Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
yepp
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Harrastajien kuulumisia Loimaa-Huittinen-Sastamala

Viesti Kirjoittaja yepp »

Kirjotellaas nyt tännekki vähän kuulumisia. Tuo 100l allas pienien ongelmien jälkeen pyörinyt nyt ihan hyvin. Bakteerit hiukan vissiin otti nokkiinsa hiekkojen vaihdossa, pääs nitriitit nouseen inan ja yks miljoonakala kuoli, tiedä sitten tuliko muille jotain vaurioita. Tuntuvat ainaki olevan terveitä, lukuun ottamatta pientä kiviin hankailua. Yrittänyt pohtia mahtaisiko olla jokin tauti, mutta pari viikkoa ovat tuota tehneet (muutama, ei kaikki) et luulis pahempaan menneen tässä ajassa. Yrittänyt nyt vaan pitää vesiarvot hyvinä.

Tuo toinen 100l allas tuli silikoonattua uudestaan, mutta vähän jäi arvellettumaan sen kunto, vaikka vettä pitääkin. Joten, tulipa sitten hankittua MP-aquariumin 200l allas kaloineen, ku suht läheltä löytyi kohtuu hintaan. Voin muuten sanoa että oli meiän -04 renault scenic pikkasen täynä tavaraa ku allas+hylly+kaikki tarvikkeet mitä mukana sai :mrgreen:
mp200l.jpg
mp200l.jpg (89.6 KiB) Katsottu 5038 kertaa
Kaikki kolmisenkymmentä kalaa selvisivät "muutosta". Niitä löytyyki ihan kivasti
-Keisari-, rubiini- ja mustatetroja
-Leväbarbeja pari
-Intiaanisulkia
-Kupari-, täplä- ja pandamonnisia
-partamonni

Tällä viikolla yrittänyt opiskella ulkosuodattimista. Eheimin 2213 sain mukana, siihen vois ehkä massat hankkia ja sillä aloittaa. Ne ei ookka ihan niin yksinkertainen systeemi ku luulin aluks, niinku ei oo akvaarion pitäminenkään ihan niin yksin kertaista ku luulin. Mutta huominen vielä töitä ja sit kaks viikkoa lomautusta, ni tässä ehtii askarrella ja temmeltää. Mukava aamusin ku herää laittaa tuohon 200l valot ja mennä aamupalaa syömään sen viereen (meinannu jo muutamana aamuna myöhästyä töistä) :mrgreen:
40+140+530 litraa
Haddock
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Haddock »

Hyvän näköinen pytty yeppillä!

Mulle kotiutui tässä tovi sitten nanooni boraras naevuksia, eli mansikkarasboroita. Nimestään huolimatta ovat ikävän haaleita väriltään, mutta eipä voi mitään. Kivoja ne silti on ja katsotaan josko oikealla ruokinnalla vähän saisivat kasvaessaan paremman värin.

Samalla kertaa pyttyyn muutti myös kääpiömonnisia. Ne on yksinkertaisesti niin kivoja kavereita että luulen joutuvani hommaamaan niitä vielä muutamia lisää tuonne isoonkin sitten. Ajatus kun ensin oli että kääpiöt nanon karanteenin jälkeen menisivät ison kipon lauman jatkoksi, mutta enhän mä maltakaan poistaa niitä tuosta mun "yövalostani". :mrgreen:

Omput oli taas munineet johonkin piilopaikkaan ja uusia yksilöitä näyttää mönkivän esille joka puolelta. Mutta kohtahan niillä voi lyödä oikein suuriksi rahoiksi kun EU kieltää niitten pitämisen. Mustapörssi sitten vaan pyörimään. :twisted:
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Eipä oo tullut täälläkään kauheasti roikuttua viime aikoina... tosin eipä altaiden osalta juuri mitään kummallista ole viime aikoina tapahtunutkaan.

Hyvännäköinen allas tosiaan yeppillä ja onnittelut isommasta tankista :D! Kohta sulla onkin sitten jo vielä hiukan isompi ja/tai vielä useampi purkki ;). Vaan nyt on pakko vihjaista sen verran, että leväbarbeille on kyllä tuo liian pieni ;). Kasvavat sen verran isoksi ja spurttaavat noin sekunnissa puolitoistametrisenkin altaan päästä päähän (mulla on näitä tossa 530-litraisessa viitisen kappaletta). Levänsyöjiksi tuon kokoiseen menisi hyvin nokkamonneja pari kappaletta (pehmeään veteen, lämpötilasuositus kannattaa tarkistaa), todella hauskoja kaloja ja ainakin itselläni ovat ahkerasti työn touhussa :D.

Minkä verran sulla on yepp noissa parvissa kalaa? Meinaan kannattaisiko miettiä sellaista vaihtoehtoa, että luopuisit joistain ja kasvattaisit sitten mieluisista lajeista isompia parvia? Tämä vaan ihan ehdotus ;). Kannattaa varmaan tsekata noi lämpötilavaatimuksetkin lajeilta, en nyt kyllä itse muista noiden lajien vaatimuksia ulkoa, mutta täplämonninen taitaa ainakin kaivata hiukan viileämpää vettä? Keisarit taas menee lämpimämmässäkin, alarajaa en kyllä niidenkään osalta muista.

Itsellä olis tänään edessä hohtomiljoonakalojen pyydystys ja kauppaan vienti. Aion nyt noista lisääntyvistä pirulaisista hankkiutua eroon :twisted:. Ja voipi olla, että pojan 54-litrainen laitetaan kokonaan pois. Ellei tule sen osalta niin hyvää ideaa, että voisin selittää tolle isännälle sen olevan ihan välttämätön? Lauantaina suuntaan Turkuun, ajattelin sieltä katsella että jos löytyisi jotain kivaa uutta kantoa. Ja mahdollisesti jouluna (jos energia riittää) myllätä nuo altaat uuteen uskoon sisustuksen puolesta. Siinä on kyllä savottaa, huh. Mutta eipä ole jouluksi muutenkaan sen kummempaa ohjelmaa tiedoksi.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
yepp
Junior Member
Junior Member

akvaristi kirjoitti: Minkä verran sulla on yepp noissa parvissa kalaa? Meinaan kannattaisiko miettiä sellaista vaihtoehtoa, että luopuisit joistain ja kasvattaisit sitten mieluisista lajeista isompia parvia? Tämä vaan ihan ehdotus ;). Kannattaa varmaan tsekata noi lämpötilavaatimuksetkin lajeilta, en nyt kyllä itse muista noiden lajien vaatimuksia ulkoa, mutta täplämonninen taitaa ainakin kaivata hiukan viileämpää vettä? Keisarit taas menee lämpimämmässäkin, alarajaa en kyllä niidenkään osalta muista.
Juu tuokin tiedossa että leväbarbi liian pienessä, toinen onkin jo about 15cm pitkä, mutta en ole keksinyt mihin tuon "hukkaisin". Melkonen kalakeitto tuo on, sitä vaimollekkin olen päivitellyt melkein joka päivä, elikkä siellä on:

Mustatetra 6kpl
Rubiinitetra 5kpl
Kuparitetra 4kpl
Keisaritetra 6kpl
Intiaanisulka 6kpl
Pandamonninen 4kpl
Kuparimonninen 2kpl
Täplämonninen 2kpl
Pantterimonninen 2kpl
Piikkisilmä 6kpl
Partamonni 1kpl
Leväbarbi 2kpl

Keisaritetroja jouduin yhden lopettamaan eilen :( Tais olla uimarakko tulehtenut, kun ui koko ajan pystyssä ja miten sattuu. Tosin kun tuo allas meille muutti, niin samassa rytäkässä siltä oli rankakin s:n mallinen, söi ja uiskenteli ympäriinsä tosin ihan iloisesti silti. En vaan oikein tiedä mistä noista luopuisi, en oikein ymmärrä miksi edellinen omistaja noita jokaista sen 2-6kpl ottanut eikä yhtä isompaa porukkaa. Noita monnisiaki ois voinu ihan hyvin olla yks kymmenen porukka yhtä lajia, eikä kaikkia 2kpl :?

Ensimmäisesseä 100l altaassa jotain ongelmaa sitten on ollutkin, 3miljoonakalaa ja yhden täplämonnin olen sieltä joutunut lopettamaan viikon sisään. Täplämonni löytyin tänään pyrstö syötynä keskeltä allasta, en oikein tiedä mikä/ketä sille tuli :( Vesi on ph7.5 (tipoilla mitattu) ja kovuus ennen veden vaihtoa kun mittasin gh12 luokkaa(tipoilla mitattuna), nyt lienee jonkin matkaa alle gh10. Muita liuskalla mitattuna nitraattia 10-20 väliillä ja nitriittiä ei ole. Poikasia alkoi putkahdella heti kun vettä aloin kovettamaan, nyt siellä on jo ihan hyvän kokoisia 5-7kpl uiskentelemassa (ilman poikasallasta selvinneitä siis). Siellä myös paransin vähän suodatusta, ostin aquaball 130:een yhden suodatinkorin lisää ja SET2 suihkuputken, niin sai koko altaa levyisen vähän tasaisemman virtauksen.
40+140+530 litraa
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Jos haluat noista leväbarbeista luopua, niin mulle voisi tankkiin mahtua vanhojen jatkoksi ;). Samoin keisarit, mikäli eivät omaan kalastoosi sovi, niitäkin minulla on ennestään. Täältä saa vaihdokiksi vaikka jotain kasveja, jos haluaa tai kelpuuttaa :).

On kyllä mielenkiintoinen soppa, täytyy sanoa. Joskin hyvin tyypillinen sellainen. Edellinen omistaja on tainnut olla kuin "lapsi karkkikaupassa" akvaarioliikkeeseen päästyään. "Yksi tommonen, kaksi tuollaista" :roll:.... en nyt voi sanoa omiakaan purkkejani täydelliseksi, mutta oikeastaan pidän itse parven minimikokona nykyään kymmentä (ellei kyseessä ole enemmän sellainen "ryhmähenkinen" parvikala, kuten esim. aavetetrat tai korutetra, silloin se yleinen 6 kpl minimi on ihan ok).

Täplämonni? Vai monnistako tarkoitit? Ja oletko varma, että se pyrstö oli syöty? Olisiko voinut olla eväruton alkua? Kun jos olen tekstisi oikein sisäistänyt, niin ei sinun altaissasi oikein ole sellaista kalaa, joka olisi palasta tuosta pyrstöstä voinut minun mielestäni napata. Ja nuo vesiarvot, ne ovat siis kovetetun veden altaassa, onko tuossa uudessa pehmeä vesi (kun siellä on pehmeän veden lajejakin)? Oliko miljoonakaloilla jotain oireita vai löytyikö vaan kuolleena?

Vein sitten tänään noita miljoonakaloja kauppaan. Kröh, olipa niitä aika määrä :roll:... muutama akka jäi vielä pyydystämättä tuolta 375-litraisesta, pitänee kiikuttaa sitten perässä tai jotain... uskomattomia sikiämään kyllä. Ei kiitos enää näitä, vaikka ihanan vilkkaita ja rohkeita ovatkin. Ja lehtikalat ovat sitten pässejä, pitää kutea joka viikko jonnekin päin ja sitten se kutu heti syödään tai muuten vaan lakkaa kiinnostamasta :?. Tarvisi varmaan jossain vaiheessa yrittää ottaa kutua talteen (samoin kääpiöakaroiden). Yksi keisaritetroistani yritti sitten tässä eräänä päivänä itsemurhaa, tunki itsensä lapon putkeen :(. Ehdin pelastaa ennen kuin henki lähti, mutta pää oli melko lailla vereslihalla, kun oli juuri siitä juuttunut putkeen, huoh. En ole varma, selvisikö vai onko vielä tuolla jossain lopun porukan jatkona. Raatoa en ole nähnyt, mutta tohon isoon tankkiin sellainen nyt äkkiä häviääkin.
yepp
Junior Member
Junior Member

Juu siis täplämonnista tarkoitin. Sitä itsekkin ihmettelin, että miten voi olla sen näköinen että pyrstö olisi syöty. Eväruttoon en usko, koska edeltävänä päivänä vielä ihan hyvin jakseli enkä mitää huomannut. Miljoonakaloja sen yhden lopetin, koska vääntynyt ranka, yksi oli ihan vaan kuolleena ilman mitään ja yksi laihtu muutamassa päivässä ihan "tikuksi" loppujen lopuksi vaan virrassa kelluskellen. Muut asukit tuntuisivat hyvin voivan.

Juu 100l altaan vettä kovetan platyjen ja millisten vuoksi, ison altaan en, se on tipoilla mitattuna muistaakseni gh4. En sitten tiedä tarvisko turveuutteiden tai jonkun kanssa alkaa pelaan, ainaki aika moni noista tetroista vissiin tykkäisi aavistuksen pehmeämmästä vielä.

Juu jos sulla vaan on iso allas, niin voisin noista leväbarbeista luopua. Sitä isompaa kaveria käy sääliksi kun spurtin ottaa ku jotain pelästyy, niin aina toiselta puolelta allasta tömähdys heti kuuluu :( Keisaritetroista tykännyt olen, niitä ehkä suunnitelmissa isompi parvi hankkia, joten niistä en nyt ainaka heti luopumassa ole.
40+140+530 litraa
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Olisikohan sille monniselle vaan sattunut jonkinlainen tapaturma ja sen vuoksi pyrstö kärsinyt? Ei se tosiaan sitten eväruttoa varmaankaan ole ollut, jos edellisenä päivänä on ollut ihan kunnossa. Ok, miljoonakaloja on voinut sitten tiputtaa ihan mikä vaan asia.

GH 4 on vielä mielestäni ihan passeli pehmeän veden kaloille, vesihän on pehmeää GH 6:een asti. Ja sellasta vettähän meiltäkin on hanasta tullut, GH ollut 3-4. Turveuutteita voi käyttää, jos haluaa. Missään nimessä mustista vesistä kotoisin olevat lajit eivät asiasta pahakseen pistä :). Itsekin keittelin turvevettä vielä jokunen aika takaperin, mutta nyt olen taas laiskistunut. Käytän tällä hetkellä lähinnä ketapang-lehtiä (ja kantoja) värjäämään vettä.

Leväbarbit asustelevat minulla tuolla 530-litraisessa, 145 senttiä pitkässä altaassa (keskimääräistä 500-litraista allasta hiukan lyhyempi, kun on korkeutta ja syvyyttä sitten reippaammin). Enkä kyllä itsekään pistäisi yhtään pienempään, tuntuu tuostakin loppuvan toisinaan mitta kesken [;)]. Jotenka tänne siis tosiaan sopisi viiden porukkaan jatkoksi nuo sinun kalasi, jos vaan maltat niistä luopua.Ja pidä ihmeessä keisarit, jos tykkäät niistä. Ovat myös minun suosikkejani, pitäisi vaan parveen hankkia lisää porukkaa.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Tia-Teresialla en ole hetkeen käynyt verottamassa altaiden kasvistoja, mutta siellä taisi mielestäni olla ainakin rubiini- ja kuparitetraparvet, ellei ole ehtinyt niistä taas luopua. :roll: Piikkisilmiä oli JOSSAIN vaiheessa, en tiedä onko enää, epäilen...

Mutta kysyppä häneltä! :D

Mustatetroja tai intiaanisulkia ei taida kellään olla, mutta ainakin Loimaan Zoo-Jatar-kaupassa on tosi rauhallisessa paikkaa jo vuoden asunut pienehkö intiaanisulkaparvi. :D Voisit kysyä jos huolisivat parvenjatkoa, myynnissähän ne ovat, mutta kuka sellaisia värittömiä haluaisi. :mrgreen:
Mustatetrojakin on aika-ajoin, vie sinne jos tulee paniikki. [;)]

Itselle en voi ottaa mitään, liian pienet altaat. :|

--------

AKVARISTI, mihin ne sun mahtavat pitkäeväiset menee, jos poikasi pikkupurkin lopetat? 8O
Kai ne on vielä olemassa? 8O
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

En Mage tiedä vielä, mihin ne tuuppaisin. Koitin facebookin Turun harrastajaryhmässä niitä jo lahjoittaa, kun oli asiaa Turkuun päin viime viikonloppuna. Mutta eipä kukaan huolinut. Että katotaan nyt sitten. Voipi olla, että pikkupurkista luopuminen ei ookaan niin helppoa ;). Tosin jotain sille on tehtävä, tylsä kuin mikä. Tavallaan kiehtoisi yrittää uudelleen noita viirikirjokaloja, kun ovat saaneet täydet värit ja ovat hienoja kuin mitkä.... mutta en nyt oikein tiedä, ehkä kahdessa isossakin altaassa olisi ihan tarpeeksi tällä hetkellä?

Ja hohtomillisakkojakin on vielä jäljellä jokusia (sekä poikasia), en saanut kaikkia pyydystettyä. Koitan ne jossain vaiheessa metsästää tuolta pojan purkkiin siksi aikaa, kunnes keksin mitä niille teen. Lauantaina kävin Turussa Uudessa Akvaariossa sen verran, että tuli ostettua pari uutta kantoa. Kädet syyhyää päästä mylläämään altaita ympäri :D. Jos jouluna sitten... ajattelin myös siirtää helmirihmakalat 500-litraisesta tuohon 375-litraiseen, mutta kun... on vähän paljon pintavirtausta tuossa Juwelissa. Pitää miettiä asiaa hetki, onnistuuko sittenkään.

Eilen näin ekaa kertaa omin silmin kultapäämonnisten kutevan :D. En kyllä montaakaan mätipalloa löytänyt ja nekin syötiin muiden kalojen toimesta hyvin pian [}:)], mutta suodattimen vieressä sentään oli pari mätimunaa, jotka näyttivät siltä kuin niistä olisi kuoriuduttu? Mutta jos bongaan kutua vielä, niin yritän ottaa talteen poikashäkkiin. Olisi aivan paras joululahja saada pikkumonnisia kasvateltavaksi :).

Muoks: ja mietin, pitäisikö 500-litraiseen hommata toinen JBL:n ulkosuodatin... vesi on koko ajan sameaa, kun koko ajan siellä leijailee sellasta pikkuhöttöä, kun pohja-asukit tonkii ja möyhii koko ajan.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

akvaristi kirjoitti:En Mage tiedä vielä, mihin ne tuuppaisin. Koitin facebookin Turun harrastajaryhmässä niitä jo lahjoittaa, kun oli asiaa Turkuun päin viime viikonloppuna. Mutta eipä kukaan huolinut. Että katotaan nyt sitten. Voipi olla, että pikkupurkista luopuminen ei ookaan niin helppoa ;).
--
TUO NE MULLE!!! :mrgreen:
Mulla on vajaa-asutusta Kuuskolmosessa, kasvit rehottaa kuin viidakko ja kalat saa olla ihan omassa rauhassa. :D
Mustaneontetra vaihtuu huhtikuussa sinineoneihin eikä siellä mitään muuta olekkaan tuon nipin napin parveksi kelpaavan sinttiryhmän ja talonmieskattareiden lisäksi. :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

MA7xGE kirjoitti: TUO NE MULLE!!! :mrgreen:
Mulla on vajaa-asutusta Kuuskolmosessa, kasvit rehottaa kuin viidakko ja kalat saa olla ihan omassa rauhassa. :D
Mustaneontetra vaihtuu huhtikuussa sinineoneihin eikä siellä mitään muuta olekkaan tuon nipin napin parveksi kelpaavan sinttiryhmän ja talonmieskattareiden lisäksi. :D
Hiljaiseksi veti. :mrgreen:

Laji näyttäisi olevan tähän asti vaativin laji, mikä olisi noissa tankeissa uinut. 8O Vaatii paljon vesiarvojen vakautta ja säännöllisiä vedenvaihtoja. Vähän on oma vaihtelu unohdellut itseään viimeisen parin kuun aikana, mutta luulen että arvokas laji saisi taas pysymään aikataulussa. [;)]

Anyways, taitaa viihtyä ylävedessä... Voin joku päivä pistää kuvia, mun pitää ruokkiessa kaivaa reikä pintakasvisuuden sekaan että ruoka edes kostuisi. :roll: Olisivat ainakin turvallisen oloisessa tilassa, eipä tuolla huoneessa kukaan ikinä olekkaan...

Ainoat mitkä jäivät mietityttämään ovat ruokintamenetelmät ja "parvesi" koko... Niitä ei tainnut montaa olla? 8O

Vielä se tämän myyntipuheen loppuun, että multa saattaisit ne saada takaisin halutessasi, Turun kokoisesta paikasta niitä on paha metsästää. [;)]

Upea laji, vaikka Australiasta tuleekin ei se haittaisi, on niin upea. :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Sori, ehdin käymään täällä vaan silloin tällöin nykyään niin on vähän vastaus kestänyt :roll:. Kiitos, pidän mielessä että sulle mahtuisi :). Viirikirjot tuntuvat viihtyvän veden keskikerroksesta ylöspäin. Niitä ei kyllä tosiaan ole kuin kolme, joten sun olisi sitten hankittava niitä muualta lisää ;). Ja voi olla, että se yksi niistä ei ehkä kestä siirtoa, kun sillä on selkäevä hävinnyt jossain vaiheessa johonkin (en tiedä mitä on tapahtunut) ja herkkiähän noi on muutenkin. Mun pitää vaan nyt ensin tosiaan päättää, että luovunko kokonaan siitä purkista vai en. Ja pitäisi nyt ensin selvitä noista miljoonakaloista. Riittää että on pari naarasta, niin kyllähän tulee poikasia, hohhoijaa :|.

Mutta nyt toivotan kaikille ketjuun kirjoittajille Hyvää Joulua, toivottavasti olette muistaneet syödä, juoda ja levätä hyvin :mrgreen:!
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Nyt on itkut itketty ja allas menee vaihtoon. Henkilömäärä kasvoi yhdellä ja nyt ei mahdu enää mikään mihinkään... :C 450l vaihtuu siis hiukan pienempään n. 240-300l altaaseen. Tarttis vaan löytää kalusteallas. Jos joku tietää jonkun niin mulle voi vinkkailla. ;)
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Mulla on nyt jo tuo pojan pikkupurkki lähestulkoon myyty, nyt pitäisi saada sieltä tuo yksi timanttikirjoahvenen poikanen jonnekin, samoin nuo viirikirjokalat. Magehan halusi jälkimmäiset, mutta millä nämä saataisiin sulle sinne Loimaalle, ja kun tod.näköisesti tuo yksi evävammainen putoaa matkalla, niin ei jää kuin kaksi, eli lisää pitäisi sitten hommata kaveriksi?

Kiinnostuneet, ilmoitelkaa, jos voitte hakea kalat pois ;).
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

akvaristi kirjoitti:Mulla on nyt jo tuo pojan pikkupurkki lähestulkoon myyty, nyt pitäisi saada sieltä tuo yksi timanttikirjoahvenen poikanen jonnekin, samoin nuo viirikirjokalat. Magehan halusi jälkimmäiset, mutta millä nämä saataisiin sulle sinne Loimaalle, ja kun tod.näköisesti tuo yksi evävammainen putoaa matkalla, niin ei jää kuin kaksi, eli lisää pitäisi sitten hommata kaveriksi?

Kiinnostuneet, ilmoitelkaa, jos voitte hakea kalat pois ;).
Mulla alkaa sitten ANKARA soitteleminen ja metsästys. :mrgreen:

Juu siis mulle tuot, käyn hiihtolomalla Turussa, jos vaikka löytyisi... Eihän sitä koskaan tiedä. 8-)

-----------------------------

Ihme kyllä, Loimaan eläinkaupan tukkurilla on näemmä näitä.. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
RedTiger
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja RedTiger »

Ei kellään oo tarvetta tikruille ! viisi tikrua etsii uutta kotia!

ei sovi mun uuteen purkkiin ! 960l : )

vaihdan kaloihin/kasveihin tai myyn suoraan!

parhaalle tarjoukselle lähtee!

tarjoukset yvnä sunnuntaihin mennessä!

fisut on yli 10cm
kalat on Ypäjällä
Mitähän kivaa tänään keksisi .......
960l,120l,2x50l
RedTiger
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja RedTiger »

Hei kaikille!

sain vuoden lopussa hankittua vihdoin uuden pikku akvan 250x67x57 !
mut nyt ois hakuses vähän kasveja ! saa tarjota jos on ylituotantoa lähes kaikkea muuta paitsi anupiasta
kannot myös kiinnostaa!

tarjouksia yvnä ja karahkoista ja kannoist kuvat mukaan!

kalastoksi on tulossa:
vihermonnisia 20-30kpl 15kpl löytyy! Saa tarjota!
viisiraita barbeja 20-40kpl HALLITUKSEN vaatimus tää
lehtikalat ? kpl
pakolliset hoitajat leväbarbit ja partikset
ja joku kunnollinen tetra parvi!

ehdotuksi ja vihjeitä otetaan vastaan!
Liitteet
10.1-13 m.jpg
10.1-13 m.jpg (73.62 KiB) Katsottu 4821 kertaa
Mitähän kivaa tänään keksisi .......
960l,120l,2x50l
akvaristi
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti: Juu siis mulle tuot, käyn hiihtolomalla Turussa, jos vaikka löytyisi... Eihän sitä koskaan tiedä. 8-)
No tuomisen kanssa on vähän niin ja näin, kun ei oo oikein Loimaalle päin mitään asiaa :|. Virttaalla tulee käytyä, mut sekin on vasta puolivälissä matkaa. Ja pitäis suhteellisen pian saada noi kalat veks purkista.

Tervetuloa RedTiger keskusteluihin mukaan :). Mulla on ainakin kohta puoliin taas ylimääräistä rehua, vaikka kuinka (pantterivesimiekkakin lykkää TAAS uusia taimia, ainakin 3 kpl on tulossa). Mut ne on tosiaan täällä Huittisissa :roll:.
yepp
Junior Member
Junior Member

Tänään tuli haettua matkahuollosta giantin 140L uus akvaario. Eka piti tulla tuon wanhan 100L tilalle, mutta en sit tiedä jos tuo sittenkin laittaisi olohuoneeseen...No onpa viikonlopuks tekemistä :D

Niin ja valaistus puoli tohon tarvis kans askarrella, ei vaan vielä tietoa varmaks mihin tulee ni mietinnässä seki vielä. Nii ja kasvejaki tarvis vähän monipuolisempaa puskaa saada...
40+140+530 litraa
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

akvaristi kirjoitti: No tuomisen kanssa on vähän niin ja näin, kun ei oo oikein Loimaalle päin mitään asiaa :|. Virttaalla tulee käytyä, mut sekin on vasta puolivälissä matkaa. Ja pitäis suhteellisen pian saada noi kalat veks purkista.
Niinpä... Tilasin jo 4kpl kavereita niille, ei ollut edes pahanhintaisia, n. 5e/kpl. :D

Jos muuten, RedTriger, pystyt noutamaan akvaristilta kasveja, olisi mahtavaa jos viitsisit tipauttaa Loimaalle (esim. Prismaan tai johonkin muualle) eräät pikkukalat. :D Siis ei pakko ole, mutta jos vain viitsisit. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
yepp
Junior Member
Junior Member

140lGiant.jpg
140lGiant.jpg (123.36 KiB) Katsottu 4795 kertaa
Hetki meni askarrellessa, mutta siinä se nyt alkais olemaan. Monniset tykkää kovin ku tuli altaaseen ~30cm lisää pituutta, eikä platyt ja miljoonakalatka pahakseen varmaan laittaneet. Miettiny vaan et raaskeisko yhden jonkun lajin tuonne vielä hankkia, platyja vaan pukannut poikasia niin paljon, että voipi tulla ahdasta hetken kuluttua. Joku kovaan veteen menevä pariskunta, mikä ei lisäänny helpolla ois kyl passeli.
40+140+530 litraa
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Nyt on sit allas tyhjä viirikirjoille. 8O (kolme kattaria, niitä ei lasketa! Yksi lähti putsaa levää pienempään. [;)] )
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Yeppin allas näyttää hyvältä :). Ehkä mäkin joku päivä saan uudelleen myllätyistä altaistani otettua kuvaa...

Kova vesi on kyllä hiukan siitä hankala, että sinne voi olla vaikeaa sellasta pariskuntana menevää lajia löytää. Toisaalta jos sinne löytäisi kiltin kirjoahvenpariskunnan, niin vois pysyä ehkä platyjen ja millistenkin lisääntyminen aisoissa ;). Avainkirjoahven vois ehkä olla sopiva? Sen ainakin pitäisi olla maltillisemmasta päästä (monnisten kannalta hyvä), menis viileämpään eli hammaskarppien suosimaan lämpötilaan (22-25 astetta) ja menee keskikovassakin vedessä (alle 20 dH). Minimiallasvaatimus 140 litraa. Katsoin siis tiedot Varjon Akvaariokalat-kirjasta. Niiden lisääntymistahdista en tiedä, mutta jos samassa altaassa on platyja ja milliksiä, niin tuskin pääsee ahvenkanta räjähtämään käsiin ;).

Mun tosiaan olisi pian päästävä eroon noista viirikirjoista ja timanttikirjoahvenlapsosesta. En voi antaa altaan ostajan odottaa viikkotolkulla eikä mulla ole oikein paikkaa noille omissa purkeissani :roll:...
jyrza
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jyrza »

Termos!

Täällä olisi yksi Kokemäkeläinen harrastelija, joka voisi liittyä rinkiin, vaikka en ihan tuolta akselilta olekkaan, mutta aika läheltä Huittista. =)

Akvaarioita minulla on ollut nyt n. 10 vuotta. Armeija-aikaan luovuin kaikista akvaarioista, mutta äkkiä sieltä päästyäni aloittelin uudelleen.

Tällä hetkellä vettä astioissa on reilu 600l.
240l Malawiakvaario
125l Seurala
240l Punakorvakilpparin pytty.
ja silloin tällöin 60l poikasallas.

Nyt suunnitteilla seinään upotettu akvaario, joka korvaisi tuon 125l seuralan. Täytyy vielä emäntää hieman suostutella ja tietenkin selvittää onko se ylipäätään mahdollista haluamaani kohtaan. =) Takana vaatehuone, mistä tapahtuisi huolto ja etulasi olisi olohuoneen paraatipaikalla. Aika näyttää kuinka sen kanssa käy. =)
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Teretulemast mukaan ketjuun :). Ja vaikkei paikkakuntaa olisi otsikossa mainittukaan, niin kaikki lähialueen harrastajat mukaan vaan. Otsikkoon ei saanut mahdutettua kaikkia kuntia :roll:... Mitäs asukkeja sulta seuralasta löytyy :)?

Hiukan hiljaista ehkä pitänyt tässäkin ketjussa, liekö kaikilla jotain tähdellisempää tekemistä nykyään ;)? Itsellä kyllä aika lailla ollut akvaarioiden osalta lama-aikaa, tuon keittiön (375l) altaan ongelmien takia hiipui pitkäksi aikaa kiinnostus. Nyt kuitenkin lopulta sain hankaamisen loppumaan kaloilta. Valitettavasti vaan on pitänyt tyrkätä altaaseen hiukan tujumpaa lääkeainetta, Furanol 2:sta :(. Hieromista onkin näköjään sitten aiheuttanut Columnaris-bakteeri, joka on nyt innostunut hiukka liikaa valtaamaan alaa tankista (käsittääkseni Columnaristahan on lähes aina ja joka paikassa). Ongelmien alkuperäistä syytä en vieläkään tiedä, ehkä niitä loisiakin on ollut ja bakut päässeet iskemään sen vuoksi?, mutta uskoisin asioiden olevan paljon paremmalla mallilla, jahka saan tämän rankan lääkityksen tästä vedettyä läpi. Ainakin helpottaa omaa oloa, että siihen hinkkailuun löytyi lopultakin syy. Minä jo mielessäni kuvittelin kaikkea mahdollista leväsieneen (johon ei lääkettä) asti :roll:.

Lääkityksistä huolimatta nokkamonnit innostuivat kutemaan ko. purkissa :D ja vaikka mätimunat joutuivat vedenvaihdon yhteydessä kuiville hetkeksi (mies huomasi vasta ko. toimenpiteen jälkeen rykelmän suihkuputken päällä), niin silti näyttäisi että poikaset ovat kuoriutuneet. Eilen nimittäin bongasin pari kuoriutuneen näköistä palleroa ja aamulla oli koko kutu hävinnyt. En kyllä usko, että poikasia selviää, kun on lääkekuurit ja kaikki menossa. Mutta ajattelin nyt hommata poikasaltaan tuohon kodinhoitokopperon pöytätasolle ja ottaa seuraavan kudun talteen ;). Ja akara-akoillakin on kummallakin kutu, niitäkin voisi jossain vaiheessa kasvatella :). Oh:n purkissa lehtarit ja timanttikirjoahvenet jatkavat kutemistaan säännöllisin väliajoin.

Edelleen niitä kasveja olisi myöskin ihan tolkuton määrä täällä ylimääräisenä. Pantterivesimiekka on kasvattanut toiseen taimivarteen 3 hyvänkokoista tainta ja nyt kasvattaa jo toista vartta, johon tulossa lisää taimia! Myös blyxa kasvaa kuin rikkaruoho, joten sitäkin löytyisi. Että jos jollakulla pulaa kasveista, niin täältä sitten vaan hakemaan ;). Tosin rehut on tuossa lääkinnän alla olevassa altaassa, mutta voihan kasvit uittaa alunassa. Tietysti lääkekuurin vien ensin loppuun.

Mites Mage viirikirjot, ovatko vielä elävien kirjoissa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”