Ketä kuunnellä. Minulle ei onneksi ole epäselvää, mutta halu

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Minelan, olen pahoillani sinun saamastasi vastaustyylistä täällä. Mielestäni niin maisun kuin muidenkin on epäreilua vedota IRC-kirjoituksiin, kun sitä eivät kaikki voi todistaa.

Toisaalta on mukavaa, että moni jaksaa kiinnostua kalojen hyvinvoinnista.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

Mielestäni jokainen tehköön arvionsa kirjoitusten mukaan. Mutta se, että joku kuvittelee esim. että malawini elävät pelkästään hanasta lasketulla vedellä, jonka vesiarvoihin ei ole vaikutettu jo allasta perustettaessa, on silkaa hölynpölyä ja ei mihinkään perusteltavaa luuloa.

Olisi mukavaa tietää, käyvätkö nämä kaikkitietävät akvaristit hakemassa veden parin viikon välein kalan luonnolliselta asuinalueelta ja miten tuovat sen pilaantumatta Suomeen, vai laskevatko hanasta niille veden, jota käsitellään kullekin akvalle sopivaksi esim. lisäämällä suoloja, kalkkimurskaa, turvetta jne.

Minun kyllä täytyy myöntää, että vaihdan akvaani veden parin viikon välein vähintään, mutta lasken uuden veden kyllä ihan suomalaisesta hanasta.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

No, minä harrastan itse ainakin normaalia kraanavettä kaloillani, jotka tosin eivät ole malaweja etc.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
avain
Senior Member
Senior Member

Oikeesti

Viesti Kirjoittaja avain »

taas kerran tuo muotisanonta : AIKUISTEN OIKEESTI.
Lopettakaa jo tuo typerä kinastelu.
Mitä tästä enää kukaan hyötyy?
Tässä tulee paha mieli niin häviäjille kuin voittajille.
Tästä tulee paha mieli myös sivustakatsojille.
Lukijaennätykset tästä kyllä varmaan tulee.

Laitetaan lukkoon koko"gagga" ja jatketaan elämää,jookos [;)]
Yritetään parhaamme mukaan kukin tahollaan järjestää omille kaloillemme niin hyvät olot kuin mahdollista...niin hyvin kuin osataan.
Ei täällä kukaan kuitenkaan ole mikään "jeesus" joka olisi aina oikeassa.
Kun ollaan kuitenkin vaan ihmisiä.

Henkilökohtaisesti en halua edelleenkään asettua kenenkään puolelle kun en oikeestaan ketään kuitenkaan tunne. Jokaisella akvaristilla on loppupelissä kuitenkin itsellään vastuu akvaarioistan.

Käytetään energiat johonkin hieman järkevämpään... pliiis :D
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

minelan kirjoitti:Mielestäni jokainen tehköön arvionsa kirjoitusten mukaan. Mutta se, että joku kuvittelee esim. että malawini elävät pelkästään hanasta lasketulla vedellä, jonka vesiarvoihin ei ole vaikutettu jo allasta perustettaessa, on silkaa hölynpölyä ja ei mihinkään perusteltavaa luuloa.

Olisi mukavaa tietää, käyvätkö nämä kaikkitietävät akvaristit hakemassa veden parin viikon välein kalan luonnolliselta asuinalueelta ja miten tuovat sen pilaantumatta Suomeen, vai laskevatko hanasta niille veden, jota käsitellään kullekin akvalle sopivaksi esim. lisäämällä suoloja, kalkkimurskaa, turvetta jne.
Muistaakseni olet sanonut ettet käytä mitään suoloja, käytätkö niitä nyt sitten kuitenkin? Jos näin on, olet antanut monelle ihmiselle väärän kuvan altaasi vesiarvoista ja kaikki on ilmeisestikin paremmin kuin pelkään.

Sitäkään en ymmärrä miksi jatkuvasti puhut kaikkitietävistä akvaristeista, kun kuitenkin sitten uskot joihinkin mielestään kaikkitietäviin akvaristeihin, jotka ovat kanssasi samaa mieltä :mrgreen:

Ja JukkaV:lle vielä sen verran että tottakai käytämme neuvomisessa kaikkia tietoja jotka minelan on meille antanut, vaikka ne olisikin saatu IRCissä, ei sen pitäisi tehdä niistä vääriä ja käyttökelvottomia.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä nostan kyseisen henkilön osalta kädet pystyyn. Tiedot sen verran ristiriitaisia ja puutteellisia että ei ole mitenkään mahdollista tietää misää todella mennään. :frown:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Nanuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

minelan kirjoitti:Mielestäni jokainen tehköön arvionsa kirjoitusten mukaan. Mutta se, että joku kuvittelee esim. että malawini elävät pelkästään hanasta lasketulla vedellä, jonka vesiarvoihin ei ole vaikutettu jo allasta perustettaessa, on silkaa hölynpölyä ja ei mihinkään perusteltavaa luuloa.

Minun kyllä täytyy myöntää, että vaihdan akvaani veden parin viikon välein vähintään, mutta lasken uuden veden kyllä ihan suomalaisesta hanasta.
Mitenkään asiaa muuten kommentoimatta... Tästä viestin alkuosasta saa sen kuvan, että vettä käsitellään, mutta lopussa todetaankin, ettei käsitellä. Ilmeisesti kirjoittaja tarkoittaa, että malawien hyvinvointiin ei vaikuta veden, vaan hoidon laatu? Kovin on epäselvää, ihmekös tuo jos väärinkäsityksiä sattuu puolin sun toisin.
ryukin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ryukin »

Nanuska kirjoitti:

Mitenkään asiaa muuten kommentoimatta... Tästä viestin alkuosasta saa sen kuvan, että vettä käsitellään, mutta lopussa todetaankin, ettei käsitellä. Ilmeisesti kirjoittaja tarkoittaa, että malawien hyvinvointiin ei vaikuta veden, vaan hoidon laatu? Kovin on epäselvää, ihmekös tuo jos väärinkäsityksiä sattuu puolin sun toisin.
Minä taas ymmärsin, että kirjoittaja tarkoittaa ottavansa veden hanasta, käsittelevänsä sen noille kaloille sopivaksi - vastakohtana sille, että rahtaisi "oikeaa" vettä Malawi-järvestä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Juuri noin ja sitten nitriitit ja nitraatit jne. Veden peruskemia pitää todellakin hallita, mikäli veden laatua lähdetään muuttamaan. Jos se on epäselvää, on neuvominen jokseenkin toivotonta.
Minäkin kun pelkään käsittäväni omalla tavallani, joka ei ole mitä kirjoittaja tarkoittaa. Eri asioita samoilla nimillä jne.
Kantapään kautta opittua tämäkin. :frown:
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Minelan on "käsitellyt" akvaariovetensä perustamisvaiheessa, eli soran sekaan on laitettu korallimurskaa. Käytännössä tuolla ei lukemani mukaan ole juurikaan mitään merkitystä, vaikka näin varmasti lähes jokainen akvaariokauppias uskottelee.

Meillä vesi tulee myös suomalaisesta hanasta, mutta vesi käsitellään vedenvaihtojen yhteydessä/altaassa ollessa kullekin kalalajille sopivaksi, esim. lisäämällä turvetta, turveuutetta tai hiilidioksidia.
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja FishFisu »

Minelan, käsitteletkö uuden akvaarion laittamasi veden, jonka lisäät vedenvaihtojen yhteydessä? Ja jos niin millälailla?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

liina kirjoitti:Linkistä selviää että Helsingin vesijohtoveden ja Malawin sähkönjohtavuudessa on vain pieni ero. Eri asia sitten on kenellä on todella vesijohtovettä akvaariossaan. Minullakin on pH 7 akvaariossa, kun hanasta tulee reilusti yli kahdeksaa.
Tuo ei sinällään vielä riitä, että sähkönjohtavuus on likimain sama, koska se voi johtua vääristä ioneista. Vedessä voi olla liikaa tai tyystin puuttua jokin kalalle tärkeä ioni. Siksipä ei koskaan pelkkää hanavettä kaloille, jotka vaatii erikoisemmat olosuhteet: Ensin otetaan selvää hanaveden laadusta, verrataan sitä ko. kalojen vesistön vesiarvoihin ja päätellään, mitä veteen tulisi lisätä. Lisätään ja tarkkaillaan sähkönjohtavuutta.

Ongelmana on se, että hanavedessä on usein jotain ionia kohtuuttoman paljon luonnollisiin oloihin nähden, jolloin liian vähäisten ionien konsentraatiota nostettaessa, nousee sähkönjohtavuus liiaksi. Tämmöinen vesi pitäisi ensin käsitellä RO:lla tai muulla tekniikalla - mutta kuka tekee näin?

Tanganjikalaisten kohdalla tilanne on helpompi, koska liikkumavaraa on enempi verrattuna juuri vaikkapa Hgin veteen. Puuttuvia suoloja voi lisätä siten, että sähkönjohtavuudesta saadaan likimain sama. Malawien kohdalla tilanne on hiukan toisenlainen, koska hanaveden sähkönjohtavuus on lähelle sama kuin järven, suuria muutoksia ei pystytä tekemään ilman, että sähkönjohtavuus kasvaa suuresti siitä, mitä haluttaisiin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

...
Homeopatiaa...?

Sinänsä mielenkiintoisempi pointti tässä kirjoituksessa on nyt tuo "parin viikon välein vähintään" kun kuitenkin aiemmissa kirjoituksissa on mainittu akvaarion olevan ylikansoitettu jopa Minelanin omastakin mielestä (ilmeisesti tanganjikat ovat sen jälkeen muuttaneet pois?) ja suodattimen puhdistustarpeen olevan jopa kahdesti viikossa. "Kerran viikossa vähintään" tuossa pitäisi lukea, ja lisäksi että "olen jo ostanut uuden ison ulkosuodattimen malawialtaaseeni".

Todellakin näillä tiedoilla mitä Minelan antaa ja joilla tuntuu olevan taipumus muuttua sen mukaan mitä hän ymmärtää meidän haluavan kuulla on aika mahdotonta neuvoa kattavasti. Monta asiaa kuitenkin on pahasti pielessä eikä siinä auta vaikka miten kivenkovaan väittäisi pitävänsä kaloistaan hyvää huolta, musta ei muutu sillä valkoiseksi. Minun haukkumiseni sijasta olisi kannattavampaa keskittyä kirjojen ja netin lukemiseen ja akvaarion oikean hoidon opiskeluun, minua on nimittäin jokseenkin hankala saada oikeasti ärsytettyä. Siinä ajassa ehtii opiskella paljon.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Minä osaltani olen lopetanut kyseisen henkilön viestien lukemisen. Aikaa kun voi käyttää muuhunkin! Vaikka vastaamaan niille, jotka ovat tiedon tarpeessa.
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

maisu kirjoitti:Minelan, kävin kaikki kirjoituksesi läpi. Sinulta on pienen ajan sisällä kuollut kolme kalaa ja yksi on käynyt tuonelan porteilla mutta toipunut. Puhut säännöllisesti "ilmastuksesta" tarkoittaen ilmeisesti ilmastusta eli kirjallisuus on joko luettu niin kauan sitten että termistö on jo unohtunut tai sitä ei ole luettu ollenkaan. Kerrot puhdistavasi suodattimen jopa kahdesti viikossa. Et kuitenkaan ole "nähnyt" kotiloita akvaariossasi ennen kuin niitä on ollut omien sanojesi mukaan 500 kpl, josta voidaan päätellä ettet ole sitä akvaariota juurikaan edes vilkaissut, ja annostelet Flubenolin ensin ja kysyt vasta jälkikäteen mikä olisi ollut annostusohje. Sinulla on samassa akvaariossa malaweja, tanganjikoja, kultapleko ja ripsimonneja. Olet hankkinut uuden akvaarion johon olet ensin ostanut kalat ja vasta jälkikäteen kysyt sopivatko ne entisten kalojesi kanssa. Et tee asialle mitään kun kuulet että eivät sovi, vaan pysyt suunnitelmassasi.

Olet järjestelmällisesti sivuuttanut sinulle annetut hyvät neuvot etkä suostu näkemään tekemisissäsi mitään virheitä. Ei tässä tarvitse puhua mitään kauppiaan ja meidän neuvojemme erilaisuudesta, sillä kyllähän kauppias myy vaikeita kaloja jos harrastaja mainostaa harrastaneensa akvaarioita 20 vuotta vaikka tietotaito olisikin jäänyt oman itsepäisyyden vuoksi fiksun aloittelijan ensimmäisen kuukauden tasolle. Lisäksi emme voi tietää mitä kauppias sinulle todellisuudessa on sanonut ja millaisen Minelan-suodattimen läpi hänen neuvonsa ovat muuttuneet sinua miellyttävään muotoon. Minusta olisi hyvin erikoista jos tämä kyseinen kauppias antaisi sellaisia neuvoja joiden pohjalta olet toiminut.

Kilttejä neuvoja olet saanut jo runsaasti. Lopputulos näyttää aika lohduttomalta koska et ole valmis myöntämään omia virheitäsi.
-----------------

Kiitos kovin neuvoista, mutta luotan taas eräseen vakituiseen kaippiaseen, konka neuvot ova olleet päteviä jo yli 19 vuotta. Miksi jättäisin hänen neuvonsa syrjään, ja luopttaisin palstalaisten neuvoihin, joilla monella ei eses vanhemmat olleet syntyneet, kun jo harrastin näitä akvaarioita.

Tämä ei tarkoita todellakaan, että en kuuntelisi neuvoja, mutta valikoivasti ja luotan niiden henkilöiden neuvoihin, jolla itse olen pärjännyt hyvin, kalosita puhumattakaan.

Sinulla ei varmaankaan ole kaukosilmää, jolla näkisit tilanteen aitona.

Mikäli minulle, ja itselleni sopii ja satut kulkemaan tästä Loviisan tietämää, tervetuloa ketsomaan kalojani. Pullakahvit lupaan keittää, mutta visiiitin mahdollisuuten minulla ei nyt ole mahdollisuuksia, koska melkein joka päivä on tulossa vieraita, sukulaisia ja ystviä, mutta jyllä tänne joukkoon sopii.

Saisit ainakin tiedon akvoistani, eikä tarvitsisi kirjoitta mutu-tuntumalla, käsityksellä, jonka on, ilman faktaa, itse mielessään luonut, jolla yleensä ei ole hajuakan todellisestä ja luullottelut ovat aivan tuulesta temmattuja, olisivatkohan omien kokemuksiesi, tai vaikka oman käyttäytymisesi tulosta.
Viimeksi muokannut minelan, 13:34, 23.07.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

minelan kirjoitti: Sinulla ei varmaankaan ole kaukosilmää, jolla näkisit tilanteen aitona.
Vai että oikein kaukosilmää :mrgreen:.

(Huh huh, pitäisiköhän tämä aihe jo lukita, eikö tästä ole jo "keskusteltu" ihan tarpeeksi.)
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Ei herranjumala. Oikeasti. Tähänkö on tultu sen vuoden aikana mitä minä olen tätä palstaa seurannut. Vai onko täällä aina säännöllisin väliajoin tällaista "sotimista"? Yksi yrittää käännyttää toisia kirjoittamaan samalla tyylillä kuin hän (muistuttaisin jälleen, kuten moni muukin ennen minua, että tämä on keskustelupalsta ja jokainen taaplaa tyylillään. JukkaV:n "allekirjoituskin" on tietääkseni "suvaitaan erilaisuutta".), ja toinen ei suostu myöntämään tekemiään virheitä... Kaukosilmää??? Kiesus. Ei minulla ole mitään sitä vastaan että täällä käydään vaihtelevanlaatuisia keskusteluja, mutta eikö tällainen tappelu kuuluisi johonkin muualle.

Rauha maahan, kaloistahan tässä pitäisi ennenkaikkea olla kysymys :D
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
jumase
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jumase »

minelan kirjoitti: Tämä ei tarkoita todellakaan, että en kuuntelisi neuvoja, muta valikoivasti ja luotan niiden henkilöiden neuvoihin, jolla itse olen pärjännyt hyvin, kalosita ouhumattakaan.
Onpas ollut hauska keskustelu ja kyllä Minelan tässä lauseessa tiivistää hienosti koko homman. Kuuntelen kyllä neuvoja, mutta vain niiden, jotka ovat samaa mieltä kanssani. Kalani ovat myös samaa mieltä.

Kyllä Liina on tainnut olla oikeassa heti alusta lähtien. Ensimmäistä kertaa toivon, että keskustelupalstalla jokin ketju lukittaisiin, mutta kyllä nyt on sen aika. Kyllä Minelankin on pahoittanut mielensä kovin pahasti, koska ilmeisesti alkoholin voimalla pitää vastata, ei tuota määrää kirjoitusvirheitä muuten saa aikaiseksi. Lukkoa vaan.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Lukkoa kaipaaville tiedoksi, että minelan aloitti vastaavan sisältöisen keskustelun täällä. Ilmeisesti tästä aiheesta on joillakin vielä tarvetta keskustella, niin pidetään joku ketju ainakin toistaiseksi avoinna :)
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Lukitseminen olisi jo vähän liikaa. [;)] Se muistuttaisi vaientamista, kun ottaa huomioon jo lukitut. Näin valitan minäkin nyt hieman, jos ehdin.

Onhan tuossa jutussa se, mikä on todellisuus kirjoitusten takana. Minulle tulee kyllä mieleen nettiympäristössä untuvikko, joka kuvittelee tämän olevan jotenkin irrallaan muusta, ehkä jopa satua. Sanon tämän vain koska uskon oman totuuden kertomisella olevan maailmaa parantava vaikutus. Ei pahalla, vaan vaan sanomisen helppoudella, kaukaa. Sellainen kuva vain on syntynyt.

Täällä on luonnollista että sanomisiin takerrutaan, koska se on mikä merkitsee. Mutta onko se sitten niin maailman tärkein asia? Kuviteltu kunnia, oman arvon heikkous, jos se ei kestä toisenlaista kirjoituskulttuuria kuin itseä miellyttäisi.

Jokaisella on kuvitteluoikeus ja jokainen on aloittelija aloittamassaan. Jos jokin on totta, niin viimeinen. [;)]

nm. lahjomaton näkijä

Edit:
jumase kirjoitti:Kyllä Liina on tainnut olla oikeassa heti alusta lähtien. Ensimmäistä kertaa toivon, että keskustelupalstalla jokin ketju lukittaisiin, mutta kyllä nyt on sen aika. Kyllä Minelankin on pahoittanut mielensä kovin pahasti, koska ilmeisesti alkoholin voimalla pitää vastata, ei tuota määrää kirjoitusvirheitä muuten saa aikaiseksi. Lukkoa vaan.
Minä en ole kuitenkaan tälläisestä 'kulttuurista' iloinen, Minelan! Olen pahoillani. :(

Edit2

Vaikka siis hyväähän tuossakin selvästi halutaan.
Viimeksi muokannut 111na, 11:55, 23.07.2004. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
FN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja FN »

Nämä keskustelut aiheet ovat kuitenkin monille (Juuh...myös minulle :D) ) parempaa viihdettä, kuin kuin kuin...hmm...esimerkiksi FAQ - keskustelut.

Minelan ilmeisesti hakee noilla marinoillaan hyväksyntää tai jonkinlaista tunnustusta/arvostusta. Mitä enemmän yrittää sitä syvemmälle uppoaa. Kannattaisi jo rauhoittua siis...
Sade
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Sade »

Anzku kirjoitti:Ei herranjumala. Oikeasti. Tähänkö on tultu sen vuoden aikana mitä minä olen tätä palstaa seurannut.
Huoh. Näköjään.
Eripuraisuus on ainakin minusta selkeästi lisääntynyt sinä aikana jona tätä palstaa olen seurannut. :( Ei kivaa, vaikka ainahan se jollekulle käy viihteestä (en vihjaa tällä kehenkään, huomautan, siltävaralta että joku kokee kommentin niin...)

Tosin, onhan tämä oiva keino purkaa mahdollisesti ikävän päivän jälkeen patoutuneita agressioita, tuntemattomana nimimerkin takaa :twisted: ...

Joo ja se oli ensimmäinen ja viimeinen kommentti minulta tähän keskusteluun. (Toistaiseksi, tarkoitan [;)] ...)
Viimeksi muokannut Sade, 12:16, 23.07.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Näin pitkän linjan AW:laisena voin kertoa että eripuraisuudet ovat muoti-ilmiö. Jos joku keksii nassuttamisen muut seuraavat perässä. Sitten voi olla taas vuosi vallan riidatonta aikaa ja sitten sykli saattaa alkaa alusta ;) Koittakaa jaksaa mutta toki tämä ottaa meillekin koville.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Paitsi, että mäpäs tiiänkin, mikä tuohon auttaa.. Siirtää sen leveän ahterinsa tuolilta pois, laittaa kengät jalkaan, avaimet taskuun, nappaa roskapussin mukaan, vie roskat roskikseen ja samalla kävelee tunnin lenkin. Kummasti sen jälkeen on pirteämpi olo eikä silmät kiilu ruudun takana "Mitähän mä taas pääsisin sanomaan..." :twisted:

Mistä tulikin mieleen, että voisi vaikka piipahtaa lenkillä ja kaupassa. :mrgreen:
Sade
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Sade »

aqua2002 kirjoitti: Mistä tulikin mieleen, että voisi vaikka piipahtaa lenkillä ja kaupassa. :mrgreen:
Oo, minä myös! :mrgreen:
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”