Mitä mieltä kastematojen/hyttysten poikasten syöttämisestä?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pumpkin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 18:08, 07.01.2005
Paikkakunta: Ulvila

Mitä mieltä kastematojen/hyttysten poikasten syöttämisestä?

Viesti Kirjoittaja pumpkin »

Onko teidän mielestänne julmaa vai ihan sopiva tapa ruokkia kaloja näin kesäaikaan?
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 20:32, 05.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Merilappi

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

No jos ei me niitä kaloille syötetä, joku lintu ne nappaa kuitenkin... Ja vielä julmempaa on jos kaikki itikat jätetään henkiin mua kauniina kesäiltana kiusaamaan. Surutta vaan kalojen ruuaksi kaikki itikat ja ötökät mitä minun tielle osuu:)
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Hamsteri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 00:46, 28.12.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hamsteri »

Meidän aksoille ainakin kelpaa pirun hyvin kastemadot, palloja ei kiinnostanut.

Eikä kastemadot ihan heti kuole sinne pönttöön ja rupea likaamaan, sopivan vetreitä ja liikkuvat niin pääsee aksot metsästyksenkin makuun ;)
250+200+125+100+100+65+65 eikä riitä
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 10:08, 27.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Säälittä ruuaksi! Huomennakin menen toukkia pyydystämään.
Taaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 21:49, 08.04.2007

Viesti Kirjoittaja Taaja »

Mitä te teette niille kastemadoille,ettehän niitä nyt kuitenkaan kokonaisena akvaarioon nakkaa?Pilkotteko kuinka pieneksi?Voisko niitä mitenkään kuivattaa tai pakastaa?
Akvaarioita löytyy kolmisen kappaletta...54l,124l ja 240l=)
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Ei mun vaa tee yhtään pahaa antaa kaloille kaikennäksii öttiäisiä, mitä vastaan tulee.
Tosin matoja en kaloille oo kaivellut, mut ojista oon kaikennäkösii elävii hakenu.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
SeijaKK
Member
Member
Viestit: 378
Liittynyt: 10:03, 05.06.2006

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Tunnustan olevani aika huono akvaristi siinä suhteessa että säälin matosia.

Viime syksynä kuitenkin kun ulkoa löytyi sellaisia "henkipattoja" matosia niin otin talteen ja koska en muutakaan tapaa tappamiseensa keksinyt (enkä elävää matoa pystynyt saksilla pikkusinteillemme pilkkomaan) niin laitoin matosen pakasimeen pienessä pussissa muutamaksi tunniksi. Sitten jäisenä leikkasin palasiksi ja äkkiähän se siinä samalla suli ruokakelpoiseksi kaloille.

Hyttysentoukkia kohtaan en tunne sympatiaa, joten ihan elävänä saavat altaisiin joutua.

Muita luonnonöttiäisiä en ole tarjonnut kaloille enkä siihen taida ryhtyäkkään.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Ruuaksi vaan! :mrgreen: Luonnollista ja terveellistä... Toki riippuu öttiäisestä.
Fishy fella.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Toi SeijaKK:n idea kuulostaa ihan hyvälle. (musta ei oikein ole laittamaan kastematoa edes ongenkoukkuun, saatikka sitten elävältä paloittelemaan kaloille)
Voisi siis sovelta tota omppukotiloiden tappamiseen käytettyä metodia: ensin jääkaappiin horrostumaan ja sitten kun eivät mitään tajua, pakkaseen.
Voisi varmaan toimia matosillekin.
Ja tämä siis vaan mun oman mielenrauhan takaamiseksi. Kyllä mä kaloille öttiäisiä syöttäisin/syötän jos vaan voin.
I'm #1 so why try harder?
annuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 21:46, 14.02.2006
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja annuli »

Ruuaksi vaan kaikki kaloille kelpaava! Kesällä kissat saa järvestä (siis järvestä) nostettua kalaa, niin eipä tee pahaa öttiäisiä akvaariokaloille antaa...

Isommat erät kun pakastaa, niin on helppo sahata tarvittaessa sopivia paloja :mrgreen:
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä mieltä kastematojen/hyttysten poikasten syöttämises

Viesti Kirjoittaja prboy »

pumpkin kirjoitti:Mitä mieltä kastematojen/hyttysten poikasten syöttämisestä?
Kastematojen/hyttysten poikasten? - enpä ole ennen kuullutkaan. Onneksi ei sentään vauvojen. Ei hyttysillä (sen paremmin kuin kastemadoillakaan) ole poikasia. Hyttysillä on vain munia, toukkia ja koteloita. Ja niitä voi surutta syöttää kaloille. Nehän syövät niitä jatkuvasti luonnossakin.

Kastematoja ei kannata kaloille antaa. Ne ovat niin "paksunahkaisia", että ne pitäisi pilkkoa tehosekoittajalla. Sen sijaan kastematojen pienempiä sukulaisia eri erilaisia lieroja voi hyvin käyttää kalojen ruoaksi. Vielä parempia ovat erilaiset muut madot, kuten valkoiset änkyrisellaiset. Niitä löytää helposti puutarhamaasta tai kompostista.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
L-27
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 09:37, 16.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja L-27 »

Siis ehdottomasti ku paikka löytyy, mistä saa ni ruuaksi. sehän se on sitä luonnollista ravintoa. itse ensin vain hyttysentoukat uitan mysazini vedessä ja annan vasta seuraavana päivä kaloille. varmuuden vuoksi. kastemadot pidän kostean paperin päällä rasiassa päivän tai pari että multa uloste tulee ulos lieroista.

------------------------

lisättäköön vielä se, että tietenkään en ottaisi niitä matoja aivan tien reunalta. vaan paras olisi metsässä olevat matoset.
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

SeijaKK kirjoitti:niin laitoin matosen pakasimeen pienessä pussissa muutamaksi tunniksi. Sitten jäisenä leikkasin palasiksi ja äkkiähän se siinä samalla suli ruokakelpoiseksi kaloille.
Hei, tuohan on loistava idea matojen käsittelyyn. Jäinen mato varmaan leikkautuu palasiksi helpommin kuin tuore? Silloin tällöin pilkon muutaman lieron herkkupalaksi platyille ja molleille. Itse en öttiäisiä kylläkään sääli, mutta tuoreeltaan liero on niin penteleen liukasliikkeinen että ainakin miulla on vaikeuksia pilkkoa niitä edes suunnilleen siististi. Kun noille pikkusinteille joutuu tekemään aika pientä hakkelusta.
tok
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 19:42, 26.05.2005

Re: Mitä mieltä kastematojen/hyttysten poikasten syöttämises

Viesti Kirjoittaja tok »

prboy kirjoitti: Kastematoja ei kannata kaloille antaa. Ne ovat niin "paksunahkaisia", että ne pitäisi pilkkoa tehosekoittajalla. Sen sijaan kastematojen pienempiä sukulaisia eri erilaisia lieroja voi hyvin käyttää kalojen ruoaksi.
Riippuu vähän kalojen koosta. Mun saumakirjoahvenet eivät syö tunkiolieroja ollenkaan (nähtävästi ne ovat pahan makuisia). Sen sijaan isot kastemadot - jopa yli 20 senttiset - napataan kädestä, jauhetaan suussa paloiksi ja lopuksi puhalletaan mullat suusta ulos.
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Tuli vaan mieleen, että jos ei pysty yhtä matoa saksimaan, niin miten onnistuu oman sairaan kalan lopetus? Itse annan kotoa lätkityt kärpäset ja lattialta nistityt murkut ja hämähäkit altaan asukeille. [;)]
only--
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 12:16, 04.07.2007

Viesti Kirjoittaja only-- »

mitkä kalat syövät kastematoja??
kala on kaveri ei sapuska!
pleco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 14:24, 21.05.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pleco »

Menee meikäläiseltä sillee irvistellen ja puistatellen ja tosi äkkiä, pulssi noin 210 :cry: . Meiningillä, että kamalaa mutta jonkunhan se on tehtävä tai tää on hyväksi kaloille ajattelulla.
Elämä on ihanaa
pitchoune
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 13:38, 05.12.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pitchoune »

Nakkailin kesällä pihapressun kertyneistä lammikoista hyttysentoukkia fisuille ja johan maistui! Ilmaiset herkkupalat kannattaa hyödyntää, jos suinkin itse viitsii...
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...
Merri
Senior Member
Senior Member
Viestit: 504
Liittynyt: 00:44, 06.04.2003
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Merri »

Serafia kirjoitti:Tuli vaan mieleen, että jos ei pysty yhtä matoa saksimaan, niin miten onnistuu oman sairaan kalan lopetus? [;)]
No minä ainakin tunnustaudun tähän ryhmään. Ei tuota ongelmia vääntää kalalta niskoja nurin mutta suikertavaa lieroa en pysty laittamaan edes koukkuun, saati sitten pilkkomaan 8-)
"I'll rise but I refuse to shine"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”