Hiljaista on tosiaan ollut tässä keskustelussa. Mut eipä ole kauheasti ihmeitä tapahtunut täälläkään, nyt sentään ehkä jotain taas pitkästä aikaa.
Olen lopultakin saanut sen hiilarijärjestelmän viriteltyä käyttöön isoon altaaseen, kontrolleri vielä puuttuu mutta senkin kanssa olen tahinut tässä viime päivinä. Vaati vaan useamman kalibroinnin, nyt alkaisi luvut ehkä pitää kutinsakin

. Kai se siitä. Pitäis saada vielä jollain kumman konstilla pH putoamaan inan alemmas tuolla 175:ssa, nyt keikkuu siinä 7,0-7,1:ssä, mieluummin sais olla pikkasen happamempaa. Turveuutetta lisäilen, pitäisi varmaan taas koittaa sitä Oak Extractia, joko alkaisi pH pysymään edes viikon verran sillä hiukan alempana. Kalat vaan tykkäisivät kun ei vesi olisi ihan seiskassa. Laskeekos muuten ne ketapang-lehdet (vai mitä ne on nimeltään?) pH:ta?
Uusia asukkaitakin on tulossa viikonloppuna altaisiin, jes

!! Tuossa 175:ssa ei ole nyt kuin 7-8 kardinaalitetraa, 7 robertsintetraa ja partamonni. Eli autiota on. Viikonloppuna vien lopultakin nuo timanttien poikaset Turkuun Akvaariopisteeseen ja tilalle haen 15 kpl kääpiösuppusuita tuohon em. autiotankkiin, 2 kpl (lähes) mustia lehtikaloja 530-litraiseen ja 8 kpl viirikirjokaloja pojan pikkupurkkiin

. Viime viikonloppuna ostin jo Myllyn Faunattaresta pari lehtaria tuonne 500:een, kotiutuivat oikein hyvin ja ovat reippaita. Värityksenä sellanen villin ja marmorin sekoitus, hiukan mustaa viivanpätkää/pilkkua siellä täällä mutta aika vaaleita pääasiassa kuitenkin. Ja suppusuista sen verran, että bongasin tulisuppusuita Akvaariolinnan Ruotsinlistalta ja kyselin niiden perään... saatavilla olisi, mutta hinta 22 e/kpl

!! Joten laji vaihtui noihin käppäniin, aivan ihania kyllä nekin. Vielä kun keksisin sen kivan ahvenlajin tuonne (tai osaisin siis valita). Saisi samalla toimia suojakalana, kun tuntuu noi tetrat olevan kovin mammareita nykyään...
Pojan purkissa ei nyt sitten ole muita asukkeja kuin 1 iso valkoinen omppu ja muutamia kirsikkasukia... mietin pitkään tänne sopivaa kalaa ja totesin, että tännehän voisin ottaa niitä kauan himoitsemiani I. wernereitä

. Kirsikkasuat ei kyllä varmaan tykkää, kun nostan lämmöt takaisin 25:een, mutta toivottavasti kestävät. En vaan kerta kaikkiaan löytänyt mitään suoranaisesti viileässä vedessä viihtyvää lajia tuon kokoiseen altaaseen (54 litraa siis).
Äitienpäivänä pitäisi sitten lopultakin mun kultapäämonnisten tulla Tampereelle, on tulossa kyllä mukava viikonloppu

. Ja nämäkin siis muuttavat 175:een. Olen intoa piukassa, toivotaan ettei kauheasti tappioita tule.
Tia-Teresian altaat olisi kiva taas nähdä joskus, jokos sulla siellä 700-litraisessa on kalasto kunnossa

?
Muoks: ja yritän nyt päästä myös sitkeästä piilevästä eroon, toivottakaa onnea! Fosfaatti- ja silikaattitestit olen jo hommannut, en vaan ole ehtinyt testaamaan vettä. Jos näyttävät liikaa lukemia, niin pitänee hankkia jotain suodatusmateriaalia, joka poistaisi noita vedestä. Olen kurkkuani myöten täynnä sitä ruskeaa möhnää! Vaikkakin hiilarin myötä sen määrä on EHKÄ hieman laskenut... tai sitten vaan kuvittelen.