MrBrett kirjoitti:Jos sinä elät tuo "perspektiivisi" mukaan, niin välitätkö sinä mistään mikä täällä on perseellään, koska muualla asiat ovat vielä huonommin?
Antaa nuorison mielenterveysongelmien olla kun maailma on täynnä katulapsia, perspektiiviä kato!
Annetaan vanhusten kuolla pa*kat vaipoissa sänkyihinsä kun muualla vanhukset joutuvat kerjäämään, perspektiiviä kato!
Pa*kat luonnonsuojelusta kun muualla tuhotaan pahemmin ja tehokkaammin, perspektiiviä kato!
Väliäkö katuväkivallasta kun muualla ammutaan ihmisiä, perspektiiviä kato!
hx kirjoitti:MrBrett kirjoitti: epäkohdista
Lisää mainioita määreitä.
Sun
"epäkohta" on oikeampi kuin mun/ton/sen/kenenkään erilainen
epäkohta siksi, että?
Siksi että 70 senttinen kala metrin altaassa on Suomalaisessa akvaariokulttuurissa epäkohta.
Mutta väliäkö sillä, jossain muualla on vielä isompi kala vielä pienemmässä altaassa, joten kaikki on hyvin, perspektiiviä, kato!
Jos me nyt olis pysytty ensteks niissä kaloissa, joista sä lähdit turkiseläimiin, ja sit edes eläimissä, joista jouduit nuorison mielenterveyteen, niin olis joku järki keskustelussakin.
Joo, mun mielestä on kivaa, että täällä ei ammuta kööriä kadulla samalla tavalla kuin jossain Meksikossa. Ihan kivaa. Selitän asian muuten erittäin helposti populaatiobiologian ehdoilla. Niin tää menee.
Nuorilla Suomessa taitaa asiat olla aika kivasti? Aina voi alkaa itkee, että jaloista on kylmä ja käsistä on kuuma. Vaikka asiat olis kuinka hyvin?
70-senttinen kala, jonka elämässä toteutuu sellainen optimi, että se elää, syö, kasvaa, näyttää terveeltä (ei ulkoisia oireita kärsimyksestä) ja toimii. On se kivampi kuin elävältä suomustettava lajitoverinsa, anyday.
Sitä on se perspektiivi.
Aina kannattaa pyrkiä parempaan. Mutta eläinten antropomorfaaminen ei ole parempaa, vaan itsekusetusta.
Nuorison mielenterveyden ymppääminen tähän on Soinilaista populismia.
Ongelma ei sitäpaitsi ole nuoret, vaan niiden vanhemmat. Mutta ainahan kannattaa lääkitä oiretta, kun itse sairauden toteamiseen ei ole kykyjä?
En tiedä,miten sä nyt jo vanhuksetkin sait tähän aihepiiriin ympättyy, mutta joo. Parempi varmaan sit sun moraalikäsityksessä, että säilyvät olemassa hinnalla millä hyvänsä, suurissa huoneistoissa ja letkuissa. Vaikka kakssataa vuotta jokainen?
Ihmisarvo on kiva määre.
Ilman sarvia ja hampaita, toivon, että mun elämäni ei pääty p*skat housussa, vaan jo paljon ennen sitä. Siitäkö se ihmisarvo tulee, että joku vaihtaa byysat, kun mä niihin p*skannan? Esimerkiksi kymmenen vuotta, lasaretin bunkalla basilikan tasolla? No ei, kiitos.
Luonnon ja eläinten oikeuksien suojelu on täällä aika hyvällä mallilla. Paitsi, että ei ole. Mutta yhden akvaariokalan oikeuksien edelle saattaisin sit kuitenkin asettaa esimerkiksi sen, että erittäin uhanalaisia susia lahdataan menemään laittomasti koko ajan.
Mutta kukin asettaa omat painotuksensa niinkuin haluaa.
MrBrett kirjoitti:
hx kirjoitti:Nnno. Mä toivon, että olet täydellinen vegaani, koska muussa tapauksessa suljet silmäsi kaikilta omien periaatteittesi vastaisesti kohdeltujen eläinten oikeuksilta.
Ja kristallipallo jatkaa pyörimistään, kun tunnut tietävän kaikki periaatteeni ilman että olisin niitä sinulle kertonut.
hx kirjoitti:
Mä puolestani syön punaista lihaa, kalaa, fågelia ja myös muita joskus eläneitä vipstaakeja.
Aika hyvin tiedostan modernin ruokateillisuuden realiteetit. Elämä on.
Eli tiedostat ruokatuotannon ongelmat, etkä välitä silti asiasta, mutta vänkkäät täällä koko illan siitä miten kauheeta on kun ihmiset haluaisivat vastuuntuntoisempaa akvaarioharrastusta ja miten perspektiivi on muilla kuin sinulla vinossa, koska olet käynyt ihan aasian kalatoreilla saakka.
No tosiaan, jokainen tyylillaan!
Itse asiassa mun kristallipallo ei pyöriny lainkaan, vaan sanoin niinku
toivovani, että elät niinku opetat.
Tolla sun "etiikalla" on kai pakko olla eläinten henkilöön käymättömän ruokavalion edustaja?
Juu, tiedostan teollisen ruokatuotannon
luonteen. Ja silti ostan ruokani kaupasta, joka sitä tuotantoa dilkkaa.
Sinäkö siis et niin tee?
Välitän asiasta sen verran, että teen rajallisia valintoja hankintojeni suhteen. Mutta en todellakaan ole mikään mallioppilas.
Ja juu, alkaa hiukan kyrsiä noi yltiöeettiset mielipiteet ja enkelinkasvoiset p*skanjauhannat siitä, kuinka se on sit niin hirveetä, että kun mun mielestä kultakala tarttee 600 litraa ja jollain on sellanen 250-litraisessa... venaa mä käyn nopee duunaa pari kalapuikkoo mikroon.
Nyt pitäisi enää ymmärtää, missä se sun väittämäsi ristiriita on.
Ja hei ne ei ole mitään kalatoreja. Tsitataan joku päivä alas, ni mä kerron, miltä tuntuu tsiigata sellasta doobermannin olosta koiraa nyljettävän elävältä. Haluatko tietää kuinka yksityiskohtaisesti, miten ne koirat oli sidottu kiinni, jotta se homma onnistui?
Perspektiivi. Sitä mä toivoisin.