Intiaaninsulka

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Noa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 14:59, 02.04.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Noa »

Kiitos kaikille ruokaohjeista. Olen tosiaankin vasta aloittelemassa tämän akvaarion kanssa ja nuo sitruunat on ensimmäiset kalat, joten kaikki tiedot ja vinkit tulee tarpeeseen. Asun kyllä ulkomailla eli voi olla ettei ihan samoja ruokia löydy, mutta kattelen sitten jotain vastaavia. Sanakirjan kanssa saa kyllä varmaan mennä ettimään jotain pakastettuja surviaisia.. [;)] .
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1113
Liittynyt: 23:03, 31.07.2009
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki & Seinäjoki

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

No riippuen nyt maasta, mutta luulis että JBL, New life spectrum ja tetraa löytyis hyvinkin sekä O.S.I n tuotteita. Mitä tulee omiin kokemuksiin tuosta sulkasääskestä ( oisko ollut joku frozen white mosquito ....) niin valtaosa uppoaa just sopivaa tahtia, suosittelen jos sattuu olemaan.
Noa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 14:59, 02.04.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Noa »

Joo, niinpä näyttää löytyvän :) . Omat tän hetken purkkiruoat on Nutrafinin, mutta onpa tuolla myytävänä Tetraa, JBL:ää ja Seraakin. Ja eiköhän noita elukoita löydy kanssa kunhan kerkeän ettimään ja tulkkaamaan. Onneksi netti on keksitty niin voi kotoa käsin tehdä melkeinpä kaiken nykysin.
eriador
Member
Member
Viestit: 429
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja eriador »

Jatkanpa tänne, etten turhaan aloita uutta ketjua. Kysymyksenä olisi sellainen, että saan huomenissa 4 sitruunatetraa (ei tietoa vielä minkä ikäisiä) ja mietin että yhdistyvätkö ne tuohon intiaaninsulka parveen (17 kalaa) mikä tuolla akvassa jo on, vai tarvitsevatko ihan sitruunatetroja kavereikseen? Koon puolestahan tuohon akvaan toinen pari mahtuu ihan helposti, olin lähinnä vain verkkobarbeja ajatellut toiseksi isommaksi parveksi tuonne. Vai yhdistänkö nuo 4 kalaa millisakvaan (54 l)? Tietysti myöhemmin on mahdollisuus siirtää nuo sitrunatetrat 126-l (ehkä taistojen kaveriksi).
Litroja 180-, ph 7, asteita 26, vesi pehmeää.
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Montakohan kappaletta inkkareita mahtuu 60 litraiseen altaaseen? Kalaston muutosten vuoksi nuo pitäisi siirtää pois isommasta ja mietin mahtunevatko kaikki tuonne jos ei muita kaloja laita...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kuinkas monta inkkaria siula sitten on kaiken kaikkiaan?
Ite en kyllä laittas tuonne 60L akvaan kun 10 inkkaria korkeentaan.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Minkä värinen intiaaninsulka on, siis niinkun parhaimmillaan viihtyessään?
Onkos inkkari "läpinäkyvä", siis näkyykö sisuskalut?

----------------------------

Samat kysymykset kiinnostaa myös lyhtytetrojen osalta.
Minkä kokoiseksi nämä tetrat kasvaa?
Mitä osaa altaasta mieluiten käyttävät?
Minkäs tyyppisiä nämä on käytökseltään, ovatko enemmän liikkeessä vai kyhjöttelevätkö paikoillaan
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mulla oli pieni parvi (10kpl) lyhtytetroja. Mulla oli n. 3-4 cm suuria, kun lopulta vein ne akvaariokauppaan. Ihan kivan näköisiä kaloja, mutta mielestäni paljon enempi paikoillaan kyyhöttäviä, kuin intiaaninsulat. Uiskentelivat aika rauhallisesti tuossa keskivedessä, ehkä aavistus alempana ja hyvin pienellä alueella kerrallaan. Luulisin, että isompi parvi olisi ollut näyttävämpi ja eloisampi. Luovuin näistä ja kasvatin kardinaalitetra parvea 20 pyrstöön.
Mun mielestä olivat pikkasen värittömiä mun altaaseen ja tosiaan liian piilossa. Piti tehdä valinta, ostanko isomman parven vai keskitynkö toisiin tetroihin. Kardinaalit olivat pienenä parvenakin eloisampia ja näkyvämpiä, päädyin niihin. Inkkareita mulla oli aikoinaan tuollainen 10 kalan parvi myöskin ja olivat kyllä paljon pirteempää kateltavaa kuin lyhtytetrat.
Mä luulen, että lyhtytetra on tuollaiset 4 cm aikuiskoossa. Ei ne mitään hirmuisen suuria ole..
1000 litraa vesivahinkoa
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Olisiko parvet molempia samassa altaassa liian samantyyppisiä ja olisiko kuinka todennäköistä että parveutuvat keskenään.
eriador
Member
Member
Viestit: 429
Liittynyt: 02:04, 25.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Lappeenranta

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja eriador »

Täällä ainakin inkkarit ja sitruunatetrat uivat samassa parvessa.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Niinpä vähän arvelin.
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja catze »

Inkkarilla ei näy sisuskalut, on hopea kiiltävä, selkeänvärinen sulka selässä ja pystössä punaista. Kun liikkuu ruoka-aikaan on nopea ja syö kaikkea mitä olen tarjonnut. Kyllä ne osaa kyhjöttääkin välillä. Parvessa silloinkin.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Tankero
Senior Member
Senior Member
Viestit: 579
Liittynyt: 16:59, 29.06.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Tankero »

Meillä kanssa pienmmässä altaassa noin 10 inkkaria, mutta ei kyllä kuulu lempikaloihini, aika tylsiä tyyppejä :mrgreen:
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Täällä on myös ollut intiaaninsulkia. Melko väritönhän tuo on, mutta on niitä hyviäkin puolia :)
Menestyy kovemmassakin vedessä kuin monet muut tetrat, helppohoitoinen, ei tule liian isoksi. Joten sopii hyvinkin aloittelijalle.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Möykky
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 13:53, 30.01.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Meillekin kotiutui eilen 11 kpl intiaaninsulkia. Olivat kyllä kannattava ostos! Tullessaan eivät olleet yhtään pelokkaita vaan alkoivat heti tutkia akvaariota, ja jo tulopäivänään söivät suurella ruokahalulla. Oikein pikku ahnureita. :) Täytyykin varmaan olla varovainen ettei ruoki liikaa, mahat oikein pullottavat aina ruokinnan jälkeen. Ovat olleet tosi aktiivisia tähän asti, tutkineet ja uineet reippaasti ympäriinsä. Käyttävät kaikkia vesikerroksia hyväkseen liikkuessaan. Eivät minusta ole lainkaan tylsä valinta, touhuavat koko ajan. Katsotaan miten parven elo tästä lähtee käyntiin.
80L inkkarila <3
Anastasia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 217
Liittynyt: 23:23, 06.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Anastasia »

Hei mitä ns. pääkaloja pidätte näiden kanssa? Mulla oli yksi inkkari, joka ei suostunut jäämään kiinni, niin hain sille sitten kavereita tänään, kun ei suostunut muuttamaan poiskaan :)
Olisihan se pitänyt arvata...
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Minulla on Avainkirjoahven pariskunta.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja naatti »

Riippuu ihan akvaarion koosta. Inkkari on niin sopeutuva ja kiltti tetra, että ainut mitä pitää katsoa on kaverin suun koko. Itselläni oli näiden kanssa rihmakaloja ja taisto, mutta ahvenistakin löytyy monenlaista kivaa. Pienempään akvaarioon esimerkiksi kelta- tai töyhtökääpiö, perhoskirjoahven, taisto, hunajarihma tai makkarakala ovat varsin kivoja vaihtoehtoja.
Anastasia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 217
Liittynyt: 23:23, 06.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Anastasia »

Ajanpuutteen vuoksi oli pakko rauhoittaa harrastusta niin, että nurkissa pyörii nyt vain yksi satalitrainen. Sen nyt ainakin ehtii pitää hyvänä ja kunnossa. Siellä siis noita inkkareita nyt 15 ja rapusia ja parit monnit pohjalla. Oon kyllä ihastunut heti noihin, kilttejä ja mielenkiintoista seurattavaa ovat.
Olisihan se pitänyt arvata...
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Huomasinpa tuossa akvaariota ihmetellessä pienen pienen mini-inkkarin kasvien suojassa. Kummasti on säilynyt elossa vaikka tuolla altaassa noita kaloja on, jotka varmana popsivat pikkukalat eikä tuolla altaassa mitään megapuskia kasveja ole edes, miekkakasveja ja vallua lähinnä. Olispa hauska kun itse lisisivät parveaan niin ei tarviis itse ainakaan hankkia ihan heti niitä. Oli se kyllä ihanan näköinen, kun aivan aikuisen värinen, mutta niiiiiin pieni :)
Ezzi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 21:43, 19.08.2010
Akvaarioseurat: jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hartola

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja Ezzi »

Minullakin on 84l altaassa nyt n. 10kpl inkkareita, enkä vaihtaisi pois niitä! Minusta ne ovat kauniita ja eloisia. Parven jatkona on myös n. 10kpl musteneontetroja jotka sain siskolta ja yhdessä parvessa kaikki uiskentelevat. Inkkareita olis tarkoitus hankkia lisää jossain vaiheessa.
Minä en tiennyt että ne värit johtuu vesiarvoista, mutta punaista on havaittavissa munki inkkareis :)
84l, 2 koiraa, 3 kissaa ja leopardigekko :)
mannika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 01:24, 03.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ulvila

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja mannika »

Tänään kävin hakemassa pienen parven (5kpl) inkkareita,ovat niin söpösiä!
Ennestään oli neontetraparvi ja pandamonninen.

Reippaita ovat,reippaampia mitä neontetraparvi oli tullessaan.
Melko pohjassa tällä hetkellä ainakin näyttävät pyörivän vaikka keskiveden kalaksi ovat täällä kertoneet..
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja catze »

inkkareiden kamuina nyt uivina kaloina timanttitetroja ( + pohjakaloja )
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
mannika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 01:24, 03.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Ulvila

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja mannika »

Inkkareita neljä lisää (eli yhteensä nyt yheksän)!
Edelliset oli kasvanu jo melkosiks möllyköiks, uudet oli ihan sinttejä rinnalla :mrgreen:

Mun inkkareilla on pyrstö punanen...
Mitä useampi soutaja, sen lujempaa mennään
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Intiaaninsulka

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Meillä on harventunut tuo kalasto, inkkareita näytti olevan kuusi, lisää ajattelin hankkia ja paljon, kavereina on pari partista ja kuparimonnisia (allas 250 l). Mietin vielä otanko avaimia vai mitä tuonne keksisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”