kyhmyotsat kutivat toisen kerran elämänsä aikana. Kutu on kiinni ison kannon kyljessä. Ensimmäinen kutu ei onnistunut, kyhmyotsat kyllä vartioivat tehokkaasti muilta kaloilta. mutta yhtäkään poikasta en silti altaassa nähnyt.
miten saisin kudun onnistumaan? omistan poikasaltaan. sellainen muovinen mikä laitetaan samaan akvaarioon, jossa sivuilla reiät josta vesi virtaa...
menisiköhän kaikki pipariksi jos yrittäisin kaapia kudun kannon seinämästä sinne poikasaltaaseen... onko kellään kokemusta tai vinkkejä miten onnistuisi että saisi akvaariourani ensimmäiset poikaset altaaseen..
---------------------
ja siis muutenkin.. miten teidän kalanpoikaset selviää hengissä eivätkä ajaudu suodattimen virran mukana kuolemaan?
verkkoa suodattimen eteen? vai allas missä ei ola suodatinta?
kyhmyotsien kutu
Valvoja: Moderaattorit
En usko että kutua voi kaapia kannosta ilman että se/ne rikkoutuvat. Luulen myös että tuollainen kelluva poikas allas on liian pieni kirjoahven poikasille, sehän on tarkoitettu synnyttävien poikasille.
Parhaiten varmaankin onnistuisit erillisen poikas akvaarion kanssa (esim. 30-60l) ja niin että siirtäisit koko kannon pieneen altaaseen ja kun poikaset kuoriutuvat niin kunnon ruokinta sekä säännölliset vedenvaihdot. Suodattimena altaaseen mitotettu pieni suodatin/pillisuodatin.
Näin olen ainakin saanut lehtikala poikasia uimakokoon asti kasvatettua.
Parhaiten varmaankin onnistuisit erillisen poikas akvaarion kanssa (esim. 30-60l) ja niin että siirtäisit koko kannon pieneen altaaseen ja kun poikaset kuoriutuvat niin kunnon ruokinta sekä säännölliset vedenvaihdot. Suodattimena altaaseen mitotettu pieni suodatin/pillisuodatin.
Näin olen ainakin saanut lehtikala poikasia uimakokoon asti kasvatettua.