kuin hankit kaikki nuo taistot ja lisäystä mustaneonparveen.
Silloin jo ymmärsit, että ne ei mahdu tuonne.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

vallumaarit kirjoitti:Olen samaa mieltä, että unohda ne perhoset, sun altaat on ihan täynnä. Asiastahan oli paljon keskustelua jo ennen kuin hankit kaikki nuo taistot ja lisäystä mustaneonparveen.
Silloin jo ymmärsit, että ne ei mahdu tuonne.
...Paitsi että siinätapauksessa mä pääsisin taas yhdestä joutilaasta altaasta eroon, kun Ma7xge Tarvittis lisätilaa :mrgreen: ...Ei mut ihan tosissaan jos vaan ylipäätään puhutaan perhosista niin ovat mulle vähän kummallisia asukkeja kaikkine mystisine vaivoineen, vaikka ovatkin persoonallisia seurattavia noin muuten.

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ja juu jos niitä joskus otan tuonne, on silloin (ainakin toiset) taistot lähteneet. :D

Varakotikin on jo päätetty, jos eivät tule toimeen noin pienessä... Ja se koti ei olekaan enää tämän katon alla, tämän katon alle kun ei mahdu enää yhtäkään tankkia. :twisted: :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti: tämän katon alle kun ei mahdu enää yhtäkään tankkia. :twisted: :mrgreen:
noin mäkin sanoin joskus, kun laitoin kerran heikkona hetkenä kaikki altaat pois... JA Aina voi ainakin vaihtaa isompaan :mrgreen:

Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Täälläkään ei mitään uutta... Allas on kauniisti sisustettu sini- ja piilevällä, vaikka kuinka vaihtais vettä.. Silläpä kiekot meni myyntiin... Liian lämmin vesi ja valoisa olohuone yhdistettynä erittäin raskaaseen ruokintaan ja ei menesty meillä... :( Niin ihania kuin noi onkin. :.( Sydän vuotaa verta, mutta pakko se on. Lisäksi tuo meidän uusi tulokas tarvitsee mua nyt enemmän kuin akvaario, enkä pystykään huolehtimaan altaasta ja kaloista niin hyvin kuin haluaisin. Täytyy ottaa tohon jotain vähemmän lämpöistä ja vaativaa asukkia jokskin aikaa ja kokeilla kiekkoja sit joskus myöhemmin kun on aikaa.
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Ninium85 kirjoitti:Täälläkään ei mitään uutta... Allas on kauniisti sisustettu sini- ja piilevällä, vaikka kuinka vaihtais vettä.. Silläpä kiekot meni myyntiin... Liian lämmin vesi ja valoisa olohuone yhdistettynä erittäin raskaaseen ruokintaan ja ei menesty meillä... :( Niin ihania kuin noi onkin. :.( Sydän vuotaa verta, mutta pakko se on. Lisäksi tuo meidän uusi tulokas tarvitsee mua nyt enemmän kuin akvaario, enkä pystykään huolehtimaan altaasta ja kaloista niin hyvin kuin haluaisin. Täytyy ottaa tohon jotain vähemmän lämpöistä ja vaativaa asukkia jokskin aikaa ja kokeilla kiekkoja sit joskus myöhemmin kun on aikaa.
Voi harmi :(. Toivon mukaan kuitenkin saat kiekkolan vielä uudelleen myöhemmin pystyyn.
Mutta oikein paljon onnea uudesta tulokkaasta! Minkäs ikäinen hän nyt on ja kumpi tuli (jos saa olla näin utelias) ;)? Itselläkin taitaa olla ens syksynä kädet täynnä, kun on yksi pikku akvaristi tulossa taloon lisää :roll:... mutta yritän silti saada pidettyä kaikki altaat ainakin toistaiseksi. Ensi keväänä kyllä sitten saattanee joutua jo muiden elämänmuutosten myötä harkitsemaan jostain altaasta luopumista... mutta sen näkee sitten.

Itse olen nyt varovaisen optimistinen omien leväongelmieni kanssa. Sinilevä näyttäisi hävinneen 175:sesta, kun olen lisännyt kasvillisuutta ja kaatanut reippaasti nitraattia pullosta (silti arvo alle 10 muttei onneksi ihan nollakaan enää). Ja eilen katselin silmät pyöreinä isoa allasta, että mitäs piilevälle on tapahtunut, näyttäisi muutamien kasvien lehdiltä hävinneen lähes kokonaan?! Tästä kyllä ehkä kiittäminen tuota kontrolleria, jonka kanssa menee hiilaria nyt öisinkin ja pH pysyy nyt ympäri vuorokauden säädetyssä 6,6:ssa. Olisi kyllä tosi hyvä, jos tuo riesa poistuisi itsekseen, eikä tarvitsisi tilata mitään silikaattienpoistajia. Peukut pystyyn.

Ja uusia kalasia kotiutui lauantaina altaisiin :). Jo edellä mainittujen lajien lisäksi tuli napattua 3 kääpiöakaraa mukaan, muuttivat 175:een. Ei kyllä kauheasti kaloja näy tuolla viidakossa ja kun ovat vielä suht pieniä (n. 4 cm ehkä) :roll:. Heti kyllä kotiutuivat ja suppusuutkin viihtyvät kun ovat ympäri ämpäri allasta :mrgreen:. Kovin vaan kalasto naamioituu turveuutteella värjättyyn veteen, kardinaalitetrat on ainoat, jotka erottaa kauempaakin. Sunnuntain osalta tuli pettymyksiä, kun en saanutkaan kultapäämonnisia vielä :|. Toivon mukaan saisin ne käsiini tällä viikolla... että olen niitä odotellut!
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Saa olla utelias. Tyttö tuli ja ikää neidillä on nyt 3 viikkoa ja kaksi päivää. Onnea sinullekin tulevasta akvaristista. :)

Kyllä mullakin allas pysyy, mutta otan jotain vähemmän herkkiä kaloja joksikin aikaa ja kokeilen kiekkoja sitten myöhemmin.. Leväbarbeja olis ekana tilauksessa.. ;) Vinkatkaa jos jollain on kotia vailla..
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Ei muuta kuin sujuvaa arkea sinne teille tyttösen kanssa ;). Kiitoksia, toivotaan että kaikki menee meidän osaltamme putkeen :).

Ootko jo miettinyt tarkemmin uutta kalastoa? Leväbarbit on kyllä ihanan symppiksiä.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Laitetaas nyt tännekin, että mulla olis aika läjä kasvia ämpäreissä, kun tein "pientä" harvennusta/siivousta altaissa (varmaan 6 tuntia). Oli päässyt aika moni rehu leviämään jo melkoisesti. Eli jos jollain tarvetta, niin ei kun hakemaan :).

Sisältö kasvipaketille löytyy mm. täältä: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=203993
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mulle kelpaisi toi tiikerilumme... 8-)

Muu ei taitaisikaan edes mahtua. :roll: :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Olis lumme muutamalle muullekin kelvannut ;), mutta onneksi nyt jahmatti pelastaa mut ja hakee kasvit pois :mrgreen:.

Mutta kyllä täältä sit varmaan myöhemminkin sitä punaista lummetta tulee myyntiin asti ;), nytkin näytti pari pientä taimea olevan alulla. Ja taisivat olla molemmat nimenomaan punaista lummetta, mulla kun on myös tota vihreää tuolla.
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Mitäpä ihmiset, on edelleen hiljasta ku huopatossutehtaalla täällä :O

Mulla olis kesäkuun alussa pari viikkoa lomaa, jolloin voisin tarjoilla kalallisille Kaffet... Siis ihan vain vinks vinks, että edelliset treffimmehän meni ihan mönkään [;)] Tosin mulla on altaat etelleen ja nyt varsinkin melkosia soppia, mut ... olisko innostuneita, anyone?

akvaristi
Senior Member
Senior Member

No eipä oo mitään ihmeellisyyksiä täällä tapahtunut. Viirikirjokalat ei tahdo pysyä hengissä, enää on murto-osa alkuperäisestä määrästä jäljellä :?. Ovat kovin ronkeleita syömään... eli saa varmaan alkaa jo ehdottelemaan kivoja lajeja 54-litraiseen purkkiin noiden tilalle :roll:.

Tänään mun pitäis vihdoin saada monniseni kotiin... hehkutan sitä sitten myöhemmin, jos näin todella tapahtuu :mrgreen:.

Ja itelläkin alkaa loma kesäkuun alussa, eli ainakin mulle miittinki sopii erinomaisesti ;).
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member

Jee, sittehä meillä olis jo kaks treffaajaa koossa :D

...Ihmettelen vaan mihin nallurainen on kadonnut, puhelimellakaan ei tavoita 8O Alan kohta olemaan huolissani.

Ja vihreet kutivat uudelleen jo lajialtaaseen, mutta mitä kummaa, vain yksi kutupallero lasissa aamulla jäljellä, eihän noitten kai pitäisi ittensä olla mitään mätirosvoja :? ...tästä taida mitään tulla, koko kutupuuhista :(

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No paremmin sulla kun mulla menee. :frown:

Mun taistogimmat oli 63:ssa hyökänny toisen pojan kimppuun kun olin yksi päivä pidemmän aikaa pois kotoa... Evät oli syöty ihan tyveen ja raukka ui kyljellään. 8O Lopetin sen, (sry) oli niin huonovointisen näköinen. :(

Seuraavana aamuna oli TOISET tytöt koittanu nyppiä toista poikaa... Nyt on kakki neljä tyttöä isommassa ja poika saa yksin koittaa kasvattaa eväksiään. :|
ÄRSYTTÄVÄÄ, molemmat kun oli niin "nättejä poikia"!!! [}:)]

Kun noista viidestä joskus pääsen, niin mulle ei sitten tule hetkeen taiston taistoa. :frown:
Otan jumankekka vaikka... hunajarihmahaaremin! :roll:

(Mä ängen kans sitten T-T:lle, jos iskä päästää töiltä... 8-) )
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”