Onko akvaarioharrastus yhteinen?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Callef
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaario harrastus sinun vai molempien/perheen?

Viesti Kirjoittaja Callef »

3-henkisen perheemme ainoa lapsi, 7v tytär halusi "elämää" huoneeseensa, ja koska koiranpennut ja muut karvaiset nisäkkäät olivat out ryhdyttiin keskustelemaan akvaariosta. Kerroin alusta asti ettei kysymys ole mistään helposta jutusta, ja aloin preppaamisen hyvissä ajoin ennenkuin 60L allas tuli taloon 3kk sitten. Puhuin etukäteen kypsyttämisistä ja biosysteemeistä ja keskenään sopivista kaloista ja kasveista.

Ajattelin että koitetaan tehdä tästä "oppimismatka" - siis pedagoginen lähestyminen koko hommaan. Ja kuinka ollakaan, tätä kautta tästä tuli koko perheen harrastus, ja onneksi niin.

Itse olen vähän niinkuin "harrastuksen kummisetä" ja teen isot päätökset ja raskaat työt, mutta kaikki osallistuvat - sekä rouva että tytär. Parasta on miten "aidon älykästä" puuhastelu on, kysymykset ovat yllättävän paneutuvia ja sitoutuminen on korkeaa. En odottanut että ihan näin upeasti käy, mutta tästä todellakin tuli yhteisesti omistettu yhteinen puuha huolenaiheineen, päivittäisine toimenpiteineen ja viikottaisine rutiineineen.

Puolisoni jaksaa kiireiltään ja tekemisiltään (on toimitusjohtaja ammatiltaan) silti usein kysyä onko kalat ruokittu tai miksi suodatin kuulostaa oudolta tai onko ilmastin ollut päällä, ja tyttäreni puolestaan käy itse ottamassa pH:t mittarilla ja arpoo esimerkiksi onko kasvien hurja kukoistaminen hyvä vai huono juttu. Ei hullumpaa kolmen hengen perheessä jossa pikkuruinen allas on tyttären huoneessa tuomassa elämää. Ja siinä istutaan ringissä välillä ja katsotaan miten ekosysteemissä pyyhkii :D

Varmasti on auttanut se, että kaikki on mennyt ihan älyttömän hyvin - leväpommeilta ja muilta ollaan vältytty, kalat ovat kaikki hengissä ja kasvavat ja allas on muutenkin supervakaa ja arvot kunnossa. Jos tämä olisi ollut hirvittävää ylämäessä tarpomista ja vastoinkäymisiä niin takuulla olisi maku, innostus ja mukanaoleminen jäänyt vähemmälle.

Itse olen niin koukussa että hakisin seuraavaksi varmasti vähintään 250-litraisen kaikilla maailman himmeleillä... mutta onneksi puoliso on se vahva ja tärkeä järjen ääni - kuten tuossa muutkin taisivat todeta.

Ps. En ole muuten ole kertonut paljonko rahaa on tähän asti palanut, ei nimittäin ole ihan pikkupotti 8O
180L
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Meillä tää on 95-prosenttisesti mun harrastus. Pitkään sain vinkua, että saisin akvaarion tähän meidän kämppään ja vanhempien luota "vanhat" kalat sinne. Reilu vuosi sitten tuli ensimmäinen "no okei ehkä" -vastaus ja viime vuoden alussa kämppään muutti 317-litrainen Giant. :mrgreen: Kalasto on vaihdellut hieman vuoden mittaan, vanhoista kaloista on jäljellä enää piikkisilmät (muut ovat muuttaneet uusiin koteihin).

Nykyään mies on enemmän kiinnostunut kaloista ja usein iltaisin kertookin mitä altaassa on tapahtunut kun tallilta könyän kotiin (lehtikalatytöt kutee tms.). Vedenvaihdot hoidetaan aina yhdessä, letku on mutta juuri tuo Nepiksen ongelma täälläkin, eli en ehdi juosta kylppäristä altaalle kun täytän letkun lappoefektiä varten. Joten mies on kylppärin päässä laittamassa hanan päälle ja irrottamassa letkun sekä täyttämässä kastelukannun akvaariovedellä.

Rahallisesti tuo on auttanut myös, meikäläisen opiskelijabudjetilla on välillä vähän hiljaista. Toki kaloilla (ja hevosella) on kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin, itse ostin viime viikolla ekaa kertaa ehkä puoleen vuoteen itselleni vaatteita. 8O

Pari kuukautta sitten mies antoi suostumuksensa pikkualtaalle, johon tulee sukarapuja, marmorimonnisia ja helmiseeproja. Tuossa se odottelee jalustan kanssa asukkeja.

Oon huomannut, että tuo tarttee paljon aikaa kypsyttelyyn, kunhan ei jankkaa mutta hienovaraisesti aina yrittää niin suostuuhan se lopulta! :D Hevosharrastukseen tuo ei juurikaan osallistu, aika harvoin jaksaa lähteä tallille mukaan. On se ratsastanut pollella pari kertaa ja tykännytkin. Mutta eipä tuo haittaa, mieluiten häärään omaan tahtiini tallilla kuin että toinen olisi joka ilta mukana kyselemässä "joko lähdetään kotiin?". :)

Tuo myös tietää, että jos mennään johonkin ostoskeskukseen (Sello, Jumbo) niin se tarkoittaa pakollista Faunatar -kiertoa. :D Pakko käydä kattomassa kalat ja kasvit, vaikken mitään elävää noista ostakaan. Kurjessa tykkää käydä mun kanssa ja ihastelee kiekkoja, joskohan joku päivä meillä polskisi kiekkojakin.. ;)
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
tyynelle_kamuja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tyynelle_kamuja »

Äitin eli minun harrastus johon kaikki muut perheenjäsenet osallistuvat mielellään. Lapset haluaa olla ruokkimassa kaloja, toisiks nuorin on aina mukana vedenvaihdoissa; on ihanaa katsoa kuinka vesi valuu laposta ämpäriin ja sitten, kun uutta vettä kaadetaan akvaarioon niin tulee HELMIÄ :D Mies putsaa suodattimet ja istuttaa kasvit, kun en ihan yllä tarpeeksi syvälle kasveja tökkäämään. Ja jos on kaloja tarvinut haavia niin se on myös miehen hommaa. Myös pakastesurviaislevyt mies pilkkoo pakasterasiaan kääpiöpalloille sopiviksi.
Mutta minä tuon harrastuksen ilman sen kummempia lupia oon aloittanut ja lopullinen vastuu on minulla.
Uutta akvaariota, ehkä korkeintaan 200litraista tekee mieli ja siihen täytyy kyllä olla jo miehen lupa sitten, kun tietäähän sen kenen lompsaan se lovi lohkeaa :D
me x6 & seurahuone 100l
o: pieni jalustallinen akvaario, neontetroja, kääpiöpallokaloja, tyttömonni YV
Ansku
Starting Member
Starting Member

Re: Onko akvaarioharrastus yhteinen?

Viesti Kirjoittaja Ansku »

Meillä akvaarioharrastus on selkeästi mun harrastus, mutta mies kyllä auttaa vedenvaihdoissa jos pyydän apua. Plekot kiinnostavat miestä ja suunnitelmissa on joskus hankkia riittävän iso allas jonne mies saisi valkata mieleisensä plekon. Ideoita miehellä kyllä on ison altaan suhteen, että kai sitä vähän kuitenkin kiinnostaa :mrgreen: . Kohta kolmevuotias poikani on innoissaan aina ruokkimassa kaloja ja tunnistaa altaassa olevat kalalajit ja joistain sukupuoletkin. :D
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Pullahiiri kirjoitti: Rahallisesti tuo on auttanut myös, meikäläisen opiskelijabudjetilla on välillä vähän hiljaista. Toki kaloilla (ja hevosella) on kaikki tarpeellinen ja tarpeetonkin, itse ostin viime viikolla ekaa kertaa ehkä puoleen vuoteen itselleni vaatteita. 8O
Itsellä 2 lasta, hevonen kuopattiin nyt elokuussa vanhuuttaan... siltikin olen saanut huomata, että viimeksi olen ostanut vaatteita itselleni vanhemman lapsen synnyttyä -eli lähes 5 vuotta sitten. Kaverit mua säälii ja kantaa liian isoja / pieniä vaatteitaan minulle ja äiti lähettelee milloin mitäkin rytkyä. :mrgreen: Mutta en minä edes ole sellainen, että kaipaisin vaateostoksille. Käytännölliset vaatteet löytyy jo, ja jos ostaa hyvät kerralla, ei niihin tarvitse sitten satsata ihan heti taas.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Juu en mäkään mistään Hennesiltä osta vaatteita, halvalla pääsee joo ostohetkellä mutta kledet hajoaa alta puolessa vuodessa. En ole ikinä ollut mikään vaatefriikki, nyt vaan oon todennu että ei oo kohta mitään päällepantavaa, tai lähinnä kierrätän samoja muutamia vaatteita päivästä toiseen.. Stockalta ostin kahdet farkut alle 50 eurolla joten osaan myös olla laittamatta niihin liikaa rahaa. :mrgreen: Hevosella tosiaan loimia jokaiselle 5 asteen lämpötilan heitolle yms. jokseenkin turhahkoa. [;)]
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Halla76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Olen oikeasti kateellinen niille joiden puoliso tukee ja on kiinnostunut harrastuksesta! Puolisoni mielestä akvaa on kiva taulu, muttei silti tiedetä mitä se sisältää : "No siellä on kaloja". Toisaalta saan hankkia sinne ihan mitä vaan ettei sitä huomata ja rahanmenosta valiteta :mrgreen:
Hommasin aikoinani pari aksoakin lisää niin että oli mennyt jo monta kuukautta ennen kuin puoliso huomasi määrän lisäntyneen...ei olisi varmaan vielä tähän päivään mennessä huomannut jollei koko eroa entisiin olisi ollut. Entiset olivat 40cm ja uudet 10cm kokoisia.
317l vettä
thank
Advanced Member
Advanced Member

Halla76 kirjoitti:Olen oikeasti kateellinen niille joiden puoliso tukee ja on kiinnostunut harrastuksesta!
Samaa mieltä.. Minä kun rupesin virittelemään tätä harrastusta, mieheni sanoi, että "Voithan sinä niitä kaloja hommata ja niistä puhua, mutta turha kuvitellakaan, että minä kuuntelisin... " :roll:
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

Näin sinkkuna on akvaariot ja kaikki muutkin hoideltava yksinään, mutta olis kyllä kiva, jos tätä voisi jonkun kanssa enemmänkin jakaa! Eiväthän "normaalit" ihmiset ymmärrä tästä harrastuksesta juuri mitään. Olisi niin mukava spekuloida pH-arvoista tms. jonkun kanssa, mutta keskustelun taso on yleensä "Miksi ihmeessä sitä vettä pitää vaihtaa"-luokkaa. Meillä lapsetkin kuuntelevat huvittuineina kyläilijöiden kommentteja; ehkä saankin tyttösistäni ajan kuluessa harrastukseen seuraa!

Toisaalta hyvä puoli on se, ettei tarvii kysellä kenenkään mielipidettä, eikä odottaa pahoja tuomioita! Ihan saa itse toteuttaa mitä mieleen juolahtaa...
tamiso
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tamiso »

Meillä mies on (pyydettäessä) vastuussa tekniikan toiminnasta, minä itse altaiden sisällöistä ja huolloista. On aina antanut luvan uuden altaan hankintaan (nyt kolme) kun vain olen valmiiksi mitannut altaan tulevan paikan, uudelleen sijoittanut järkevästi siinä olleet huonekalut ja perustellut etukäteen altaisiin tulleen kalaston ja miksi juuri niitä. Rihmakalahöperönä selitykseksi on kelvannut "no kun pitää saada juuri näitä rihmoja kun ovat niin herttaisia". Kyllähän mies mieluusti pyttyjä katselee, aika tarkallakin silmällä ja nostaa kuuliaisesti minulle liian raskasta 360l kantta, mutta muuten ei tosiaan paljoa enempää jaksa paneutua.Hänelle riittää kasvien nimiksi "salaatti", "tilli" ja "heinä". Kalat ovat "pienet", "rihmat" tai "pleko". Eipä sillä, en minäkään hänen chilejään paapo, arvostele saati valita.
villimilli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Minun on harrastus... Ukko joskus innostuu hetkeks pysähtymään ja katsomaan kaloja, ja joskus on mun töissä ollessa syöttäny kaloja pyytämättä.. ylensyöttäny :D "Kun ne tuli tuohon lasille, niillä oli varmaan nälkä..." Yksi päivä olin ihan kummissani, kun mies muisti kuparimonnisen. Ukko ja akvaario on viimeksi ollut samassa taloudessa 4v sitten parin kuukauden ajan, kun muutimme yhteen - sitten jouduin luopumaan altaasta. Tässä eräänä päivänä sitten kerroin miehelle että "ajattelin laittaa altaaseen mustia monnisia - muistatkos meillä oli joskus sellaisia, monnisia - ei sellanen monni niinku partamonni vaan semmonen putkula.." ja ukko siihen että "ai niinku kuparimonni?" ja olin ihan haavi auki että mistä se sen nimen muisti ja osasipa vielä kuvaillakin millainen kala se oli. Pisteet nous miehellä ;)

Ja tässä noin 4v tauolla kun ei ollut altaita, oli minulla hamstereita ja rottia. Miehelle puhkesi astma ja hän ei oikein tykännyt siimahännistä. Vanhuuden vietyä karvaiset nakertelijat sai helposti "luvan" ottaa akvaarion.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
thank
Advanced Member
Advanced Member

thank kirjoitti:
Halla76 kirjoitti:Olen oikeasti kateellinen niille joiden puoliso tukee ja on kiinnostunut harrastuksesta!
Samaa mieltä.. Minä kun rupesin virittelemään tätä harrastusta, mieheni sanoi, että "Voithan sinä niitä kaloja hommata ja niistä puhua, mutta turha kuvitellakaan, että minä kuuntelisin... " :roll:
Täytyy vielä hieman korjata tätä tekstiä. Mies on nimittäin KERRAN kuunnellut juttujani akvaariosta ihan korvat höröllään, nimittäin silloin, kun ostin hiilidioksidilevitintä ja rupesin selventämään hänelle kiljupullosysteemiä ja erinäisiä KABOOM!-ilmiöitä. :D Sainpahan hänenkin mielenkiintonsa heräämään, edes hetkeksi. Vaikka ei hän kuulostanut kovin hyvillään olevan kuultuaan tällaisen ilmiön mahdollisuudesta. :mrgreen:
009
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja 009 »

Yhteinen on harrastus. Muijalla on joskus ollut akvaario, itse en ollut untakaan nähnyt lasilaatikoista..
Joskus käytiin kattille hakemassa jotain matolääkettä elukkakaupasta, ja samalla reissulla lähti kyytiin 180L allas.
Sitten allekirjoittaneelta karkasi mopo käsistä..
Nyt on kolmessa kipossa 2000L vettä.
Klatjofs
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Klatjofs »

Yhteinen harrastus on meillä nämä akvaariot, yhdessä vaihdetaan vedet ja shoppaillaan tykötarpeet, kasviston ja eläimistön suunnittelen minä ja vastaan myös tekniikasta. Kyselen kyllä mieheltä mitä se haluaisi ja mm. kiilat tuli siksi kun ne oli hänestä niin kivan näköisiä, itse en niistä alkuun innostunut mutta enpä ole parempaa vielä löytänyt eli ei siis pöllömpi valinta [;)] Kotilo- ja rapuinnostus on ihan mun omaa juttua mutta innolla tuo omppulaa perusti mun kanssa ja nyt jo puhuu "niistä isoista kotiloista". Enää puuttuu vaan ne omput...
mc82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Meillä harrastus on yhteinen, mutta miehen vastuulla enemmän. Alunperin oli miehen idea, että otetaan tankki meille. Meillä on pytyn lisäksi 2 kissaa, joiden hoito on kokonaan mun vastuulla, joten ehkä on ihan sallittua, että mies hoitaa akvaariota sitten vastaavasti enemmän ;) Tosin yhdessä ollaan kyllä hankittu tykötarpeita ja pistetty kulut suunnilleen puoliksi.

Toisaalta itse haaveilen omasta Amazon-tankista, että innostus on jossain määrin tarttuvaa.
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
lapranlikka
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja lapranlikka »

Yhteinen harrastus. Itseasiassa se asia, että molemmilla oli akvaario, varmasti edesauttoi tutustumista silloin aikoinaan. Itselläni oli siinä vaiheessa ollut n. 10 vuoden ajan akvaario, miekkosella kauemmin. Kyllä me varmaan ois muutenkin rakastuttu :D !
No nyt on akvat olleet saman katon alla kohta 3 vuotta ja onhan tämä ihan mukavaa. Ei siitä meille mitään haittaa ainakaan ole ollut, että molemmat tykätään. Ollaan senverran nuukiakin, ettei mitään suuria ylilyöntejä hankintojen osalta ole sattunut. Yhteinen asuntolainakin auttaa tehokkaasti pitämään jalat maassa :) . Itse ainakin olen kokenut hyödyksi sen, että kun itseäni masentaa altaitten kunto (kasvit ei kasva ja sisustusta ei saa nätiksi) ja oisin valmis jo heittää hanskat tiskiin, niin miekkonen jaksaa aina tsempata, että äläs ny...! Ja kun olen nyt pitkään potenut tuota kättäni, altaitten hoito ei millään muotoa onnistuisi yksin enää, niin olen useasti ajatellut, että on se mahtava juttu, että harrastetaan yhdessä.
rantamonni
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rantamonni »

No ei ole. enään.
Mulle eka purkki ca 1980, mä olin jotain 11v.
Vaimoni aka silloisen tyttöystäväni tapasin 1985
harrasteltin yhdessä akvaarioita johonkin v 2002.
Lapsemme syntyi 97 & 99, ja akvaarioharrastus hiipui, kun
nää uudet "lemmikkimme", joita ajoittain voi helposti nimittää kotipossuiksi, vei kaiken aikamme.
Sitten lapset alkoivat määkimään "me halutaan akvaario!"....
Ja tuttavapariskuntamme erosivat, antoivat 400l Juwel purkin meille.
Vaimo sanoi, purkin voi ottaa, mutta hän sitten ei tee mitään purkin eteen!

Eli mä hoidan purkkia, ja lapset avustaa vedenvaihdossa.
JOs ehdotan että mennään vaikkapa sea-lifeen, se on niin kallis ettei voi mennä :o)
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Täällä on noin 70% yhteinen. Tämä tarkoittaa sitä, että altaat ovat minun ja hoitohommat myös, mutta avokki tykkää katsella altaiden tapahtumia ja silloin tällöin ehdottelee kaloja, jotka ovat kivoja. Näistä toiveista pyrin osan toteuttamaan, jotta harrastuksessa on molemmille jotain annettavaa.
Eiköhän tämä ollut tässä..
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Meillä ihan vain minun harrastus 8-)
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mies on ihan kiitettävästi tullut mukaan akvaariokuvioihin, vaikkei vielä tiedäkään niistä paljoa. Minä tiedän noista kaloista, öttiäisistä ja kasveista, veden kemiasta, kun taas mies tietää enempi noista tekniikkajutuista. Esim. sähköjutut ovat hänen alaansa. Minulla jäisi rakentelut paaaljon vähemmälle jos ei olis hänen osaamistaan käytettävissä.

Koitan opettaa akvaarionhuoltoa, aika hyvin on sisäistänyt muutamia juttuja. Välillä tuntuu että mies on sinnikkäämpi harrastaja kuin minä, itse kun meinais jo heittää hanskat tiskiin jatkuvien ongelmien takia niin tuo taas haluaa keksiä ratkaisun eikä luovuttaa missään vaiheessa. Aina ei jaksa säätää ja joskus haluaisin ostaa kaiken valmiina kun taas mies tahtoisi rakentaa itse.

Ihanaa sentään että mies ymmärtää akvaarion päälle, kun kotona vielä asuessani halusivat jarruttaa eikä ymmärrystä ollut senkään vertaa (vaikka suostuivatkin kyllä ruokkimaan kalat sillon kun en itse voinut). Miestä ei esim. ällötä tai kummeksuta ajoittain akvaariokamppeet kylppärissä tai juurakot pesussa. Onneksi omassa kodissaan voi tehdä miten haluaa.

Tulipas nyt pitkä sepustus ja vähän ohi aiheenkin..
Piia85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Meillä harrastus ehdottomasti yhteinen, vaikka asutaan eri osoitteissa. Muutamia kuukausia sitten muutin isompaan asuntoon, ja meinasin pistää akvaarioni myyntiin, koska minulle tuli 400-litrainen pönttö, mutta mieheni halusikin sen omaan asuntoonsa. Olin aika iloinen tästä. Nyt minulla on kotona kaksi akvaariota, ja mieheni on hommannut minun lahjoittaman akvaarion kaveriksi toisen akvaarion. Mieheni on hyvin innostuntu uudesta harrastuksestaan, ehkä jopa enemmän kuin minä.
mc82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mc82 »

mc82 kirjoitti:Meillä harrastus on yhteinen, mutta miehen vastuulla enemmän. Alunperin oli miehen idea, että otetaan tankki meille. Meillä on pytyn lisäksi 2 kissaa, joiden hoito on kokonaan mun vastuulla, joten ehkä on ihan sallittua, että mies hoitaa akvaariota sitten vastaavasti enemmän ;) Tosin yhdessä ollaan kyllä hankittu tykötarpeita ja pistetty kulut suunnilleen puoliksi.

Toisaalta itse haaveilen omasta Amazon-tankista, että innostus on jossain määrin tarttuvaa.
Tarkennetaas... 8-)

Eli molempien vastuulla akvan hoidossa:

ruokinta
testit ja veden laadun seuranta

Miehen vastuulla:

veden vaihto

No, puolustuksena se, että mun vastuulla on sitten pääsääntöisesti kissat: ruokinta, hiekkalaatikon putsaus, harjaus yms. Sekä rahoitan kissojen eläinlääkärikulut, ruoat, hiekat 100%:sesti (mies siis tuli kuvioihin vasta kissojen jälkeen, joten mun kissojahan nuo :) ). Mies hoitaa kyllä kissojen leikittämisen (ja komentamisen :mrgreen: ) sekä välillä rapsuttelee niitä. Mä sitten lellin katit pilalle ja rapsuttelen niitä niin, että nahkat irtoaa sormenpäistä :mrgreen:

Sorry OT... [:I]
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Meillä on molemminpuoleista tuo akvaarioharrastus.
Kun kullalla on parempi laskutaito niin se hoitaa akvaarioon kuuluvien litkujen laiton ja aina yhteistyöllä hoidetaan kaikki vedenvaihdot ja silleesti, minä tietenkin sisustan ja valitsen kalat ja lueskelen kaikenmaailman kalatietoa ja kerron niitä si aina kullalle.
Niin ja sitten akvaarion hoidon helpottamisen kannalta pidän muistiinpanovihkoo minne tulee kaikki vesiarvot, vedenvaihdot ja merkinnät lääkityksistä jos lääkettä täytyy laittaa ja myös kasvien lannotutksesta jne :mrgreen:
Pidättekö te mitää muistivihkoo akvaarionhoidosta ?
ja mitä kuluihin tulee niin se menee silleen et kulta maksaa yleensä mut kyl määki si makselen välillä ostoksia kun on rahaa
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
NaaNaa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja NaaNaa »

Luulin että ei olisi sillon kun akvaarion äidiltäni sain, mutta kun alettiin sisustamaan ja hommaamaan kaloja ja kasveja paljastukin että mieskin pitää niitä.
Mies osallistuu sisustamiseen, kalojen ja kasvien valitsemiseen ja kaikki nuo tekniset hommat kuuluvat kuulemma hänelle :) Mää hoidan sitten ruokinnan, vedenlaadun tarkkailun ja siivouksen :)
Tytär kanssa osallistuisi innokkaasti mukaan ja tykkää ruokkia, siivota ja vain katsella kaloja vaikka itsen tarkkaan joudun katsomaan jos innostuu turhan paljon :) Hänellä on "kultakaloja" (oikeasti ovat miekkapyrstöjä, mutta ei suostu uskomaan ettei olisi kultakaloja :roll: )

Aikalailla koko perheen harrastus :)
punakaalimehu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja punakaalimehu »

Minä olen kyllä enemmän innostunut akvaarioista. Mies ei juuri koskaan katsele niitä huvikseen. Minä päätän pääasiallisesti kalojen, kasvien ym. hankinnasta ja sisustamisesta. Mies tietää kyllä meillä olevin kalojen lajit mutta ei juuri muuta. Minä opiskelen netistä ja kirjoista tarvittavat tiedot ja kerron tuolle ukonketaleelle kun ei se itse jaksa lukea :mrgreen: Mies osallistuu näihin tekniikka-asioihin ja niiden huoltoon. Vedet vaihdetaan useinmiten yhdessä. Kalojen ruokinta tuntuu jäävän jostain syystä kyllä miehelleni... samoin kissojen ja hamsterin. Minä sitten sillä aikaa haaveilen akvaarioista täällä netissä :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”