Sukarapurupatus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Sanja
Junior Member
Junior Member

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Satekin PMDD:n purkissa on muuten kuvana nimenomaan tulisukarapuja. Liuoksessa on kuparia 0,0007%. Eikös se ole nimenomaan kupari, jonka takia noita ei ehkä kannattaisi käyttää? En kyllä millään usko, että kasviravinteilla saisi tapettua rapunsa, mutta ehkä se vähän haittaa niiden lisääntymistä sitten. Mitä mieltä te rapuekspertit olette? Ja onko muka olemassa ravinteita, joissa ei olisi kuparia?

Käytän kyllä tuota PMDD:tä seura-akvaariooni, sillä haluan kasvien kasvavan hyvin ja kuluttavan nitraattia. Siellä olevat ravut ovat kuitenkin sellainen ylimääräinen lisäilo, eivätkä mitään vaalittuja yksilöitä. (Vaikka ovatkin hirveän ihania!) Tulisukien pikkuakvaan en ajatellut käyttää mitään nestemäistä kasviravinnetta. Ihan varmuuden vuoksi ja siksi, ettei sen altaan kasvien rehevyydellä ole minulle niin väliäkään.
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Kyllä niihin pikku rapuloihinkin voi lirauttaa pari tippaa nestemäistä lannoitetta, jos haluaa. Itse olen käyttänyt PMDD:tä, ProFitoa ja Seachem Fluorishia.
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Olen levään suivaantuneena laittanut joskus Easy Carboa aika tiukkoja kuureja. Suurin sallittu annostus 180l akvaan. Siitä huolimatta purkissa elää kalojen joukossa 3-numeroinen luku jatkuvasti sikiäviä kirsikkasukarapuja, sekä muutama leväsukarapu, joista vanhin on selvinnyt jo 4 vuotta. Akva tosin on aika runsaskasvinen. Tilanne voi tietysti olla erilainen pienissä ja vähäkasvisissa rapu-altaissa, eli jokainen tehköön itse omat arvionsa ja ensikokeilut kannattaa tietysti tehdä pienellä annoksella. Sekä seurata tarkkana alkaako jotain outoa tapahtua. Mutta miulla ei siis ole ollut mitään ongelmia.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hittolainen taas on tuolla 20L purkissa yksi sukarapu ukko jolla on valkonen pyrstö, ihmetyttää vaan pikkasen
etä minkä´hän takia ainoastaan ukoille tule tuommonen valkonen pyrstö, kaikki sukaravut jotka miula on ollu tommosia valkopyrstösiä on ollu ukkoja. :?
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Kaikki valkopyrstöiset rapuset ei ole välttämättä sairaita. Mulle ilmestyy vaaleasinisiin helmisukiksiin välillä valkopyrstöisiä ja ne ei ole sairaita ollenkaan. Nyt siellä on yksi ihan kummallinen jälleen. Sillä on keltaista sisällä, ihan kuin munia sisukset täynnä. Ne ei ole selkäpuolella eikä mahan alla niin kuin munat on, vaan sen keskellä koko ravun matkalta.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Voiskohan tuo sitten olla vaikka joku siittiörauhanen, kun miula noita n valkopyrstösiä on ollu vaan koiraissa?
Mutta tuntuu toisaalta hassulle, että tuo ei sitten näy kaikilla koirailla vaan ainoastaan sillon tällön joillekkii ilmestyy tuo, oliskohan missään nähtävissä kuvia sukarapujen anatomiasta?
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Tämmöinen löytyi: http://www.google.fi/imgres?imgurl=http ... CBkQ9QEwAA Testis tarkoittaa koiraan sukupuolirauhasia ja se näkyy olevan ravun etupäässä heti sydämen vieressä. Ei ihme että nämä asiat ovat miehille sydämen asia! :mrgreen: Sorry...
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Jos nyt laitan yhden mehiläistytön tuonne tulisukien sekaan, ja sitten kun se hankkiutuu munakkaaksi, niin ovatko nuo sen muksut sitten "maatiaisia"?
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Ei niistä tule maatiaisia, vaan "sekarotuisia mehiläisiä", jotka kantavat tulisukarapujen värigeeniä. Jos nämä sekarotuiset saavat keskenään jälkikasvua, niin niistä on osa puhtaita punavalkoisia ja loput mehiläisiä. :)
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Kiitti :D
Eli tuo saa hankkiutua kantavaksi tuolla ja sitten siirrän sen pois ja kun sen lapset saa lapsia ja niistä tulee punaisia niin siirrän ne takaisin tulisukalaan..
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Jee, ekat kirsikkavauvat huomattu tänään! Muutama minipieni herttamiekan lehdillä näkyi oleva. Kai niitä siellä on enemmänkin, kun osaa tiirailla. Taitavat piilotella muutenkin alkuunsa?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Semmosen huomion oon myös tehny noista miun keltasista sukaravuista, että tuolla esim. 84L akvaariossa elelevät sukarapu naaraatkin jäävät melko pienikokosiksi, kun taas tuolla 20L purkisa on pari kolme naarasta jotka on varmaan lähellä 3cm, ovat tosi isoja komeita möllyköitä. :mrgreen: Saakohan nuo tuolla kalojen seassa elävät ravut sitten vähemmän ruokaa, eivätkä siksi kasva isoiksi?
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Mauiwee kirjoitti: Eli tuo saa hankkiutua kantavaksi tuolla ja sitten siirrän sen pois ja kun sen lapset saa lapsia ja niistä tulee punaisia niin siirrän ne takaisin tulisukalaan..
Näin voit tehdä. Saat samalla uusia geenejä tulisukakantaasi.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mulla on 3 eri sukusta mehiläistä tuolla tulisukasten altaassa. Ekasta satsista tuli sekä punaisia, että mustia. Eli emo oli jo valmiiksi "sekarotuinen" Ajatuksena on että saavat siellä elellä ja rikastuttaa geenipohjaa usean sukupolven ajan. Kun sitten joskus haluan pelkää punaista otan vain mustat yksilöt pois. Luin tuolta shrimp now foorumeilta että olisi jopa suositeltavaa sekoittaa mehiläisiä tulisukiin että saadaan parempaa geenipohjaa ja tätä kautta terveenpi, kestävämpi rapukanta.
Tosin jos mustat vaalenee samaan tahtiin kuin punaiset saavat minun puolestani olla aina yhdessä. Ei ne mustat S ravutkaan rumia ole. :D
Nano Riutta <3
-Mandell-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Mulla on x-määrä tulisukia joita saa tasaisin väliajoin myydä kun meinaa tila loppuvan. Valikoivaa kasvatusta harrastan jonkin verran, lähdin liikkeelle C-luokasta ja nyt löytyy vain A ja B- luokkia :) siitä olisi tarkoitus pyyhältää eteenpäin ja parempiin rapuihin. Hassua kuinka nopeasti huomaa sen että porukasta on karsittu huonoimmat pois, meinaan jokainen poikue on aina paremman värinen ja kun alussa oli upeata jos oli tasaisesti punaista ja valkoista niin nyt ne ovat jo tavallisia :o palkitsevaa hommaa :D

Joskus olisi mahtavaa saada muitakin sukarapuja, mutta alkaa tila loppua kämpästä ja kotona vielä asuva ei ikävä kyllä saa kotia täyttää erilaisilla altailla :roll: :mrgreen: Nyt pitäisi vain saada hieman uutta geeniä porukkaan :)

suurinta ihmetyksen aihetta on aiheuttanut se, että syövätkö ravut roskakotiloita? kun aina välillä näkee kun sukaravut tutkivat tyhjiä kuoria ja kiskovat sieltä kotilon ruumiinkappaleita suuhunsa, mutta en ole vielä päässyt näkemään, että on onko se rapu kuka kotilon teurastaa. Kotiloitten tyhjiä kuoria saa keräillä meinaan ihan reilusti altaan nurkista ja vasta ihan vähälle aikaa on alkanut näin käydä. Mulla ei tietenkään ole mitään sitä vastaan, helpottaa mun hommaa, mutta olisi kiva tietää että tekevätkö muilla samaa. :mrgreen:
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mulla ne kanssa putsaa jo kuolleita kotiloita, en ole nähnyt että niitä itse tappaisivat. Altaassa on myös petoja niin en ole edes ajatellut asiaa.. 8O
Nano Riutta <3
-Mandell-
Member
Member

Meillä taas ei ole petoja niin sen takia ihmettelen :D ja kun vasta vähälle aikaa on alkanut kotilon kuoria nurkkiin ilmaantumaan ja rapujen määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti niin mietin että syövätkö nälkäänsä kun ruoka ei meinaa riittää kaikille ja heikoimmat jäävät vähälle 8O
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Mäkin olen huomannut, että yhtäkkiä on kehä- ja huppukotiloiden määrä pudonnut huimasti ja altaiden pohjalla on tyhjiä kuoria. Mulla ei ole petoja altaissa. Kyllä se vaan on uskottava, että rapuset saa ne pikkunilviäiset hengiltä. Hyvää, tuoretta ja ravitsevaa ruokaahan se niille varmasti on. :D
-Mandell-
Member
Member

Juu on vähän vaihtelua ruokavalioon ja ei pääse kotiloiden määräkään ihan kamalaksi kun joku niitä harventaa :D Olisi vaan jännä nähdä että millä ne nistivät kotilot kun ei niillä saksiakaan ole 8O tökkivät varmaan kuoliaaksi :D
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Nyt tulee taas vissiin paha väittely, mutta mitä ite olen omia sukarapuja katellu, niin kyllä miusta noilla on pienet ööh saksia muistuttavat ulokkeet,
eli kyllähän ne ihan nyppimällä nyppii, vaikkapa jostain kuivamuona hiutaleesta paloja irti.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Ei ole täälläkään koskaan näkynyt kuolleita kotiloita rapuloissa. Jos ei kukaan ole nähnyt niitä itse teossa, niin en usko.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Voihan se olla, että ne kotilot on kuolleet jostain muustkin syystä kuin rapujen takia. En vaan keksi mikä se syy vois olla. :?
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Mandell, kauanko sulla meni tuohon jalostukseen? Olisi kiinnostavaa kuulla samalla kun toivoo itsekin etenevänsä asiassa joskus.

Mitä noihin kotiloihin tulee, niin kuolinsyyhyn puuttumatta pohdin saisivatko nuo ravut jotain hyödyllistä irti noista kotilonkuorista? Kalkkia vaikka? Eli kiinnostuisivatko sen takia jo valmiiksi kuolleista kotiloista?
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

vallumaarit kirjoitti:Ei ole täälläkään koskaan näkynyt kuolleita kotiloita rapuloissa. Jos ei kukaan ole nähnyt niitä itse teossa, niin en usko.
Tänään oli altaassa yksi postitorvikotilo ja liiskasin sen kuoren rikki niin kirsikka kävi saman tien sen kimppuun ja jäi sitä mutustelemaan. Ehjäkuorisia eläviä kotiloita en ole nähnyt niiden syövän.
-Mandell-
Member
Member

Riveriana kirjoitti:Mandell, kauanko sulla meni tuohon jalostukseen? Olisi kiinnostavaa kuulla samalla kun toivoo itsekin etenevänsä asiassa joskus.

Mitä noihin kotiloihin tulee, niin kuolinsyyhyn puuttumatta pohdin saisivatko nuo ravut jotain hyödyllistä irti noista kotilonkuorista? Kalkkia vaikka? Eli kiinnostuisivatko sen takia jo valmiiksi kuolleista kotiloista?
Voi apua :D Olisinko heinäkuussa aloittanut :mrgreen: Suunnilleen silloin :)

Meillä kun ei ole petoja ja kotiloita on alkanut vasta vähälle aikaa katoamaan kun rapukanta kasvoi niin sen takia epäilisin. Ja vedessä tuskin on mitään, lämpö ja muut jutut ovat samat kuin ennenkin ja ravut ja rasborat ilman ongelmia :? Sitä mäkin kanssa ihmettelen kun jollainhan niiden olisi pakko se kotilo teurastaa :D Ottavatko ne sen tassuihinsa ja tökkivät tarpeeksi kauan :D Voihan se olla että rapujen "saksissa" on jotkin pienen pienet piikit jolla ne pystyvät tarpeeksi kauan tökkimään tai kiskomaan kotilon ulos kuorestaan 8O pakkohan niiden on jollain luonnossa ruokansa tappaa, vai elävätkö pelkillä raadoilla? 8O

Mäkään en ole tätä tappo operaatiota nähnyt, mutta siis olen nähnyt kun ne kiskovat kotilon ruumiinkappaleita kuoresta ja syövät ne. Kierteisiä en ole koskaan nähnyt niiden syövän, mutta muita roskakotiloita kyllä.
vallumaarit kirjoitti:Ei ole täälläkään koskaan näkynyt kuolleita kotiloita rapuloissa. Jos ei kukaan ole nähnyt niitä itse teossa, niin en usko.
sun rapus on niin hyvinruokittuja että niiden ei tarvitse ryhtyä murhaamaan :mrgreen: :mrgreen:
Lukittu

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”