Sukarapurupatus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
pete75
Junior Member
Junior Member

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja pete75 »

Pikku kysymys

Minulla näyttää olevan näitä kirsikoita myös tuommoisena red cherry versiona missä menee keskellä selkää allaolevan kuvan mukainen vaalea viiva, muuten koko punaisia. ei siis kuvanmukaisia.

http://www.cambarellus.com/images/20080 ... 43-for.jpg

Se viiva on selvästi vaaleampi kuin tässä linkissä, onkohan kyseessä risteytys vai onko kuitenkin tuo red cherry versio?

------------------------------

tikkujalkoja, vähän niinkun tommonen sakura eli koko punainen mutta viiva keskellä selkää..

Näytti jossain netissä olevan semmonen kuva missä oli noita koko punaisia ja sitten mukana oli samassa kuvassa vastaava mutta tuollaisella vaalealla viivalla..
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mauiwee kirjoitti:Nyt on tulisukalaan asutetulla mehismammalla munat masussa. Toivottavasti kaikki menee hyvin eikä odotusaikana satu mitään ylimääräisiä kommervenkkejä :D
Onnea odotus ajalle. Mulla on punaisten tulisukien joukossa 2 mehiläis mammaa ja 2 urosta. Nämä mammat ovat kovimmat lisääntyjät koko altaassa. Hommaavat uudet munat viim. 4 päivän päästä kun vanhat kouriutuu. Punaiset taas pitää pidempiä taukoja. Onkos muut huomanneet saman?
Nano Riutta <3
kala_friend
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kala_friend »

Tietysti sitä ois vaikea estää mutta jonkun lähettämän linkin kautta (Crystal Red) tulisukista kun luin niin ymmärtääkseni vältettävä sukusiitosta sillä muuten tulee heikkoja yksilöitä tms.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Aika kauan voi olla huoletta sukusiitoksen suhteen, mutta aina joskus voi hommata uutta verta omaan kantaan vaikkapa vaihtamalla jonkun kanssa päittäin muutamia rapuja.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Ja sekä kirsikoissa että sakuroissa ( että monissa muissakin lajeissa) voi olla tuollaisia vaaleampia selkäraitoja.
pete75
Junior Member
Junior Member

AnnaS

"Minulla näyttää olevan näitä kirsikoita myös tuommoisena red cherry versiona missä menee keskellä selkää allaolevan kuvan mukainen vaalea viiva, muuten koko punaisia. ei siis kuvanmukaisia".

http://www.cambarellus.com/images/20080 ... 43-for.jpg

Se viiva on selvästi vaaleampi kuin tässä linkissä, onkohan kyseessä risteytys vai onko kuitenkin tuo red cherry versio?

tikkujalkoja, vähän niinkun tommonen sakura eli koko punainen mutta viiva keskellä selkää..

Netissä oli jossain myös semmonen kuva missä oli noita koko punaisia ja sitten mukana oli samassa kuvassa vastaava mutta tuollaisella vaalealla viivalla..

Onkohan nyt sitten risteytys, en ole nähnyt akvaliikkeissä punaisena tuommoisella viivalla. Ajattelin vain että kannattaako nuo siirtää erilliseen akvaan että ei jatkossa tule tuommoisia..
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ En kyllä ole valitettavasti mikään asiantuntija, ihan vain ehkä tavallista pahemmin sukarapuihin hurahtanut harrastaja. :) Ihan niin kuin vallumaarit sanoi, niin kaikenlaisissa kirsikan värimuodoissa esiintyy kyllä tuota selkäraitaa. Jos et halua sitä pysyväksi ominaisuudeksi omiin rapusiisi, niin tuo raidallinen yksilö kannattaa siirtää toiseen altaaseen. Saisitko mitenkään laitettua siitä kuvaa tänne?
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Minäkin tein poikkeuksen eilen periaatteisiini ja ostin "vihersukarapuja" kaupasta hieman niin kuin heräteostoksena. Olin kyllä aiemmin jo pähkäillyt noiden hankkimista 40 litraiseen poikasaltaaseeni talkkareiksi. Olen hämmästynyt, että ovat noinkin mielenkiintoisia kavereita! Niitä on hirmu hauskaa bongailla tuolta altaasta.

Nyt jo pähkäilen toiseen poikasaltaaseeni hankkivani jotain "hieman harvinaisempaa" sukarapumuotoa. :D
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ No niin, varo vaan, sukaravut voi viedä koko käden! :mrgreen: (...ja kaikki altaat...)
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja malawi »

mäkin taistelen etten osta toista (jopa mietin ostavani kahta uutta kerralla) dennerle 30 litrainen nano cube. Haaveilen että oli kolme vierekkäin, kaikissa eri sukarapu laji sekä kaikissa erilainen kasvusto. Hieman kalliiksi vaan tulisi!
pete75
Junior Member
Junior Member

yritän huomenissa saada jonkun kuvasen, jos vain onnistuu, kiitos tästä tiedosta.. Noilla sukiksilla on aika hienon näköinen tuo selkäraita, mutta juuri tuota ajattelinkin että jos haluan ilman tuota selkäviivaa niin on parasta varmaan siirtää toiseen altaaseen tai luovuttaa eteenpäin.. nyt nukkumaan :)
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Pari perussääntöä perinnöllisyydestä.

Kannassasi ilmenevä uusi väri voi olla joko a) uusi mutaatio tai b) lajiin alunperinkin kuuluva väri.

Jos vaihtoehto a) on kyseessä ja eläin jättää väriä suoraan myös poikasilleen, kyseessä on yleensä dominantti muoto. Tällöin toisen vanhemman pitäisi aina olla kyseistä väriä tai kuviota, että sitä esiintyisi jälkeläisillä. Tämä kyllä pätee ihan muihinkin dominatteihin geeneihin, ei pelkästään uusiin mutaatioihin, joita sinänsä esiintyy erittäin harvoin.

Jos kyseessä on huomattavasti todennäköisempi vaihtoehto b) niin silloin kantaasi ilmestynyt "uusi" väri tai kuvio kuuluu lajiin ennestään ja on resessiivinen. Tässä tapauksessa ensinnäkin geenin täytyy tulla molemmilta vanhemmilta. Toisekseen tämän värinen eläin ei välttämättä ikinä saa kaltaistaan jälkeläistä, mutta sen lapset paritettuna keskenään saattavat sellaisia saadakin. Kolmanneksi tätä geeniä on kannassasi huomattavasti enemmän kuin haluaisit, sillä hyvin monet kantavat tätä geeniä niin ettei se näy.

Yksinkertaisinta on poistaa nämä kannasta.

Toisaalta, jos tiedetään, että kyseessä on resessiivinen ominaisuus, niin risteyttämällä vaikka tämmöiset naaraat sen halutun dominoivan geenin suhteen todennäköisesti homotsygootilla uroksella saadaan sukupolvi, jossa kaikki näyttävät halutulta mutta kantavat sitä toistakin geeniä. Eli jos kyseessä on yksinkertaisempi asia kuten vaikka silmien väri ja vastassa on vaikka vaikeasti jalostettavampi ja todennäköisesti polygeeninen rungon värin intensiivisyys, niin en poistaisi vääriä silmänvärejä jalostuksesta, jos runko on oikein. Tosin siirtäisin ne eri astiaan jatkokikkailuja varten.

Hih, tuli vähän innostuttua, anteeksi vaan kapulakielisyys [:I] :D
pete75
Junior Member
Junior Member

Riviera, kiitos selityksestä, kyllä se oli ihan selkokieltä, katsoin tuota blogiasi ja huomasin että sinulla on sielä kuva jossa on "sinisilmäisiä kirsikoita parvissa" siinä on yksi juuri samanlainen vaalea selkäviivainen kuin minulla, mielestäni omassa hieman voimakkaampi tuo viiva, mutta muuten just niin kuin tuo. Eli olisko tää nyt sitten tuo ehdottamasi b vaihtoehto vai ymmärsinkö jotain väärin? Kiitos..
Sanja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Nuo perinnöllisyysasiat ovat melkein aina monimutkaisempia, kuin yhden geenin aikaansaamia. Eli vaikka asia menee periaatteessa noin kuin Riveriana kirjoittaa, käytännössä se voi mennä ihan eri tavalla. Ominaisuus voi olla (ja melkein aina on) useamman geenin tuottama. Tai havaittu uusi ominaisuus ei johdukaan suoraan mistään geeneistä, vaan niiden säätelyn muutoksesta. Ja sitten kun näiden otusten ulkonäköön ja väriin vaikuttaa myös ympäristö ja ravinto...

En itse koskaan jaksa ajatella tuollaista jalostusgenetiikkaa, kun se ei kuitenkaan riitä selittämään mitään vähänkään monimutkaisempaa. Ei ainakaan tällaisessa tapauksessa, kun jälkeläisten vanhempia ei voi tarkasti valita ja ei edes ole tietoa, onko linja puhtaasti yhtä lajia vai risteymiä. Paljon jännempää vaan katsoa mitä tulee. ;)
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Geenihyppelyistä hyvä esimerkki: Mun siniset oranssisilmäiset tiikerit sai yhtäkkiä poikueen, joka on perusvärinen ja mustilla silmillä. Ihaniahan nuokin ovat, voin myydä ne halvalla jollekin kun kasvavat. Nehän saattavat sitten yhtäkkiä saada taas sinisen poikueen, kuka tietää.....turha miettiä, kun emme tiedä miten/millaiset niiden suvut on olleet Saksassa, mistä ne on tuotettu.
kala_friend
Member
Member

Jaaha jaaha... No ystävät hyvät; voiko minä pitää/kasvattaa sukia 11litraisessa? Jos on vaikka 20l faunaboksissa niin miten ihmeessä sinne saa valoa jotta kasvit viihtyy?
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Ostat pienen rapulaan tarkoitetun valaisimen, joka kiinnitetään akvan reunaan. 20 litranen saa siitä ihan riittävästi valoa. Kannellinen faunaboksi ei oikeen sovellu sitten tuohon suunnitelmaan, paitsi jos otat kannen pois..
Itse en laittaisi mitään elävää alle 20 litran purkkiin. Kai ne sielläkin 11 l:ssa hengissä pysyis jonkin aikaa, mutta en näe mielekkääksi, eikä ravuilla varmaan o kivaa siellä.
Kannattaa hankkia kunnollinen asumus/hoito/suodatin/valo, jos aikoo jotain harrastaa! Älä sorru hätäratkaisuihin.
kala_friend
Member
Member

Ei, en ajatellutkaan ostaa 20 litrasta, vaan kun jollain täällä sukarapurupatuksessa oli faunaboksi... ja se 11 litrainen olisi vain "kasvatukseen" kun se nyt on poikas altaana. :)
pete75
Junior Member
Junior Member

Asiasta kolmanteen, onkohan kukaan teistä käyttänyt/ostanut linkissä olevaa kasvien hoitosettiä? Kokemuksia?

http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/kas ... rle/143609

ajattelin että riittääkö/ajaako asian pelkästään jos käyttää tuota easy-lifen profitoa vai kanntaako hankkia tuollainen setti tilalle/lisäksi? mielipiteitä..
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Mulla kasvaa kasvit rapuloissa hyvin ihan ProFiton ja Nitron voimalla. Tykkään että Nitro on hyvä juttu, kun ravut tuottaa niin vähän nitraattia ja vettä pitää kuitenkin vaihtaa tasaiseen tahtiin. Jos jätän Nitron pois, niin rihmalevä riehaantuu sellaisessa altaassa, missä ei ole hiilidoiksidin syöttöä.
pete75
Junior Member
Junior Member

AnnaS

Minkälaista määrää laitat akvaasi noita kahta eri ainetta ja minkäkokoisesta altaasta on kysymys? Itselläni on 180l juwel.

Oon ottanut käyttöön tuon profiton mutta suosittelet vielä lisättäväksi nitroa. Mulla on kyllä rapujen lisäksi vielä sinirihmakaloja+jokunen monninen, onkohan haittaa jos laittaisi tuota nitroa lisäksi? vai onko tarpeellista?
kala_friend
Member
Member

Eikö monet täällä AW:ssä pidä rapuja about 20litraisessa? Ja sitten minulle sanotaan ettei ravut viihdy.. Voi olla mun omaa sepostustakin :roll:
AnnaS
Senior Member
Senior Member

pete75: Jos sulla kasvit kasvaa hyvin, niin ei sitä Nitroa sitten varmaan tarvita. Ravuilla olis hyvä olla mahdollisimman alhainen NO3, mutta ihan ilman ei kasvit tule toimeen. Mulla on kolme allasta tällä hetkellä käynnissä: 60-, 54- ja 35-litraiset ja jokaiseen niistä vaihdan 3-4 pv:n välein n.40-50% vedestä. (Niissä on aika paljon rapuja.) Altaissa on suhteessa eri määrä kasveja, joten lannoitan kasvimäärän mukaan jokaisella vedenvaihtokerralla. 60-l: Profitoa 1 ml ja Nitroa vajaa 1 ml, 54-l: Profitoa 20 tippaa ja Nitroa 16 tippaa ja 35-l: Profitoa 10 tippaa ja Nitroa samoin 10 tippaa. Pienimmässä altaassa ei ole vielä hiilarinlisäystä, joten sinne menee vähän enemmän Nitroa, kun siellä on se rihmalevä riesana. :frown: Seuraan kasvien kasvua ja levän kertymistä laseihin ja muuttelen lannoitusta sen mukaan. En kyllä ole mitannut nitraattipitoisuutta näillä lannoitusmäärillä, kun kasvit tosiaan kasvaa ihan liikaakin. Pikkualtaat on näin ollen äkkiä tukossa kasveista ja vedenkierto heikkenee. Sukaravut on selvästi virkeämpiä, kun vesi kiertää kunnolla. Mulla on tosi tehokkaat valot kaikissa kolmessa altaassa, joten sekin vaikuttaa kasvien kasvuun.
pete75
Junior Member
Junior Member

AnnaS

On Sinulla kova urakka noitten vedenvaihtojen kanssa :) sehän käy jo työstä..

No kyllä mullekin tulee akvan lasiin tuota levää saa välillä olla koko ajan poistamassa, olen just vasta aloittamassa käyttämään profitoa saa nähdä auttaako.. On vaan aika isot suositukset tuolle käytölle, 180l sais laittaa aika paljon tuota ainetta.. Minkähän laisella määrällä suosittelisit sitä laitettavan, jos viikon/puolentoista välein vaihtaa vettä tuollasen 10-20l? Onko jollakin kokemuksia määristä?
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

kala_friend kirjoitti:Eikö monet täällä AW:ssä pidä rapuja about 20litraisessa? Ja sitten minulle sanotaan ettei ravut viihdy.. Voi olla mun omaa sepostustakin :roll:
Tarkoitin, että kysymäsi 11 litrainen ois liian pieni. Kyllä 20 litrasessa voi jo pitää rapuja.
Lukittu

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”