Minkähän suvun/lajikkeen edustajia minun uudet sukaravut ovat? Vanhat ovat tulisukarapuja ja nuo nyt tänään samani ovat aivan sinisiä. Ovatko ne sitten jotain sinisukarapuja?
En saa ainakaan viikkoon kuvaa laitettua, kun ei noita tuolta isosta akvaariosta näe juuri ollenkaan ja niitä en pääse siirtämään pienempään purkkiin vielä viikkoon. Tietty, jos joku viitsisi nimiä heitellä esille, niin voin koettaa itse googlella tutukia mitäs lajia kaverit ovat
No ainakin löytyy vaaleansininen helmisuka eli Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue pearl, sininen tiikerisukarapu eli Caridina cf. cantonensis var.blue tiger, Caridina sp. Blue Bee sekä Neocaridina sp. Blue. Mistä olet saanut ne siniset rapusi?
Veikkaan että ne ovat juuri noita Neocaridina sp. Blue -lajisia. Vaaleansinisiä helmisukia ei ilmeisesti ole vielä kovin monella Suomessa, mutta noita ensin mainittuja on. Niiden kanssa olisi tärkeää valikoida kasvamaan jätettävät poikaset värin mukaan. Kanta tuppaa muuten kuulemma muuttumaan rusehtavan kukertavaksi ajan kanssa.
MItes muuten noista sukaravuista semmonen kyssäri, kun miula on tuolla 20L akvassa semmonen oiken kirkkaan keltanen ja suunnillee 3cm pitkä sukarapunaaras
ja oon ihmetelly että minkähän takia tuolle ei kehity munia selkä puolelle, ennkä ole havainnu sen kanntavan jaloissaankaan munia pitkään aikaan,
eli tuli vaan mieleen, että lopettaako nuo vukarapunaaraat vanhetessaan munien tuottamisen kokonaan, vai tekeekö ne munia ihnakuolemaansa saakka?
Osa noista sukaravuista on semmosia mitkä kantaa munia jaloissa ja samaan aikaan niillä näkyy jo uusien munien alku selkäpuolella.
Vaikka oon vuorannut sisäsuodattimen sukkahousulla niin silti sieltä illalla päästin lauman pikkuisia pois, kummasti ne kolonsa sinne löysi. Laskin yksi päivä ainakin seitsemän kantavaa naarasta, kohta on ruuhkaa altaassa
Aattelin tuossa jos tekisin sisäsuodattimen sivuille reiät, joista sinne eksyneet ravut pääsisi pois. Voisi heittää sukkahousukuoren pois niin suodatin keräisi niitä roskiakin vedestä. Mitäs muut olette kehittäneet tuohon ongelmaan? Eiköhhän ne poikaset osaa niistä rei'istä ulos...
Auttakaa sukarapuihin hullaantunutta! Eli siis olen hurahtanut nuihin IHAN täysin.. Varsinkin kirsikkasukaravut(<3) on aivan ihania Millaiset vesiarvot nuo ravut vaatii ja minkä kokoiseen altaaseen voi sukia ottaa?
^ Kirsikat on sukaravuista niitä helpoimpia ja ne menee monenlaisissa vesiarvoissa: kovassa ja pehmeässä, alkaalisessa ja happamassa sekä lämpimässä ja viileämmässä. Nanoakvaariot-kijra antaa viitearvoiksi 5-30 astetta ja pH 5,5-8,5, mutta ääriarvoja kannattaa välttää. Ihan pientä allasta ei kannata laittaa, kun siinä on omat ongelmansa, mutta 20-30 -litrainen on jo ihan käypänen.
Saan tuttavalta ehkä joskus altaan jonka mitat ovat 120x25x35 (LxSxK).
Tuli mieleen, että voisiko altaan jakaa esimerkiksi neljään osaan laittamalla pystylasin 30cm välein. Tällöin altaaseen tulisi neljä 30x25x35 purkkia, eli noin 25 litraisia pikkualtaita. Sitten siellä voisi asuttaa erilaisia keskenään risteytyviä sukarapuja.
En ole tätä asiaa vielä kummemmin miettinyt, mutta onko jollain kokemuksia moisesta virityksestä?
^ Miksei tuo toimisi? Tulee vaan iso kasa johtoja yhteen läjään, kun joka altaalla pitää olla oma suodatin. Jossain nettikaupassa on myynnissä sellaisia imukupilla lasiin kiinnitettäviä juttuja, joihin saa ne välilevyt kätevästi kiinni. Ei tartte sohlata silikonin kanssa.
*muokkaus: siis kyllä minä tiedän mikä on faunaboksi! Googletin nimen ja katsoin kuvahaun. Ilmeisesti itsellänikin on 11 litrainen faunaboksi.
*muokkaus number 2: tuo 11 litrainen on varmaan liian pieni?