Monniklubi

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Z
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Z »

Adrianna kirjoitti:Kokemuksen syvä rintaääni: Pitäkää vaikka 6kk ajan kerran kuussa epävirallisia kahvitteluhetkiä milloin missäkin, kokoontukaa suunnittelemaan yhdistystä ja muuten vaan rupattelemaan. Jos se ei onnistu, niin pillit pussiin.
Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Tähän "milloin missäkin" -kohtaan tosin heittäisin ehdotuksen, että epäviralliset tapaamiset pidettäisiin nimenomaan monniharrastajien kodeissa akvaarioiden äärellä (kahvia ja vaikka paperilautaset kulloisenkin kodin puolesta, tulijat tuovat pientä purtavaa). Itseäni ainakin kiinnostaisi todella paljon nähdä toisten akvaristien monnialtaita.

Ongelmaksi tietysti voisi osoittautua se, että lopulta kaikki tapaamiset pidettäisiin vain yhden harrastajan kotona. Mutta pitääkö sitä nyt heti maalata piruja seinille? Toisaalta on tietysti hyvä varautua yhdistystoiminan realiteetteihin. Itseäni todellakin kiinnostaisi nähdä ihan lähietäisyydeltä, millaisia monnialtaita on niillä, jotka esimerkiksi nykyään kudettavat seepraplekoja onnistuneesti (joo, olen nähnyt kuvia netissä, mutta se ei ole ihan sama juttu), millaisia ripsimonnialtaita ihmisillä on, millaisissa akvaariossa pidetään vähän erikoisempia monneja jne. Jos aktiiveita kerran on aika vähän, tämä voisi toimia. Tapaamisissa voitaisiin siis kahvitella, pällistellä monneja ja miettiä samalla, josko joku olisi kiinnostunut ottamaan tehtäväkseen itselleen sopivankokoisia "yhdistystehtäviä". Melkein aina, kun meillä on käynyt toisia akvaristeja esim. kalanostoreissulla, olemme jääneet suustamme kiinni helposti ainakin puoleksi tunniksi akvaarion äärelle ja enemmäksikin varmaan olisimme, jos eivät aikataulut olisi painaneet päälle. Ehkä tämä toimisi isommallakin porukalla. Kenen luokse mennään ensimmäiseksi? :D (Minulla ei valitettavasti ole tällä hetkellä enää yhtään monniallasta, joten en tarjoudu, ellette sitten tahdo katsella tulevaa kiekkoallasta.)
prboy kirjoitti:Tietääkö joku, mitä monneja on tällä hetkellä Suomalaisissa tukuissa ja liikkeissä?
Tietääkö joku, mitä monneja olisi mahdollista hankkia Suomeen vaikkapa eurooppalaista tukuista?
Tietääkö joku, mitä monneja on tähän mennessä viljelty Suomessa?
Onko jossakin yhtenäinen tiedosto, josta saa a) hoito-, b) viljelyohjeita eri monnilajeista?
Mistä löydät oikean käyvän nimen monneillesi?
Aiemmin kävin aina prboyn kotisivuilla, kun kaipasin tietoa näistä nimenomaisista asioista...

Z (ennen Saara)
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Jep, ja tuommoseen toimintaan on helppo lähteä mukaan, kyllähän kai kaikkia kiinnostaa toisten altaat? :mrgreen: Ja kun pääsee sitten lähietäisyydeltä katselemaan ja keskustelemaan asioista, ja vieläpä näyttämään ne kaikki romppeet ja altaat joita esim. lisääntymiseen on tarvittu. Mielenkiintosta!
*laa la laa*
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Z kirjoitti:Kenen luokse mennään ensimmäiseksi? :D
Meille kyllä voi tulla, mutta voi aiheuttaa jonkinmoista klaustrofobiaa jos hobittiasunnossani on yli kolme ihmistä yhtä aikaa. Toki voidaan tavata meillä, ihmetellä banjomonneja ja mennä sitten lähikiinalaiseen kokoustamaan, ellei parempia ehdotuksia ilmaannu.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

maisu kirjoitti:
Meille kyllä voi tulla, mutta voi aiheuttaa jonkinmoista klaustrofobiaa jos hobittiasunnossani on yli kolme ihmistä yhtä aikaa. Toki voidaan tavata meillä, ihmetellä banjomonneja ja mennä sitten lähikiinalaiseen kokoustamaan, ellei parempia ehdotuksia ilmaannu.
Meillekin saa tulla kokoustamaan, haetaan vaikka lähipitseriasta pitsat ja ihmetellään mitä kaikkia monneja altaista löytyy.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Maisu
Elite Member
Elite Member

Olipa muuten innokkaita monnitoiminnan elvyttäjiä, kun kahden konkreettisen kokouspaikkaehdotuksen jälkeen tuli näinkin syvä hiljaisuus. 8-)
lazzo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lazzo »

Olen myös halukas "uuden" monniklubin jäseneksi, sekä tarvittaessa myös hallitukseen.

Joten eiköhän me saada jo homma pyöriin!! :D
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Jos monniklubi herätetään niin olen valmis tulemaan mukaan.
Onko aisa edennyt vai kuopattiinko se jo ennen kuin sitä edes aloitettiin?

Itse kaivaisin kanavaa jossa saada lisää tietoa ylipäätänsä monneista.
Itselläni on 2 suurinta mielenkiintoa akvaarioharrastuksessa monnit ja kirjoahvenet. Ahvenista löytyy tietoa paljon, mutta monneista ei löydy oikein mitään muuta kuin Rassin kirjoittamat kirjat jotka löytyy kyllä kotoa, mutta moni on niistäkin ajoista muuttunut kuten toisessa topikissa puhuttu pikkukäkimonnin uusi nimi.

Usein ulkomaalaiset sivustot ovat todella ristiriitaisia ja haluaisin faktaa lukea enkä kaikkien olettamuksia.

Rassin tietämystä haluaisin enemmänkin lukea, mutta ei yhtä miestä halua liikaa vaivata ja on varmasti muitakin päteviä monni-ihmisiä suomessa.

Oliskohan Rassi kiinnostunut kirjoittamaan uutta kirjaa tai päivitettyä versiota? 8-)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

paul kirjoitti: Jos monniklubi herätetään niin olen valmis tulemaan mukaan.
Onko aisa edennyt vai kuopattiinko se jo ennen kuin sitä edes aloitettiin?
Taisi kuolla. Ei ole näkynyt mitään. Valitettavaa, ettei tekijöitä löydy.
paul kirjoitti:Itse kaivaisin kanavaa jossa saada lisää tietoa ylipäätänsä monneista.
Itselläni on 2 suurinta mielenkiintoa akvaarioharrastuksessa monnit ja kirjoahvenet. Ahvenista löytyy tietoa paljon, mutta monneista ei löydy oikein mitään muuta kuin Rassin kirjoittamat kirjat jotka löytyy kyllä kotoa, mutta moni on niistäkin ajoista muuttunut kuten toisessa topikissa puhuttu pikkukäkimonnin uusi nimi.

Usein ulkomaalaiset sivustot ovat todella ristiriitaisia ja haluaisin faktaa lukea enkä kaikkien olettamuksia.
Kirjoihin on jo nyt joukko korjauksia, jotka löytyvät edesmenneeltä kotisivultani. Olen vähän suunnitellut sivuni herättämistä uudelleen henkiin. Tarvitsen mm. lajiluetteloita itsekin. Joitakin heimoja olen jo päivittänyt tämän päivän tasalle. Samalla kyllä tulen päivittämään myös kirjojen virheet. Valitettavasti nykyisenä lainaamisen ja suoranaisen varastamisen aikakaudella sivuistani ei enää tule vapaasti nähtävät, mutta eiköhän niille vakavasti monneihin suhtautuvalle pääsy järjesty.
paul kirjoitti:Rassin tietämystä haluaisin enemmänkin lukea, mutta ei yhtä miestä halua liikaa vaivata ja on varmasti muitakin päteviä monni-ihmisiä suomessa.

Oliskohan Rassi kiinnostunut kirjoittamaan uutta kirjaa tai päivitettyä versiota?
Kiitos kysymästä, kyllä minä sentään jotain puuhastelen. Akvaristissa on säännöllisesti monnijuttujani, seuraavassa numerossakin peräti kaksin kappalein. Nyt selvää tekstiäkin pitkästä aikaa pelkkien luetteloiden sijasta. Ensi vuoden ensimmäisessä numerossa on isohko juttu monnisista jne.

Kirjoja tuskin lähiaikoina ilmestyy. Uusi kirja vaatisi pääomaa kiinni n. 15 000 euroa. Sille sattuu tällä hetkellä olemaan parempaakin käyttöä. En kuitenkaan sano koskaan ei koskaan. Jollei dementia tämän pahemmin iske, saatan vielä joskus ryhtyä kirjailijaksikin.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Joillekin iloinen, joillekin surullinen uutinen: pystyn ensi vuonna herättelemään Monniklubia hereille. :)
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
paul
Advanced Member
Advanced Member

JukkaV kirjoitti:Joillekin iloinen, joillekin surullinen uutinen: pystyn ensi vuonna herättelemään Monniklubia hereille. :)
Tuohan on ihan mukava uutinen :)
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

paul kirjoitti:
JukkaV kirjoitti:Joillekin iloinen, joillekin surullinen uutinen: pystyn ensi vuonna herättelemään Monniklubia hereille. :)
Mukava uutinen on. Tuohon hommaan ei vaan riitä pelkkä herättely, pitää oikeasti itse tehdä jotain eikä vain yrittää toimia "herätyskokouksen" saarnaajana.

Vielä mukavampi (ja ehkä realistisempi) herättelyuutinen, ainakin minulle, oli tuo prboyn sivuston mahdollinen jälleennouseminen!
paul
Advanced Member
Advanced Member

Kaizu kirjoitti:
paul kirjoitti:
Mukava uutinen on. Tuohon hommaan ei vaan riitä pelkkä herättely, pitää oikeasti itse tehdä jotain eikä vain yrittää toimia "herätyskokouksen" saarnaajana.

Vielä mukavampi (ja ehkä realistisempi) herättelyuutinen, ainakin minulle, oli tuo prboyn sivuston mahdollinen jälleennouseminen!
älä vielä heitä hanskoja naulaan. Voi olla että homma kusahtaa tai se onnituu tällä kertaa. Itse ainakin olen tuolla toiveikkaalla kannalla.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Kuten huomasit, niin sekä minä että Kaizu jo tarjosimme ajat sitten paikkaa ja aikaamme kokouksen järjestämiseen. Kiinnostuneita oli tarkalleen 0 kpl kolmen kuukauden sisällä. Toiveikkuus on tietysti mukava olotila sinänsä mutta ei ihan taida riittää. :roll:
paul kirjoitti:on varmasti muitakin päteviä monni-ihmisiä suomessa.
Aika tyhjältä näyttää.
paul
Advanced Member
Advanced Member

maisu kirjoitti:Kuten huomasit, niin sekä minä että Kaizu jo tarjosimme ajat sitten paikkaa ja aikaamme kokouksen järjestämiseen. Kiinnostuneita oli tarkalleen 0 kpl kolmen kuukauden sisällä. Toiveikkuus on tietysti mukava olotila sinänsä mutta ei ihan taida riittää. :roll:
paul kirjoitti:on varmasti muitakin päteviä monni-ihmisiä suomessa.
Aika tyhjältä näyttää.
No jos katsoo teidän tarjouksia
maisu kirjoitti:
Tuohan on jokaisen mielestä ihan vitsillä heitetty eli ei tuota kukaan ota vakavissaan joten siihen on turha vedota. :)

ja kaizu asuu puolestaan kuopiossa ja suurinosa taitaa olla eteläsuomesta.

Joten jos ei ole muuta kuin sarkasmisia heittoja joissa negatiivinen sävy niin en minä ainakaan ota tosissaan ja tuskin kukaan muukaan. Jos JukkaV haluaa yrittää niin ei tarvita heti ketään häntä mollaamaan.

Jos homma kusahtaa niin sitten voitte tulla sanomaan "mitä me sanottiin, mutta ei anneta tän keskustelun taas mennä sinne minne se taas alkaa menemään.

Maisu: Rassi on melkein elävä legenda jo suomessa, mutta varmasti suomessa on tietotaitoa plekoista paljon muillakin vaikka ei samaa tasoa kuin Rassilla välttämättä.

Tällä hetkellä olen odottavalla kannalla ja katsotaan mitä tuleman pitää.
Maisu
Elite Member
Elite Member

paul kirjoitti:
maisu kirjoitti:
Tuohan on jokaisen mielestä ihan vitsillä heitetty eli ei tuota kukaan ota vakavissaan joten siihen on turha vedota. :)

ja kaizu asuu puolestaan kuopiossa ja suurinosa taitaa olla eteläsuomesta.

Joten jos ei ole muuta kuin sarkasmisia heittoja joissa negatiivinen sävy niin en minä ainakaan ota tosissaan ja tuskin kukaan muukaan.
Vitsillä heitetty? Sarkastinen heitto? Negatiivinen sävy? Siis missä kohtaa, osoittaisitko ihan tarkasti mihin sanoihini viiittaat? Tuohan on ihan asiallinen ehdotus, samoin kuin Kaizunkin tarjous. Hyvin usein valitetaan että kaikki mielenkiintoinen tapahtuu pk-seudulla joten totta kai on tärkeää tarjota kokouspaikkaa Kuopiosta.

Mitähän luksushuvilaa kuuden ruokalajin illallisineen ja uima-allasbileineen olisi pitänyt tarjota että olisi kelvannut? Jotain rajaa sentään vaatimuksiinkin. Ihan vihaksi pistää, jotkut yrittävät tosissaan tehdä jotain konkreettista pelkän lupailun ja sananhelinän sijaan niin sitten sanotaan että on vitsillä heitetty.
paul
Advanced Member
Advanced Member

maisu kirjoitti: Meille kyllä voi tulla, mutta voi aiheuttaa jonkinmoista klaustrofobiaa jos hobittiasunnossani on yli kolme ihmistä yhtä aikaa.
:roll:
Maisu
Elite Member
Elite Member

paul kirjoitti:
maisu kirjoitti: Meille kyllä voi tulla, mutta voi aiheuttaa jonkinmoista klaustrofobiaa jos hobittiasunnossani on yli kolme ihmistä yhtä aikaa.
Niin, mikä tuossa on omituista? Asun yksiössä, ja sanon että meillä voi kokoontua katsomaan banjomonneja (joita minulla taitaa edelleen olla useampaa lajia kuin kenelläkään muulla tässä maassa, lajeja joita ei liikkeissä näe) ja kokoustamaan voidaan siirtyä esim. lähikiinalaiseen. On meillä pidetty aikoinaa ihan sujuvasti esim. HAS:n hallituksen kokouksia joiden osallistujamäärä on ollut tiedossa etukäteen, mutta tällaisen nyt puheena olevan kokouksen osallistujamääräähän ei voi mitenkään ennakoida.
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaaka81 »

maisu kirjoitti:
Minä olen erittäin kiinnostunut kokoontumaan monnien merkeissä, tällainen rookie imee oikein mielellään kaiken mahdollisen tiedon monneista mitä on tyrkyllä.

Minä tulen oikein mielelläni Maisun Hobittiasuntoon vieraaksi ihmettelemään banjomonneja asiantuntijoiden seurassa.
Kuopioon saakka en ihan heti ole pääsemässä, mutta eiköhän sekin tarvittaessa järkkäänny, jos kokous/tapaaminen siellä pidetään.

Katja [;)]
paul
Advanced Member
Advanced Member

maisu kirjoitti:
paul kirjoitti:
Niin, mikä tuossa on omituista? Asun yksiössä, ja sanon että meillä voi kokoontua katsomaan banjomonneja (joita minulla taitaa edelleen olla useampaa lajia kuin kenelläkään muulla tässä maassa, lajeja joita ei liikkeissä näe) ja kokoustamaan voidaan siirtyä esim. lähikiinalaiseen. On meillä pidetty aikoinaa ihan sujuvasti esim. HAS:n hallituksen kokouksia joiden osallistujamäärä on ollut tiedossa etukäteen, mutta tällaisen nyt puheena olevan kokouksen osallistujamääräähän ei voi mitenkään ennakoida.
Et mainunnut viestissäsi muuta kuin, että sinne mahtuu 3 no ei ihan isoa kokousta saa :)

Maisu sovitaanko, että lopetetaan tää turha jauhaminen, sillä sinun kanta on tiedossa ja niin minunkin kanta tän klubin suhteen joten antaa muidenkin antaa mielipiteitänsä.

Mulla tulee tänään uusi allas kotiin joten olen hyvällä päällä enkä jaksa täällä väitellä kenenkään kanssa. :)

Tehään vaikka äänestys ja katsotaan onko esim täällä oikeasti halukkaita.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

paul kirjoitti:ja kaizu asuu puolestaan kuopiossa ja suurinosa taitaa olla eteläsuomesta.
Just joo, eli toiminnan on tarkoitus keskittyä etelään? Edelleenkin tarjoukseni kokouspaikasta on voimassa, altaiden ja monnien määrä vain on jo vähentynyt edellisestä.

Jos taas tarkoituksena on nostattaa tuhkasta esiin "eteläsuomikerho", niin en aio osallistua.
matami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja matami »

monneista/monnisista kiinnostusta täälläkin. Mutta hei, jos kokoontuminen on vaikeaa, voisiko aloittaa vaikka näin kirjoittelemalla, kuvia laittamalla, kuvauksia/kokemuksia laittelemalla, ts. ihan oma koonti vain monneista meille kiinnostuneille asuinpaikasta riippumatta.

Kotisivuja tms. en osaa itse tehdä, mutta joku oma sivusto tai jotain... pääasia kai olisi kuitenkin että info kulkee.

Suomi on iso maa, sanokoon muut mitä sanoo. Ja valtava tietotaitomäärä muhimassa eri puolilla maata- ei anneta pelkän maantiedon estää tiedonkulkua.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Valitettavasti en voi lupautua juuri nyt vetämään mitään isompaa ennen ensi heinäkuuta. Mukana voin olla, välillä aktiivisemmin, välillä passiivisemmin.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Foorumillahan on tuo "Monnit ja..."-osio, sinnehän voi jakaa tietoaan sillä aikaa kun odotellaan että joku nostaisi monniklubin unholasta. Samaten verkkolehteen on mahdollista kirjotella artikkeleja.

Ei se tiedon jakaminen sillä kasva, että sitä varten luodaan joku eri paikka, jossa jaetaan sisäpiirin kesken tietoa. Toki sillä saa sen aikaiseksi, että sitä tietoa käyttää vaan ne, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita ja tavallinen foorumikäyttäjä pysyy siitä ulkona. Mutta taas se tavallinen foorumikäyttäjä ei myöskään saa kiinnostusta monneihin ja seurauksena on se, että ennemmin tai myöhemmin klubi taas lopahtaa kun harrastajakunta ei uusiudu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”