MA7xGE:n akva!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

No...
Ehkä olette oikeassa. :|

Mutta enhän minä nyt TAHALLISESTI lajeja keräilisi, yrittäisin vain korjata alussa tehneeni "virheet". :|
Ja maaosittaiset akvaariot olisivat -mielestäni- erikoisempia, tätä ei tietenkään tajunnut alussa, tajuan nyt ajatelleeni ISOJA JA PALJON harrastuksen alussa... :roll:

Ja sinällään tuo "Aasia" olisi helppo saada, äitini on ehdottanut 20l mutterin vaihtoa 30l altaaseen jo kertaalleen... [;)]
Mutta taas tulee tämä, että onko oikeasti reilua pistää korut puolta pienempään, vaikka voisivatkin olla täten periaatteessa vaikka lajiakvaariossa. :|
Oli miten oli, näihin olen ihastunut täysin, niistä en luovu!

Perhoskirjo- tai keltakirjoahvenat kiinnostaisivat juuri sen lisääntymisen vuoksi, joka veisi harrastus-kokemusta eteenpäin yhteen suuntaan.
Mustaneonien kohtalo... Ovat suloisia, mutta näyttävät vähän liian isoilta tuolla ollakseen parvikalan roolissa, eikä pääkaloina. :|
Ehkä nämäkin sitten voisi vaihtaa vaikka sinineoneihin, mutta onko sekään reilua, eihän lapsillekkaan voi sanoa: "Meneppäs asumaan tuonne Mauri-tädille, kun minä haluaisin ruskeatukkaisen pojan." :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
rybka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja rybka »

Juu, tuo lajien keräileminen olikin kärjistys. Olen itsekin tarkka maanosista, joten sikäli ymmärrän hyvin. Mutta tilanteen mukaan...

Ehkä tuskaa helpottaisi, jos ei edes teoreettisella tasolla miettisi kalojen asuttamista niiden suosituskokoa pienempään akvaarioon (korurihmoilla 54 l)? Siis että sulkisi kokonaan mielestään ne vaihtoehdot, jotka sellaista edellyttäisivät? Mitä viljelyhommiin tulee, niissäkin pitää olla sikäli realisti, että poikasten kasvatukseen luovutuskokoon tarvitaan kyllä ihan asiallisen kokoinen poikasallas tai -altaita ja tarpeellinen tekniikka. Siinä mielessä voisi olla viisasta resurssien rajallisuuden huomioiden, ettei kaikkia olemassa olevia akvaarioita täytä oitis kaloilla, vaikka niiden pitäminen tyhjillään tuntuisikin tuhlaukselta [;)] . Voisithan ottaa nuo korut ja niiden kudettamisen nyt ykköshaasteeksesi ja jättää uusien biotooppien suunnittelun tuota tuonnemmaksi...?
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Se on totta, mutta jos voisivat olla lajialtaassa, tietenkin vesitilavuuden tarve vähenisi, eikö? 8O

Mulla ainakin nuo menevät kaikissa vesikerroksissa, ja onhan se todettu juttu, että kun on turvaa ja ravintoa, lisäännytään. Tuolla kun eivät meinaa saada syötyä muuta kuin pohjatabun jauhoja, kun ovat niin verkkaisia ja arastavia verrattuna tetroihin. :|

Otinkin korut niiden kutemisen takia, mutta poikasia on TOSI vaikea kasvattaa, jos on tetroja mussuttamassa poikasia ja kiusaamassa kututapahtumaa. :(

Mutta tämä ei siis tapahdu missään nimessä niin kauan, kun mutteria (tai esim 30l allasta) asuttaa taistoherra. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Miksei täällä ole tykkää nappia! Tuo rybkan kommentti oli tosi hieno!
Ja kannattaa sitä kokemusta ja tietoa kerätä. Tällä vauhdilla voi käydä niin, että kohta korujen kudettaminenkin vaihtuu toisen lajin kudetus haaveiksi ja taas ollaan miettimässä kalastoja. Tää vesielämä vie todella koko käden ja hirmuisen ymmärtäväinen olen tuon innostuksen kanssa.
Kudetus hommat voivat onnistua muutamia kertoja tosi hyvin ja sit tulee jossain takapakkia ja kutua ei vaan synny, taikka poikaset eivät selviydy. Niin käy ihan kaikille, ainakin alkutaipaleella. Siinä kohdassa tyhjä poikasakva suorastaan huutaa uusia lajeja, joita ehkäpä tulee hankittua, ja hupsista kalat alkavatkin taas kutemaan... Me joilla ei ole tuota käsijarrua rajoittamassa altaiden kokoa ja määrää, hommaamme uuden altaan :mrgreen: ja homma luisuu taas uusiin sfääreihin...
Ihanaa kun olet noin innokas ja eteenpäin pyrkivä, mutta älä tee hätäisiä ratkaisuja.
Vanhemmat sanoivat ei tuolle isolle altaalle, mutta muistatko minkä taistelun kävit 63 litraisen kanssa ja nythän sinulla se onkin. Nyt väsymätön taistelu ja hyviä perusteluja kehiin, kyllä ne taipuu jossain vaiheessa.
Minä olen sellainen äiti, että kun eläimistä on kyse, isoa taistelua ei lasten tarvitse käydä kun suostun, joten olen ehkä hiukan huono sanomaan tuohon väsytys taisteluun yhtään mitään... Mutta toivon hartaasti, että sen isomman saat! :D
Tuo on jo hyvä alku kun äiti haluaa mutterin 30 litraiseen vaihtaa. siitä pikkasen väännät kättä vaikkapa siihen 54 litraiseen. Sekin olisi jo edistys askel! Aina parempi kuin 30 litrainen. Voisithan äidille sanoa, että kun pitäisi olla tuollaiset 50 litraa ennen kuin kaloja oikeasti saisi pitääkään, joten 30 litraa olisi taas sukaravuille ja sitä et halua/tarvitse. Mutterin säästät vaikkapa tyhjänä. Se käy hyvin hätävara ratkaisuna ihan pienille poikasille ja karanteeniksi ym... Sul kuitenkin on niin pieniä kaloja.
Mustaneonit on ihania, jos asuisit lähempänä ostaisin ne pois sinulta, jos niistä olet luopumassa, mut mietihän sitäkin vielä. Jos sä selkeesti pienempää parvikalaa etit, niin miten olis hehkurasborat.. niitä isompi parvi, vai oliko se iin, ettet tykännyt noista punaisista kaloista?
Jatketaan harrastusta, minä lähden nyt veden vaihtoon! JESS!!
1000 litraa vesivahinkoa
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No, tässä on nyt pari projektia edellä, mm. rippireissu (siis olen jo ripillä, mutta lahjaksi vanhemmilta sain valita jonkin äkkilähdön isän kanssa... [;)] ) ja huoneiden vaihto. (jota on odoteltu piiiitkään, jonka toteutus.. no, "joskus talvella". :? )

Mutteri säilyy kyllä, on niin komian näköinen, vaikkakin neliskulmaista olisi helpompi hoitaa... :D
Tosin, nyt tullaan taas tähän, etten usko isäni hyväksyn enää toista "isompaa" allasta (54l), onhan se vain 5cm matalempi kuin tuo 63l. :| 63 "päätankki" ja 54 "sivutankki". Siinä ei vain ole mielestäni sitä ihme Fen-suita vai mitä se on, kyllä altailla pitää mielestäni olla selvä kokoero. :mrgreen:
"Vali vali vali mutku mutku"-joku lukee, mutta asia on näin. :mrgreen:

Jos joku haluaa sanoa vieä jotain tähän korujen lajialtaaseen (ja ehkä rapusia. [;)] ), tässä on eri sivujen kertomia litravaatimuksista:
M.V. akvaariokalat: 54l
Faunatar: Pienelle ryhmälle 40l
Millia.agua-web.org: 40l
Lisa.aqua-web.org: 40l, (60l)
Akvaariokeskus: 40l

Vielä siitä, että tästä lajialtaasta (johon tulisi siis 2p+4t, EHKÄ sukiksia) olisi helppo tehdä koruille mieluinen, kun ei olisi muita lajeja vaatimustensa kanssa. :D Piilot, kasvipöheiköt, kannot, pintakasvit... Sisutuskin pyörii jo mielessäni hurjaa vauhtia. :D
Pikkuiset koruvauvatkin voisivat tosiaan selvitä ihan yksinään siellä, jos ei olisi "petokaloja" kuten.. no, mustaneoneja. :mrgreen:

----------------------
Niin joo, ja kuvia mutterista:
Yleiskatsaus
Yleiskatsaus
mutterinyt1.jpg (209.54 KiB) Katsottu 1363 kertaa
Oikealta...
Oikealta...
mutterinyt2.jpg (212.04 KiB) Katsottu 1363 kertaa
Tässä näkyy hyvin pallopartalevä ja VALTAVA melalehti. :D Intianvesitähdikki ei näy, mutta siellä takana se on. [;)]
Savikuutioiden uusi muoto! :D
Savikuutioiden uusi muoto! :D
mutterinyt3.jpg (210.4 KiB) Katsottu 1363 kertaa
Neliskulmaisesta olisi tietty helpompi tehdä virikkeellisempi... :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Hieno tuo sun mutteri! Älä ihmeessä luovukaan noi komiasta!
Onhan noita lähteitä ja 40 litrainen ei mitoiltaan paljoa poikkea 54 litraisesta, kuten 54 ei poikkea 64 litraisesta jne... Toisaalta eri valmistajilla on eri mallisia akvaarioita, esim mulla on 150 cm pitkä 450 litrainen ja kaverilla on 150 senttinen 560 litrainen... 100 senttii pitkä 180 litrainen oli tuossa ja 120 senttii 240 litrainen... Esimerkkeinä tilavuuksista ja pituuksista. Akva mitoilla pelataan syyvyydessä ja korkeudessakin... Kyl saat varmaan etsimällä sellaisenkin, jossa koko ero on näkyvä... Mutta jos isä ei lupaa niin asia on hankala...
Nuo tilavaatimukset on moninaiset, mutta varjolla on aika rautainen tietämys ja kokemus, on tutkinut ja tehnyt tieteellistä työtä asian eteen, eli tutkinut ja ottanut selvää tieteen keinoin, seurannut kalojen käyttäytymistä, reissannut maailmalla ja tutustunut biotooppeihi sekä asuin ympäristöihin. Juuri äijältä tiedustelin josko akvaariokalakirjaa tulisi uusintana, hän esim. kertoi kirjan olevan työn alla. vaatii vain aikaa päivättää ja tarkistaa tietoa. Minusta se kertoo asiaan vihkiytymiseen. Ei lykkää kirjaa ulos vanhana, vaan korjaa uudet tuulet ja näkemykset/kokemukset.
Aina parempi mitä isompi.
Jos oikeen kovasti haluaa jotain, perustelutkin löytyy, esim. kyllähän synnyttävät hammaskarpitkin saa ns. luvan kanssa ängettyä pehmeään veteen, kun sen tiedon netistä vain onkii.. Aina niitä löytyy... perusteluja siis. Oma moraali on tärkein ja se hiljainen tieto, mitä kokemuksestasi kumpuaa.
Muistat vain, että isompi parempi kun ollaan raja-arvoissa. Muista sekin, että 40 litra kun sisustat noin reheväksi kuin altaasi on, jää sitä vesitilavuutta ja vapaata uintitilaa aika paljon vähempi.
Nyt älä ota tätä ollenkaan vihamielisenä, vaan ota ystävällisenä neuvona ja kokemuksen jakamisena. Mä niin oikeesti toivoisin että saisit isomman altaa, jotta saisit toteuttaa itseäsi paremmin. Halua näyttää löytyvän!
Vietähän isäsi kanssa hyvä rippireissu ja siellähän voi koittaa puhua mies miehelle. kahden kesken faijan kanssa löytyy monesti pieni yhteinen sävel ja ymmärrys. Meidän neiti toteutti itsensä pyöräretkellä iskän kanssa.. Tulivat kotiin luvan kanssa hankkia kissa. Minä kun joka elukan olen valmis meille majoittaan, olin jo kisuehdokkaat listannut :D Tämä nyt kevennykseksi tähän loppuun. [;)]
1000 litraa vesivahinkoa
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ehei, isälle en enää vinkkaa mitään. :mrgreen:
Hän tosiaan näkee sen vain vesimassana heikon lasin takana, valmiina syöksymään ulos rakenteisiin.

Äh, tämä ei nyt taaskaan toimi niinkuin pitäisi! :(
Haluaisin, mutten voi. Toivoisin, mutten pysty. Se ei olisi reilua jollain tasolla, mutta toisaalta olisi kiva saada aroille kaloille lajiallas. Toisaalta... ARGHT!!!

Tämä toimii nyt näin, jos teen sen:
+Aasia-teema ja Etelä-Amerikka voisivat toteutua.
+Lajiallas suht. aroille koruille.
+Mahd. saada esim. kelta- tai perhoskirjoahvenia isompaan.
+Ovat isossa suht. näkymättömiä, siellä kun parvikalat ovat suurempia kuin "pääkalat".

-Onko reilua ahtaa pienempään.
-Moraalisuus yleensäkin.
-Taitaa mennä keräilyn suuntaan.
-En kuitenkaan välttämättä voisi pitää sitä lajialtaana, pakko sinne olisi saada sukiksia/harjarapu/rasboroita.
-Joutuisin tod. näk. hyllyttämään mutterin, koska max. 2 allasta.

Total problem, ei tätä voi ratkaista, hyllytys edessä. :cry:

-----------------
BTW, näin loppuun, olen aika ylpeä tuosta mutterista. :D Tai, no, ainakin sen kyvystä olla töydellinen kasvien superkasvuttaja, KAIKKI, mitä sinne olen pistänyt nipin napin näkyvänä kasvina, ovat pian kauniita ja hyväkuntoisia taimia, hyvänä esimerkkinä Vallisneria NANA (Retulta aikojen alussa) ja vesisaniainen (T-T:ltä).

Nana on jo tehnyt ensimmäisen rönsynsä, jos vaan innostuisi kasvamaan, voisi sitä ruveta vaikka tehoviljelemään. :mrgreen: (Tietty eka kasvi menisi T-T:lle, luvattu jo. :roll: )
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Haluan muuten tarkentaa, etten minäkään mitään vihamielisesti kommentoi. Vaan just siks, että on ihana seurata sun intoa ja vielä enemmän siks että otat tosiaan neuvot ja ajatukset vastaan. Ei nuo suunnitelmat mahdottomia ole, mut itse en tosiaan lähtisi niitä tekemään.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Juujuu, en mä mitään pahastunut. :D

Mutta... Entäs... jos sen ottaisi tieteellisenä kokeiluna? 8O
Tietenkin niin, että ensin olisi se 30-40l, se olisi kunnossa, siis allas kypsä, kasvit kunnossa, sisustus jne, sitten pistäisi vaikka pojan + 2 tyttöä, jos ei toimi niin takaisin isoon, sitten jos toimii niin loput sekaan. Jos tämä toimii, eikä kenelläkään ole esim. revitty pyrstö, voisi ne sinne jättää asumaan? 8O
Ja jos muuten menee hyvin, mutta levää alkaa tulemaan, niin sukiksia tai esim. harjarapu? 8O

JA VAIN, jos tuo korula lähtisi toimimaan, ottaisin affenia? :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

juu Mage, nauti nyt tästä hetkestä vaan ja mitä olet saanut aikaiseksi! Ei 20 L kannata vaihtaa 30L, ihan yhtä tyhjän kanssa, koska jo hyvin tiedät, että mitään kalaa ei suositella pidettäväksi alle 40 L . Ja siihen ei mitkään selitykset auta, jos haluat antaa kaloillesi edes minimisuositustilan. Jäitä pieneen hattuun ja mukavaa matkaa!
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Reps* :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
jejoka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Jos sä rauhoitut kalojen kaa mä en osta uutta akvaa vuoteen [;)] eka laari muutti syys-lokakuussa ja eilen tuli akva nro 4 [:I] no toisaalta ompahan taistoille tilaa, mut sit taas toi kohta 8kk neiti ku opettelee kävelemään niin ainoostaan rivari (uusin) on tarpeeksi korkealla eli seuraavaks ostaa lipastoja. Ainoo haitta puoli ku kukaan ei ole rajoittamassa niin sit niit kans löytyy... :roll:
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Älä älä älä, tohon en ryhdy. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Zuwih
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

MA7xGE kirjoitti:Se on totta, mutta jos voisivat olla lajialtaassa, tietenkin vesitilavuuden tarve vähenisi, eikö? 8O
Jos mä otan VAIN haibarbeja niin enkö mä voisi ottaa niitä tuohon mun 200-litraiseen? Tai VAIN kultakaloja satalitraiseen? ;)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Eeeii, ei se niin käy isojen kalojen kanssa. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Pitkään tätä keskustelua ulkopuolisena mielenkiinnolla seuranneena komppaan esim. vallumaaritin näkemyksiä. Intoa sinulla tuntuu paljon olevan, mutta ehkä kannattaisi nyt hetkeksi rauhoittua ja tyytyä esimerkiksi korurihmojen lisääntymispuuhiin ja ihan akvaarion perushuoltoihin ja tiedon hankintaan. Sen verran seuranneena suunnitelmasi muuttuvat päivittäin joten voisi olla nyt aika nauttia saavutuksistaan ja huokaista, ettei iske jossain vaiheessa väsähdys harrastukseen. Itse kun aloittelin omalla 60l. muistan tunteen kun oli vaikka mitä ihania lajeja ja allas oli kyllä ylikansoitettu, ennen kuin sain sitten vaihdettua sen 165l ja platyille oman 120 litraisen. Tietenkin olen eri asemassa koska aikuisena voin itse päättää harrastukseni laajuuden ja mies ymmärtää ja tukee (sponsoroi myös [:I] ) harrastustani. Omia vanhempiani ajatellen kommentit olisivat voineet olla samat kuin sinun isälläsi jos kotona olisin harrastuksen aloittanut, joten heitäkin ymmärrän. Mutta tämä ei ollut pahalla tarkoitettu kirjoitus vaan puhtaasti omia pohdintojani.. Onnea tulevaisuudelle ja harrastuksen jatkolle.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
jejoka
Member
Member

Joo hyvä ettet lähteny mukaan. Mulle vihjailtiin tos et saattais tulla jotain isompaa ku nykyiset, jos hyvin käy :twisted: (eli sen tuleva ex ei niitä vuosia tyhjänä olleita altaita halua). Pitäisköhän kohta soittaa isännöitsiälle et laittaa ilmastoinnin kovemmalle ku ei meinaa pyykitkään kohta kuivuu :roll: tai sitku kaikki hommaa ilmankostuttajia niin mä etsin sen kuivaajan 8-)
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Laita kansilasit.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
jejoka
Member
Member

On jo. Vähän pakollinen varuste taistojen kanssa. Voi olla et sekin vaikuttaa et asunto on 50m2 ja kaikki altaat olohuoneessa. Veden lämpötilakin on se 26-28 altaasta riippuen. Suunnitelmissa on kyllä eri malliset kannet noihin kahteen joissa lasikansi on jahka ehtii jaksaa mennä kaverille kylään.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

cassie_86 kirjoitti:Pitkään tätä keskustelua ulkopuolisena mielenkiinnolla seuranneena komppaan esim. vallumaaritin näkemyksiä. Intoa sinulla tuntuu paljon olevan, mutta ehkä kannattaisi nyt hetkeksi rauhoittua ja tyytyä esimerkiksi korurihmojen lisääntymispuuhiin ja ihan akvaarion perushuoltoihin ja tiedon hankintaan. Sen verran seuranneena suunnitelmasi muuttuvat päivittäin joten voisi olla nyt aika nauttia saavutuksistaan ja huokaista, ettei iske jossain vaiheessa väsähdys harrastukseen. Itse kun aloittelin omalla 60l. muistan tunteen kun oli vaikka mitä ihania lajeja ja allas oli kyllä ylikansoitettu, ennen kuin sain sitten vaihdettua sen 165l ja platyille oman 120 litraisen. Tietenkin olen eri asemassa koska aikuisena voin itse päättää harrastukseni laajuuden ja mies ymmärtää ja tukee (sponsoroi myös [:I] ) harrastustani. Omia vanhempiani ajatellen kommentit olisivat voineet olla samat kuin sinun isälläsi jos kotona olisin harrastuksen aloittanut, joten heitäkin ymmärrän. Mutta tämä ei ollut pahalla tarkoitettu kirjoitus vaan puhtaasti omia pohdintojani.. Onnea tulevaisuudelle ja harrastuksen jatkolle.
Juu tääsä eilen illalla mietittiin Parusmajorin kanssa asiaa, ja päädyimme lopputulokseen, että esim. se perus 40l kun on mitoiltaan n. 45x30x30, niin jos löytyisikin vaikkapa 55x25x30, niin siihen olisi helpompaa luoda pojille reviiritkin jne. :D
(Eli suhteellisen pitkulainen allas hakusessa. [;)] )

No, nyt on päällimmäisenä akvaprojektina kyylätä Akvaariolaakso-tukkurin sivuja korurihmojen toivossa, 2 tyttöä vielä tarvittaisiin. :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
bombo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bombo »

Siis kuinka monta korua sulla siellä 60 litrasessa on tällä hetkellä ja kuinka monta tulossa?
240l sekala
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Siis nyt on 2poikaa, 2tyttöä, mutta ajattelin, että jos tyttöjä riittää, niin ei tule sitä henkihieväriinjahtailua, niin 2tytteliä vielä hakusessa. :|
Koska nyt sattuu olemaan 2 poikaa (alunperin oli tosin 3, mutta nuo 2 kiusasivat sen kuoliaaksi. :cry: ), ja kun tämä toinen tyttö tuli keskiviikkona, niin se vanhempikin tytteli on alkanut uskaltautua näkysälle. :D

-----

Ääh, nyt en löydä ollenkaan vanhempaa tyttöä! :(
Liikaa piiloja/kasveja taka-alalla, koko päivänä en ole sitä nähnyt. :cry:

Toivottavasti se on OK. :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

MA7xGE kirjoitti:Ääh, nyt en löydä ollenkaan vanhempaa tyttöä! :(
Liikaa piiloja/kasveja taka-alalla, koko päivänä en ole sitä nähnyt. :cry:

Toivottavasti se on OK. :|
Eipä näkynyt tänäänkään ruokinnassa. 8O :cry:
Mihin se on kadonnut? :cry:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Ootko kattonut suodattimesta? Mulla oli kadonnut korunen kahdesti Pickupin sisällä...
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Eipä näkynyt sielläkään. :(

Nyt vedenvaihdossa poistin kannot ja käänsit kivet, ei näy. :x :cry:

Lajialtaassa eivät edes tulisi kuolleina syödyiksi, jolloin seuraaminen olisi helpompaa... :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”