Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Aatelimpa kysellä tämmöstä asiaa, että ooteko muut laittaneet suodattimen sillee, että se suodattimesta ulos tuleva vesi lorisee takasin akvaan. Miusta on ainakii kiva kuunella tuota veden lorinaa kun seuraan kalojen touhuja.
Ei lorise. Nyt jo menee hermo kun sisäsuodatin joskus äityy resonoimaan valaisimen kanssa. Saa olla tökkimässä jompaa kumpaa että loppuis mokoma törinä.
Joo. tse olen myös laittanut niin. Pitäis kyllä uusia nuo suodattimen imukupit, meinaa vähän liusua aina vinoon. Mutta se kyllä pysyy paremmin kun suodattimen on laittanut niin sanotusti ``lorisemaan``
Minä inhosin makuuhuoneen lorisevaa suodatinta ja huonoja imukuppeja (fluval sisäsuodatin) ja otin imukupit pois ja laskin suodattimen pystyyn altaan pohjalle, nyt ääntä ei ole ja uni tulee.
Fluvalin ohjekirjassa oli kuva että fluvalit voi laittaa akvaan vaikka selälleen pohjalle suodattamaan.
Meillä ei haittaisi vaikka lorisisikin, mutta nuo laitteet ovat sellaisia ettei ääntä kuulu ellei veden pinta laske todella alas.
Kalat sen sijaan pitävät paljonkin ääntä. Ei-akvaarioita-omistaville se tulee usein yllätyksenä. "Hajosko tosta suodatin?" "Ei, korut tappelee." "?". Iltaisin valojen sammuttua taasen alkaa kuulua 300-litraisen suunnalta "pläts-pläts-pläts", kun koko kuparimonnisparvi riehuu iltariehunnat ennen kuin menevät nukkumaan. Välillä tulee ääntä rapulastakin, kun rapu pistää pyrstöä sopivasti suodattimen suuntaan ja alkaa kuulua kiva lorina.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50) Blogi
Meillä saattaa kotona lorista isot altaat, mutta siellä se ei haittaa. Helsingin asunnossa se puolestaan haittaa kämppistä. Ei se muuten lorise, mutta kun olin runsaan viikon työreissussa, ja talviaikaan lämmitys oli kovilla asunnossa, niin haihtuminen oli isompaa. Tällöin kämppikselläni meinasi mennä hermot altaaseeni, kun lorina kuului hänen puolelleen asti. Oli meinannu mennä lisäämään sinne vettä kysymättä multa ensin. Onneksi ei laittanu, kun ei olisi kuitenkaan vedenparannusaineita osannut laittaa.. Vinkkasin, että ennen kuin tekee koko pytylle yhtään mitään, niin AINA kysyy ensin minulta!! Päin saa katsoa ilman lupaa..
Kysy ihan mitä haluat, minä vastaan mitä minä haluan..
Itse olen päätynyt kompromissiin: aamulla kalojen ruokinnan yhteydessä nostan suihkuputken ylemmäs lorisemaan, kalatkin näyttävät tykkäävän reilusta pintaveden kierrosta. Illalla ennen nukkumaanmenoa lasken suihkuputken takaisin pinnan alle, niin eipä lorise unen sekaan.
Tällä hetkellä ei lorise. Puolisko ei tykkää lorinasta, vaikka nykyään välillä ihmetteleekin, että miksei se nyt lorise. Itseänikin välillä häiritsee se lorina, ehkä mun akva ei sitten lorise silleen kauniisti. Olisihan se hienoa jos kuulostaisi vaikka puron lorinalta, laineen liplatukselta tai jotain, mutta ei se kyllä siltä kuulostaa vaan sellaiselta kuin kraanasta valuisi vettä.
Purkki on ihan sängyn vieressä, niin on pakko pitää suodatin juuri senverran vedenpinnan alapuolella ettei lorise. Muuten saa ravata yöllä veskissä vähän väliä
Meillä olisi oikea koski, jos asuisin yksin. Jos roskankerääjäsuodatin vähänkään murisee, täytyy minulle soittaa ja kysyä että onko kaikki ok ja tule heti korjaamaan se. Lorinaa kanssaeläjäni eivät millään kestä, mikä on kesänä ihan sieltä, kun vettä täytyy lisätä koko ajan.