Apua! Mistä aloitan?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

-minttu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Kyllä sen kuntoon saa, kokeilepa tuota "haku"-toimintoa, sieltä löydät monia vanhoja keskusteluita altaan kunnostamiseta ja monesta muustakin. Onnea matkaan!
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CCMinna »

-minttu- kirjoitti:No ymmärsinhän minä tuon...altaan hankinnassahan kun ei ole kiireitä, niin ei ole kiirettä vastata/saada vastauksia näihin meidänkään viesteihin... :roll:
Ei, ei... Haluan kyllä antaa vastaukset teidänkin kysymyksiin. Olen vain ollut hieman liian väsynyt tänään ja ollut hirveä määrä touhua tässä (mm. veljenpoikani ja tyttöni tulivat tänne illalla, sain uuden radioni postissa ja äiti varasängyn mitkä piti pakata auki, testata jne. muutamia asioita mainitakseni) .
Olen kyllä siis hankkimassa akvaa vasta ½-1 vuoden päästä. En ole nimittäin omastakaan mielestäni tarpeeksi tietoa lukenut. Pientä hahmotusta olen kyllä saanut jo.
Ceres kirjoitti:Itselläni on 317 litraisessa edullinen, monien haukkumumia, Projectin ulkopönttöjä 2 kpl, 1000l/h ja 800l/h.
Ulkopönttöä minä ehdottaisin.
Mari kirjoitti:Oma suositukseni on Eheim. Onnistuu se suodatus kahdella sisäsuodattimellakin, mutta ulkosuodatin on huoltovapaampi ja tehokkaampi."
Onko sisä ja ulkosuodattimella paljonkin hintaeroa? Mitä eroa on Eheimin ja Projectin välillä?
Behemot kirjoitti:Koska oletan että olet helläsydäminen ihminen, ehdotan että tutustut vaikkapa "haku"-toiminnolla myös neilikkaöljyn käyttöä kalan lopetuksessa käsitteleviin viestiketjuihin. Ja aquahoito.infosta kannattaa opiskella myös kalojen tavallisimmat sairaudet sekä lopetuksia käsittelevä osio (sekä suositeltavat että väärät lopetusmenetelmät).
No helläsydämmeisyydessä osuit kyllä naulan kantaan. Meikäläisellä on vaikea ottaa henki peräti joltakin koppakuoriaiseltakin (lieneekö hämähäkkifobia osasyyllisenä tähän?).
Luin sieltä aquahoito.infosta hiukan niistä VÄÄRISTÄ lopetusvaihtoehdoista ja kauhistuin niin että en pystynyt enää lukemaan... (meikäläisellä on se paha ongelma että muunnan aivoissa tekstin kuviksi, elikkä päättele siitä... [:I] )
nannu kirjoitti:Paras olisi tehdä niin, että kasaat haluamistasi laitteista ja muusta oheistarvikkeista paketin ja lasketutat sille sopivan könttäsumman, mikäli ostat uuden paketin kauppiaalta. Silloin et saa turhaa tai muutoin epäkäypää tavaraa mukaan.
Ajattelin kyllä että josko sittenkin ottaisin valmiin paketin vain siitä syystä, että eihän esim. silikonikaan ikuisuuksia kestä, eli se silikonin vaihto olisi edessä nopeammin käytettyä ostaessa kuin upouutta... vai? Ja saimallahan saisin juuri sellaisen kuin haluan...

Noniin, mutta nyt äiti kärkkyy päästä ilmatieteensivujen pariin, eli pitää päästää äiskä koneelle. Toivottavasti sain tähän viestiin vastauksen ja kommentin kaikille kaipaaville. Jos jotakin jäi puuttumaan, niin kertokaa! :)
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Underwater kirjoitti:Luin sieltä aquahoito.infosta hiukan niistä VÄÄRISTÄ lopetusvaihtoehdoista ja kauhistuin niin että en pystynyt enää lukemaan... (meikäläisellä on se paha ongelma että muunnan aivoissa tekstin kuviksi, elikkä päättele siitä... [:I] )
Jep! Elävän kalan keittäminen on yks järkyttävämpiä kokemuksia, jonka olen iälläni tehnyt. Eräs näissäkin piireissä suosittu akvaariokirjailija julkaisi 80 luvulla kirjan, jossa tätä vaihtoehtoa suositeltiin--> Minä tietysti uskoin. Okei sairas seeprakala (eka uhri) ei edes sätkähtänyt veteen pudotessaan, ajattelin että hommahan toimii. Sitten tulikin isomman kalan vuoro, eikä puhuta siitä sen enempää [:I] Olen sairaan katkera tuosta tekstistä, joka seuraavassa teoksessa oikaistiin tyyliin:"toisin kuin yleisesti on luultu..."
Vieläkin olen pahoillani sinulle siitä pikku kalani :cry:
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
CCMinna
Member
Member
Viesti:

KtMan kirjoitti:Jep! Elävän kalan keittäminen on yks järkyttävämpiä kokemuksia, jonka olen iälläni tehnyt. Eräs näissäkin piireissä suosittu akvaariokirjailija julkaisi 80 luvulla kirjan, jossa tätä vaihtoehtoa suositeltiin--> Minä tietysti uskoin. Okei sairas seeprakala (eka uhri) ei edes sätkähtänyt veteen pudotessaan, ajattelin että hommahan toimii. Sitten tulikin isomman kalan vuoro, eikä puhuta siitä sen enempää [:I] Olen sairaan katkera tuosta tekstistä, joka seuraavassa teoksessa oikaistiin tyyliin:"toisin kuin yleisesti on luultu..."
Vieläkin olen pahoillani sinulle siitä pikku kalani :cry:

Minäkin tuosta lopettamisen tavasta kuulin. Arvaa sitten oliko mielestäni ystävällisempää antaa kaksi pusukalaa elää loppuelämänsä purkissa kuin elävänä keittäminen!!

Jos kalalta hengen ottaisin, se pitäisi mennä kivuttomasti ja nopeasti (mieluiten jotenkin ilman että kala tätä edes huomaa).
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Underwater kirjoitti: Ajattelin kyllä että josko sittenkin ottaisin valmiin paketin vain siitä syystä, että eihän esim. silikonikaan ikuisuuksia kestä, eli se silikonin vaihto olisi edessä nopeammin käytettyä ostaessa kuin upouutta... vai? Ja saimallahan saisin juuri sellaisen kuin haluan...
:)
Ihan kuinka vaan, kyllä rahalla saa ja autolla pääsee. Mun mielestä silikonien uusiminen ei ole temppu eikä mikään. Tarvitaan jämerä katkoteräpuukko, se sellainen lastan näköinen työkalu missä on partakoneenterävä reuna, sinolia, maalarinteippiä ja lusikka. Listan kahdella ensimmäisellä riivitään vanhat silikonit irti (remppasin tässä just pääsiäisenä 250-litraisen, tähän vaiheeseen meni noin 45 minuuttia). Sitten imuroidaan riekaleet hyvin pois. Sen jälkeen pyyhitään/hinkataan saumojen paikat sinolilla. Sitten maalarinteippiä (tumpeloille) niihin paikkoihin mihin ei halua silikonia. Pursotetaan saumoihin vapaalla tyylillä silikonia ja liipataa lusikalla päältä sauma tasaiseksi samalla painaen silikonin kunnolla kiinni kulmaan. Lopuksi kiskotaan maalarinteipit irti. Mulla meni sen 250-litraisen kanssa tuohon operaatioon pari tuntia, mutta häsläsin siinä samalla kyllä viittä muutakin juttua.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Minä ainakin suhtaudun epäluuloisesti valmiisiin akvaariopaketteihin. Niissä yritetään usein painaa hintaa alas laittamalla joukkoon huonolaatuista tavaraa (esim. liian tehoton suodatin). Sitäpaitsi jokainen akvaario ja akvaristi ovat yksilöllisiä ja tämä pitäisi ottaa huomioon myöskin.
Monissa eläinkaupoissa voi tehdä niin, että lupaa ostaa kaikki akvaarion perustamisessa tarvittavat kamat tuosta liikkeestä. Tästä mieleisestä paketista lasketaan sitten alennusprosentti, ja jos oikein lykästää, alennusta saa myös ensimmäisistä kasvi-ja kalahankinnoista.
Mitä suodattimeen tulee, 200-litrainen ja sisäsuodatin ovat tuskallinen yhdistelmä. Suodatinmatosta ei ole kokemuksia, mutta sitä suositellaan paljon. Toinen vaihtoehto on tehokas ulkosuodatin. Eikä tässäkään pidä uskoa mitä paketin kyljessä lukee: koot on mitoitettu reippaasti alakanttiin => esim. 200-litraiseen tarvitaan oikeasti suodatin jota suositellaan 350-litraiseen.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
-minttu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Underwater kirjoitti:
-minttu- kirjoitti:No ymmärsinhän minä tuon...altaan hankinnassahan kun ei ole kiireitä, niin ei ole kiirettä vastata/saada vastauksia näihin meidänkään viesteihin... :roll:
Ei, ei... Haluan kyllä antaa vastaukset teidänkin kysymyksiin. Olen vain ollut hieman liian väsynyt tänään ja ollut hirveä määrä touhua tässä (mm. veljenpoikani ja tyttöni tulivat tänne illalla, sain uuden radioni postissa ja äiti varasängyn mitkä piti pakata auki, testata jne. muutamia asioita mainitakseni) .
Olen kyllä siis hankkimassa akvaa vasta ½-1 vuoden päästä. En ole nimittäin omastakaan mielestäni tarpeeksi tietoa lukenut. Pientä hahmotusta olen kyllä saanut jo.

Noniin, mutta nyt äiti kärkkyy päästä ilmatieteensivujen pariin, eli pitää päästää äiskä koneelle. Toivottavasti sain tähän viestiin vastauksen ja kommentin kaikille kaipaaville. Jos jotakin jäi puuttumaan, niin kertokaa! :)
Hyvä Underwater, näihin kysymyksiin voit vastata milloin hyvänsä (tänään, huomenna, ylihuomenna, ensi viikolla..ei koskaan?), ei meillä ole kiirettä odotella sinun vastauksia. Viestisi säilyy palstalla ja voit palata milloin sinulle sopii ja voit antaa koneen huoletta muidenkin käyttöön.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

millia kirjoitti:Mun mielestä silikonien uusiminen ei ole temppu eikä mikään. Tarvitaan jämerä katkoteräpuukko, se sellainen lastan näköinen työkalu missä on partakoneenterävä reuna, sinolia, maalarinteippiä ja lusikka. Listan kahdella ensimmäisellä riivitään vanhat silikonit irti (remppasin tässä just pääsiäisenä 250-litraisen, tähän vaiheeseen meni noin 45 minuuttia). Sitten imuroidaan riekaleet hyvin pois. Sen jälkeen pyyhitään/hinkataan saumojen paikat sinolilla. Sitten maalarinteippiä (tumpeloille) niihin paikkoihin mihin ei halua silikonia. Pursotetaan saumoihin vapaalla tyylillä silikonia ja liipataa lusikalla päältä sauma tasaiseksi samalla painaen silikonin kunnolla kiinni kulmaan. Lopuksi kiskotaan maalarinteipit irti. Mulla meni sen 250-litraisen kanssa tuohon operaatioon pari tuntia, mutta häsläsin siinä samalla kyllä viittä muutakin juttua.
Onko sulla tietoa kuinka hyvin tuo silikoni pitää? Jos kaiken silikonin raapii irti, pysyykö akvaario kuitenkin jotenkin kasassa vai lähtevätkö lasit kokonaan irti? Kuinka usein tuo silikoni tulisi mielestäsi vaihtaa ettei tule tulvaa kotiin joku kaunis päivä jolloin kalat päätyvät lattialle tai pahemmassa tapauksessa puristukseen lasien väliin?
Behemot kirjoitti:Minä ainakin suhtaudun epäluuloisesti valmiisiin akvaariopaketteihin. Niissä yritetään usein painaa hintaa alas laittamalla joukkoon huonolaatuista tavaraa (esim. liian tehoton suodatin). Sitäpaitsi jokainen akvaario ja akvaristi ovat yksilöllisiä ja tämä pitäisi ottaa huomioon myöskin.
Monissa eläinkaupoissa voi tehdä niin, että lupaa ostaa kaikki akvaarion perustamisessa tarvittavat kamat tuosta liikkeestä. Tästä mieleisestä paketista lasketaan sitten alennusprosentti, ja jos oikein lykästää, alennusta saa myös ensimmäisistä kasvi-ja kalahankinnoista.
Mitä suodattimeen tulee, 200-litrainen ja sisäsuodatin ovat tuskallinen yhdistelmä. Suodatinmatosta ei ole kokemuksia, mutta sitä suositellaan paljon. Toinen vaihtoehto on tehokas ulkosuodatin. Eikä tässäkään pidä uskoa mitä paketin kyljessä lukee: koot on mitoitettu reippaasti alakanttiin => esim. 200-litraiseen tarvitaan oikeasti suodatin jota suositellaan 350-litraiseen.
Mietinkin jos pyytäisin siis kaikkea erikseen tai jotakin sellaista, että tietäisin tarkkaan mikä suodatin, mikä lämmitin, mikä lamppu jne. jne. jne. ja kysyisin paljonko maksavat ja yhteishinnan ja jos siitä saisi alennusta jos samasta liikkeestä kaiken ostaa... :) Alotuspaketeissa kun näköjään ei ole kaikkea tarvittavaa.
aquado
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja aquado »

Millian ohjeet ovat varsin kohdallaan, ei se mahdoton homma ole laisinkaan. Ei ainakaan, jos pyytää apua innokkaalta kaverilta ja saa itse lähinnä katsella vierestä. :) Tuo silotteluun käytettävä lusikka (tai tikku, tai sormi) kannattaa kastaa saippualla, niin silikoni ei tartu silottimeen.

Rautakaupassa näin tänään silikoninpoistoainetta, jonka pitäisi poistaa puukolla touhutessa väkisinkin lasiin jäävät silikonijäänteet. Ruutataan saumoihin isompien klönttien poiston jälkeen, odotetaan pari tuntia ja pyyhitään rätillä jäänteet pois, niin siinä luvattiin. Onko tuosta kellään kokemuksia?
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

millia kirjoitti:Mun mielestä silikonien uusiminen ei ole temppu eikä mikään. Tarvitaan jämerä katkoteräpuukko, se sellainen lastan näköinen työkalu missä on partakoneenterävä reuna....
Harrastelen myös puu-puhde töitä ja päivänä eräänä huomasin talttojen toimivan hyvin silikoonien 'repimisessä'. Sellainen taltta jossa 90asteen kulma, saa kivasti yhdellä vedolla silikonin sisäpuolelta pois, eikä pelkoa että terä menee lasien väliin. Leveällä tasapäisellä sitten rapsuttelee loput pois.

Tohon edelliseen viestiini vielä palatakseni: Täälläkin aina ohjeita kysyttäessä neuvotaan lukemaan kirjoja yms.. Totta!, mutta kannattaa tarkistaa julkaisuvuosi, esim: kirjastosta lainattaessa. Kalat ja niitten elinolot luonnossa ei kyllä ole muuttuneet, mutta ihmiset, tekniikka, hoitotoimet kehittyvät koko ajan hurjaa vauhtia. Parivuotta vanhasta suomenkielisestä kirjasta tuskin löydät mitään mattosuodattimesta, jota täällä nyt pidetään lähes pakollisena :D Hienoa hiekkaa käytettiin ennen vain kampeloille ja rauskuille, jne...
T:Krisse
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Mukava kuulla, että muilla silikooninvaihto-operaatiot ovat olleet vaivattomia( näytän nyt vihreää naamaa). Itselläni kai liika varovaisuus ja huono tekniikka vievät aikaa. Samoin niskat eivät kestä pää akvaariossa-asentoa kovinkaan pitkää aikaa kerrallaan. Minulla on apuna katkoteräveitsi, kirurginveitsi ja Handy-työkalu(jolla kaavitaan maaleja laseista) ja ainoa toimiva on tuo kirurginveitsi. Handystä ei ollut mihinkään ainakaan minun kädessäni, vaikka sillä ilmeisesti ammattilaiset vaihtavat silikoonit joutuin. Minulla homma on älyttömän hidasta.

Minulle siis neuvottiin että kaikki silikooni tarvitsee saada pois, paitsi se pieni muutaman millin siivu sieltä lasien välistä. Tuon osan kanssa olen niin vainoharhainen, että raaputan aina millin kerrallaan lähellä lasien saumakohtaa. Ilmankos kestää! Omassa akvassa ei taida sitäpaitsi lasien välissä olla silikoonia lainkaan, ja epäilenkin kuinka kestävä tuo todellisuudessa akvaario on :roll: Kehykset on ulkopuolelta silikoonattu laseihin, joten ei se varmaankin ilman noita sisäsilikooneja käsiin hajoa, mutta saa nähdä sitten ajan kanssa.

Mutta tuo sinun pieni akvasi, Underwater, kannattaa kyllä kunnostaa kunhan vain jaksat. Noista pikkuakvoista käydään aika kovaakin kilpailua karanteeni- ja poikasakvaarioiksi, enkä kolmen kuukauden etsinnän aikana ole itselleni sellaista saanut käytettynä ostettua, ainakaan täältä pohjoisesta.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Underwater kirjoitti: Onko sulla tietoa kuinka hyvin tuo silikoni pitää?
Silikoni puree lasiin aivan sairaaan kovaa :D
Underwater kirjoitti: Jos kaiken silikonin raapii irti, pysyykö akvaario kuitenkin jotenkin kasassa vai lähtevätkö lasit kokonaan irti?
Stop,Stop! Voit kyllä irroittaa kaikki lasit ja putsata akvaarion täysin silikonivapaaksi ja kasata uudelleen, mutta veikkaisin että pelkkien 'sisäsilikonien' uusiminen riittää. Eli poistat vain ne ja varot terän menoa lasien välissä olevaan silikoniin.
Underwater kirjoitti:Kuinka usein tuo silikoni tulisi mielestäsi vaihtaa ettei tule tulvaa kotiin joku kaunis päivä jolloin kalat päätyvät lattialle tai pahemmassa tapauksessa puristukseen lasien väliin?
Hmm.... kerran/10v.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

KtMan kirjoitti:
Underwater kirjoitti:Kuinka usein tuo silikoni tulisi mielestäsi vaihtaa ettei tule tulvaa kotiin joku kaunis päivä jolloin kalat päätyvät lattialle tai pahemmassa tapauksessa puristukseen lasien väliin?
Hmm.... kerran/10v.
Mulla ei mennyt kymmentäkään vuotta ennenkuin tuo sivu repesi...
Voisiko siihen jotenkin rakentaa jonkun kehikon esim. joistakin puulistoista yms? Ajattelin jos saumat kestäisivät paremmin?

Se silikoni mikä minun akvaariossani on on TODELLA iljettävän hajuista (ymmärtääkseni kärsii homeesta) siksi kysyin tuota jos kokonaan täytyy silikonit ottaa pois... Tuosta reunasta joka repesi kannattaa varmaan laittaa kaikki uusiksi, koska se reuna ihan repsottaa...

Voin laittaa pari kuvaa tuosta akvasta tänne jos haluatte? Se on niissä kuvissa suihkussa, mutta kai siitä näkee vähän sitä kokoa yms.

Löysin muuten tällaisen linkin netistä... Mitä mieltä siitä olette?
http://www.compart.fi/stu/Akvaario/

Tuli tässä muuten mieleen yksi juttu kun kalakuvia katsastelin... Minulle kerran myytiin eräästä akvaarioliikkeestä (konkurssiin joutunut nykyään) Kardinaalitetroja Neontetroina... Pieni (juuri ja juuri kouluiässä) minä ihmettelin miksi joillakin "neontetroilla" ne viivat olivat pidemmät ja joillakin lyhyemmät... Hrm... Erittäin "asiantunteva" oli tämäkin akvaarioliikkeen omistaja.
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Underwater kirjoitti: Löysin muuten tällaisen linkin netistä... Mitä mieltä siitä olette?
http://www.compart.fi/stu/Akvaario/
Muuta korjattavaa ei tuolle sivuille ole, muutakuin se, että miekkapyrstöt eivät kuuluisi noiden muiden kalojen joukkoon, koska viihtyvät kovassa vedessä toisin kuin nuo muut fisuset.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

KtMan kirjoitti: Harrastelen myös puu-puhde töitä ja päivänä eräänä huomasin talttojen toimivan hyvin silikoonien 'repimisessä'. Sellainen taltta jossa 90asteen kulma, saa kivasti yhdellä vedolla silikonin sisäpuolelta pois, eikä pelkoa että terä menee lasien väliin. Leveällä tasapäisellä sitten rapsuttelee loput pois.
Papukaijamerkki KtManille! Loistava idea, miksen itse tajunnut *naama vihreänä*. Mullakin kyllä taltoissa löytyy, mutta kun ei leikkaa niin ei leikkaa...paitsi katkoteräveitsellä! Suorakulmallisella taltallahan se silikoni irtoo kuin leikiten, eikä tarvi varoa, että katkoterä jumittuu lasien väliin.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

En löytänyt sitä viestiä mitä mieltä olette tästä toisesta paketista, eli mun on pakko kysyä uudelleen... Mitä mieltä tästä paketsita? (pääsi kaikessa kiireessä ja väsyneisyydessä unohtumaan [:I] )

Akvaariopaketti hopea loisteputkivalaisimella 180 l
Kehysallas 100 x 45 x 45 cm
Loistevalaisin 100cm harmaa muovipinnoite
Loisteputki
Eheim 2021 sisäsuodatin
Hydor 100w lämmitin
Pohjasora, taustakuva, kanto, pohjalappo, haavi, lämpömittari, leväraaputin, vedenhoito, kasvilannoite, bakteeritiiviste

Pakettitarjous liikkeestämme noudettuna 395,00

Edit: huutaminen poistettu. -iekku-

iekku: Kopioin tuon tekstin suoraan siitä e-postista minkä sain ja siinä oli kaikki isolla... :)
Viimeksi muokannut CCMinna, 11:33, 08.05.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Underwater kirjoitti:Se silikoni mikä minun akvaariossani on on TODELLA iljettävän hajuista (ymmärtääkseni kärsii homeesta) siksi kysyin tuota jos kokonaan täytyy silikonit ottaa pois... Tuosta reunasta joka repesi kannattaa varmaan laittaa kaikki uusiksi, koska se reuna ihan repsottaa...
No jos se allas silikoneineen on kuiva niin ei sen nyt NIIN hirveästi pitäisi löyhkätä. Vaan haisee jos haisee, ja vaihtamalla ne haisevat silikonit siitä pääsee. Mutta minä kyllä suosittelisin kaikkien sisäsilikonien vaihtamista kerralla. Yhden reunan vaihtaminen on riskaabelia, uuden ja vanhan silikonin sauma ei ole kestävä. Kaikki sivut siisteiksi ja uutta silikonia tilalle, ei siinä hirveän pitkään mene kunnon välineillä (jotka eivät edes paljoa maksa) ja sittenpähän on taas kymmeneksi vuodeksi allas kunnossa - ja voipa kestää paljon kauemminkin.

Mika
CCMinna
Member
Member
Viesti:

mjalava kirjoitti:No jos se allas silikoneineen on kuiva niin ei sen nyt NIIN hirveästi pitäisi löyhkätä. Vaan haisee jos haisee, ja vaihtamalla ne haisevat silikonit siitä pääsee. Mutta minä kyllä suosittelisin kaikkien sisäsilikonien vaihtamista kerralla. Yhden reunan vaihtaminen on riskaabelia, uuden ja vanhan silikonin sauma ei ole kestävä. Kaikki sivut siisteiksi ja uutta silikonia tilalle, ei siinä hirveän pitkään mene kunnon välineillä (jotka eivät edes paljoa maksa) ja sittenpähän on taas kymmeneksi vuodeksi allas kunnossa - ja voipa kestää paljon kauemminkin.

Mika
Tarkoititko että vaihdan KAIKKI silikonit siis? Eli että lasit irtoavat toisistaan (anteeksi tyhmyyteni... [:I])?
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Ei. Jos otat altaan sisäpuolelta kaikki silikonit pois, allas ei hajoa. Lasit on liimattu kasaan silikonilla joka on niiden välissä, sisäpuolella oleva (eli se poistettava) silikoni on se joka on levitetty saumojen päälle altaan sisäpuolelle. Eli jos ajattelet jotain kahden lasin liitoskohtaa poikkileikkaukseltaan L-kirjaimena, pystyviiva on vaakaviivan "päällä" eli sauma on esimerkissä niin että vaakaviiva on koko kirjaimen levyinen, pystyviivan pituus ja vaakaviivan paksuus muodostavat korkeuden. Pystyviivan pään alla, vaakaviivan päällä on liimaukseen käytetty silikoni jota ei poisteta ja joka varsinaisesti pitää altaan kasassa. Sisänurkkaan täytetään sauman suojaksi, tiivistyksen varmistamiseksi ja ehkä vähän lujuudenkin lisäämiseksi "pyöristys" samasta silikonimassasta, jolloin L-kirjaimen sisänurkka loivenee. Sen sisäsilikonin voit poistaa allasta hajottamatta.

Mika
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Tarkoitti kai, että kaikki saumat pitää uusia kerralla, mutta niitä silikoneja joilla lasit on liimattu yhteen ei tarvitse poistaa. Siis ne silikonit mitä akvan sisäpuolella näkyy pois ja uudet tilalle. Jos uusii vaan yhden sauman niin liitoskohdasta toiseen saumaan voi alkaa vuotaa, koska uusi silikoni ei tartu kunnolla vanhaan silikoniin.
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Ahaa! Ok! Nyt ymmärsin... Voiko myös ottaa ne ylimääräiset silikonit pohjasta pois? (siis kun akva on käännetty väärinpäin pohja ylöspäin, voiko siitä ne ottaa pois?)

Niin ja mitä piditte tuosta allaspaketista?
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

En kyllä ihan ymmärrä mitä ylimääräistä silikonia siellä alapuolella on, kehysten ja lasin liitoskohdassa vai? Tuskin sillä mitään merkitystä siellä on, jos tiiviys on siitä kiinni ovat muut silikonit jo aivan pilalla. Eikähän mikään estä laittamasta samaan paikkaan uudet silikonit.

Mika
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Siinä ei ole kehyksiä... Mietin tässä jos kehykset voisi jotenkin tehdä itse varmistamaan ettei tulisi tulvaa...
Tässä kuitenkin se kuva jonka lupasin. Tässä vaiheessa olin vasta suihkuttanut suurimmat liat pois (huomaa levät laseissa).

http://www.geocities.com/valokuvasivuset/valokuva.html

Haittaako jos yhden päälilasin kulmasta on pieni pala haljennut pois?
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

No eipä niillä ylimääräisillä kehyksillä taida muuta hyvää saada kuin ehkä suojattua nurkat iskuilta. Hieman vaikea nähdä missä kohtaa siellä pohjassa olisi ylimääräistä silikonia joka pitäisi poistaa. Jännä juttu, minun on hieman vaikea hahmottaa tuota kuvaa että miten nuo yläreunan lasilistat oikein ovat. Päällyslasien kunnolla ei ole muuten väliä kuin että pysyvät paikallaan ja jos on hyppiviä kaloja, niin peittävät tarpeeksi hyvin. Jos tarvitaan uudet, ihan joku ikkunalasi käy hyvin, ei maksa paljon.

Mika
CCMinna
Member
Member
Viesti:

Yritin ottaa kuvia niistä pohjan silikoneista, mutta meni liian suttuiseksi... Ne saa kyllä aika helposti pois kyllä kun sinne on tehtaalla pursutettu hirveitä määriä...

Meneekö muuten hiutaleruoka huonoksi koskaan? Mulla olisi nimittäin vielä vanhaa hiutaleruokaa kaapissa...
Viimeksi muokannut CCMinna, 15:58, 08.05.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”