Aloittelija+128l=?

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Icecube
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelija+128l=?

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Jaahas... Meni sitten pari kuukautta että humps. Hmmm, mites se menikään.

Tuon myxazin kuurin tehot jäivät vähän toivotusta, mutta jotain auttoi kuitenkin. Ei vaan riittävästi että pahimmat oireilijat olisivat parantuneet. No sitten päätti poni ottaa ja sairastua juurikin tuolloin kuun lopussa ja viimeiset rahat piti laittaa sen lääkkeisiin. Eli fisu parat joutui sinnittelemään melkein kuukauden pelkällä perushoidolla. Mistä johtuen sitten yksi ei enää lopulta jaksanut taistella ja kuoli, juuri kun sain tujumpaa lääkettä hankittua. :( Huonommaksi meni selkeästi muutaman viikon jälkeen ja sitten kun haavin kaikki monniset lääkittäviksi, tuli varmaan viimeinen niitti nimeltä stressi ja aamulla pieni oli kuollut. Harmittaa erityisen paljon kun kyseessä oli toinen naaraista, eli nyt mennään 5+1 kokoonpanolla monnisten suhteen, mikä ei nyt ole kauhean kiva tuolle yhdelle naaraalle joka oli myös sairastelija. Se tosin on ollut ihan 100% terveen näköinen jo jonkin aikaa, eli siihen tehosi baktopur direk hyvin, vaikkakin tein vain yhden teho kylvyn noille. Viiksien kasvattelu on vähän hitaan oloista tosin, eli pieni huoli on vielä, mutta muuten perin normaalisti käyttäytyvää porukkaa(paitsi ehkä tämä joka luulee olevansa ilmeisesti joku imumonni...)

Minuun iski sisustusvimma tuossa kuun vaihteen tietämillä ja siinä kävi näin. 8-) Kaikki kasvit nypin ylös ja siistin, paitsi (surkeat)miekat ja lumpeen. Pyörremyrsky siis iski altaaseen hetkeksi, ja hetkellinen autiomaa. Hiekkaakin tuli lisättyä vasempaan laitaan(pullolla, mikä toimi loistavasti. Kuka sen videon pätkän ikinä linkkasikaan jonkun muun päiväkirjaan, kiitos siitä), kun tuntui että siellä oli jotenkin vähemmän hiekkaa kuin oikeassa laidassa.
Intianvesitähdikkiä on valtavasti ja en raaskinut heittää poiskaan, niin sitä on nyt vähän joka nurkassa. Mikä ei kuitenkaan näytä kovin pahalta, ainakaan vielä. :P Viime viikolla tuli hankittua pari kasvia lisää(osta 3, maksa 2 tarjous, ei voinu jättää välistä [:I] ) : suipporusolehti, papukaijalehti(rosanervig) ja toinen tripartita. Teoreettisesti näiden selviytymismahikset on aika huonot mun altaassa, mutta katotaan josko teoria olisi väärässä. Ainakin vielä ovat pitäneet lehtensä ja alkaneet juurtua jonkin verran. Kauppasssa olisi ollut myös tosi nättejä miekkoja, mutta en keksinyt mihin nurkkaan olisin ne tunkenut joten jäivät sinne.

Mukaan tarttui myös kolme ottoa, joita ei siis todellakaan pitänyt ostaa, mutta kun olivat kerrankin saman näköisiä kuin nuo kaksi vanhempaa asukkia niin en voinut vastustaa kiusausta... [:I] Ovat onneksi tosi pirteää sakkia, ihan eri aktiivisuus-taso kuin edellisillä, ja muutenkin tuntuvat asettuneet aika hyvin taloksi. Vanhemmatkin vähän piristyi ja isoin surfaileekin nyt varsin pirteästi pienten perässä(ja on oikeasti aika ahne ruuan suhteen, eli monniset saa vähän kyytiä). :)

Tetrat on kesyyntyneet ihan hirveästi. Siis melkein joka aamu kun nousen ylös ja kiskon vaatteita päälle ne tulee oikeaan etunurkkaan kyttäämään josko olisi ruokaa tulossa. Sitten kun alkaa availla kansilasia, koko sakki näyttää pakenevan, mutta hetken kuluttua kaikki asemissa vasemmassa etunurkassa valmiina pyydystämään kohti leijuvaa ruokaa(mikä siis päätyy vasempaan päätyyn suodattimien takia). Ne myös nykyään osaa syödä myös pinnalta hiutaleita(jotka kaveri toi tuliaisena Saksasta kun pyysin XD) sekä rakeita, mistä olen hirveän iloinen. Joskin rakeet saattaa käydä useammassa suussa ennen kuin tulevat lopulta syödyiksi. Keskivedessä lilluva ruoka on kyllä edelleen kaikista kivointa saalistettavaa. Itseasiassa tetrojen ahneus on edennyt niihin mittoihin, että pelkkä lasien räpellys saa aikaan tuon vasempaan laitaan syöksyn. XD

Mutta kuten mun altaan kanssa surullisen kuuluisasti tuntuu menevän, niin kaikkihan ei voi mitenkään mennä hyvin kovin pitkään. Eli nyt illalla taas huomasin epämääräistä pientä viherrystä ihan etulasin tuntumassa hiekassa... Laavakiven päällä myös vihersi, mutta se on toivon mukaan vaan jotain viherlevää eikä sitä sinistä versiota. Jos tuo hiekan versio nyt olisi taas sinilevää, niin minä en kyllä ymmärrä tätä juttua. Kalojen sairastelun takia veden jokunen reilumpi(50%) veden vaihto tehty ja väli ollut tasan maks 7 päivää, joskus 5 tai 6 päivää. Viimeksi viime viikolla taisin tehdä 50% vaihdon, kun halusin siivota vähän tarkkemin ja vähän uuden järjestyksen takia(epäilin että vasempaan laitaan jäisi töhnää pyörimään, mutta ei, suodattimien alle edelleen kertyy eniten kakkaa). Tällä viikolla taas 40 litraa vaihtoon torstaina(normisti perjantaina olen vaihtanut) ja hiekka tarkkaan imuroitu samalla. Kasveja ruokittu ihan samalla tavalla, sekä kaloja(tai siis niiden ruokintaa vähennetty aikaisemmasta, mutta siitä jo pari kuukautta)... Tänään tosin annoin pitkästä aikaa survaria, joka katosi kyllä näkyvistä aikasen nopeasti. Valot 3,5+4 h kun tänään katsoin säätöjä, taisin viime viikolla lisätä ehkä puolella tunnilla. Huoh... Ei auta kuin seurata tilannetta ja raapia päätä, taas. :frown:

Kaiken sähellyksen lisäksi aloin leikkiä ajatuksella pienehköstä(85l) walstad tyylin altaasta, ilman lämmitintä... Ettei siis vaan kävis elämä tylsäksi. :P
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Se oli mun päiväkirjaan. Ja Siltsu vinkkas. Mutta eikös vain olekin ihan superhyvä kikka? Itse sillä tavalla pesin tuon 720 litrasen hiekat.
Voihan nenä. Peukut pystyssä, että ei ole sinilevää :/
Ponien eläinlääkärikulut on hirveen "kivoja" nimim. kokemusta on...
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Icecube
Junior Member
Junior Member

Näin vähän muistelinkin. :) Minä siis lisäili jo 'pestyä' hiekkaan, mutta kun muistelin altaan ekaa täyttöä ja hirveetä sotkua mikä tuli kun vähän pöllähti, niin otin varman päälle ja laitoin pullolla. Mikä siis kannatti, pullon veden väristä päätellen.

Levän suhteen taidettiin selvitä säikähdyksellä, taas kerran(olikos tämä nyt 3 kerta). Ei ole ainakaan näkynyt tuon illan jälkeen jälkeen, mikä siis kiva juttu, mutta hiukka ärsyttää tuollaiset sattunnaiset ilmestymiset.
Tosin löysin ehkä mahdollisen syyn tähän tapaukseen, mutta en ole varma. Nimittäin bongasin tänään yhden kuolleen tetran(tekeekö se nyt sitten 32 tetraa jäljellä?). Oli minusta pää kannon alla, tai ainakin kantoa sai hiukka nostaa että sain pyöriteltyä ruumiin napattavaksi. Pieni epäilys siis että olisi sinne jäänyt jumiin kun olen siivonnut allasta ja sitten kuollut, meinaan ihan tuoreelta ei näyttänyt(eikä toisaalta ihan mahottoman vanhaltakaan, väriäkin oli vähän jäljellä(>epäilen tavis neoksi)) ja päässä oli jotain hassua(en tarkkemin tutkinut kun olin just lähtöä tekemässä).
Tuo kannon sijainti on hiukka hankala sikäli, että jos haluan lapota ihan etu-vasemmasta nurkasta kanto pakostikin keikahtaa hieman, kun lappo ei mahdu kunnolla sinne nurkkaan. Ja tetrat kun on vähän kesyyntyneet, niin nehän pörrää kohtuu lähellä sitä lappoa(melkein imaisin yhden viime viikolla). Täytynee sitä pyöritellä yli huomenna ja katsoa josko sen saisi vähän parempaan asentoon...
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Huh. Hyvä, että pelkällä säikähdyksellä selvisit taas. Vaikka eihän tuo tuommoinen säikyttelykään toki kivaa ole. Toivottavasti nyt ei enää edes säikyttelisi.
Itse vaihdoin joku aika sitten tuonne 54 litraiseen weberit entisen pohjan tilalle. En pulloa käyttänyt, kun sen verran matala allas, eikä ollut pieniä pulloja. Käsin siis pesin. Kieltämättä kauan sitä sai puunata, ennen kuin oli hyvä. Tosin onnistuin pesemään sen verran kivasti, ettei kyllä pöllähtele, vaikka pohjaa möyhii. Mutta hirveä urakka oli. Eli kovin isoa määrää ei tosiaan jaksaisi noin kuurata.
Icecube
Junior Member
Junior Member

Voisin vaihteeksi nurista valoista(ja siinä sivussa kasveista). Tehojahan on nyt yhteensä 36W, eli tekee 0,28W/litra ja enemmän olisi vissiin muutamalle kasville mieleen...
Tuo tripartita 1(siis se minkä hankin ensimmäisten joukossa) ei oikein kasva ja on enemmänkin keltainen kuin vihreä, joskaan lehtiään se ei tiputtele, mutta jokin kyllä mättää. Alussa se ei yhtään tykännyt levästä ja sittemmin tuo keltaisuus on ilmestynyt, eikä se tosiaan kasva nopeasti kuten Tropica väittää(on se ehkä vähän kuitenkin kasvanut). Tropican mukaan hiilarin tarve ei ole suuri(low), mutta valoa haluaisi sen 0,5W/l. Mistä voisi ehkä vetää johtopäätöksen, mulla on liian vähän valoa tuolle kasville(tietty siihen päälle voi olla jonkun ravinteenkin puutos/yliannostus).
Sitten on nuo onnettomat miekat. En vaan tajua mikä niitä riivaa kun pituuskasvu melko olematonta. Toisaalta voisi myös ajatella, että niille valo riittää oikein mukavasti eikä ole tarvetta kurotella lähemmäs...
Ja vielä reikiintyvät vesitähdikit(varsinkin alimmat lehdet) ja lehtiään tiputteleva rubiini rusolehti. Näiden kanssa olen melko satavarma että oireilu on valon puute, rubiinin kanssa voisi tietty kokeilla rauta-lisää juurelle, mutta se ei oikein tunnu tekevän kovin vahvoja juuria muutekaan niin juurien ruokinta ei oikein kuullosta sopivalta... Toisaalta nuo uudet tulokkaat näyttää vielä hyvin voivilta, mutta ei niillekään varmaan huonoa tekisi lisävalo.

Että näin, ensin valitukset kasveista, jotka kitisee mahdollisesti valon puutteesta. Nyt itse asiaan eli valoihin.
T8-putket on nyt siis käytössä(jos tarkkoja ollaan niin Sylvania Aquastar ja Osram Active Daywhite, mitkä näyttää yhdessä ihan kivalta). Mikäli niiden kanssa haluttaisiin tuonne 0,5W/l tasolle niin se tekee 4x18W putkea... Juu ei mahdu oikein järkevästi tuohon altaan päälle, tai eipä noi kaksi nytkään ole kauhean fiksusti(kaksi erillistä valaisinta siis). Rupesin sitten ihmettelemään mikä systeemi olisi hyvä(sitten joskus kun olisi rahaa). 18W T8 on 60cm pitkä putki, 25W T8 on 75cm... Teoriassa siis 25W putki menisi tuohon 80cm altaan päälle, miksi ihmeessä näin ei ole tehty. Minä mitään sähköhommista tiedä, mutta tyhjää tilaa kyllä on tuolla 80cm pitkän valaisimen päissä, puhumattakaan että 70cm valaisimessa on ihan sama 18W putki... Suunnitteluvirhe minusta. :P 2x25W päästäisiin jo 0,39W/l.
T5-putket sitten, kuitekin niissä enemmän tehoja ja ilmeisesti vähän pidempi käyttöikä. Mutta perusmitoitus vähän tyhmä(ainakin Arcadian putkissa). On 24W 55cm ja seuraava koko onkin jo 39W 85cm ikä siis on jo liian pitkä ja tuo 24W taas jää naftiksi. Mutta mutta. Juwel mitoitus to the rescue. Löytyy 28W 59cm ja 35W 74,2cm. Tehot mitä noista saa on aika jees, 0,43 tai 0,55W/l.
Näissä ongelma on se että ihan kaikki valmistajat ei tee Juwel mittaisia putkia(ja vaikka tekeekin, niin ei kaikkia sävyjä(Arcadia näin esimerkiksi)), eli valikoimasta joutuisi tinkimään. Toinen ongelma, jos katsoo Juwelin valaisinrunkoa niin 80cm runko on varustettu 2x28... En edelleenkään ymmärrä miksi pitää olla se 20cm tyhjää tilaa. -__- Ja 2x35W onkin jo 92cm pitkä, mikä taas on liian pitkä. Hintakin noilla sen verran suolainen, että ei sovi mun lompakolle.
Mistä päädyinkin taas jo aijemmin ajattelemaani Arcadian controlleriin. Mikä ei sekään mikään super edullinen(kaikki tekniikka maksaa, ei siinä kyllä mitään uutta ole), mutta saapahan just ne tehot mitkä haluaa plussana myös että voi laittaa vaikka 24W ja 35W putket, koska putken pituus ei ole lukkoon lyöty ominaisuus(mikä taas laajentaa vähän putkiyhdistelmä mahdollisuuksia). Mutta se tarkoittaa näpertelyä sekä heijastimien ostoa. :P Ei sillä että kyllä ne heijastimet pitäisi varmaan muutenkin hankkia(ja uusia varmaan uusia nykyiset putket, ainakin tuo x-ikäinen Aquastar, kun uutta valosysteemiä ei varmaan vuoteen ole tulossa)...

Valoista takaisin kasveihin. Epäilen että sain taas uusien kasvien mukana jonkin niitä nakertavan kotilon, sillä lumpeen lehdissä on pientä repaleisuutta ja reikiä, sekä yhdestä veditähdikin oksasta selkeästi syöty yksi lehti. Samaten sillä selittyisi ihme lehtikato Tripartita 2:sta(ei se ollut mikään nätti aluksikaan, mutta oli siinä nyt enemmän lehtiä kuin nykyiset 3)... Ei vaan ole näkynyt mahdollista tuholaista, joten varmaksi en voi sanoa.

Niin, ja siivouspäivä oli tänään. En muista kumman suodattimen putsasin viime viikolla niin arvoin Pick Upin siivottavaksi. Melko siisti se kuitenkin oli, joten joko siivosin sen viime viikolla tai sitten ruokinta alkaa olla kohdallaan ja likaa tulee vähemmän, eli suodattimien puhdistus tarve laskee. :) Vedenparannusaine tosin loppui tänään, riitti kyllä tuohon vedenvaihtoon, mutta olin laskeskellut että vasta kuun lopulla olisi tarvinnut uutta tilailla... :/
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Siellä painitaan siis vähän samojen ongelmien kanssa kuin täälläkin. Mulla tuon ison altaan yllä tällä hetkellä vaivaiset 2*58W, eli säälittävät 0,16W/litra. Arvata saattaa, mitä kasvit siitä tykkää :(
Mun onni onnettomuudessa on kaveri, joka omaa elektroniikka-asentajan koulutuksen. Lupasi väsätä mulle tuohon lätäkköön ledit aw:n ohjeiden mukaan. Jes! Tosin edelleen tarvitsisi noihin pienempiin altaisiin ratkaista valopulma. Ja mielellään ennakkoon siihen tulevaan taistoakkojen kippoon. Vaikeata, kun budjetti hyyyyyvin rajallinen.
Ja tuota putkien pituutta olen kyllä myös ihmetellyt. 2m valaisin ja putket on 1,5m. Mun 230 litraisessa oli 110cm valaisin ja putket ~90cm. Miksi ihmeessä? En käsitä kanssa.
Kevis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Jos sitä kasveja nakertavaa tuholaista ei löydy, niin mietin...Sullahan oli ottoja altaassa? Kun mun otot maistelee välillä kasveja. Ei tunnu riippuvan tarjotun ruuan määrästä, välillä hyö vaan haluavat vaihtelua levätabletteihin, altaan pintoihin, kesäkurpitsaan, jne.
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Icecube
Junior Member
Junior Member

mirauria: No joo, ei varmaan kasvit ole kovin riemuissaan... Korkeuttakin tuolla isolla purkilla taitaa olla ihan kivasti niin pohjalla kasvajille valoa varmaan päätyy aika niukasti. :/
Budjetti, tai siis sen olemattomuus(=ei ole rahaa), rajaa kieltämättä näitä investointeja aika pahasti. Pitäs varmaan haalia osasia sieltä täältä ja väkertää itse joku valo systeemi, mutta kun ei osaa. : P Siksi tuollaisia hyödyllisiä taitoja omaavia kavereita onkin hyvä olla. ;)

Kevis: Ottoja kyllä on juu, uusiakin juuri tuli samaan aikaan kuin nuo kasvit... Eli voisihan ne tosiaan olla syyllisiä, täytyypä yrittää seurata. Ei vaan käynyt mielessä kun edelliset ottot on jättänyt kasvit ihan kiltisti rauhaan ja muutenkin harvemmin kuullut että otot nakertelisi kasveja. Toisaalta nämä 3 uutta tulokasta onkin melko tehokkaan tuntuisia tapauksia, että en kyllä ihmettele jos noita lehtiä imuteltaisiin vähän liikaakin. Pitänee kokeilla tarjota sakille kurkkua tai jotain muuta vastaavaa(kesäkurpisaa taitaa olla jääkaapissa...), josko kuitenkin vähän hillitsisi kasvihimoa. Levää kun on niukasti ja tabut ei tunnu houkuttelevan muita kuin tetroja ja monnisia. :roll:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Joo. Opiskelijan tuloilla kun mennään, niin ei sitä ylimääräistä tosiaan ole. Onneksi on kaveri, jolla näinkin hyödyllisiä taitoja :mrgreen: Toki tarvikkeet maksavat silti, mutta liikkuu kuitenkin aivan eri hinnoissa, kun valmiin led-valaisimen hommaaminen.
Onhan tuolla kieltämättä tuota korkeutta. On se sen 60cm kuitenkin. Minulle ehdoton maksimikorkeus, koska muuten ei ole mitään toivoa ylettää pohjalle. Tuonkin kanssa jo vähän hankaluuksia. Onneksi pohjalla on atm anubiasta lähinnä, niin ei ole niin vaativa tuon valon suhteen. Se onkin varmaan kipon ainoa kasvi, jaavanasaniaisen lisäksi, jota ei vaikuta harmittavan. :/
Minun otot ovat erikoistuneet pakastesurvariin 8O Toivottavasti niille ei käy huonosti sen kanssa. Yritän tuputtaa niille kyllä kasviravintoa, mutta kun ei tunnu maittavan. Survarit on paljon parempi. :?
Icecube
Junior Member
Junior Member

Mun purkissa tiikerilumme tykkää elämästää, oli sitä valoa 18W tai 36W. Että sitä voi ehkä kokeilla jos haluaa jotain väriä vähemmällä valolla. :) Se ei kitise muuta kuin silloin jos joku sitä järsii. Mikä on tosi kiva kun siitä kasvista kovin tykkään. Kelluslehtiäkin alkanut tekemään, ne tosin jouduin nyt karsimaan pois...
Jos yhtään lohdutta kyllä ainakin osa mun otoista käy survaria puputtamassa jos sitä on tarjolla(ja muita liharuokia). :mrgreen: Oikeastaan ei noista muut kuin yksi possu oikein tykkää syödä mitään tarjottua, ainakaan kovin usein. Possu sitten syökin myös muiden edestä... :P

Hyvänä esimerkkinä tökkäsin purkkiin eilen kesäkurpitsaa. Ja apäilen onko tuo yksi otto poistunut siivun päältä ollenkaan, muuta kuin sen kerran kun sen vahingossa siitä säikäytin. Meinaan se oli ekana kurpitsassa kiinni ja joka ikinen kerta kun altaan ohi kuljin siinä se nökötti, joko alla tai päällä. Aamulla sama kala edelleen siinä. 8O Kaksi muuta käynyt todistetusti myös nakertamassa ja toinen niistä oli aika söpö tuo yhden possun kanssa. Aika pian sen jälkeen kun kurpitsan altaaseen tökkäsin tämä kaksikko siihen iski kiinni. Possu on kovin iso, hyvän värinen ja ehkä hiukka lihava(kaikki ruoka kelpaa, aina) ja tuo toinen vielä melko pieni, hoikka ja haalean värinen(enemmänkin harmaa selkä kuin musta/t.harmaa kuvio). Ei ole myöskään ainut kerta kun nuo kaksi hengaa yhdessä. Muistaakseni silloin kun nuo uudet muutti altaaseen niin tuo possu otti heti tuon pienen kaverikseen. :)
Asiasta toiseen, monnisilla on ehkä jotain meneillään... Pareittain/ryhmässä uintia ollut havaittavissa nyt parina päivänä. Mahdollisesti kutu ajatuksia niillä, mutta en kyllä usko että tuon yhden naaraan kanssa saavat mitään aikaiseksi...
Ja kolmanteen. Joku kävi viime yön aikana nakertamassa yhden lumpeen lehden irti. :frown: Siis varren oli kuluttanut puhki ja ihan melkein pohjasta asti, sen verran pitkä pätkä on. Tuota en kyllä jaksa uskoa ottojen tekosiksi, tai ainakaan en ole koskaan niiden nähnyt varsia järsivän.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Noh, ehkä ne otot pärjää survarien natustamisesta huolimatta. On ne kyllä kaikki levätkin napaansa vetäneet siitä altaasta. Tai ainakaan siellä ei levää näy.
Joku tuhma otus, kun kasvia kiusannut :x
Icecube
Junior Member
Junior Member

Possu ja sen kesäkurpitsa. Ei, se ei siitä vapaa ehtoisesti todistetusti kertaakaan poistunut, tai ei ainakaan kovin kauas. :roll:
Kuva
En tiedä näkeekö kuvasta riittävän selkeästi, mutta tuossa keskellä kurpitsaa on ainakin 1/3 oton pituuden syvyinen kuoppa ja reuna kauniin tasaisen aalto-kuvion kirjoma(mikä oli oikeastaan tosi hieno).

Ihan sata varmasti jokin nakertelee kasveja, nyt huomasin vesitähdikin lehden reunankin nakerretuksi. :frown: Samaten reikiintymistä esiintyy ihan liian nopeasti minun makuun vesitähdikeissä(noissa pitkä lehtisissä, eikä vain alimmissa lehdissä) ja rubiini rusossa. Toisaalta papukaijalehti voi varsin kivan oloisesti. Ei reikiä, kellastumista taikka lehtien tiputtelua, väitän jopa että on hiukan kasvanut. Et ota näistä ny selvää. :roll:
Hmmm... Nyt kun rupeaa asiaa pohtimaan niin ehkäpä syypää reikiintymiseen onkin lumme, rubiini sekä nuo pitkä lehtiset vesitähdikit meinaan sen laidoilla. Ei se näytä varjostavan ihan mahottomasti, mutta ehkäpä kuitenkin liikaa noiden kahden lajin mielestä... Rubiinin varsinkin, vesitähdikin luulisi sietävän vähän varjoakin. Ehkäpä yhdistettynä pohjaravinteiden puutokseen, tai jotain... Puoli vuotta kuitenkin pyörinyt, niin ehkä nuo iso juurisemmat on jo 'syöneet' pohjasta hyvät aineet omalta kohdaltaan. Eli ois ehkä sittenkin pitänyt laittaa pohjalannoitetta tilaukseen. :P Pitääköhän mun yrittää huomenna kahlata kasvi-keskusteluja läpi ja yrittä keksiä syytä+ratkaisua...
Icecube
Junior Member
Junior Member

Jees, akvaario.fi ei petä. Maanantaina tilattu paketti tuli juuri sopivasti tänään, kun huomenna olisi tarkoitus vaihtaa vettä. :) Vedenparannusainetta ja nitraatti testi tosiaan. Eli nitraattin tarkistin heti alkuunsa. ...Vaivaiset 5. 8O Jos siis mietitään että se oli muistaakseni 25 viime kuussa 50% veden vaihdon jälkeen. Vähän siis asiat muuttuneet purkin hoidossa. 8-) Tetrat tulee tykkäämään kun ne tulee saamaan jatkossa hiukka useammin ruokaa. Kasveillekin tuo 5 on vissiin hiukka alhainen luku, tai korkeampikin vois olla. Tiedä sitten meneekö oikeasti niin että ruokinta niin niukkaa ettei tule nitraattia vai tulee sopivasti, mutta kasvit kuluttaa.
To do list: Kahlaa AW:n kasvi-ketjut... lauantaina. Huomenna ei ehdi, eikä perjantaina...

Aloitin kasvikokeilun. Pieneen laatikkoon hiekkaa ja vettä, sekä melkein joka lajista pistokas(paitsi koko nippu tripartitaa) ja laatikko pöydälle ikkunan eteen. Eipähän ainakaan tule kasvit syödyksi ja valoa pitäisi piisata(aamu-ap paistaa suoraan), jos tuo aurinko nyt vain paistaisi. :P
Icecube
Junior Member
Junior Member

Kasvilaatikkoon kurkistin tänään. Tripartitassa on useampi kaunis uusi normaalin vihreä lehti. 8O :mrgreen: Jee jee, sillä kasville siis vielä toivoa. Muut koekaniinit ei ole erikoisen kehnossa jamassa, mutta eipä niissä kasvua ole myöskään oikein havaittavissa.
Kasvien hoidon opiskelu vähän jäi lauantaina... Hups.

Kalat on ollut hiukka vaisun oloisia joitakin päiviä... Ruoka-aikaan ja sen jälkeen kyllä uivat siellä täällä, mutta muuten ei oikein näy. Monnisten viikset ovat kyllä mielestäni alkaneet palautua hyvää tahtia, vaikka vielä on kyllä varaa kasvaa. Pitää varmaan tarkistella vesiarvot varuiksi... Lämmöt nyt ainakin on kohdillaan.
Sitä miettinyt vesiarvoista että pitäisiköhän yrittää KHta nostaa asteen tai kaksi. Se kun on 'huimat' 2 tällä hetkellä. Jostain muistan että kasvit tykkää jos ei ole super pehmeää vettä. Kaloille tuo on ihan ok mielestäni, tetroille nyt ainakin, mutta entäs pH vakaus ja kasvit...
Icecube
Junior Member
Junior Member

Perun sen että kalat ovat vaisuja. Tänään meno perin normaalia ainakin monnisten osalta. Otot nyt ei vaisuja ole olleetkaan. Nytkin yksi neropatti on kiinni Fluvalin johdossa ihan pinnan tuntumassa(nenä siinä ja siinä onko pinnan alla). :P Kerran sen siitä häädin, mutta takaisin se palasi melko nopeasti nähtävästi.

Vesiarvo lottorivi:
pH: 7
KH:2
GH:4
NO3:5-10(enemmän 5 mun mielestä)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Hyvä, että kaikki normaalia taas ^^
Icecube
Junior Member
Junior Member

Pitäisi vaan uskoa, että mun altaassa ei otot viihdy, paitsi se yksi ja sen kaveri...
Juttu alkoi perjantaina kun vaihdoin vettä(soo soo minä, torstaina olisi pitänyt). Ensimmäistä ämpäriä vettä(neljästä) kippasin sisään ja huomasin kauhukseni että yksi otoista oli ihan siinä pinnassa ja ui perin kummallisesti maha pintaa kohti, ihan kuin olisi yrittänyt pintaan tarttua, ja värityskin melko vaisu. Äkkiä vielä toinen ämpärillinen vettä sisään ja PickUp päälle. Sitten en ottoa nähnytkään enää, joten täytin altaan normaalisti ja Fluviliin ilmastus päälle. Illalla näinkin uskoakseni kyseisen raasun, mutta nyt käyttäytyi jo kohtuu normaalisti ja ainakin ui oikein päin. Laihahan se kyllä oli... Kasvistabun tyrkkäsin altaaseen, mutta ei tuota oikein kiinnostanut(tämä tosin ei ole uutta ottojen kanssa, ainoastaan Possu tulee tabuille melkein aina, oli ne mitä hyvänsä).
Lauantai oli vähän sählinkiä, kaverin perheen firman juhlissa tuli käytyä, vaikka olo oli vähän kehno. Ja entistä kehnompi sen jälkeen... Kaloja en ehtinyt sen enempää tiirailla kuin että raatoja ei näkynyt aamulla. Otot soluttautuu niin hyvin puskiin että niitä saa välillä tosissaan etsiä.
Sunnuntaina sen sijaan sitten löysinkin sen oton kuolleena... :( Lohdutukseksi muut otot sai kesäkurpitsaa, joka tuhottiin aika ripeästi(mahtoi olla nälkä, tosin pieni pala). Myöskään yhtä ottoa ei haitannut vaikka siivu lähti kellumaan, ihan hyvin siinä pystyi vielä roikkumaan pinnan tuntumassa. :P

Veikkaus on että tuo kuollut otto on sama joko vietti aikaa Fluvin johdossa ja muutenkin välillä pinnan tuntumassa. Mahdollisesti kiduksissa jotain häikkää ja hapen ottokyky heikentynyt?

Kasveista väitän että papukaijalehti on kasvanut. Intianvesitähdikkejä sain pari lyhennellä. Lumpeesta olen pari vähän liika syötyä lehteä nyppäissyt pois. Se uusi rusolehti, minkä hanki papukaijan kanssa, ei oikein viihdy... Pari alkoi kasvattaa kyllä latvustaan, mutta kun vanhimmat lehdet tippui pois se oli vähän niin kuin siinä. Harmi, luulen että olisi ollut todella kivan näköinen kasvi. Laatikossa eläjät on hengissä ja tripartita elpyy hitaasti, mutta varmasti. Ainut harmi laatikossa on, että pintaan tulee kalvo, kun mikään ei kierrätä vettä.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

No johan on kurjaa tuuria noiden ottojen kanssa :( Mikähän niillä on ollut, että muut ei kestä kuvioissa mukana kuin ne kaksi...
Icecube
Junior Member
Junior Member

Ja siis kaiken logiikan mukaan tuon Possun olisi pitänyt kuolla... Se kun on ollut mukana ihan päivästä 2 asti ja näin saanut kärsiä nitriitistä...

Mut siis ei hyvää päivää. 8O Laitoin otoille lisää kesäkurpitsaa toissapäivänä(kö), kun edellinen pikku siivu niille niin kovin maistui. Tuli annettua melko iso pala kun kurpitsan halkaisija lähemmäs 5cm, tai ylikin mielestäni(isompi kuin otto). Paksuuttakin tuli varmaan joku 2cm kun vähän säheltäen leikkasin. No aina voi ylimääräiset onkia pois. Tai sitten ei... Nyt siitä palasta on jäljellä ehkä parin millin paksuiset kuoret ja epämääräistä höttöä(jota ihan sata varmasti myös suodattimet täynnä, että jee...) sekä siemeniä(näitäkin kulkeutunut suodattimeen).
Tiedä sitten miten paljon tuo kurpitsa oli vain hajonnut veteen ja miten paljon oikeasti syöty. Nuoret kurpitsat on parempia kun ne on kovia eikä hajoa niin herkästi kuin nuo vähän liian isoiksi päässeet...
Siivouspäivä tänään kuitenkin, kauhulla odotan mitä suodattimet on syöneet. :P
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Mun ei onneksi tarvitse välittää mitään kurkun tai kesäkurpitsan mahdollisesta suodattimeen joutumisesta. Ne tuhotaan niin tarkalleen viimeistä hippua myöten, että ei tarvitse kuin onkia yksinäinen lusikka altaasta.
Icecube
Junior Member
Junior Member

Lopputulos suodattimien suhteen: PickUp melko ällö, Fluval ei niin paha. :P

Tänään pikku ostoksia: Toinen ajastin(valolle), eli nyt menee oikeasti se 36W tasaisesti.
Sekä biolanin luomulannoitepuikkoja. Ne ilmeisesti kelpaa akvaariokasveille(mitä nyt olen lukenut eräiden AWlaisten niitä käyttävän), kun ei nuo lähimmät liikkeet myyneet pohjalannoite tabuja(7-kuulia) budjettiin sopivaan hintaan... Josko nuo piristäisi miekkoja ja lummekin näyttää tarvitsevan vähän lisäpuhtia. Vai onko normaalia että lumme uusii lehtensä silloin tällöin? Tuo oma puska vähän meinaan näyttää siltä että tappaa yksi kerrallaan nuo isot lehdet ja tekee niiden tilalle uudet.

Jotain kuviakin pitäisi ehkä laittaa tänne. Kameran johto missä lie...
Icecube
Junior Member
Junior Member

Kuvapläjäys olkaa hyvä. :mrgreen:
Kuva Melkein tarkka kuva tetroista.
Kuva Kaunis uusi lumpeen lehti.
Kuva Monnis kasa.
Kuva Pari viikkoa sitten näytti tältä...
Kuva Seuraa johtajaa...
Kuva Papukaijat vihreyden keskellä.
Kuva The kesäkurpitsan jämät.
Kuva Kasvilaatikko. <3

Tuo laavakivi vähän hakee paikkaansa... En oikein keksi mihin sen laittaisi kivasti, tai siis mihin se mahtuisi kun kasvit valtaa tasaisesti tilaa. :P Samaten karvalehdet... Ne on nyt taas lilluneet ämpärissä pari viikkoa kun en oikein tiedä mihin ne änkisin altaassa niin että A) ne pysyy siistinä ja B) ne ei lähde aina irti siivotessa. Kelluvina ne takertuu aina johonkin kasviin... :/

Olen nyt parina päivänä huomannut että lämmöt huitelee lähemmäs 27C kuin 25,5. Syyllinen tähän on varmaan tuon toisen valon lisäys, kun lämmittimeen en ole koskenut... Lämppäriä vähän pienemmälle kuitenkin varuiksi.
Tuo uusi ajastin ei ihan mene synkassa tuon toisen kanssa, joten pientä hienosäätöä ehkä tarvitaan, joskaan eroa ei ole kuin 15-20min uskoakseni.
Icecube
Junior Member
Junior Member

Vesiarvojen pientä tarkistelua, kun yksi monninen on vähän kummallisen kalpea. Siis sen vaalea väri on oikeasti tosi lähellä valkoista, mutta mustat alueet selkeästi mustat. Syö ja ui normisti kuitenkin, vähän oudoissa paikoissa vaan välillä...
NO2: 0
NO3: 5-10 luokkaa taas (haiskahti tosi voimakkaasti ravistelun ja odottelun jälkeen kun avasin korkin, ja jostain syystä jauhetta jäi jumiin pullon pohjalle, vaikka kuinka yritin huuhdella... :frown: )
Fe: Pitkästä aikaa testattua ja dun dun dun: 0,05! 8O Ikinä, siis oikeasti ikinä, ei ole rauta mennyt noin alas mun altaassa. Tämän perusteella lisäsin vähän kasveille ruokaa.

Pohja on tooooosi sottaisin oloinen, kakkaa leijailee jos monniset vähän kovempaa pyrähtää karkuun. Tietää siis 50% vaihtoa perjantaina, tai torstaina jos jaksan/ehdin jo silloin.
Näin aiheesta kukkaruukkuun, kierteisiä pitäisi oikeasti hankkia... Pieni epäilys että tuo pohjalannoite menee vähän tukkoon, eikä niinkään hiekka, jos sitä ei säännöllisesti töki. Tukkoisesta pohjasta taas ei kasvit tykkää, eikä kyllä kalatkaan jossain vaiheessa.
Ja levistä. Taas vaihteeksi jotain epämääräistä vihreää hiekan ja etulasin tuntumassa... -_- Tosi vähän siis, että ei kaukaa edes huomaa. Muuten altaassa kasvaakin ilmeisesti pari tupsua tupsu levää(kivessä yks ja kannossa toinen), sekä anubiaassa jotain ohutta vihreää ja kannossa samaa ilmeisesti. Ne ei lähde kauhean helposti pois(ainakaan anubiaasta en uskalla riittävän kovaa raaputtaa), mutta toisaalta eivät näytä leviävänkään joten olen antanut niiden olla.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hei mikä tuo vaahtomuovin palanen on tuolla puussa? :)
Icecube
Junior Member
Junior Member

Kato kun joku huomas sen, minä en enää noteeraa sitä. XD Se on yhden pienemmän Pick Upin patruuna, jonka tuikkasin tuonne 'kypsymään' pahan päivän varalle, eli jos vaikka joutuisin kaloja karanteenaamaan/hoitamaan hetkellisesti jossain toisessa astiassa. Tai jos joudun lääkitsemään koko altaan jollain hyviäkin bakuja tuhoavalla, niin voin ottaa sen patruunan kera suodattimen turvaan johonkin ämpäriin pyörimään ja sitten lääkityksen jälkeen helpompi palautella hyvää bakukantaa kun on yksi edelleen kypsä suodatin. Tai jotenkin näin ajattelin. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”