Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Partamonni varmaan ykkösenä, juuri fisuttaren mainitseman sosiaalisuuden(ihmisiä kohtaan)takia, hyvänä kakkosena seeprakalat, eivät pelkää mitään ja jaksavat ihmetyttää energiallaan. Kolmantena ahvenet jotka häikäisee älykkyydellään..ei näitä voi valita vain yhtä, kaikissa ovat mielenkiintoiset puolensa. Nyt ruusutetroihin tutustuneena olen tykästynyt niiden parvi käyttäytymiseen, rauhallisia mutta samalla määrätietoisia.
Mun suosikkikalaryhmät ovat ehdottomasti kirjoahvenet ja monnit. Ne ovat persoonallisia, älykkäitä ja kauniita. On pienissä parvikaloissakin oma viehätyksensä, mutta paljon enemmän minua kiehtoo isompien kalojen monipuolinen käyttäytyminen.
Suosikkilajeja ovat Etelä-Amerikan suuret kirjoahvenet. Itsellä on tällä hetkellä smaragdikirjoahvenia ja muita suuria suosikkeja ovat mm. oskarit, tulikirjoahven, vannekirjoahven, uaru ja hopeakirjoahven.
Monneista plekot ovat ykkösiä, ja niistäkin erityisesti suuremmat ja näyttävämmät lajit, kuten piikkiplekot. Myös haarniskamonnit ovat yksiä ehdottomia lemppareitani. Ne ovat rumankauniita kaloja, joiden rohkeus, vauhdikkuus ja parvikäyttäytyminen ovat todella mukavaa seurattavaa.
Mutta seeprapuikkokalat (ja yleensäkin puikkokalat) tällä hetkelläkin miellyttää.
Kivoja luonteeltaan ja ulkonäöltään.
Toinen kestosuosikki ovat piraijat. Älykkään oloisia ja mukavan näköisiä kavereita.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.