Kauppojen kannatus..

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

KalaKissa kirjoitti:Voitteko uskoa että maksoin omista Siniravuista 30€/kpl kun ostin Prisman yhteydessä olevalta liikkeeltä. En kyllä enää osta sieltä pahemmin mitään , mutta kun olivat ainoat heti saatavilla olevat ravut. 8O En vaan tajua miten noin kalliit liikkeet ees pysyy pystyssä kun on hyviä akvaariokaloihin perehtyneitä liikkeitä ja niiltä saa paljon halvemmalla. Uskoisin että olisin saanu halvemmalla noi ravutkin jos olisin vaan jaksanu odottaa että minun tekemä tilaus tulee mutta nojaa, turha siittä enää on valittaa.
Voin hyvin uskoa, ja itse vastasit omaan ihmettelyysi.

Kysymys: "En vaan tajua miten noin kalliit liikkeet ees pysyy pystyssä."
Vastaus: " ..olivat ainoat heti saatavilla olevat ravut"

Jos tarvitsen lääkäriä, on siihenkin kaksi vaihtoehtoa. Odottaa pääsyä kunnalliseen halvemmalla, tai mennä heti yksityiselle ja maksaa siitä enemmän.

Jäi vaan taas ihmetyttää, että olet itse tehnyt päätöksen ostaa tuon hintaiset ravut, itse tajuamalla vielä että jostain joskus voisi saada halvemmallakin. Silti tästä on mainittava sellaisella äänensävyllä, kuin sinut olisi liikkeenpitäjä ryöstänyt etkä siellä meinaa asioida enää.
Toki tuohon lääkäri vertaukseen vielä vaikuttaa se, että mikään harrastaminen ja siihen ostetut tarvikkeet eivät ole mikään elämisen ehto tai pakollisuus. Kaikki tässä harrastuksessa on aivan vapaaehtoista.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja naatti »

Kyllähän sitä haluaisi tukea kivijalkaliikkeitä -ja usein ostankin niistä joskin vähän kalliimmalla. Kuitenkin isot ostokset on lähes pakko tehdä netissä tai ostaa käytettynä, sillä opiskelijan budjetilla ei yksinkertaisesti ole varaa. Opintotuki kun on korkeakouluissa verojen jälkeen sen 250e/kk niin on pakko ostaa sieltä, mistä halvimmalla saa. Hyvä kun pystyy isomman akvaarion kustantamaan muutenkaan. Helppo on sanoa, että kivijalkaliikkeitä pitäisi tukea. Kuitenkin jos vaakakupissa on oma ruokailu ja kivijalkaliikkeen kanattajuus, kummankohan valitsen...
Tosin saksastakaan tulee tosi vähän tilattua, suurin osa jutuista on jotain itse väkerrettyjä tai käytettynä hankittuja. Tosin näiden kohdallahan se on ihan sama kuin Saksasta tilaus, sillä ovathan nekin kauppiaalta periaatteessa pois. Miksei käytetyn tavaran hankkimisesta tai itse tekemisestä moralisoida samalla tavalla kuin nettikaupoista?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kun lähdetään suosimaan yleensäkin suomalaista, niin tulee vaikeuksia jäljittää nykypäivänä sitä - suurin osahan valmistetaan "halpamaissa". Kuinka moni meistä muuten suosii suomalaisia akvaarioita: Jutaa, Giantia, ennen Kalax...taitaa olla valmistajat vähissä, mutta ulkomaalaisvalmisteiset kalusteakvat painavat päälle...Kuinka moni tuntee tästä moraalista krapulaa?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Kalakaverit luit nyt kyllä rivien välistä. [;)] Kun tuossa vähän niinkuin tarkoitin että yleensä tyypit turvautuu noihin ulkomaalaisiin nettikauppoihin yms. kun saa halvemmalla niin tässä tilanteessa maksoin isomman summan että saan ne ravut heti, en kirjoittanu mitään että mut ryöstettiin, ja se että kirjoitin että en enää aijo pahemmin asioida kyseisessä liikkeessä niin se oli vaan toisenlainen kannanotto kun tässä kyseisessä liikkeessä oli rapujen oston aikaan paljon myös sairaita/kuoleita kaloja muissa altaissa .
KalaKissa kirjoitti: En vaan tajua miten noin kalliit liikkeet ees pysyy pystyssä kun on hyviä akvaariokaloihin perehtyneitä liikkeitä
Ja se kun kirjoitin että turha siittä asiasta on valittaa niin tarkoitin sitä että se homma on nyt mennyttä ja tulevaisuudessa voi tehdä toisin.
Kalakaverit sain sun tekstistä käsityksen että olen tyhmä .
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Eikä tuo hinta nyt ihan yksiselitteinen ole. Asiakashan on vastuussa tietenkin omista ostoksistaan, mutta "ostokokemus" jää asiakkaalle ja kauppias pystyy siihen vaikuttamaan. Asiakas ei aina voi, ehdi tai jaksa selvitellä hintoja. Ei kai kukaan kauppias kuvittele, että asiakas maksaa mitä vaan kannatuksen puolesta? Joskus vaan tulee "kus**ettu olo". Olen kuukauden aikana tilaillut ja ostanut melkein 4000€:n arvosta akvakamaa ja kaikkeen on törmätty. kaikkea on nähty.

Vesihälytintä ostaessani jouduin turvautumaan nettiin, koska kyseistä vermettä ei kaupoista löytynyt. Hintahaarukka oli aivan käsittämätön. Ilman postikuluja saman merkkisen laitteen sai halvimmillaan 16,65 (http://sahkotuote.fi/kauppa/index.php?m ... id=7119528) eurolla ja kallein maksoi 39€!(http://www.varaaja.com/PublishedService ... penGroups=) Mistä tollaset hinnat voi johtua? Ei mua itseäni myöskään huvita katsoa sattumalta netissä pyöriessäni, että viime viikolla Suomesta ostamani kaksi osaa maksaa netissä 2,95-3,50€ kpl kun itse maksoin niistä 20€ kpl! Sanoi kuka mitä vaan, niin mulle tuli kuse**ttu olo! Ei tollastakaan hintaa voi kukaan enää selittää veroilla ym. Eikä se ainakaan ole pitkan päälle kannattavaa jos hinnoittelee sen mukaan kuinka harvinainen tuote on. Mitä jos se lähikauppias pyytäisi sunnuntai iltana helsinkin viimeisestä maidosta 15€? Menisikö joku sinne uudestaan?

Postikulutkin on tietoista kaupankäyntiä. Pienin maksu on 7-8€ ja paketti tulee kirjeenä. Tossa voi olla joku verojuttukin, en tiedä. Tiedän kyllä hyvin, että monella nettifirmalla postikulut ovat se tulo ja tavara itse menee "ilmaiseksi". Eihän kivijalkakauppa siinä voi oikeen kilpailla. Mutta joku järki hintoihinkin.
Mika Litja
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

KalaKissa: Ymmärsin sitten sinut väärin, koska jätit mainitsematta tuon todellisen syyn (sairaat / kuoleet kalat useissa altaissa) siihen miksi et meinaa liikkeessä asioida. Tekstistäsi kun sai käsityksen, että se oli tuo valtava hintaero mahdollisesti jostain muualta joskus saataviin rapuihin.

Se, että itse ostan jotain ja myöhemmin huomaan, että olisin sen jostain saanut nopeammin / halvemmalla, ei tuota minulle myyjätahoa kohtaan "kusetettu olo"-fiilistä vaan kiroan asiaa hetken, ja lasken tuon elämäni aikana menneiden oppirahojen kassaan. Niitä on kertynyt tuhansissa euroissa, ja varmasti tulee kertymään jatkossakin. Ottaahan se päähän, mutta en ole koskaan kokenut saavani mitään kiksejä siitä että asiasta pitää keskustelupalstalla mainita. Vuosia kestäneen harrastuksen aikana olen vain enemmän vakuuttunut siitä, että kalliimpien laitteiden osto suomalaisesta liikkeestä kannattaa jo pelkästään takuuasioidenkin hoidon helppouden vuoksi. Sen verran tuolla altaassa ui noita euroja että jos altaasta hajoaa jokin elintärkeä laite, tunnen oloni turvatuksi tietäen että laitteen myynyt liike hoitaa siihen joko varaosan nopeasti tai antaa takuuvaihdossa uuden laitteen tilalle / vastaavan takuuhuollon ajaksi. Olen tämän jo ostotilanteessa neuvotellut. Tosin olen elintärkeisiin laitteisiin hankkinut kyllä itsellenikin jo ne varaosat.
Ei tarvitse alkaa näitä asioita vääntää lontooksi tai saksaksi s-postilla ja lähetellä laitteita ees taas.

Jokaisella on oikeus harrastaa ja hankkia tarvikkeensa mistä haluavat, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että niillä omilla päätöksillä on vaikutus Suomen liikkeiden tilanteisiin.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ja miks sen muute pitää olla sitä kalleinta mahdollista aquasafea? Esim JBL:n biotopol on jo jo käytössä puolet halvempaa, ts tuplaten riittoisampaa. Kannattaa kysellä sellasen kanisterin hintaa kotimaisista kaupoista.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Teemu Salonen kirjoitti:Ja miks sen muute pitää olla sitä kalleinta mahdollista aquasafea? Esim JBL:n biotopol on jo jo käytössä puolet halvempaa, ts tuplaten riittoisampaa. Kannattaa kysellä sellasen kanisterin hintaa kotimaisista kaupoista.
Alan kallistus JBL:n puolelle monessa asiassa, koska se on edullinen mutta hintaansa nähden myös hyvä. Toisaalta ristiinkin voi mennä jotkut tuotemerkit hinnan ja laadun suhteen. Aquasafea kyllä saa melko edullisesti verkkokaupasta. Easy Lifen vedenparannusainettakin käytin, mutta se aiheuttaa tilapäistä sameutta ja luulen, että zeoliitti kasautuu johonkin - ehkä suodattimiin, vaikka ns. kirkastaakin vettä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Kalakaverit: Kymppi sinne tänne ei se minunkaan yöunia vie, mutta eikö se ole asiakkaan ja kauppiaan välisen hyvän suhteen peruskiviä, että asiakas voi luottaa myös hinta-asioissa siihen kauppiaaseen? 3€:n 20€:n ero on prosenteissa ja euroissakin suhteellisen paljon. "tyhmä se on kun maksaa" kuulee vanha sanonta, mutta kauppiaana ei sitä kannata asiakkaiden kuullen huudella. Eikä se ole todellakaan aina niin, että Suomalainen kauppias on se "pyhä" tyyppi joka hoitaa asiakkaansa maailman parhaiten. Suomalaiset on kautta aikojen pitäneet itseään muita parempina ja asia ei kyllä valitettavasti mene niin. Eikä täällä tehdä maailman parhaita puhelimia, akvaarioita tai muutakaan. Edelläkävijöitä ollaan monessakin asiassa, muttei ikävä kyllä kaupanteossa. Kun kauppiaaksi ryhtyy, niin kannattaa miettiä myös mihin leikkii on lähdössä. Kilpailu on kovaa ja niin se on aina ollut. Alalla kuin alalla. Itse työskentelen sosiaalialalla ja ulkomaiset yhtiöt tunkee tällekin alalle. Ei mun päälliköt itke Suomalaisuuden katoamista, vaan nyt mukaudutaan, kilpaillaan, koulutetaan henkilöstöä ja taistellaan.

Mulla ei ole esimerkiksi Aquaristic Shopista kuin pelkkää positiivista sanottavaa. hyvänä esimerkkinä oli kun tilasin mm. seiskapalloja. Netissä oli vain pieniä pakkauksia ja otinkin niitä kaksi. Samana iltana tuli sähköpostia ja varmennus tilauksesta. Kirjoitin, että olisin ottanut mieluummin isoja paketteja jos niitä vain olisi ollut. Aamulla tuli vastaus, että he olivat vaihtaneet pienet isoihin, veloittaneet jo erotuksen masteriltani ja lähettäneet paketin Suomeen! Aivan käsittämättömän tehokasta, nopeeta ja vaivatonta. Tänään systeemit tuotiin kotiovelle! Suomessa olisi vaihdettu neljä kertaa viestejä ym. kyselty miten erotus maksetaan ym.
Mika Litja
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Nardimai kirjoitti:
Mulla ei ole esimerkiksi Aquaristic Shopista kuin pelkkää positiivista sanottavaa. hyvänä esimerkkinä oli kun tilasin mm. seiskapalloja. Netissä oli vain pieniä pakkauksia ja otinkin niitä kaksi. Samana iltana tuli sähköpostia ja varmennus tilauksesta. Kirjoitin, että olisin ottanut mieluummin isoja paketteja jos niitä vain olisi ollut. Aamulla tuli vastaus, että he olivat vaihtaneet pienet isoihin, veloittaneet jo erotuksen masteriltani ja lähettäneet paketin Suomeen! Aivan käsittämättömän tehokasta, nopeeta ja vaivatonta. Tänään systeemit tuotiin kotiovelle! Suomessa olisi vaihdettu neljä kertaa viestejä ym. kyselty miten erotus maksetaan ym.
No joo, ehkä sinusta on ihan kiva, että joku oma-aloitteisesti veloittaa korttiasi = tilisiä, mutta minäpä en tuollaista olisi hyväksynyt, vaikka olisin maininnutkin, että isompia olisi ollut kiva saada. Mutta joo, osa tykkää äidistä ja osa tyttärestä. Itse ostan sen mitä ostan suurimmalta osalta lähikaupoista, en jaksa alkaa tilaileen, ja haluan hypistellä ennen ostopäätöstä.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Nardimai kirjoitti:Suomessa olisi vaihdettu neljä kertaa viestejä ym. kyselty miten erotus maksetaan ym.
Toki liikkeiden palvelutavoissa on eroa, mutta itse myyjänä olisin soittanut asiasta ja homma olisi kahdella lauseella hoitunut kuntoon.

aquamarina:n kanssa olen samoissa mieltymyksissä. On osa asiakaspalveluhenkeä ilmoittaa tilauksen / työn muutoksista ja kysyä onko tilauksen muutos asiakkaalle ok, ennenkuin sitä lähdetään tekemään tai siitä veloittamaan. Autokorjaamot tuntuvat luistavan tässä melkein joka kerta.

Ei tässä voi tosiaan kuin mukautua. Harmittaa vaan aika pirusti.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Kauppojen kannatus..

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Kalakaverit kirjoitti:
Nardimai kirjoitti:Suomessa olisi vaihdettu neljä kertaa viestejä ym. kyselty miten erotus maksetaan ym.
Toki liikkeiden palvelutavoissa on eroa, mutta itse myyjänä olisin soittanut asiasta ja homma olisi kahdella lauseella hoitunut kuntoon.

aquamarina:n kanssa olen samoissa mieltymyksissä. On osa asiakaspalveluhenkeä ilmoittaa tilauksen / työn muutoksista ja kysyä onko tilauksen muutos asiakkaalle ok, ennenkuin sitä lähdetään tekemään tai siitä veloittamaan. Autokorjaamot tuntuvat luistavan tässä melkein joka kerta.

Ei tässä voi tosiaan kuin mukautua. Harmittaa vaan aika pirusti.
Korjaamoissa, siis kaikissa, oli muistaakseni ns. 10%:n joustovara, ennen kuin pitää alkaa kyseleen asiakkaalta, siksi eivät soittelekkaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”