Valkyrian 200l etelä-amerikkaa

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Valkyrian 200l etelä-amerikkaa

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Eiköhän poikasia ilmesty, kun ovat kutemisen makuun päässyt :D

Onkohan nää kasvaimet muuten kuinka yleisiä akvaariokaloilla?
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

valkyria kirjoitti:Oih, vauvakalat on kyllä aina niin mukavia :)

Meillä porskuttaa kaiken kaikkian enää YKSI poikanen.. :/
Kova kato on siis käynyt, en oikein tiedä mihin ne poikaset kupsahtelee.. Ruokaa pitäisi olla riittävästi tarjola, vettä vaihdan tuohon 30l purkkiin joka päivä hieman (+vedenparannusainetta).
Noh.. edes se yksi hengissä, ja nuo helmimonnisethan kutivat tässä muutama päivä sitten taas, ihan tuolla seuralassa. Eli kyllä täällä kutuinnokkuutta on, ja varmasti poikasia tulossa myös jatkossa <3.

Joudun ilmeisesti lopettamaan kääpiörihmakala naaraan. Olen seurannut nyt viikon, hieman reilu.. sillä on punainen patti pyrstössä, johon selkeästi menee verisuonet (näkyy, koska ne punertavat selvästi, vaaleassa kalassa). Patti on hitaasti kasvanut, mutta kala voi normaalisti ja syö yms. Luulen siis kasvaimeksi, kun verisuonetkin näkyvät.
Kyselin jo paikallisesta eläinkaupasta, heillä on kääpiörihmakala naaras, varasinkin sen. Täytyy tosin katsoa, mitä tuolle potilaalle tehdään ennen uuden kalan kotiuttamista.
Varmaksi en sano, mutta muistelisin kaloillekin voivan tulla rasvakasvaimia, jotka ovat ikävän näkösiä mutta vaarattomia.
Ahvenia ja monneja.
valkyria
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Kalaton1
Helmimonniset ovat kuteneet nyt melkein viikottain tuolla seuralassa :D.
Tämä yksi yksinäinen poikanen porskuttaa vieläkin, kasvaa ja voimistuu :) nyt alkaa erottaa jo rintaevätkin kunnolla. Artemian munia vetelee kitusiinsa kauhelalla ruokahalulla.
Eilen yritin tarjota jo pieneksi murskattua hiutaleruokaakin, mutta ei tainnut poikanen vielä ymmärtää että sitä voi syödäkin :D jatketaan siis harjoituksia.

Se kääpiörihmakala naaras löytyi sitten yllättäen kuolleena :O
Tai no, eikai se yllätys ole, jos toisella on kasvain.. Mutta yllättävää oli se, että kala kuolemaansa edeltävään iltaan asti söi normaalisti ja jopa antoi urokselleen "palautetta" kun tuli liian lähelle (ja toisaalta.. 2min myöhemmin, oli liehittelemässä sitä uudestaan..) eli kaatui ns. saappaat jalassa tämä kala.
Tänään hain urokselle uuden naaraan läheisestä eläinkaupasta ja toinen naaras on tilauksessa, tulee heinäkuun alkupuolella, sitten on kääpiöukolla mistä valita :)

Ilmaisesti tuo papukaijalehti lähti tälläkertaa kasvamaan, varovaisen toiveikas olen vasta, mutta alku näyttää hyvältä.
Akvaario on nyt muutenkin tuntunut saavuttaneen tasapainon kaiken vihersamennusten yms jälkeen. Ainoa pieni ongelma on nyt jokin vaalea levä joka hieman valtaa alaa, johtuu tosin varmasti osittain siitä, että olen pikkuhiljaa aloittanut lannoittamista. Pitää pitää lannoitemäärät maltillisena niin eiköhän se tuosta ajan kanssa häviä tuokin :)

Tuo nano on nyt hieman ongelma (tietysti.. juuri kun isommasta altaasta sai leväonglemat kuriin..). Sinne pukkaa sinilevää :/. Koetan vielä hetken taistella vedenvaihdoilla jne.. jos ei auta, niin viimmeistään ensi viikon alussa sitten pimennän purkin pariksi päiväksi.
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
valkyria
Junior Member
Junior Member

Nyt on mennyt ikuisuus viime kirjoituksesta. Tässä oli "muka" kesällä ja alkusyksystä niin paljon muuta puuhaa, ettei tännekään kunnolla ehtinyt :roll: 8O
No, altaissa kaikki melkein entisellä mallilla, monniset ja rihmakalat voi hyvin. akvaariokin alkaa vihdoin olla tasapainossa.. vihersamennus ei ole palannut ja vesi on kirkasta, viikottaisilla vedenvaihdoilla sujuu kaikki hyvin.
Ostamani (toinen..) papukaijalehti ei vain viihdy, vaikka vaihdoin paikan enemmän virtauksen eteen, papuikaijalehti kun kuulemma pitää virtauksesta. No, katsellaan josko ne vielä tuosta virkoaisivat.. nyt jäljellä on siis 5-6 alle 10cm pätkää :D

Hemlimonniset kutivat syyskuun alkupuolella, ja nyt poikasia on hengissä vielä n. 12-15kpl:tta (todella vaikea laskea tuolta kasvien seasta niitä). Monnispoikaset ovat siis nanossa, ei muita kaloja (petokotiloita, syövät ylimääräiset ruoat :D) Poikasia vain tarvitsee ruokkkia tässä vaiheessa kovin runsaasti, kuten kaikki "vauvakaloja" kasvattaneet tietävät.. Mä sain nyt sitten sen vihersamennuksen tuonne nanoon... *lisää tähän kohtaan omavalintaisia kirosanoja*
No, tuo tilanne helpottanee, kunhan ruokintamäärää voi vähentää, ja onneksi vihersamennus ei ole kaloille vaarallinen. Ajattelin tosin kokeilla sitä, että teen nomaalin 50% vedenvaihdon ja pimennän altaa, valot päällä vain päivittäisten ruokintojen ajan, eli 4 x 5min. Ja ei, ne kalat eivät tarvitse valoa syömiseen... mutta minä tarvitsen :D eihän noita monnisia voi olla tiirailematta, eihän? <3
Nämä poikaset menevät aikanaan sitten kaikki myyntiin :)

Uusia suunnitelmia altaisiin:
Nanoon ajattelin, että laitan yhden ISON juurakon, siis niin että osa juurakosta tulee akvaariosta ylös. Onko muilla näistä kokemusta, alkavatko vedestä pois olevat oksat jotenkin homehtua/pilaantua tms? Näille ylös tuleville oksille oli tarkoitus laitaa kiinni sammalta tai ricciaa ja mahdollisesti konnanputkea (jos jollakukka on sammalia ylimääräisiä myyntiin asti, laita yv :mrgreen: [;)] )

240-litraiseen olen tässä alusta asti, pähkäillyt tuon suodatuksen kanssa. Mitään ylitehokastahan tuo ei kaipaa, asukkaat ovat melko vähän sotkevia ja kalojen määrä on maltillinen.
Nyt viime aikoina olen pikkuhiljaa enemmän päätynyt mattosuodattimen kannalle. Pisaramallinen tai sitten samaan tapaan tehty, mutta suorakaiteen mallinen. Kuitenkin siis mattosuodatin jonka voi lisätä jo käynnissä olevaan akvaarioon.
Haluaisin laittaa maton akvaarion nurkkaan tai päätyseinään (veisi vähemmän tilaa ja olisi vähemmän ns. tiellä + taakse mahtuisi myös lämmitin piiloon) esim. listoilla, mutta kun allas on jo käynissä..

Nyt kyselenkin teiltä joilla on mattosuodatin käynnissä:
Jos teen pisaramallisen tai suorakaiteen joka on suljettu pohjasta ja ylhäältä voiko ts. kannattaako sinne sisälle tunkea esim. biopalloja? (vai mitä ne on nimeltään missä on kasvualustaa bakteereille).

Entä jos laitan sisälle turvetta jonkinlaisessa pussissa (Esim. sukkahousuissa) haittaako suodattimen toimintaa jos avaan suodattimen ja otan pois/vaihdan uuteen turvepussin säännöllisesti? (tässä yhteydessä EI ole tarkoitus mitenkään pöyhiä suodatinta tms. vain vaihtaa turvepussi).

Keskikarkea vai hieno suodatinlevy askarteluun?

Tuleeko mieleesi huonoja puolia mattosuodattimesta?
(ja tähän kiitos vain KÄYTTÖKOKEMUSIA, en kaipaa kommentteja tyyliin "en ole kokeillut edes, mutta paska se on silti..")
valkyria
Junior Member
Junior Member

Helmimonnisen poikaset kasvavat ihan hurjaa vauhtia <3. Pikkuhiljaa ne voivat jo syödä muutakin kuin vain artemian munia, ja se taitaa vain kiihdyttää kasvuvauhtia entisestään :)
Toivottavasti vanhemmat kutevat pian uudestaan, että pääsee taas seurailemaan näiden söpöläisten kasvua :)

Täytyy ottaa kuvia jossain vaiheessa poikasista ja laittaa tänne myös.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Vauvoja <3
*kuvia odotellessa* :mrgreen:
valkyria
Junior Member
Junior Member

Tässähän tätä kuvasaastetta :

http://i448.photobucket.com/albums/qq20 ... rjgzen.jpg

http://i448.photobucket.com/albums/qq20 ... u25gvg.jpg

Suurimmat poikaset ovt jo n. 2cm, siis kokonaispituus, pyrstö mukaan luettuna. Onhan noilla vielä kasvamista, ennen kuin maailmalle pääsevät.
Kaiken lisäksi näyttää siltä, että.. nämä mitä luulin c. sterbain poikasiksi, ovatkin ilmeisesti kuparimonnisen poikasia [:I] :roll: . värit vain kehittyvät näille nassikoille sen verran hitaasti. :D. Mutta samapa se, söpöjä kavereita joka tapuksessa. Poikasia hengissä vielä ainakin 13kpl:tta ne sain varmaksi laskettua aamuruokailun aikana.

Eilen tosin sain kerättyä (tälläkertaa varmaa, koska näin kudun) muutaman helmimonnisen kutupalleron. laitoin kutupallerot poikashäkkiin ja sen kellumaan tuonne nanoon.
Tämä olisikin ihanne, että olisi koko ajan jotain monnislapsosia kasvamassa :)
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Ihania :D
Nopeasti oot saanut ne kasvamaan.
On tuo poikasten kasvatus työlästä, mutta toisaalta sitten todella palkitsevaa.
valkyria
Junior Member
Junior Member

Tässä vähän isompi osa porukasta koolla. Anteeksi luvattoman huono kuvanlaatu :(

http://i448.photobucket.com/albums/qq20 ... uxsmvs.jpg

Edelleen tapellaan poikasakvaarion vihersamennuksen kanssa, huoh..
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Se on muuten kumma että kun on useampi allas niin ongelmat kiertää niissä vuoron perää, yhden saat kuntoon niin jo uusi ongelma odottaa seuravaa.
valkyria
Junior Member
Junior Member

Kalaton1
Jep... Tosin tuo vihersamennus johtuu ihan taatusti liiasta ravinteista = liikaruokinnasta. Valitettavasti poikasia on vain mahdoton ruokkia niin, ettei ruokaa jäisi yli. Onneksi tässä hieman auttaa altaassa olevat petokotilot, jotka mielellään syövät poikasilta jäävät artemianmunat ja poikasruoat :D (kohta meillä on läskejä petokotiloita :mrgreen: 8O )

Nyt alkavat poikaset olla sen kokoisia, että uskon niiden selviävän jo reilusti vähemmälläkin ruoalla, kuin ensimmäisen kuukauden-puolentoista aikana.
Viikonloppuna olisi tarkoitus pimentää allas jätesäkillä ja ruokkia poikasia pari kertaa päivässä.
joskohan tämän jälkeen olisi ongelmat voitettu :)

"Hups" Tänään tulin kauppareissulta kotiin, sokkeloplekon kansa :mrgreen:
Menin siis tuohon paikalliseen akvaarioliikkeeseen, kysymään olisiko heillä mattosuodattimeen mattoa.. no kävi ilmi, että koko liike on lopettamassa.. :/ Voi surku, oli ainoa tämän paikkakunnan liike, jossa oli hyvä akvaariovalikoima ja vieläpä asiantunteva + välittävä henkilökunta (Eivät myy mitä sattuu samaan altaasen, yms).
Kalat olivat siis "uloskantohinnoissa", sokkelopleko maksoi 12,50€ 8O
Hyvin näyttää kaveri viihtyvän, magroven se valtasi heti itselleen :)
kalaton1
Senior Member
Senior Member

No ootpa saanut edulliseen hintaan sokkelosi :D

Ongelmia helpompi kestää kun itse tietää mistä ne johtuu, niinkuin tuo sinunkin tapauksesi.
Nuo levät mullakin se asia mikä välillä kiusaa, ei onneksi mitään sen vakavampaa.
valkyria
Junior Member
Junior Member

kalaton1 kirjoitti:No ootpa saanut edulliseen hintaan sokkelosi :D

Ongelmia helpompi kestää kun itse tietää mistä ne johtuu, niinkuin tuo sinunkin tapauksesi.
Nuo levät mullakin se asia mikä välillä kiusaa, ei onneksi mitään sen vakavampaa.
Jep, ne ongelmat joista tietää, voi sentään hoitaa pikaisesti :)
Leväongelmat on kyllä hanurista.. etenkin nuo sitkeät keiju- tai sinilevät, hrrrr [}:)]

*
Jokohan mä nyt saisin helmimonniset kutemaan uudestaan :)
Pidin allasta 2,5vkoa puhdsistamatta ja lisäämättä uutta vettä (= "kuivakausi") ja tänään sitten 60% vedenvaihto :).
Alkavat nuo kuparimonnisen poikaset olla sen kokoisia, että uusia poikasia olisi kiva jo saada :D (mikä poikaskuume? :roll: )
valkyria
Junior Member
Junior Member

Kuparimonnisen poikaset kasvavat kohisten :)
Suurimmat alkvat olla varmaan parin viikon päästä jo myyntikuntoisia.

Olen kikkaillut hiilarin kanssa, vaihdoin liivatteen soodaaan, nopeuttaa huomattavasti uuden hiilarin käyntiin saamista kun vanha loppuu. Minä kun en lahopääni kanssa ikinä muistanut tehdä liivatteella hidastettua valmiiksi tuonne jääkaappiin hyytymään, kun edellinen alkoi käydä huonosti, sitten tuli aina päivän tauko hiilariin.
Soodan kanssa on määrä vielä vähän hakusessa, mutta kyllä se muutamalla kokeilulla varmaan paikoilleen saadaan.

Jokin vihreä, pitkä ja "karvainen" levä koettaa vallata isompaa allasta.. murrr [}:)]
No, pari vähän reilumpaa vedenvaihtoa ja pieni nestemäisen hiilarin lisääminen on auttanut, levän lisääntyminen on selkeästi vähentynyt ja pikkuhiljaa alkanut hävitä.
Papukaijalehti ei selvästi halua viihtyä mun akvaariosssa.. tämä on toinen yritys ja olen nyt koettanut varmaan 3kk epäitoivoisesti tekohengittää noita jäljellä olevaa muutamaa taimea. Onneksi punasävyisiä kasveja akvaariossa on muitakin, mutta olisi tuo papukaijalehti vain niin nätti. Onko muilla kokemusta tämän kanssa?
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Olisiko partalevää? Mulla ilmestyi joskus tätä ihan puun takaa millisaltaaseen nyrkin kokoinen mytty, muistan poistaneen sen ja tehneen yhden ylimääräisen vedenvaihdon ja sitä ei sitten vaan koskaan ilmestynyt uudestaan.

Mä olen kokeillut papukaijalehteä kolmesti, ei vaan viihdy mun altaassa. Vaikka kuinka pitäisi valon riittää, on hemmoteltu rautalisällä, hiilarilla ym. Rusolehti kyllä kauniin punaisena hehkuu, mutta papukaijalehteä en enää aio kokeilla.
Olen kasvien suhteen mennyt aina kokeilemalla, en niinkään hoitovaatimusten mukaan. Nyt kokeilussa blyxa aubertii, kiharakriinumi ja tuo liekkisammal.
Toinen mitä en ole saanut viihtymään on brasilian kääpiöruoho, se harmittaa.
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Anteeksi, että tungen keskusteluunne. Itsekin olen kokeillut papukaijalehteä sekä n.400-litraiseen, jossa on elämää, että silloin pelkästään kasvien käytössä olleeseen pikkuakvaan. Ei menestynyt. Lienee sitkeä, koska ei varsinaisesti kuollut, mutta monnit ja plekot kai olivat sitä mieltä, että se oli aina väärässä paikassa ja jyräsivät yli. Täysin siis riippumatta kasvin sijoituspaikasta.

Pikkuakvassa pysyi aina samanlaisena. Ei siis kuollut, mutta ei lähtenyt kasvamaan / lisäääntymäänkään.

Samoin kuin joidenkin kuolleiden huonekasvien kanssa, olen vain päätynyt siihen lopputulokseen, ettei ole minun kasvini. Ja sillä hyvä. Punaisena hehkuu tiikerilumme ja jotkin melalehdet (vaikkei niiden tietojeni mukaan pitäisi). Tiikerilumpeen mysteerisesti ilmestyneissä uusissa aluissa on jopa ihan neonpinkkiäkin seassa.

Sen sijaan brasiliankääpiöruoho on kasvanut. En vain tiedä, kasvaako se ihan oikeaoppisesti. Rapulassa se oli kyllä vallannut alaa ja kasvatti uusia alkuja lineaarisesti sinne tänne. Itse olin odottanut sen kuitenkin tekevän mattoa, mitä se ilm ei tee. Ainakaan minulla. Alaa valtasi kiitettävästi, mutta ei kovin tiheästi.

Voi kun joskus oppisi ymmärtämään kasvejakin...
tiiasu
Junior Member
Junior Member

Niin ja onnea sokkeloplekosta! Mahtava kaveri, itselläni on 4 kpl! JA todellakin halvalla sait. Pentujen hinnatki kun lähtevät sieltä 20e normalisti...
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Ihmeellisiä henkimaailman juttuja nää kasviasiat joskus, minäkin olisin kiinnostunut tutkimaan enemmän näiden "sielunelämää" mutta taidot ei riitä ymmärtämiseen.

Samalla linjalla tiiasun kanssa, ei ole mun kasvini tuo papukaija. Jos sitä jostain kulkeutuu ilmatteeksi niin sitten voi kokeilla onneaan, mutta ostaa en enään raaski. Brasiliankääpiöruohoa ajattelin vielä joskus kokeilla, ja panostaa kaiken osaamiseni sen hyväksi :mrgreen:

Mä on aina ollut huonekasvien tappaja, kakarana sain kaktuksetkin kuolemaan. Nyt olen onnistunut kolmea huonekasvia pitämään hengissä yli vuoden ja nuo jopa kasvaa, joten toivoa on :mrgreen:

No onneksi rusolehdellä saa punaista ilmettä altaaseen ja punertaa tuo intianvesitähdikki latvoistaan myös.
tiiasu
Junior Member
Junior Member

Mä olen kyllä viime vuosina onnistunut noiden huonekasvien kanssa ihan poikkeuksellisen hyvin. Meillä alkaa talossa olla paikka paikoin viidakkoveitselle tarvetta:D Täytyy varmaan keväällä jakaa kasveja ja lahjoitella niitä pois...

Akvaario kyllä auttaa huonekasvien kanssa, kun ilmankosteus on korkeampi ja akvaariovettä voi käyttää kasteluun. Yksi vanha mummo (sellainen, jolla on kukoistava puutarha ja kaikki nurkat täynnä rehottavia viherkasveja) kertoi minulle, että menestyksekkään kasvienhoidon salaisuus on uhkailu 8O. Kasveille ei pidä leperrellä, vaan niitä pitää uhkailla ja jos silti yrittävät kuolla, niin toteuttaa uhkauksensa :mrgreen:. Mä laitoin kerran yhden palmun tmv koko talveksi parvekkeelle, koska se ei viihtynyt sisällä. Oli tosin korkean talon ylin kerros ja lasitettu parveke, joten ei ehkä ihan niin kylmä, kuin ulkona muuten. Se yllättäin jäätyi, kuoli ja kuihtui, mutta alkoikin sitten keväällä versoa ihan hulluna...
valkyria
Junior Member
Junior Member

tiiasu kirjoitti:Anteeksi, että tungen keskusteluunne. Itsekin olen kokeillut papukaijalehteä sekä n.400-litraiseen, jossa on elämää, että silloin pelkästään kasvien käytössä olleeseen pikkuakvaan. Ei menestynyt. Lienee sitkeä, koska ei varsinaisesti kuollut, mutta monnit ja plekot kai olivat sitä mieltä, että se oli aina väärässä paikassa ja jyräsivät yli. Täysin siis riippumatta kasvin sijoituspaikasta.

Pikkuakvassa pysyi aina samanlaisena. Ei siis kuollut, mutta ei lähtenyt kasvamaan / lisäääntymäänkään.
Ethän sä mitään tunge, kyllä tänne ihan kaikki saa kommentoida, ja suotavaakin on jopa [;)] :D

Joo, näytttää siltä, että mä annan tuon papukaijalehden olla toistaiseksi akvassa, mutta jos menee huononpaan suntaan, sitten sen suunta on kohti kompostia. Uutta meille tuskin tulee, pakko se on kai "tappionsa" myöntää tuon kanssa :P

Aika usein noita "mattoja" muodostavia kasveja pitää hieman siirrellä, jos haluaa täysin yhtenäisen maton. Itse olen tehnyt niin, että annan kasvin ensin kotiutua, vallata alaa ja kasvaa. sen jälkeen siirrän aina vedenvaihtojen yhteydessä muutaman yksilön jos matossa näkyy ns. aukkopaikkoja, sieltä ne lähtevät tekemään taas uutta alkua ja näin tihentävät mattoa.

kalaton1
Mulla on tuon papukaijan lisäksi punaisina kasveina rusolehteä, hentorotalaa (viihtyy tosi hyvin, on enemmän punainen/orassi kuin vihreä :D) ja intianvesitähdikkiä (se valkosuonien versio, mikälie oikeasti olikaan).
Kyllähän noilla jo väriä saa mukavasti :)
tiiasu
Junior Member
Junior Member

jos matossa näkyy ns. aukkopaikkoja
Joo, mulla kasvoi kyllä kovin iloisesti ja nopeasti "rihmastona" pitkin pohjaa, mutta taimilla oli väliä noin 5cm. Ei voi varmaan puhua enää yksittäisistä aukkopaikoista:) Olisi varmaan pitänyt vähän "taitella" sitä vartta tai pätkiä ja tihentää kasvustoa, mutta en osannut/ymmärtänyt/jaksanut.

Tuo papukaija oli kyllä itsellä ihan tuhoon tuomittu. Sain pistokkaita jonkun kasvipaketin mukana. Plekot, nuoliaiset ja partis vetivät sen kumoon ja irti pohjasta harva se päivä ja banjomonnit viimeistelivät tuhon kaivautumalla. Ei siis varmaan ehtinyt ikinä edes juurtua kunnolla... No mä meen tällä hyväksi havaitulla vallisneria, miekkakasvi, melalehti linjalla:) Plus kannoissa kiinni olevat ja "pintakasvit"(ts.pinnan yläpuolella kasvavat). Ehkä vähän tylsää, mutta toimii.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Kysymäni piti jo aikaisemmin, että pidätkö sä hiilarin levitystä myös yöllä päällä?

Plyxa wallichiin lehtiin on ilmestynyt inasen turkkilevää ja epäilenkin että hiilaria ei kuitenkaan ole tarpeeksi, ehkä tuo ei riitä kun kasveja on mulla niin paljon. Muuten levätilanne on pysynyt suht ok hallinnassa.

Pelkään kaasuttavani kalat hengiltä :|

Täytyisi yksi yö valvoa ja seurailla tilannetta pH:n kannalta. Olen koittanut noiden pH ja KH taulukoiden avulla määritellä hiilarin määrää, mutta ei nekään ole kuin suuntaa antavia.

Jos hiilarin jättäisi yöksikin, olisi kasveilla heti aamusta optimaaliolot kun valot syttyy, mutta pitäisikö yöksi sitten järkätä hieman parempi virtaus pinnalle tms.
valkyria
Junior Member
Junior Member

Kalaton1
Mulla on hiilari öisinkin päällä, ja ainakaan tähän mennessä se ei ole aiheuttanut ongelmia, vesi liikkuu toisessa päässä allasta "keskiverrosti" (eli auttanee hieman siihen hapenkin liukenemiseen, altaassa ei myöskään ole kansilaseja), toinen pää rauhoitettu niin tyyneksi kuin mahdollita rihmakaloja varten.

Tänään sain aivan ihanan yllätyksen <3
Kuparimonniset (Corydoras aeneus) päättivät pyöräyttää ihan kivan kokoisen kudun, reippaat sata mätipalleroa :). Sain siirrettyä suurimman osan kudusta ehjänä turvaan tuonne nanoon. Nyt vaan odotellaan kuoriutumista :).
Että aikuinen ihminen osaakin olla ihastunut noihin vauvoihin, vaikka onkin noinkin helppo laji kasvatella kuin kuparimonninen, mutta monnniset nyt vaan on mun heikkous :P.
Onneksi edellisen ryhmän isoimmat alkavat olla jo kohta myyntikokoisia, ei tule liian ahdasta poikasille.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

No ehkä mä uskaltaudun myös tuohon yö hiilariin, täytyy mittailla tuota pH ta.

Voih, onnea kudusta, sulla onkin kohta kädet täys hommia poikasten kanssa :D
Onhan se kiva että kalat viihtyy ja poikasia tulee spontaanisti.
valkyria
Junior Member
Junior Member

Juu, Ihanaahan se on, kun monniset kutevat, tähänhän sitä on tavallaan tähdätty, allas kuitenkin entien monnisten ehdoilla sisustettu yms. Yksi suuri haave, olisi että joskus olisi rahaa (milloin opiskelijalla olisi.. :D ?) teettää tuohon nykyiselle alustalle (110*60cm) allas, korkeutta siihen tulisi 40-4cm. Olisi siis monnisten lajiallas, no ehkäpä vielä joskus, odottaessa on kiva haaveilla :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”