Tätä ei haulla löydy :)

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

minnakoo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Kiekkojen kutualtaasta hävisi taas mäti "viittä vaille" poikasten kuoriutumista. [}:)]

Taidan pian keskittyä nuitten lehtikalojen poikasten kasvatteluun, nyt on kolme eri satsia niitä. Ensimmäiset ovat jo kivasti kasvaneet.
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Näetkö kumpi kaloista syö kudun. Vaikket näkisi niin poista kokeeksi toinen. Veikkaus voisi olla, että se joka leyhyttelee niitä vähemmän voisi olla syöjä? Onko kudut pieniä tai runsaasti homeessa?
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Veikkaan, että koiras syö kudun, tosin en ole ollut paikan päällä todistamassa tapahtumaa. Mutta näinpä naaraankin pariin kertaan popsivan kutunsa suihin, tosin silloin se tapahtui isossa altaassa ja yksin oli kutenut. Liekkö ollut niin viisas,että tiesi, ettei tästä tuu "lasta eikä paskaakaan"? :roll:

Kutu ei ole koskaan homehtunut, muutamia valkoisia palleroita on ilmestynyt, mutta ovat mallikkaasti ne hoitaneet pois. Kudun määrä....hmm... oisko siinä sata munaa? En ole niitä juuri laskenut, mutta seuravalla kerralla voisi.

Jos vielä antaisin armoa (kuinkahan mones kerta jo?) ja antaisin tehdä kudun, ottaisin koiraan pois - jos häviää, koiras takaisin, odotetaan taas kutu ja sit emäntä häipyy. Sitten se saiskin jo riittää, jos ei niin ei!

Käväsen heittämässä kyssärin tuonne toiselle puolelle, mutta kysyn nyt täältäkin: tietääkö kukaan, miten nuita lehtikalan poikasia oikea oppisesti ruokitaan?
JanneH
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JanneH »

Itselläni alkaa homma luonaamaan pikku hiljaa.
Tässä linkki johon olen laittanut kuvia edistymisestä. Tosiaan naaras on vaihtunut kun edellinen kuoli lämppärin hajoamisen johdosta. Tilalle löytyi uusi ja homma näyttää toimivan kun molemmat vanhemmat hoitavat kutua vuoron perään ja ei riitele poikasista. Tosin ei tässä nyt mitään läpimurtoa olla tehty vielä mutta toistaiseksi näyttää hyvälle. Kudetus altaani on 380L johon olen liimannut silikoonilla läpinäkymättömän keskilasin. Altaassa on 2 x mattosuodatin ja Compact 1000 pumput, 2 x Jäger 200w lämppärit, 2 x Aquaball 550L/h sisäsuodattimet (tällä hetkellä toinen vaan käytössä), altaaseen olen laittanut valkoiset kartongit pohjaan, sivu ja taka lasiin. Pariskuntien viihtyvyyttä olen yrittänyt lisätä muovikasveilla jotka on helppo poistaa kun on aihetta :o
Mutta katellaan miten homma jatkuu ja voin kans laittaa tietoa kun on kerrottavaa jos jotakuta mahdollisesti kiinostaa.

Sori minnakoo jos pöllin sun topic:n. Ei viittiny uutta omaa "päiväkirjaa" alkaa väkertää, joten hyppäsin sun siivelle :P
JanneH
* Itseäni olen aina kiittänyt ja kiitosta on riittänyt *
Kuvia
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Hei Janne!

Kiva kuulla "kohtalo tovereistakin". :) Siis eka eksyin hiukan väärille poluille nuissa kuvissa ja näin yhden uroksen ihan parinkin naaraan ympäröimänä 8-) Mutta sitten löytyi oikea laji. Eli onko sulla poikaset vielä kuoriintuneet - eli kuin pitkälle olet päässyt? Hieno allas ja kalat sulla - tuommoisen ison sinisen "mötkäleen" minäkin haluaisin.

Tänä iltana kutualtaaseen tuli taas kutu, tosin nyt sille puolelle ruukkua, missä ne ei ainakaan tähän mennessä ole hedelmöittyneet. Eli en laita koirasta vielä "käpälä mäkeen" ennenkuin olen varmistunut siitä,että hedelmöittyminen on tapahtunut. Viimeksi ne veti viivaa lämppäriin, sellaiseen mikä ei edes ole verkkovirrassa ollutkaan. Eli taas ootellaan ja siinä samalla seurtataan lehtiksien kasvua.
JanneH
Junior Member
Junior Member

Kutu on kuoriutunut n.20h sitten. Ja nyt vanhemmat pitelee niitä poikasiaan kartion kyljellä kiinni ja poikaset opettelevat kovasti uimaan. Välillä sellanen 5 poikasen parvi saattaa päästä nousemaan altaan pinnan tuntumaan mutta pian emo hakee sen takaisin kartion kyljelle.
JanneH
Kuvia
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Jannelle onnea kasvatuspuuhiin! Itse olen tuohon pisteeseen muutaman kerran päässyt. Viimeyönä oli kutu taas hävinnyt kiekkojen altaasta.

Lehtikala poikasia kyllä on ihan tuhottomasti! Tosi vaikea vettäkin vaihtaa ettei poikasia hujahtaisi viemäriin - niitä on jokapuolella!
JanneH
Junior Member
Junior Member

Poikaset opettelevat uimaan, ja kaikki poikaset löytäneet tiensä emojen kyljille.
Eli toistaiseksi kaikki niinkun pitää. Poikasten määrää vaikea arvioida vielä mutta sanotaan 40-50kpl tällä hetkellä.

//EDIT1: Edelleen kaikki hyvin. 20.12.05

//EDIT2: 22.12.05 Kaikki edelleen hyvin ja nyt poikaset pikkuisen tekevät uintilenkkejä pitkin allasta, ja aloitin artemian tänä aamuna. Poikaset ovat kasvaneet hirmuisesti (omasta mielestä) nyt pystyy jo erottamaan silmät helposti eikä poikanen ole enää pitkula jota emot vahtivat. Poikasia on kuoriutumisen jälkeen kuolleena näkynyt 4kpl, joten kuolleisuus on ollut mielestäni pieni. Elossa poikasia on edelleen n.40-50kpl.
JanneH
Kuvia
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Hienoa Janne,että kaikki menee hyvin - ei muuta ku jatkoja sinne!

Itse tein kyllä kaikkea muuta ku "jouluisen teon" kiekoille. Kutualtaassa oli juuri poikaset jälleen kuoriintuneet. Vedenvaihdon jälkeen otin kylmän rauhallisesti pari haavia kaapista ja ei ku kalastamaan! Tosin tämä oli erittäin helppoa, sillä isukki melkeinpä ui haaviin. Raassu ku tietty tuli hätistelemään tunkeilijaa pois - vedenvaihdon yhteydessäkin melkein näykkäsi minua kädestä. Ahkera isi ku niin puolustaa ja minä raakalainen menin ja nykäisin sen muihin maisemiin. :( No, alkuhämmennyksen jälkeen onneksi naaras jatkoi poikasten hoitoa. Laitoin sille jouluvalot yöksi, jotta näkee poikasiaan hoitaa. Jotain hyvitystä ja tunnelmaa edes koitan luoda ku miehen vein. :) Edellinen yövalo nimittäin "sanoi sopimuksensa irti" ja niinpä piti jokin hämärä valo keksiä tilalle.
Toivottavasti nyt ei poikaset häviä parempiin suihin.

Lehtikalan poikaset kasvavat ja voivat hyvin. Niitä on vaan tosi paljon, mihinhän minä niitten kanssa vielä joudun. :?

Oikein mukavaa Joulua kaikille!
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Ja emäntä söi poikasensa. :( Eli olen jo melko kypsä tähän kudetusrumpaan - siirrän tuon yksinäisen kiekon muiden sekaan tuonne isoon altaaseen. Toivottavasti ei tule pettymään, sillä sen "mies" siellä täyttä päätä touhuaa toisen nartun kanssa. :? Toisaalta mielenkiintoista nähdä, miten isossa altaassa nyt parit jaetaan. Huomasin vaan,että tuo koiras on kyllä kasvanut tuolla kutualtaassa ollessa. Sehän on ollut siellä kokoajan, naaras vain välillä vaihtunut. Eli ei ole jatkuva kuteminen ainakaan kasvua tyrehdyttänyt tällä yksilöllä. Eli telakalle menee hetkeksi kutuallas ja kohta taidan tarvita sitä lehtikalojen poikasille kasvualtaaksi. Tänään tuli taas uusi kutu luonnon lehtisiltä, tosin en tiedä, poiminko talteen tuonkin. Ehkä pitäisi olla vaan varma siitä, ettei kalat jää sitten mulla käsiin.

Mutta siirrytäänpä seuraamaan sitten Jannen vaiheita, toivotaan hänelle parempaa tuuria kiekkojen kanssa - mä väsyin jo.

- Minnakoo
JanneH
Junior Member
Junior Member

Minnakoo toki mullekin on noita vastoinkäymisiä tullut ja varmaan tulee jatkossakin joten ei kannata luovuttaa ihan heti. Itselläni meni vuosi että ollaan päästy tähän missä nyt ollaan joten malttia malttia... [;)] Toki tämä edistys askel on antanut lisäpotkua jatkamiseen vaikka mikään super iso poikue ei ole kyseessä. Olen yrittänyt laskea poikasia ja ollaan vaimon kanssa päästy 15 kunnes meni laskut sekasin ja yli puolet oli laskematta. Viime kerrasta ei ole kuolleita poikasia tullut yhtään ja vähän väliä olen artemiaa altaaseen pipetillä ruiskuttanut kun ei kait noita poikasia "liikaakaan" voi ruokkia vai voiko?

25.12.05

Tammikuun aikana on tarkoitus poikue siirtää kasvualtaaseen kunhan sen ensin kotiin saan ja on kerennyt poikset totuttamaan kuivaruokaan ja sitä kautta aikanaan sitten omatekoseen räkmixiin kunhan vielä kasvavat riittävästi.
JanneH
Kuvia
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Niin,varmaan vastoinkäymisiä tulee, katsotaan tässä toiste sitten kiekkojen kasvatusta uudestaan. Jos keskityn nyt nuihin lehtispoikiin.

Olen siis siirtänyt naaraankin takaisin isoon altaaseen ja voi mahdoton mikä taistelu siellä alkoikaan! :o Näytti välillä melko hurjalta naaraiden taistelu. Koiras välillä koitti mennä niiden väliin ja ikäänkuin piilotteli toista naarasta takanaan. No, aikansa tapeltua toinen naaraista meni puhistamaan toisen altaan päätyä ja toinen toista puolta. Koiras sitten seilaa siinä eestaas. Melko gigolo näyttäisi olevan :) liekkö aikoo hoidella molemmat altaan päädyt. Hauska vaan seurata tuota naaraiden tappelua, heti kun vaan tuli vähänkään saumaa niin toinen narttuista alkoi uimaan kutemistyylillä sitä suodattimen putkea vasten. Eli varmaan kutua taas tiedossa, mutta siinäpähän nyt harjoitelkoot.
JanneH
Junior Member
Junior Member

Nonni, ensimmäinen poikkeavuus on havaittu poikueessa yhdessä poikasessa. Poikanen syö ja metsästää artemiaa terhakkaasti mutta sen uinti on pikkuisen holtitonta. Välillä on nokka pystyssä välillä uinti asento saattaa olla kyljellään. Ei taida kuulua normaaliin kehitykseen moinen "holtittomuus"? Itse ajattelin että se on saattanut loukkaantua kun emot välillä karistavat poikasia pikkuisen "voimalla" kyljiltään pois vaikka eivät poikaset varsinaisesti kyljiltä enää juurikaan mitään syö. Tällä hetkellä poikasten koko on n. 5 - 6mm pikkusen vaikea arvioida.

Kuva 1

Kuva 2

Emot saavat 2x päivässä n.½ml mitallisen granulaatteja sekä pienen palan omatekemää räkmixiä joka ilta. Vettä vaihdan päivittäin 40L iltaisin viimeisen ruuan jälkeen jolloin imuroin pohjalta kaikki töhnät pois. Poikasille tarjotaan n.2kertaa tunnissa pipetillinen artemiaa kun itse tai joku muu altaan ohi kävelee. Altaassa ph 7 ja vedenlämpö 31*c.

Onko jollain fakta kokemuksia mistä moinen holtiton uinta saattaa johtua?
JanneH
Kuvia
JaBlo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaBlo »

Uimarakkovika todennäköisesti.Ei parannu.
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Jannen kiekkovauvan näyttävät kasvavan tosi kivaa tahtia. Meillä on kiekot kuteneet isoon altaaseen. Ajattelin eristää sieltä alueen niille jollain verkkomaisella harsolla tai vastaavalla. Pitänee huomenna mennä kangaskauppaan. (Kaikkeen sitä kalojen kudun takia joutuukin)!

Mutta tuosta artemiasta. En ole yrityksestä huolimatta löytänyt sopivaa "siivilää" joten olen suoraan ottanut lääkeruiskuun sitä vettä ja ruutannut sen suoraan poikasaltaaseen. Olen siis sammuttanut sen kupluttimen ja antanut valoa taskulampulla veden pintaan ja siitä sitten ruiskuun vaan vetänyt sitä vettä. Paljonhan siihen joutuu sitä munan kuorta vai mitä se onkaan mukaan, mutta kyllä siellä niitä vipeltäjiäkin on. Kysymykseni siis kuuluu: kuinka monta milliä sitä artemiavettä ois hyvä antaa, jotta poikaset saavat tarpeeksi ravintoa siitä? Mulla nimittäin tapahtui melko joukkokuolema nuorimmasta päästä poikasia ja yhdeksi syyksi ajattelin sitä, että saavatko ruokaa tarpeeksi. Eli osaisiko joku tähän vastata?
JaBlo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaBlo »

Kahvinkeittimen kestosuodatin on hyvä artemian huuhtomiseen.Artemiaa saa
olla sakea pilvi aina kun antaa.Ruokkimisvälin pituuden voi katsoa poikasen vatsasta, kun näyttää tyhjältä niin lisää artemiaa.Kuitenkaan tarkkoja ohjeita on vaikeeta kenenkään antaa, opettelet vain.Muista pohjan puhdistus ja veden vaihdot.
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Kiitos nopeasta vastauksesta! Tuohan oli hyvä vinkki - kestosuodatin vaan kehiin!
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Mutta kannattaako kiekon poikasia edes ajatella yrittävänsä kasvattaa muulloin kun loma- ja työttömyysaikoina? Itse olen vuorotyössä ja sen lisäksi 4-5 krt/vkossa muussa harrastuksessa ja mietin kiekkopariskunnan erottamista eri altaasee, mutten pysty ikinä niitä ruokkimaan edes muutaman tunnin välein, ainakaan työaikana...
jouniv
Senior Member
Senior Member

Olen erottanut emoistaan reilun viikon jälkeen. Artemiaa olen ruokkinut, jääkaapissa säilyttäen kerran vuorokaudessa tehdyistä eristä, muutamia kertoja vuorokaudessa parin viikon ajan. Eivät kuole nälkään työpäivänkään aikana. Putsaa allas aamulla ja lisää reilusti juuri valmistuneesta artemia-erästä. Saattaa olla artemiat henkitoreissaan vielä töistä tullessa tai eivät ainakaan pilaa vielä veden laatua. Illalla sitten tiheä ruokinta, ja aamulla taas sama homma.

Kahden viikon artemiaruokinnan jälkeen kalat näyttävät kelpuuttavan jo pölymäisen kuivaruuan. Tai "pölymäinen" oli nyt vähän turhan kansankielinen nimitys 100-200 mikrometrin kokoiselle kuivaruualle. Tätäkin poikaset osaavat syödä pohjaltakin.
Lunni
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Miksi erottaa poikaset emoistaan, minun mielestäni ilo ja juju onkin siinä että seuraa tätä luonnotapahtumaa niin kuin se soljuu, emot hoivaavat poikasiaan. Kyllä se olisi poikasille eduksi että ne söisivät emojaan niin kauan (n. 2vko) kuin sitä luonnostaan tekevät. Minulla emot nelikuisten isojen poikasten seurassa edelleen ja puollustavat vieläkin vaaran uhatessa. Toki jos poikaset nyt poistaisin niin saattaisin saada ne uudestaan kutemaan mutta ei siihen kiirettä mielestäni.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Kiva kuitenkin tietää, että kiekon poikasten hoito saattaa onnistua työssäkäyvältäkin...Tuskinpa kukaan muukaan irtisanoutuu poikasten takia.

Tuo aamusiivous ei kyllä onnistu kun aamuvuoro alkaa jo seitsemältä mutta miksei tekisi vastaavasti sitä illalla. Ja tarvittaessa päivälläkin hiukan imaisee pohjalta ruokia.

Tuota artemian kasvatusta vielä mietin sen verran, että pärjääkö yhdellä ns. artemian kasvattamolla jos tekee satsin ja säilyttää sitä esim. jääkaapissa kuten jouniv mainitsi ja laittaa aina päivittäin uuden satsin valmistumaan? Riittääkö yksi satsi päiväksi ja millaisessa muodossa/astiassa ne jääkaapissa säilytetään? Minulle oli myös uutta, että se vesikin otetaan mukaan toukkaruokaa kaloille annettaessa (joku sanoi, että imaistaan ruiskuun artemialitkua ja poikasille)...Itseasiassa koko artemiahomma on uutta.

Tarkoituksena olisi siis siirtää kiekot kutualtaaseen kun alkoivat jälleen kutemaan tauon jälkeen mutta yhtäkkiä olenkin unohtanut asioita ja tuntuu kovin epävarmalta.

Ps. Voiko kutualtaaseen laitta (isosta altaasta) kasvin tamia esim. pienessä saviruukussa vai haittaako se poikassysteemiä? Siksi kyselen, että isossa altaassa on joitain taimia, joita tulisi saada hieman "alta" pois.
JanneH
Junior Member
Junior Member

Itse kasvatan artemiaa laakeassa rasiassa (karkkirasia tms.), akvaarion lampun päällä. Eli noin litra vettä akvaariosta ja rl karkeaa merisuolaa, venataan että merisuola liukenee ja sitten laitetaan muutama "hippusellinen" = ~ 1/4ml artemiaa ja pikkusen sekotellaan. Sitten vaan ootellaan n. ½vrk ja artemia on jo kuoroitunut. Itse kerään artemiaa suoraan sieltä kasvatus rasiasta pipettimellä eli mukaan tulee sitä suolavettä samalla. En jaksa käyttää mitään pöriseviä hapettimia artemian kasvattamiseen kun kuoroituu erittäin hyvin noinkin ja saa nukuttua kun kaikki tankit on makkarissa :o

Kuva

Ja "lisävalo" on siis päällä vaan kun tahdon artemiaa rasiasta kerätä. Siihen menee joku 5min kun valon laittaa päälle niin valokeilaan ilmestyy artemia massa uimaan. Jos artemiaa on illalla jäljellä järkevä määrä valokeilassa kerään sen tavalliseen pakasterasiaan ja laitan jääkaappiin ja syötän siitä aamulla ja siirrytään uuteen satsiin iltapäivällä kun tuun töistä. Jotenkin on oppinut laittamaan sen "just sopivan" määrän artemiaa kypsymään että se yks satsi riittää aina sen yhden vrk:n. Nykyisin kasvatan artemiaa kahdessa samanlaisessa laatikossa ja kuoroutuminen tapahtuu n.12h välein vuoron perään. Ja eikun syöttelemään... :P

Itse olen ostanut painolla varustettuja silkkikasveja jotka on helppo poistaa tarvittaessa kun alkaa poikasia ilmaantumaan. Helppoa ja ei maksa montaa egee kappale.
JanneH
Kuvia
Tigeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Vähän vastaavalla systeemillä kuin JanneH olen minäkin artemiaa haudottanut. Astioita on minulla vain 3kpl ja ja homma kiertää myöskin siten että kokoajan on valmista artemiaa tarjolla. Kaksi päivää olen syöttänyt yhdestä astiasta. Seuraavassa astiassa on puolet munista kuoriutunut kun edellinen melkein syötetty ja uusimmassa on vasta laitettuja munia. Valmista artemiaa sisältävässä astiassa on kulmassa pieni "syöttövalo" johon artemia kerääntyy ja on siitä helppo korjata talteen letkunpätkää apuna käyttäen. Kiekkoja tosin en ole kasvattanut. Muita ahvenia ja monnisia kylläkin.
jouniv
Senior Member
Senior Member

Artemian ravitsemuksellinen laatu alkaa heiketä heti kuoriutumisen jälkeen. Heikentymistä voi hidastaa säilyttämällä otukset liemessään viileässä. En ole huuhtonut vaan pipetoinut suolavesineen. En tiedä tarvitsiko huuhtoa. Kiekot ei säikähdä pienestä suolamäärästä, päinvastoin. Ylimäärän voi myös pakastaa ja nakella jäiset palat vaan veteen
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos teille JanneH ja Tigeri, vastauksenne selvensi ajatuksiani kivasti. Tuo artemian kasvatus kun on minulle täysin uutta ja utopistista, olen siksi hieman pihalla enkä meinaa tajuta. Siis artemiaa voi kasvattaa astiassa vaikkapa juuri tuon akvaariovalaisimen päällä ilman hapetinta. Ne siis tarvitsevat happea, jolloin mikään tuorekelmu ei käy päälle kissasuojaksi. Syököhän kissat mielellään toukkia vai saisivatkohan ne olla rauhassa.

Mietin tässä, pitäisikö ostaa sellainen oikea artemiakasvattamo eläinkaupasta mutta ei siis välttämäti. Laitan siis astiaan munat ja veden (Seran valmiita pusseja, sisältävät suolan) ja laitan astian akvaariovalaisimen päälle ja odotan. Kun näen kupissa elämää, poimin toukkia syötäväksi (syöjiä ei tosin vielä ole mutta yritän kouluttautua ajoissa). Yksi asia on epäselvä (ai, yksikö vain...); jos toukat ovat niin pieniä, että mahtuvat injektioruiskun suuaukosta sisään, miten niitä pystyy pinsetillä keräämään? Aluksi kai kannattaa työntää artemiaa aika varovasti altaaseen, jotta oppii näkemään sen minkä verran lapset syö...?

Tuleekohan minusta ikinä artemian kasvattajaa tai kiekon poikien kasvattajaa... :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”