Tunnustusten luola

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pivip
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja pivip »

hmm..

Akvaariossani on ollut yli viikon virrat pois..(mies nykäs Lappeenrantaan lähtiessä telkkarin yms. piuhat irti..lähti sit akvaariostakii eikä huomannu.. [}:)])
Oli myös kalat sen saman ajan ilman ruokaa..
Kotiin tullessa massiivinen vedenvaihto parina päivänä ja ruokintaa sit..Ja mies sai kuulla kunniansa! :twisted:

En oo mitannu vesiarvojakaan pariin vuoteen [:I]

Myöskin kuulun siihen jengii joka laiskuuttaan ja kiireiltään ei "kerkeä" vaihtaa vettä kun pari kertaa kuussa.. :roll:
~Amor vincit omnia~
papsy30
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja papsy30 »

Mulla kaksi leväbarbia 180 litran akvaariossa. Näistä eläkeläisistä en aio luopua. Myyjä myi about 10 vuotta sitten nämä tupsuleviä syömään ja silloin ei ollut mitään käsitystä kalojen vaatimuksista....
200 l eteisen ja 110 l olohuoneen kalasoppa.
aukustiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Ostin vanhan Jägerin lämmittimen missä ei ole merkittynä asteita vaan numerot jotka sellaisenaan ei kerro mitään.
Laitoin sen pieneen purkkin jonne meni lehtikala epäiltyyn loishoitoon.
Unohdin koko asian päiväksi , myös ne lääkkeet.
Tänä aamuna vilkaisin vahingossa lämpömittariin, ja - kääk- se näytti 34 astetta celciusta.
Lehtikalan näpyt oli pois ,kala hengissä mutta vähän kalpeena. Viilensin veden kolmeenkymppiin ja kala sai mustat raidat takaisin.
Nyt se kyttää ruokaa. :mrgreen: Onneksi. Kyllä mua hävettää [:I] .
Pasis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Pasis »

Jeps! Mun etelä-amerikka akvaariossa (400 L) on Kiekkojen (6kpl) lisäki lehtikaloja ja viivakirjoahven pari! [:I] Kaikki on kuitenkin mennyt hyvin, ainakin tähän asti, 11/2 vuotta :roll: Tuo viivakirjoahven pari jäi edellisestä akvaariosta jossa ne olivat lehtikalojen kanssa. Rähinät on onneksi jääneet lähinnä lajien sisäisiksi.
elisa83
Member
Member
Akvaarioseurat: has

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

Mulla on 27litraisessa altaassa hehku- ja minirasboroita. Eikä edes näytä ahtaalta! [:I]
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
Sakru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sakru »

Ainut vesitesti jonka omistan on liuskatesti.. sillä saa monta tulosta yhdellä kertaa ja nopeasti.
Tämän tunnustan vaikkakin täällä kuinka vannotaankin tippatestien nimeen :roll:
Kaikkea sitä jaksaa ihmetellä kun oikeen päätänsä vaivaa. =D
piupau
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piupau »

Mä taas akvaarion vettä vaihtaessa vedän kierteisiä vessan pönttöön, partis on kyllä 60l akvaariossakin. [:I]
Polttotöitä ja paljon muuta: polttopirtti.vuodatus.net
lauraxc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

Laiton akvaarion viikonloppuna toimintaan,bakteerit ja vedenparannusaineen sekaan. Neuvoista huolimatta hain aamulla jo ekat kalat akvaa asuttamaan. Taistouroksen ja sille naaraat. Ja tietysti kaikille tutun partamonnin [;)]. Nukun kuitenkin rauhassa,koska testit ok.
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

En oo antanu kaloille piiitkään aikaan kurkkua tms. Nyt ku laitoin, niin pikkunen partis on veivannu hetkessä melkein koko kurkunpalan naamariin. Luppaan ja vannon, että saavat tästä lähin enemmän tuoresapuskaa.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
netkissa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja netkissa »

Täällä yksi innokas uusi harrastaja. Torstaina laitoin vedet, hiekat, suodattimen ja lämmitimen akvaarioon. Perjantaina hain ekat kalat. (Älkää ikinä luottako eläinkaupan myyjiin, ne on MYYJIÄ) Myivät mulle silmät kiiltäen kolme lehtikalaa 125-litran altaaseen. Ei, en aio luopua niistä. Laitoin akvaarioon yhtäaikaa kalojen kanssa start up-bakteeriampullit ja aikaisemmin aamulla vedenparannusainetta ja turveuutetta. En ole mitannut akvaariostani mitään muuta kuin lämpötilaa. Ph, nitriitti ja nitraatti -testit on aikomus hankkia ennen piikkisilmien lisäämistä kalastoon.
Kylpyhuoneessa 165-litraa, makuuhuoneessa 84-litraa by Lidl ja eteiseen tilattu JuTa 270-litraa (toimitus elokuussa). Ja tietenkin kaksi kissaa joka paikassa.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2biht+n ... rioni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
pgronb
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pgronb »

Mulla asuu n. 60l akvaariossa millisten ja sukarapujen kanssa kolme kääpiökynsisammakkoa [:I] Alunperin oli sammakko allas, mutta noi yhden akvaarion mukana tulleet millikset näyttää niin nätiltä tuolla, että taitavat jäädä akvaarioon. Samassa altaassa kasvaa myös pari partiksen poikasta (n2cm), joita kasvatan kaverin akvaariota varten.

Platyjen altaassa (54l) on tällä hetkellä muutama kymmenen eri-ikäistä platya, joista myös suurin osa tuli toisen akvan mukana. Osa kyllä menossa jo uuteen kotiin :mrgreen:

En pysty koskaan lopettamaan kipeää kalaa tai yleensä mitään eläintä, odotan tuskastuneena, että luonto hoitaa tarvittaessa sen puolen[:I] Karanteeniin kyllä yleensä laitan...

Taidan myös kuulua sakkiin, jolla on vaikea pitää noita karanteeneja uusille kaloille...
480l sekala, 60l +54l kovaa vettä:), kaksi kissaa ja koira
Sartsi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sartsi »

No, kun aletaan kertomaan niin paljastampa minäkin totuuksia "seuraakvaariostani".
Eli 180 litrasessani asuu seuraava sakki niin pitkään kuin elävät. Yksi leväbarbi, platy, partis, pikku tetra ja taisto. [:I] Tiedän et on outo porukka mutta kaikki muut, paitsi taisto tulivat mulle kaverin eron yhteydessä pienessä 40 litran purkissa. Eli jo alun alkaenkin päin prinkkalaa. Mutta ihmeellisintä on se et leväbarbi ei siedä mitään muita lajikumppaneitaan.... eli on tyytyväinen yksin (ajaa kaikki uudet kaverit ulos altaasta). Platy ja taisto elävät poikarakkautta, pikkuinen tetra hengaa välillä kaikkien kanssa vuorotellen. Partis "leijailee" pitkin poikin akvaa, ylivoimaisena kinginä, sabotoiden sisustus yrityksiäni. Outo jengi kaikenkaikkiaan mutta olen päättänyt suoda heille eläkepäivät hamaan loppuun saakka. Taistolassa asustaa kiivasluontoinen akkaporukka odottaen "pystyvämpää" sulhoa. Yritän kovettaa luonnettani jottei minulle tulisi yhtään uutta "kodinvaihtajaa" enää, vaan saisin jonkun järjellisen kalaston tulevaisuudessa tuohon 180l akvaan. Mutta jossain olen onnistunutkin :mrgreen: petokotilot sekstailevat ilmeisen onnistuneesti, sillä jälkikasvua riittää.
PieniPalikka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PieniPalikka »

Olen kauhea ihminen...
Haavin kalan lopetettavaksi, kun ovikello soi. Hätäpäissäni iskin haavin akvaarion päälle. Ovella käytyäni unohdin mitä olin tekemässä ja haavi jäi kaloineen kuivumaan. Tunnen itseni eläinrääkkääjäksi. Tetra-parka ei saanut arvokasta (eikä inhimillistä) loppua...
Kala varmaan vainoaa mua vielä pitkään.
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
sparkling
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sparkling »

-En kypsyttänyt 98l akvaariotani kun se kahdeksisen vuotta sitten hankittiin, kaikki meni sinne suoraan, kaloja ja kasveja myöten. Ihme on, ettei minkään sortin kuolemia sattunut ennen vuotta 2008. Nyt kun tiedän asiasta enemmän, hävettää...
-Samaisen altaan oston yhteydessä mukana tuli kaksi leväbarbia, jotka elävät siellä edelleen. Ei, en pysty luopumaan niistä vaikka nykyään tiedänkin, että suositusten mukaan akvaario on niille aivan liian pieni. Toivottavasti elävät vielä vuoden päästä, kun palaan maahan ja opiskelupaikan löytyessä aion hankkia todella paljon suuremman akvaarion, sanoi opintotuki mitä vain.
-En ole koskaan mitannut muita veden arvoja kuin pH:n, senkin satunnaisin väliajoin. Viimeksi kun aloin mittaamaan, oli tippatesti lopussa.
-En karanteenaa uusia kaloja. Ei ole kyllä mitään tauteja esiintynytkään, toistaiseksi... ja toisaalta, en ole karanteeniakvaariota edes hankkimassa, sillä nykyisessä kalastossa on enemmän kuin tarpeeksi.
-Akvaariossani ei ole lämmitintä. Lämpötila pysyy kuitenkin tasaisena siitä huolimatta.

Tähän hätään en keksi muuta, vaikka onhan tuossakin jo vaikka mitä... Seuraavan akvaarioni kanssa aion olla tarkempi, ja vaikkei se nykyisiä "syntejä" poistakaan, olen ainakin oppinut jotain näiden vuosien aikana. Hyvin tuo akva on kuitenkin näillä asetuksilla vuosia pyörinyt.

Huh, kun tuli parempi olo! :D
What I know is that I wish I didn't know what it is I knew. In fact, I'd rather not discuss it.
ÄmHoo

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Ostin kerran tavalliseen seura-akvaariooni (pehmeä vesi, ph alle seiskan) 3 kappaletta jotain keltaisia Malawi-ahvenia... [:I] Tiesin oikeastaan, ettei käy, mutta halusin uskoa myyjää. No, kyllähän ne malawit vihtyivät; niin hyvin, että kohta oli poikasia allas pullollaan! Ensin lähti vanhemmat vessanpönttöön (hengettöminä) ja sitten poikaset liikkeeseen myyntiin oikeille Malawi-harrastajille. Toista kertaa en ole niin pahasti sekoillut.

Huh, kylläpä helpotti tämä tunnustus.
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS

Viesti Kirjoittaja phanny »

Ennen olin myös näitä "en karanteenaa kaloja" - ihmisiä mutta nyt kun olen kantapään kautta oppinut niin kyllä vain karanteenaan joka helvetin sintin vaikka yksitellen mutta allasta en enään rupea virkon ässällä putsaamaan. [}:)]

Viiden vuoden aikana olen käyttänyt yhteensä 4 pulloa hiilaria
Nestehiiltä en harrasta: tappaa vain kasvit
Vedenparannusainetta käytän jos on ylimääräistä rahaa mitä useimmiten ei ole.

Sitten näihin tunnustuksiin:

-Olen kiehauttanut yli 4cm kaloja 3 kpl, koska minusta ei ollut katkaisemaan niiltä niskoja... Nyt myöhemmin raaskin leikata sinileuoilta päät irti.
-Olen jättänyt jättänyt monta kertaa kuolleen kalan akvaarioon ja odottanut kalojen tuhoavan sen
-Olen aloittanut harrastukseni 11-litraisella akvaariolla jossa asui miljoonakaloja ja partamonni. Akvaariossa ei ollut suodatinta ja valaisimena toimi pöytälamppu. Akvaariota ei luonnollisestikkaan kypsytetty ja joka viikko purin akvaarion ja pesin sen. Ihme kyllä kukaan ei kuollut ja akvaario toimi tosi hyvin. O_O Siitä sitten siirryttiin 25-litraseen (suodattimenkera) ja kardinaalikalat tulivat millien ja partiksen seuraksi. Seuraavaksi 42L -> 98L -> 250L.
-Joskus vedenvaihto väli on venähtänyt kuukauteen, sitä ei tapahdu onneksi kuin maks kerran vuodessa
-Minulla on ollut kaksi taistelukalaa 42-litraisessa huonolla menestyksellä, tappelivat koko ajan ja ei mennyt kauan kun kyllästyin siihen ja lopetin toisen.
-Olen kaapannut vahingossa sinileukojen kudun ja jättänyt sen kuiville
-Olen laittanut täyden lääkityksen vaikka altaassa oli piikkisilmiä (en lukenut ohjeta tarpeeksi tarkkaan ja siinä piikkisilmät vetivät kahdeksikkoa pari päivää)
-En ole pitänyt kansilaseja seeprakaloille vaikka olen tiennyt niiden pomppivan
-Minulla on ollut 3 platy koirasta 11-litran akvaariossa
-Olen kypsyttänyt akvaarion 2 kertaa elämässäni oikeaoppisesti ja lukuisat kerrat olen jättänyt kokonaan kypsyttämättä
-ruokin kaloja todella harvoin
Phanny
Dranj
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dranj »

Pidimme akvaariota muuttommen jälkeen kodinhoitohuoneessa periaatteella "no kuivataan se jossain vaiheessa", mutta ikinä ei vanhempani saaneet sitä tehtyä. Minä sitten muutin pois kotoa, akvakärpänen iski ja raijasin tankin kotiin. Aloin ottamaan selvää kaloista ja totesin sopan olevan valmis; 2 tiikerinuoliaista liian pienessä akvassa, kaikki parvet vajaila, 6 partamonnia(kolme pelastusyksilöitä), sinirihma(pelastusyksilö). Tänään sitten selvitin, että täplämonniseni ovat liian lämpimässä vedessä. :< Kauhea olen.

Ja vielä kaikenlisäksi en edes kypsyttänyt akvaa muuton yhteydessä ja tein sen muutenkin väärin, mutta enpä tiennyt asioista silloin mitään. :/
180L

If you can dream it, You can do it - Walt Disney
Applemiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Applemiina »

Jospa tämä ketju keventäisi minunkin oloa, vaikka tuntuu ikävältä repiä haavat auki...

Akvaarioharrastukseni alkutaipaleilla (11 v.) on sattunut monen moista:

-Liian isoja liian pienessä (140 l): leväbarbeja 3, lehtikaloja 2, tiikerinuoliaisia 2 ja helmirihmakalapariskunta kahteen kertaan. Onneksi suurin osa näistä pääsi aikoinaan suurempaan akvaarioon (että minua hävettää, nuoruuden tietämättömyys). Jos jotakin lohduttaa niin kaikki eivät olleet suinkaan samaan aikaan. Asia on nyt kuitenkin ollut korjattuna useamman vuoden, eikä liian isoja kaloja ole.
-Aikoinani en tiennyt mitään vesiarvoista ja on ollut happaman ja emäksisen veden kaloja sekaisin vedessä x
-Olen ollut suodatinasioista hyvin tietämätön ja altaassa köhissy vain pieni pick up

Nykyisiä syntejä:

-Rauhallisten kalojen (hunaja, kardinaalitetra) kanssa vilkkaita kaloja (timanttitetrat), mutta ongelmaa ei ole ollut
-Ehkä vähän liikaa populaa, mutta olen miettinyt kalaston uusimista ja karsimista
-En jaksa lahdata kotiloita aina, kun näen niitä ja sitten itken täällä, kun en pääse niistä eroon
-En luultavasti aio enää yrittää syöttää imumonneille kesäkurpitsaa/kurkkua, sillä eivät koske niihin ja rehut vaan pilaantuvat pilaten veden (jos jollakin on joku hyvä niksi, miten kalat saadaan syömään niitä, niin kokeilen miellelläni)
-Minusta kiekkokalat eivät ole mitenkään kovin erikoisia, enkä ymmärrä mikä niissä on niin hienoa (saako näin edes sanoa akvaariokalojen kuninkaasta?). En huolisi itselleni
-Mittaan melko epäsäännöllisesti vesiarvoja, yleensä silloin tarkemmin, kun jotain uutta on tullut kuvioihin
-En lopeta kalojani, jos on tarvis. Laitan avopuolison tekemään sen.

Vedenvaihtovälien venymisestä olen onnistuneesti päässyt eroon \o/
>||||> http://kuvablogi.com/blog/13596/1/
140l, 54l, cockerspanieli ja kingcharlesinspanieli
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Mun synti taitaa olla se, että jos huomaan sairaan kalan, lahtaan sen, enkä yritä pelastella sitä karenteeniakvassa kalliissa lääkeliemissä uitellen. Yleensä lääkkeen hinnalla saa useamman uuden kalan tilalle. No, mulla onkin aika pieniä/lyhytikäisiä kaloja... sellaisia joihin ei yksilöllisesti kiinny. Pienen sinineonin tai kardinaalitetran lopetus ei niin kirpaise. Ja jos joku noista yli 2,5 vuotiaista taistoista alkaa heikentyä, sitä on aivan turha koettaa lääkkein pelastaa, koska odotettavissa oleva elinikä ei siltikään olisi paljon.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Mulla on tällä hetkellä 20 litran altaassa 5cm mittainen partamonni. Tosin se asustelee siinä pari viikkoa ja muuttaa sitten toiselle paikkakunnalle isompaan altaaseen. Toivottavasti pysyy hengissä.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
lazared
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja lazared »

Ensimmäiset kalani olivat 2 partamonnia. Ensimmäisen vedenvaihdon yhteydessä toinen niistä hurahti vahingossa letkun kautta viemäriin. :cry: En tuntenut surua enää sen jälkeen kun kuulin partamonnien lisääntymisinnosta. :roll:
Ruokin kalojani välillä liiankin innokkaasti mutta en jaksa antaa tuoretta ruokaa tarpeeksi usein.
Minulla on hiukan alitehoinen ulkosuodatin, nyt yritän paikkailla sitä "ylitehoisella" mattosuodattimella. Kaikki näyttää kuitenkin olevan hyvin.

Valehtelen miehelleni siitä paljonko taas meni rahaa akvaariokauppaan. :twisted:

Siinäpä sitä yhdelle päivälle tunnustusta eikä ollut edes pahoja.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

En kerro avovaimolleni kaikista akvaarioon liittyvistä hankinnoista, mikäli ne eivät ulospäin näy :roll:
iktys
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja iktys »

Voitin opiskeluaikoinani joskus -80 luvulla koulun uuden vuoden arpajaisista "täydellisen" kultakalamaljan huntupyrstöineen. Akvaarioita silloin jo harrastaneena sijoitin maljan ikkunalaudalle tarkoituksenani siirtää kultis myöhemmin isompaan altaaseen vanhempieni luo. Parin päivän päästä muistin karsoa verhon taakse niin maljassa olikin sentin verran jäätä pinassa. Oli sen verran huonot ikkunat että pääsi pakkanen sisälle ja verhoja pidin kiinni jotta huonessa olisi lämpimämpää. No kultakala se vain mulkoili maljasta ja tuntui olevan nälissään niin kopautin kylmän viileesti jään rikki ja ruokin kalan. Hyvin söi. Nostin maljan huoneeseen ja jäät suli. Kala jatkoi sen jälkeen yhteiseloa kanssani vielä toistakymmentä vuotta. Tosin isommassa altaassa.
löydän tien tai teen sen
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

AIka peruskamaa:

*leväbarbeja liian pienessä, kuolivat n. viikon sisään todennäköisesti nitraattiin tms. (vettä vaihdettu ties milloin sitä aiemmin)
*sinirihmakalapariskunta 146-litraisessa ("kylläpäs ne ottaa usein yhteen!")
*pusukala 180-litraisessa (oli hieno vihertävän värinen, itkin kun kuoli n. vuoden päästä tulostaan)
*kovan veden kaloja pehmeässä, Hgin vesijohtovedessä (nekin ihme kyllä kuolivat, varsinkin mustamollit alta aikayksikön)
*lopettanut 2 seeprakalaa tiputtamalla kiehuvaan veteen (tätä keinoa suositeltiin vielä silloin mielestäni, ~10 v sitten)
'taistelukalahaaremi (1u + 2 n) 45-litraisessa (lisääntyivät kyllä mutta eivät kauaa eläneet, ihmekös tuo)
*pessyt akvaariosomisteita Fairylla
*vaihtanut vettä silloin kun jaksaa, eli välillä oli vedenvaihtojen välillä parikin kuukautta
*vetänyt jo kuolleen, pahalta haisevan partiskoiraan ruumiin vessanpöntöstä (en ilmeisesti jaksanut viedä biojätteitä..)

Eipä sitä tuon pahempaa, kaikki nuo lapsena tai esiteini-iässä.. Nykyään olen (tai ainakin yritän olla) vakavasti otettava akvaristi. :mrgreen:
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
jk11
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jk11 »

Alsshon kirjoitti:En kerro avovaimolleni kaikista akvaarioon liittyvistä hankinnoista, mikäli ne eivät ulospäin näy :roll:

Tätä harrastetaan myös meillä. Ja aina ei edes kerrota vaikka olisi jotain näkyvääkin [;)]
350 Litraa vakiosarjan asukkeja + 40l pallola
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”