Sukarapurupatus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

vallumaarit kirjoitti: näin kylmällähän ne kuolla kupsahtaapi.
Minä olen lähetellyt postitse (lämpimästi paketoituna) helmisukia, sakuroita ja tulisukia viimeisen viikon aikana ja kaikki ovat menneet kunnossa perille. Nythän on ollut nollakeliä ja plusasteitakin, mutta kunnon pakkasella en minäkään uskaltaisi lähettää. :)
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja urppis »

tpraut kirjoitti:
urpojaturbo kirjoitti: Meilläpäin ei kertakaikkiaan kenelläkään ole moisia otuksia.. ei liikkeessäkään.. jotta pääsis noutelemaan... pitää huudella täällä!
Eikö liikkeeseen voi edes tilata ?
Eipä niitä sinne vaan tilata... eipä ne tilaa mulle kasvejakaan... oon joulukuusta asti juossut siellä joka tiistai, kun on pitänyt tulla milloi kasveja, milloin kääpiörihmakaloja, joita olen tilannut... Aina sanotaan, että tiistaina tulee kuorma.. Juu tulee miekkapyrstöjä ja kultakaloja... huoh!
sukaravuista kyselin viimeviikolla sekä piikkisilmistä. Kumpiakaan ei luvanneet. Piikkisilmiä siksi, että niitä on niin hankala saada kiinni ja sukarapuja siksi, että jos ne jääkin heidän riesoiksi sinne kauppaan...
1000 litraa vesivahinkoa
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Ja hinnat on liikkeessä korkeat verrattuna aw:läisiin. Odota vaan rauhassa tai kysy Annalta, jos hän on jo postittanut?
Mä en vielä uskalla, hirvittää missä jääkylmässä postiautossa/varastossa ne yön seisoo/kulkee...en kyllä yhtään tiedä miten toi posti minnekin kulkee vai onko kyyti sylilämmintä? :)
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

vallumaarit kirjoitti:Ja hinnat on liikkeessä korkeat verrattuna aw:läisiin. Odota vaan rauhassa tai kysy Annalta, jos hän on jo postittanut?
Mä en vielä uskalla, hirvittää missä jääkylmässä postiautossa/varastossa ne yön seisoo/kulkee...en kyllä yhtään tiedä miten toi posti minnekin kulkee vai onko kyyti sylilämmintä? :)
Tässä ei hirmu kiire ole, mutta alan jo kyselemään... onhan tässä periaatteessa koko elämä aikaa :D .. kun ne lämpimät ilmat tulee, saa rapujakin ehkä tuonne mönkimään..
1000 litraa vesivahinkoa
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Vallumaarit, onko jollain Raidilla tms vaikutusta sukarapuihin? Tuolla jossain siihen viitattiin, ja ajattelinpa täältä kysäistä. Kesä ja pimpparit tulee kuitenkin.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä on ja vahvasti!
Suihkuttamalla Raidia tms. tuotetta samassa huoneessa saa varmimmin koko sukarapukannan kuolemaan. Olen tämän kokenut ihan omakohtaisesti.
Tiedä sitten, jos akvaarion tiivistää ja peittää myrkytyksen ajaksi, mutta en uskalla ees kokeilla.
Nykyään tapan lentävät ja muurahaisille laitan myrkkyloukkuja lattianrajaan.
Powie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Powie »

Mulla on kesällä ollut tällainen käytössä jokseenkin joka yö http://www.raid.fi/index.phtml?s=12

Samassa huoneessa akvan kanssa toi myrkytinvehje (=makuuhuone) eikä kukaan ole nostellut hokkareitaan naulaan. Pöntössä on toki päälilasit, mutta eiköhän sinne silti myrkkyä pääse jossain määrin.

Edit: sukarapuja on siis kalojen seassa jokunen sata 8-)
O/OV: sinineoneita ja helmiseeproja parviin jatkoksi, piikkisilmiä pohjlle vipeltämään.

Kotona: 60l + ~ 200l pikkusinttejä, lisänä koirat ja kanit.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Hyvä tietää, tuossa sähköisessähän on ihan eri aine vaikuttavana aineena. Jos ne sitä sitten kestääpi!
( en kyllä uskalla kokeilla, varsinkaan nyt kun on kalliita roturapuja..) onneks kaupungissa ei ole tuota hyttysongelmaa.
Powie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Powie »

Juu, meilläpäin on hiukan enemmän tuota kosteutta (asun saarella), mutta tuntuu tuo tainnuttavan muutkin lentävät öttiäiset.

Vanhaa torppaa kun asustan, niin ilmastointia on se, että nukutaan ovet ja ikkunat auki romanttisesti Ikean ikkunaverhon alla "teltassa" :D
O/OV: sinineoneita ja helmiseeproja parviin jatkoksi, piikkisilmiä pohjlle vipeltämään.

Kotona: 60l + ~ 200l pikkusinttejä, lisänä koirat ja kanit.
Retu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Retu »

Jokunen aika sitten huomasin ton PMDD-pullon kyljestä, että siinä on kuparia.
En ole sen jälkeen enää uskaltanut lannoittaa arvokkaampien sukarapujen akvaarioita, mutta nyt toisessa isommassa rapulassa alkaa selvästi kasvuvoima vähenemään.
Aiemmin käytin noita saviturvepalleroita, mutta nyt en ole uskaltanut laittaa niitä, koska niissä käytetään "peeämmämpeetä" melkein aina.
Muutenkin olen alkanut varomaan lannoiteita noissa rapuloissa, kun en ole oikein varma mitä niissä mahtaa olla.
Ja kieltämättä allas jossa on aikaisemmin käytetty em. lannoitteita, ei ole alkanut oikein toimia mustavalkoisten sukisten kanssa, kun taas toinen allas johon ei ole lisätty kasvilannoitteita, tuottaa ravunpoikasia reippaasti.
Kokemuksia kasvilannoitteista sukarapualtaissa siis tarvitaan!
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Onko nuo valkoiset ravun näköset tyhjät kuoret kuolleita rapuja vai ravun luotuja "nahkoja"? Kaksi olen niitä nyt löytänyt altaasta.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Ne ovat rapujen kuoria. Ravut heittävät kuorensa pois kun eivät enää mahdu siihen.
Ne voi antaa olla altaassa, ravut popsivat ne kyllä.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Mauiwee kirjoitti:Ne ovat rapujen kuoria. Ravut heittävät kuorensa pois kun eivät enää mahdu siihen.
Ne voi antaa olla altaassa, ravut popsivat ne kyllä.
Kiitti. :) Mietinkin, kun ei minun mielestä rapujen määrä ole laskenut, vilkkaita ovat ja reippaita, kasvaneetkin kovasti.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Meillä kävi myös viime kesänä nolosti omenakotiloiden ja maatiaissukarapujen kanssa, kun myrkytettiin hyönteisiä ja minä tiivistin altaat kyllä huolella teipin kanssa ettei ilmarakoja jää, MUTTA minä urvelo unohdin sammuttaa ilmastimen!! [}:)] Sitä kautta sitten myrkkyä pääsi altaaseen ja osa kotiloista ja ravuista kuoli :( En käsitä, miten saatoin unohtaa ilmastimen. Tänä kesänä kyllä saa myrkyt unohtaa suihkutettavassa muodossa!

Minäkään en ole uskaltanut lannoittaa rapujen altaassa kuin saviturvepalleroilla ja ihmeen hyvinhän nuo kasvit näkyy niilläkin kasvavan vaikka mielelläni jotain muutakin lisäisin jos tietäisi, mikä käy. Vai onko kirsikat edes niin herkkiä jos pistäisi pmdd:tä tilkan eikä koko annosta välttämättä?
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Itse olen vain laittanut pyyhkeet altaiden päälle myrkytyksen ajaksi ja katoja ei ole ollut :) .
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite olen käyttäny rapuakvoissa Profito nestelannotetta ja pohjalannotteina punasavesta valmistettuja voima pellettejä ja hyvin on ravut pärjäilly.
tpraut
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Profito+Easy carbo (kuureina)+7balls+tetran lannoite tikut+hiilidioksidi. 2/3 sukarapumammoista kantavina.

Ostin juuri jaavansaniaisen ''trident'' muotoa akvaariooni kantoja koristamaan. Ei ollut mikään ihan halpa rehu. :roll:

Ostakaa lihansyöjäkasveja huolehtimaan lentävistä öttiäisistä jos tarvetta. Meillä lihiksen hoitavan pienet vihulaiset ja kissat (ikävä kyllä) vähän isomman kärpäset. Yksi kissoistamme on ilmeisesti erikoistunut kärpästen yms. tappamiseen kun aina saa ne kiinni...ja syö.

Edit. Kannattaako tuota Easy-lifen Ferroa käyttää Profiton lisänä ? Ensi viikolla kyllä saan JBL:n testisalkun niin voi vähän pitoisuuksia mitatakkin, mutta kokemuksia ?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ostakaa lihansyöjäkasveja huolehtimaan lentävistä öttiäisistä jos tarvetta.
Miksi ostaa lihansyöjäkasveja jos huusholli on täynnä akvaarioita kaloineen. :mrgreen:
tpraut
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tpraut »

miljoonakala84 kirjoitti:
Ostakaa lihansyöjäkasveja huolehtimaan lentävistä öttiäisistä jos tarvetta.
Miksi ostaa lihansyöjäkasveja jos huusholli on täynnä akvaarioita kaloineen. :mrgreen:
Jotta voi perustella lihisharrastusta ? ;)
Carnation
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Carnation »

Hei, tuli mieleeni että onko kukaan tuomassa rapuja HAS:iin? :mrgreen: (nimim. halukas ostaja)
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Carnation kirjoitti:Hei, tuli mieleeni että onko kukaan tuomassa rapuja HAS:iin? :mrgreen: (nimim. halukas ostaja)
Viime vuonna oli kiitettävästi rapuja saatavilla. Luulis että melko varmasti tänäkin vuonna ;)
Carnation
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Carnation »

malawi kirjoitti:
Carnation kirjoitti:Hei, tuli mieleeni että onko kukaan tuomassa rapuja HAS:iin? :mrgreen: (nimim. halukas ostaja)
Viime vuonna oli kiitettävästi rapuja saatavilla. Luulis että melko varmasti tänäkin vuonna ;)
Toivotaan ettei ollut vain viime vuoden villitys [;)] :mrgreen:
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

On on. Sakuroita ja tulisukia ainakin.
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Tänään ne tuli, ekat sukaravut :) Vihersukarapu pariskunta ja kirsikkasukarapu parvi :)
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Mä voisin lähteä kilpailemaan noista vallumaaritin ravuista. Omia on toistaiseksi vielä vaikka muille jakaa, mutta saan suurimman osan myytyä pois ennen viikonloppua. Tulee sitten vähän uutta verta jengiin.
Lukittu

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”