Kalojen valtakunnat

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen valtakunnat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Vau! Tosi hyvältä näyttää. Täälläkin vihertää joku! Nimittäin kateudesta :mrgreen:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jennali »

mirauria kirjoitti:Vau! Tosi hyvältä näyttää. Täälläkin vihertää joku! Nimittäin kateudesta :mrgreen:
No ollaan sitten kateellisia molemmin puolin.. :D -minä olen kateellinen sinun niistä upeista lehtikaloista ja siitä hiiiirvittävän isosta akvaariosta!! :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

8O 8O 8O Jokohan alkaisi tuo kasvien kasvu erottua myös kuvasta katsottunakin..? :) Uuden putken laitto on näköjään alkanut kasvattamaan vähän piilevän näköistä levää, ainakin anubiaiden lehdille ja sammalissakin punerruksena näkyy.. :roll: Mutta epäilen tuon olevan normaalia, kun valo yht´äkin lisääntyy. Varmaankin tuota levää esiintyy niin kauan, kun akvaarion oma "ilmasto" löytää taas balanssin, eli tottuu lisääntyneeseen valoon. Yritän siis olla hermostumatta tuolle levän kasvulle ja ajatella, että kyllä se taas kaikkoaa..! :D
Liitteet
..tässä on vertailukuvaa viikon takaa.. Kyllä alkaa jo kuvista tosiaan erottaa, että kasvua on hyvinkin tapahtunut! :) Olin itsekin ihmeissäni, kun vertasin näitä kuvia! :D
..tässä on vertailukuvaa viikon takaa.. Kyllä alkaa jo kuvista tosiaan erottaa, että kasvua on hyvinkin tapahtunut! :) Olin itsekin ihmeissäni, kun vertasin näitä kuvia! :D
akvaarioni.jpg (180.06 KiB) Katsottu 5259 kertaa
akvaario.jpg
akvaario.jpg (135.44 KiB) Katsottu 5264 kertaa
Ginger
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ginger »

Oho, on kyllä todella hyvin kasvit kasvaneet! Ihanan rehevää :) ja uskon että piilevä väistyy kyllä pian tieltä.
jennali
Senior Member
Senior Member

Ginger kirjoitti:Oho, on kyllä todella hyvin kasvit kasvaneet! Ihanan rehevää :) ja uskon että piilevä väistyy kyllä pian tieltä.
Toivotaan tosiaan, että tuo levä häipyisi pian.. :roll: Ei sitä onneksi kovin hirveästi ole tullut.. Sama kävi tässä aiemminkin, kun vaihdoin tuon aquastar -putken tähän.. Kestihän siinä aikansa, että levä hävisi, mutta kyllä se pikkuhiljaa tosiaan lähti. Täytyy nyt vaan olla tarkkana ruokinnan ja lannoituksen kanssa, ettei ainakaan kovin tuo levä villiintyisi! :roll: Ja jos levää vaan on, vaikka vielä muutaman kuukauden päästä, pitää uutta putkea pitää tunti tai pari päivällä kiinni, niin jospa se sitten siitä! :)

Nyt muuten alkaa tuo akvaarion rehevyys olla mieleinen itsellenikin.. :) Tykkään tuollaisista "viidakkoakvoista" ja on tullut paljon täällä ihasteltuakin sellaisia akvaarioita, joissa on paaaljon kasveja! :D
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Wau! 8O Hurja, kuinka on kasvit kasvaneet. Näyttää ihan tosi hyvältä!
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Wau! 8O Hurja, kuinka on kasvit kasvaneet. Näyttää ihan tosi hyvältä!
Samaa olen itse ihmetellyt tässä koko viikon, kun tuntuu, että kasvit ovat ruenneet kasvamaan ihan silmissä! :D Ennen tuota toista putkea ja heijastimia, kasvit kasvoivat tuon verran ehkä kuukaudessa! :D Oli kyllä tosiaan hyvä hankinta tuo lisävalo! :)
jennali
Senior Member
Senior Member

Tänään olikin seuralan siivouspäivä.. Samalla täytyi siistiä myös kasveja ja tehdä tilaa rusolehti rubiinille, että erottuisi paremmin tuon viherryksen keskeltä! :D Kasvu on edelleen jatkunut huimana ja myös levää löytyy edelleen, mutta onneksi se piilevän näköinen levä on alkanut hävitä pikkuhiljaa.. Toisaalta uutena levä tulokkaana olen huomannut sellaisen vihreä pilkkuisen levän.. :roll: No toivotaan että sekin ainakin vähenisi, jos ei kokonaan häivy! :D

Otin taas ennen ja jälkeen kuvat, että näette tekin tuon viherryksen ennen kasvien karsimista! :)

Huomenna vuorossa taistiksen ja täplisten kodin siivousurakka! :)
Liitteet
akvaario ennen siivousta.jpg
akvaario ennen siivousta.jpg (140.04 KiB) Katsottu 5026 kertaa
akva siivouksen jälkeen.jpg
akva siivouksen jälkeen.jpg (142.23 KiB) Katsottu 5026 kertaa
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Kaunista on, täytyy kyllä sanoa. Pystyisitkö kertomaan vielä tarkemmat speksit eli mitä kemikaaleja nyt käytät, valaistusaika ja millaiset valot jne.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Huh, mikä kasvusto. Ihan mahtavasti lähteneet kyllä kasvit kukoistamaan. Minäkin tahon! :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

kirahvi1 kirjoitti:Kaunista on, täytyy kyllä sanoa. Pystyisitkö kertomaan vielä tarkemmat speksit eli mitä kemikaaleja nyt käytät, valaistusaika ja millaiset valot jne.
Kiitos, kiitos! :) Tuosta kauneudesta vastuussa taitaa olla tuo vasta hankittu lisävalo.. :) Muutoksen selvästi parempaan huomasi jo viikossa! 8O ..Ja sitä olen edelleen ihmetellyt, että miten ne kasvit nyt noin innostu lisävalaistuksesta! :D

Minäpäs yritän kertoa mahdollisimman tarkkaan noita valaistus- ja kemikaaliyksityiskohtia, mitä minulla nyt on käytössä.. :)

Eli valaistuksena minulla on sylvanian aquastar putki 18w, T8 kannalla. Valolämpötila siinä on 10 000 kelviniä. Toisen putkena on vanha sylvanian (standard) daylight putki, myöskin 18w ja T8 kannalla oleva.. Värilämpötila on tässä putkessa vain 6500 kelviniä. Valaistusaika on 13,5 tuntia/päivässä. Daylight putken laitan päälle noin 1-1,5 tuntia myöhemmin. Aquastar putki siis päällä koko tuon 13,5 tuntia/päivä.

Lannoituksena käytän nestelannoite profitoa, noin kahden viikon välein ( eli joka toinen vedenvaihtokerta.. ). Välillä olen käyttänyt sitä myös viikottain, mutta harvemmin. Seurailen tuota kasvien kuntoa ja kasvua ja siitä päättelen, tarvitseeko joka viikko profitoa, vai riittäkö tuo joka toinen viikko.. Profitoa laitan hieman vähemmän kuin ohjeessa sanotaan, eli jotain 5-6 milliä. Kasviryhmien juurille olen laittanut yhden palasiksi murretun 7 kuulan ( siis yksi/kasviryhmä.), sitten grypto -nimisiä juurilannoite tabletteja on myös esim melalehtien ja tripartitan juurilla, mutta voin sanoa, että mielestäni nuo 7 kuulat ovat parempia ja aionkin laittaa niitä seuraavan kerran myös näille. Rusolehti "rubinille" laitan juurille 1 ferrotabsin murrettuna paloiksi. Nämä kaikki juurilannoitteet ovat pitkävaikutteisia, joten niitä ei tarvitse kovin usein lisäillä.. Minä vaan olen niitä joutunut välillä laittamaan uusiksi, kun on tullut vanhat imaistua vahingossa lapolla pois! :roll:

Aquasafekin varmaan luetaan kemikaaliksi, ja sitä siis käytän jokaisessa vedenvaihdossa! :)

Tässäpä ne taisi ollakkin kaikki, mitä nyt on ollut käytössä, valaistuksesta lannoitukseen! :) Ai niin; hiilaripulloja sun muita ei mulla olekaan ollenkaan. Silloin tällöin on tullut laitettua easycarboa, mutta nyt en ole sitä piiiitkään aikaan käyttänyt. ( hiililannoitehan se enempi on, eikä oikeaa hiilidioksidia.. Mutta kumminkin..! :D )
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Huh, mikä kasvusto. Ihan mahtavasti lähteneet kyllä kasvit kukoistamaan. Minäkin tahon! :mrgreen:
On tosiaan hirvittävät kasvustot nyt! :D Joudunkohan kohta hommaamaan vedenalaisen puutarhatrimmerin..? 8O :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

Siltsu kirjoitti:Juu, viime keväänä tuli etsittyä Paavo matskua kaikin konstein, mutta silloin tuli vedettyä vesiperä. Asiaan voisi aktivoitua uudelleen ja katsoa mitä kaikkea sitä löytyykään. :mrgreen: Sellainen ananastalo oli muistaakseni mitoiltaan aika pieni, joten sen voisi "piilottaa" tuonne sujuvasti. 8O

http://tiwibzone.tiwib.netdna-cdn.com/i ... aments.jpg Menisköhän tää liian pitkälle?

Ehkä mäkin saan tuon sammaleen menestymään, kun mullakin on nyt kaksi putkea. :roll: Ja itse asiassa, pitikin lisätä ostoslistaan vielä ne heijastimet! Ja ehkä olisi syytä harkita tuon yhden altaan osalta vaihtoehtoista kasvilannoitetta, kun tuo käytössäni nyt oleva ProFito ei oikein vastaa tarpeisiini... Harmi että sitä litkua tuli hankittua kerralla 5 litraa. Mitä taikoja sä käytät kun allas on levätön ja kaunis valaistuksista riippumatta?
Hei siltsu! Mulla ei viimeks näkyny tota sun laittamaa linkkiä! 8O Johtu varmaan siitä, kun tää meidän netti on "vähän" pätkiny.. Ei oikein tahtonu saada tänne kunnolla kirjoitettua, kun koko ajan tuli, että netti on pätkis poikki! :D Piti sata kertaa aina lähettää kirjoitus..! :roll: :D
Mutta siis asiaan; Tuommonen just oli se paavo pesusieni akva, jota silloin suunnittelin pienessä mielessäni! :) Eli ei siis minun mielestä ainakaan menis liian pitkälle! Ihana suorastaan! :D Kunnon teema-akvaarion pitääkin olla tuollainen, että näkee mistä siinä on kysymys! :mrgreen:
tulkku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tulkku »

jennali
Senior Member
Senior Member

tulkku kirjoitti:Tuossa Paavo Pesusientä: http://www.zooroyal.de/aquaristik/aquar ... p=1&f=1980
Heh, onpas hauskoja! :D Toivottavasti siltsukin näkee! :) Onkohan nuo tilattavissa suomeenkin..? 8O
tulkku
Junior Member
Junior Member

On tilattavissa. Tilasin juuri paketin sieltä, tosin en Paavo Pesusientä. :D Toimitus Suomeen maksaa 12,90. :)
jennali
Senior Member
Senior Member

tulkku kirjoitti:On tilattavissa. Tilasin juuri paketin sieltä, tosin en Paavo Pesusientä. :D Toimitus Suomeen maksaa 12,90. :)
No sehän on kätevää! :) En meinannut kyllä itse tilata mitään, Mulla kun noista akvaarioista löytyy jo vaikka sun mitä :D, mutta ajattelin, että jos siltsu olisi vaikka kiinnostunut tuolta tilailemaan! :)
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

jennali kirjoitti:
tulkku kirjoitti:Tuossa Paavo Pesusientä: http://www.zooroyal.de/aquaristik/aquar ... p=1&f=1980
Heh, onpas hauskoja! :D Toivottavasti siltsukin näkee! :) Onkohan nuo tilattavissa suomeenkin..? 8O
No niin, nyt päästiin asian ytimeen. :mrgreen: Tuollainen ananastalo lähtee tilaukseen! (Tyttärelle yllärilahja [;)] ) Tähänastiset sivustot ebay ym. niissä postikulut ovat näytelleet kohtuuttoman suurta osaa hankintakustannuksista! Tämä on lupaava sivusto! :mrgreen: KIITTI!
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
tulkku
Junior Member
Junior Member

Ole hyvä! :D Olen tilannut tuolta useampaan kertaan, ja olen tykästynyt, vaikka en osaakaan saksaa. :)
jennali
Senior Member
Senior Member

Siitähän tuleekin hyvä ylläri! :) Laita sitten siltsu kuvia, kun tuo ananastalo kotiutuu akvaarioon! :) Se on myös hieno, se jalmarin koti.. Siis se pääpatsas! :D Tässähän ihan innostuu itsekin!! :D
jennali
Senior Member
Senior Member

Tulkku; Mä kans häkellyin siitä, kun ne sivut oli saksaksi! :D Siksi kysyinkin, että voiko sieltä tilata, kun en osannut sanaakaan saksaa lukea, saati kirjoittaa tai puhua! :D
tulkku
Junior Member
Junior Member

Sanakirja.org on hyvä apu tiukassa paikassa ja onneksi siellä on kuvat ja google pelaa. :)
Siltsu
Senior Member
Senior Member

On sitten tilaus tehty! :mrgreen: Laitoin ostoslistaan samalla 4 purkkia ruokaa, niin tulee kuoletettua nuo postikulutkin, kun olivat sen verran edullisia! En minäkään saksaa osaa, mutta kääntäjällä pärjää... Ja miehen paypal tilillä [;)] 8-)
100L L046, tetroja
tulkku
Junior Member
Junior Member

Sehän oli nopeaa toimintaa. :) Olisipa minullakin sellainen "miehen paypal-tili"... :D
Siltsu
Senior Member
Senior Member

tulkku kirjoitti:Sehän oli nopeaa toimintaa. :) Olisipa minullakin sellainen "miehen paypal-tili"... :D
Juu, tuo tili on oikein kätevä ja pätevä. Tuossa kohtaa olen tekeytynyt tyhmäksi ja todennut aina, että en osaa näitä maksujuttuja, niin asia hoituu. Ei ole mies vielä ihmetellyt miten saan kuitenkin tilauksen siihen vaiheeseen... :mrgreen:

Ei tuota tilausta tarvinnut kauaa miettiä, kun ollaan sitä ananastaloa jo etitty vaik mistä. Pitää myöhemmin miettiä sitä Jalmarin taloa tai ravintola Ravunkuorta. Tuolta voi jatkossakin tehdä ostoksia, kun oli mieleisiä ruokiakin valikoimissa monta sivullista.
100L L046, tetroja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”