Hunajarihmakalojen kasvatusjuttuja

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Hunajarihmakalojen kasvatusjuttuja

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Pitää nyt kirjoittaa jotain mun hunajarihmojen kasvatusyrityksestä, kun noille taistelukaloillekin näkyy olevan ihan oma aihe.

Siis mulla oli vähän alussa ongelmia löytää hunajarihmakalapariskuntaa, kun mulle annettiin aina liikkeestä komeita tyttöjä. Mutta vihdoin kolme viikkoa sitten löysin AW:n kautta itselleni koiraan. Kiitos Sinulle VesiEläin!

Nyt viime perjantaina 18.5 pariskunta alkoi sitten kutupuuhiin. Jo seuraavana päivänä poikaset olivat kuoriutuneet ja minä (isukin kauhuksi) eristin poikasia verkkopoikashäkkiin.
Sunnuntaina poikaset vielä roikkuivat kuka mitenkin päin, mutta eilen kaikki olivat jo oikeassa asennossa ja uivatkin jo hieman. Aloitin eilen poikasten ruokinnan (4 kertaa päivässä). Ruokana käytän JBL novo fluidia, jota en kovin paljon ravistele ennen käyttöä, jotta saisin mahdollisimman pientä ruokaa pikkuruisille kalavauvoille. Koska säilytän ruokapurkkia viileäkaapissa, sekoitan sitä pieneen määrään lämmintä vettä ja sitten pipetoin sitä vauvojen lähistölle. Vielä ainakaan ei ole ruumiita näkynyt, joten kaippa sitä jotain tekee sitten oikeinkin, vaikka kovin paljon kokemusta tuosta kasvatustouhusta mulla ei entuudestaan olekaan.

Allas, jossa nämä mun kaikki hunajaiset oleskelevat, on 68 litrainen. Vesi on pehmeää, pH hieman alle 7 ja lämpöä on 26 astetta. Muina kaloina on pohjalla neljä piikkisilmää (yksi rusko) ja altaasta löytyy myös sukarapuja ja juovaharjarapu. "Uivia" kaloja ei ole siis paljon, joten suunnitelmissani olisi, että kasvatan verkkohäkin puolella poikasista ensin hieman suurempia ja sitten päästän ne vanhempiensa pariin.

Hunajapariskunnastani voin todeta, että naaras oli "pitkään" (siis vajaa kolme viikkoa) se pomo, mutta nyt kudun jälkeen koiras on ottanut hallitsevamman rooliin (ja värit on aivan upeat). Toisaalta koiras ei myöskään ole ollut mitenkään erityisen aggressiivinen vaimoaan kohtaan, joten olen antanut tämän vaimokkeen asustella edelleen samassa altaassa miehensä kanssa.
Moonlight
Junior Member
Junior Member
Viestit: 139
Liittynyt: 20:43, 18.09.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Moonlight »

Hei! Sullahan on juuri sellainen allas mitä olen tässä pikkuhiljaa suunnitellut :D Hunajia, rapuja ja piikkisilmiä (kesäksi 60-litraiseen ja syksyllä sitten muutto "ylelliseen" 120 litraan :P ) Kerrohan ihmeessä onnistuuko tuo samassa altaassa (faunaboksissa...?) poikasten kasvatus? Tarkoitus olisi muuttaa syksyllä tuo 60l takaisin poikasaltaaksi, mutta jos samassakin onnistuu niin sittenhän sille voi keksiä muutakin käyttöä.

Kuinka paljon rapuja tuollaiseen soppaan muuten menee? Itselläni kun kokemus ja tietokin ravuista on vielä siellä nollassa.

T: Kokemusta vain yhdestä huulirihmapoikueesta josta yksi ainokainen jäi lopulta henkiin, vaikka monta viikkoa hyvältä näytti [:I]
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Moonlight kirjoitti:Hei! Sullahan on juuri sellainen allas mitä olen tässä pikkuhiljaa suunnitellut :D Hunajia, rapuja ja piikkisilmiä (kesäksi 60-litraiseen ja syksyllä sitten muutto "ylelliseen" 120 litraan :P )
Hauska kuulla, että jollain muullakin on samanlaisia ajatuksia altaan asukkien suhteen!
Moonlight kirjoitti:Kerrohan ihmeessä onnistuuko tuo samassa altaassa (faunaboksissa...?) poikasten kasvatus?
Kyseessä ei ole varsinaisesti faunaboxi, vaan tämä on enemmän sellainen synnytyslaatikon tapainen (tämän seinät on vain siis sellaista pehmeää verkkoa), jossa siis kiertää sama vesi kuin muuallakin altaassa.
Moonlight kirjoitti:Kuinka paljon rapuja tuollaiseen soppaan muuten menee? Itselläni kun kokemus ja tietokin ravuista on vielä siellä nollassa.
Käsittääkseni rapuja voi olla tuolla useita kymmeniä, mutta vain muutama riittää aluksi, jos on molempia sukupuolia. Mulla oli alussa (tammikuussa) vai viisi kirsikkasukarapua ja nyt olen jo myynyt niitä eteenpäin.

Korjausta: se nestemäinen poikasruoka on nimeltään JBL nobil fluid.

Tein muuten tähän akvaarioon 10 litran vedenvaihdon 21.5, kun huomasin, että poikaset ovat uimakykyisiä. Korvaavan veden lämpötilan pyrin saamaan mahdollisimman lähelle altaassa jo vallitsevaa lämpötilaa, jotta poikaset eivät saisi mitään shokkia.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Tämä kutu ei ole ollut mikään erityisen tuottoisa. Tällä hetkellä poikasia näyttäis olevan kasvien seassa n. 20 kpl, mutta jokainen isoks kasvatettu poikanen on mulle suuri voitto.
Moonlight
Junior Member
Junior Member
Viestit: 139
Liittynyt: 20:43, 18.09.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Moonlight »

Muuttuiko sulla vesiarvoissa jotain? Meillä myös alussa oli paljon poikasia mutta sitten kokemattomuuden vuoksi parin viikon päästä n. 20, ja nyt siis enää vain yksi :? Olisi mukava verrata näitäkin puolia, kun ei tää rihmakalojen kasvattaminen ollutkaan niin helppoa luin luulisi :P

Kuinka vaihdoit veden? Meillä siinä on varmasti ollut ainakin yksi moka, koska ensin on imetty vesi letkulla sankkoon ja sieltä sitten etsiskelty poikasia yksi kerrallaan takaisin akvaarioon. Toinen moka meillä olikin sitten kai suodatin. Ja kolmas ruokintarytmi (3 kertaa päivässä, kai olisi useammin pitänyt).

Virheistä (omista ja muiden) oppii, toivottavasti ensi yrityksellä onnistuisi jo paremmin :) Tuo verkkoboksi kuulostaa kyllä sellaiselta että pitäisi hankkia ehdottomasti ennen sitä seuraavaa yritystä.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Mulla ei ollut varmaan alunalkaenkaan kovin montaa poikasta. Vedenvaihto: letkulla imin vanhan veden pois, mutta poikaset olivat jo häkissä eli ne olivat turvassa, kastelukannulla uusi vesi, vesiarvot mahdollisimman samat. Sen mokan mä ainakin tein, että laitoin penskat verkkohäkkiin siinä vaiheessa, kun ne olivat jo kuoriutuneet eli en saanut niitä kovin paljon sinne.

---------------------

Lisäilen pari mokaa, joita on tullut tehtyä: sukaravut syövät mätimunia ja uimakyvyttömiä poikasia ja ne eivät olleet vielä häkissä. Toinen moka: silloin, kun yritin kasvattaa huulirihmoja, ne kuoli kaikki. Epäilen syyksi, että se ilma oli liian kylmää (kansilasit eivät olleet tiiviit ja lamput oli ulkopuolella) ja ruokinta puutteellista.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Näyttää siltä, että poikaset vähenee. Ei ne kaikki ole kuolleet vielä, joten jotain toivoa vielä on. Näkyy olevan akvaarion puolellakin pari elossa. Taitavat säilyä siellä paremmin. Olis varmaan tosiaan pitänyt sulkea se suodatin ruokinnan ajaksi ja kasvattaa niitä likoeläimiä...

----------------------------

Mulle iski epäilys sen häkin toimivuuden suhteen, koska poikaset häkin ulkopuolella vaikuttivat voivan paremmin kuin ne, jotka oli häkissä. Päästin siis kaikki (alle 10) pois sieltä. Jatkossa annan niiden nyt siis lisääntyä luonnollisesti. Aika näyttää miten käy. Onneks tuolla altaassa on tosi paljon pintakasvillisuutta!
Moonlight
Junior Member
Junior Member
Viestit: 139
Liittynyt: 20:43, 18.09.2006
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Moonlight »

Millainen se suodatin on? Koska se on ollut meillä pääepäilty. Niin paljon tekijöitä että mahdotonta sanoa mikä menee vikaan. Mikähän siinä boksissa voisi sitten olla se ongelma..? :/
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Mulla on kyllä ennenkin onnistunut luomumenetelmä paremmin. Todisteena ui nytkin kaks keisaritetravauvaa tuolla toisessa altaassa. Mä epäilen, että mä en osaa ruokkia niitä poikasia oikein ja altaassa löytyy paremmin sopivaa ruokaa kuin siinä häkissä. Häkissä ei ollut suodatinta, mutta altaassa on TetraTec in600plus, nailonnilkkasukka virityksellä.

--------------------

Hei nyt tuli mieleen, että olisiko sinne häkkiin tarvittu esim. ilmastusta? Olis kiva, kun joku kokenut kasvattaja kertois, niin vois joskus onnistua. Se häkki tuntui hyvältä idealta.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Kokoan vielä vähän ajatuksiani, kuinka seuraavan kerran aion häkkikasvatuksen toteuttaa (korjatkaa, jos jotain pitäisi tehdä erilailla): mätimunien eristäminen heti kudun jälkeen, ilmastus häkkiin, ruokinta (likoeläimet, nobil fluid) uimakykyisille poikasille 4xpäivässä.
Mimos
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 15:24, 19.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kausala, Iitti

Viesti Kirjoittaja Mimos »

Nyt se sitten tapahtui,hunajarihmat ovat kutua harjoittaneet useaan otteeseen.Ihan äskettäin huomasin poikasia noin 1mm kokoisia.En turhaan ihmetellyt miksi uros on niin häijy :roll: .Laitoin äsken vähän novo fluidia vai mitä lieneekään. Niin miten tästä eteenpäin kun ovat seura akvassa poikashäkkiin vai miten ?? :mrgreen:
To be a rock and not to roll.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Ainahan sitä sanotaan, että niin kauan kuin on elämää, on toivoa - vielä on hunisvauvoja jäljellä! Pirteitä ovat ja näyttävät syövänkin. Annan altaaseen sitä nestemäistä poikasruokaa. Hunajakoiras muuten kosiskelee taas. Tällä kertaa annan koiraan hoitaa lapsia ja lopputuloksen aika näyttää. Kasveina pinnalla esim. konnanputkea, vallisnerian lehtiä ja vesisaniaista. Ne täyttävät koko pinnan.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Vielä eivät hunajaiseni ole kuteneet uudelleen, mutta nyt naaras näyttää jo aika paksulta, joten ei liene siihen uuteen kutuun kovin montaa päivää menevän.

Edellisen kudun tuotoksista näyttää ainakin yksi pikku kala (n. 1 cm, vielä sitä ei hunajarihmakalaksi tunnista) altaassani uiskentelevan :mrgreen:
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 18:54, 11.05.2006
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Kun hunajarihmat pääsevät kutemisen makuun, sille ei loppua näy :mrgreen:

Viime kevään ja kesän aikana kasvattelin yhteensä vajaa pari sataa poikasta samasta haaremista. Poikasia kuoriutui varmaan tuhansia (yhdestä kudusta 100-300), mutta ensimmäisten viikkojen aikana käy poikueessa yleensä kato. Onneksi [;)]

Lopuksi en enää varsinaisesti edes kasvattanut poikasia. "Luonnonmenetelmälläkin" joku aina kasvaa isoksi asti, jos ei akvaariossa ole mitään "rohmuja" poikasia syömässä.

Jos alat tosissasi kasvattamaan poikasia, kannattaa sijoituspaikkaa etsiä hyvissä ajoin! Hunajarihmakaloja kun harvoin menee yksittäisille ostajille 1-3 kpl enempää kerrallaan :D Kaikki eläinkaupatkaan eivät valitettavasti ota kaloja, jouduin omiani jakelemaan ympäri maata :? Kasvatus myös kestää yllättävän kauan verrattuna moniin muihin lajeihin. Yksittäinen parinkymmenen poikasen ryhmä on vielä ok. Kun luonto on karsinut heikot pois, kannattaa karsintaa jatkaa vielä itse (pienimmät ja mahdolliset epämuodostuneet)

Parhaiten poikaset kasvoivat n. 60-litraisessa akvaariossa. Pienemmissä eivät mahtuneet kasvamaan kunnolla ja vesiarvot heilahtelivat helpommin (yhden kokonaisen poikueen tapoin varomattomalla vedenvaihdolla). Isommissa pienten poikasten ruokinta on hankalaa, kun ovat hajallaan pitkin allasta. Altaissa oli lämmitin, mutta ei suodatinta, ja vettä oli aluksi vain 15-20 cm. Pintakasveja ja piilopaikkoja käytin, mutta en pohjamateriaalia. Siirsin pariskunnan tai koko haaremin sinne kutemaan ja poistin vanhemmat kudun jälkeen (ensin naaraat, myöhemmin myös koiraan).

Kokeilin myös pesän/poikasten siirtämistä seura-akvaariosta erilaisiin kelluviin tai laitaan kiinnitettäviin purkkeihin ja häkkeihin; vain yksittäisiä poikasia selvisi niissä yli sentin mittaisiksi. Hyödyllisempi verkkohäkki olikin sitten poikasaltaan vedenvaihdoissa: Kun lapon laittoi häkin sisäpuolelle ja poikaset olivat ulkopuolella, vesi vaihtui mutta poikaset eivät joutuneet lappoon. Pesä on todellakin helpompi siirtää, kuin kuoriutuneet poikaset!

Alussa, kun poikasia pitää ruokkia useita kertoja päivässä, kannattaa vettäkin vaihtaa usein, vaikka vähän kerrallaan. Nobil fluidin huomasin erinomaiseksi ensimmäiseksi poikasruuaksi huniksille. Sillä kasvavat myös nykyiset taiston ja kääpiörihman poikaseni ensimmäiset viikkonsa. Artemia ja mikromadot ovat vuorossa seuraavana.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Hermen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 909
Liittynyt: 16:26, 21.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Minkä kokoisiksi hunajarihmakalan poikaset voidaan kasvattaa 60-litraisessa altaassa? Myyntikokoon? Parhaimman poikassatsin olen saanut kasvatettua sisustetussa altaassa (100l), jossa on ollut muuna kalastona hunajarihmakoiras ja partamonni. Seuraavan poikueen ajattelin kokeilla kasvattaa tuossa 63-litraisessa, jolloin siis ei muita kaloja altaassa, ainoastaan sukarapuja. Toivoa?
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
tiinu
Member
Member
Viestit: 368
Liittynyt: 17:20, 03.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Noniin, täällä on siirrytty kuplapesäharjoituksista seuraavaan vaiheeseen, eli itse kutupuuhaan. Pitkään ja hartaasti tuolla hommia hoidettiin, nyt sitten mielenkiinnolla seurailen tuleeko jo tästä kudusta ihan poikasia kun kuitenkin aika nuoria kaloja ovat vielä.
Hermen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 909
Liittynyt: 16:26, 21.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Hunajarihmakalojen kasvatusjuttuja

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Vielä olisin muiden kasvatuskokemuksia vailla. Eli syksyllä tapahtuvan muuton yhteydessä ajattelin siirtää 112-litraisessa asuvat hunajarihmakalan keskenkasvuiset poikaset 63-litraiseen altaaseen, jolloin rusokiilat pääsevät vähän väljemmille vesille tuohon isompaan altaaseen. Mahtaako onnistua hunajoiden kasvattaminen myyntikokoon - tai ainakin lähelle - tuossa 63-litraisessa? Poikasten lukumärästä en osaa sanoa mitään, ainakin 5kpl niitä olen nähnyt yhtäaikaa ruokapaikalla. Mahdollisille terroristiyksilöille kyllä löytyy toinen allas, siellä onkin sitten jo muuta kalastoa ja aikuisia hunajarihmoja.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
.Mia.
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 10:17, 07.11.2007
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Parainen

Re: Hunajarihmakalojen kasvatusjuttuja

Viesti Kirjoittaja .Mia. »

Minulla on 6 viikkoisia hunajarihman poikasia ja tämä viesti on rohkaisuksi niille, jotka haluaisivat kasvattaa hunajarihmoja (/muita poikasia) mutta stressaavat päivittäisten vedenvaihtojen, tarkkojen ruokintamäärien tai vaikka altaan koon suhteen. Aina ei tarvitse tehdä juuri niin kuin muut, toisillakin tavoin voi onnistua.

Kudetin hunajarihmani 6 viikkoa sitten, siirsin vanhemmat (ensin tyttö, myöhemmin poika) takaisin suurempaan altaaseen ja jätin poikaset 20L faunaboksiin kasvamaan. Poikasia on nyt arviolta sellaiset 30kpl, joskin runsaan kasvillisuuden takia en ole edes yrittänyt laskea. Lämmitin on ollut altaassa alusta asti, ilmastin vasta viikon. Kasveja on altaassa reilusti, ja talonmiehinä sukarapuja, partamonnivauva ja omenakotilo. Vedenvaihtoja teen erittäin harvoin ja mönjääkin on pohjalle kertynyt kiitettävästi. Ruokana oli alussa nestemmäinen poikasruoka, sitten mikromadot, nykyään saavat artemiaa 1x/pvä ja mikromatoja kun muistan (1-2x/pvä). Poikasista suurimmat ovat jo lähemmäs 2cm pituisia.

Lehtikalat ovat myös kasvaneet oikein hyvin vastaavissa oloissa. Lehtikalat olen pitänyt tosin vielä paljon pienemmässä kipossa (vanhempia en kipossa kudettanut ;) vaan siirsin kudun kippoon), joten vedenvaihtoja olen tehnyt niille paljon useammin. Lehtikaloilla olen pitänyt ilmastinta alusta lähtien, mutta lämpö tulee pelkästään poikaskipon alla olevasta akvaariovalosta. 10 snt kolikon kokoisiksi kasvoi 50 kpl poikasta yhdestä poikueesta moisella hoidolla, sen kokoisina uskalsin päästää poikaset suurempaan seura-akvaarioon kasvamaan. Nyt on taas 2-3 viikkoisia poikaisia varmaan samansuuruinen porukka, rupeaa jo näkymään lehtikalamaisia piirteitä.

Viljellä voi siis ihan tehokkaasti ilman että ruokkii poikaset 4x päivässä ja vaihtaa veden 2x päivässä. (Turun vesi kun sitäpaitsi on niin tunettu laadustaan, saattaisi runsaista vedenvaihdoista olla jopa enemmän haittaa kuin hyötyä..) Ainahan voi kokeilla sitä kudetusta vaikka ämpärissä jos ei muuta sopivaa kippoa ole, ei se niin tarkkaa (näillä helpommilla lajeilla) ole, ei siinä mitään häviä vaikkei kutu onnistuisikaan. (Tiedän erään, joka kudettaa kuparimonnisiaan välillä jopa ämpärissä, hyvällä menestyksellä.) :mrgreen:
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Hunajarihmakalojen kasvatusjuttuja

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Vitsi, nyt kun lueskelin tätä hunajarihmojen kasvatusjuttua,niin nyt rupesi kovasti tekemään mieli koetttaa kudettaa omia hunajarihmoja.
Miula on tuolla omassa kammarissa semmonen 20L muovinen faunaboxi jossa aattelin noita hunajia kudettaa ja kovasti haluaisin neuvoja millä tavalla kyseinen operaatio oniistus kaikkein parhaiten?
Tässä oliskii muutama kysymys koskien tota kudettamista, eli
1. Tuossa 20L akvaariossa ei ole tällähetkellä mitään sisustusta/kasveja, joten millä tavalla tuo pitäsi sisustaa jotta noi aikuiset/poikaset viihtys tuolla?
2. Millä tavalla nuo tuon koiras/naaras hunaajat saa parhaiten kutuvireeseen, riittääkö jos syötän niille esim. viikon pakastesurviaista pelkästään, entäs onko muita konsteja?
3. Kuinka lämmintä tuon 20L akvaarion veden olisi hyvä olla, tuolla 84L akvaariossa vedenlämpötila on 27 astetta, voiko tuolla kudetus altaassa pitää korkeempaa lämpötilaa?
4. Ajattelin hapattaa tota 20L akvaarion vettä noilla intianmantelipuun lehdillä, riittääkö jos hapatan veden noille hunajoille pelkästään noilla lehdillä vai pitääkö lisäksi tonne laittaa turveuutetta?
5. mitä muutta kaikkea tulisi ottaa huomioon tuossa poikasten kasvatuksessa?

Kiitoskia kaikille jotka vaivautuu vastaamaan, olisi tosi mukava jos saisin nuo miun hunajat kutemaan ja kasvatettua edes muutaman poikasen. :D
Uni97
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 10:16, 10.05.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Hunajarihmakalojen kasvatusjuttuja

Viesti Kirjoittaja Uni97 »

Mä en oikein tajua noista likoeläimistä tai mitä nyt sitten onkaan. Voisko joku kertoa mitä ne on, mistä niitä saa ja miten niitä vois kasvattaa. Itellä kun ois aikeissa noita kääpiörihmoja kudettaa. Tai no, jos ne mätis tonne seura-altaaseen, niin ois tarkotus mäti siirtää tohon 11 l poikasaltaaseen.
Karvaisia otuksia talo täynnä.
PieniPalikka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 16:19, 07.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Hunajarihmakalojen kasvatusjuttuja

Viesti Kirjoittaja PieniPalikka »

Mitenhän muuten erottaa hunajarihmojen sukupuolen? Kuvia katselemalla näyttäisi että naaraat on vaaleampia kuin urokset. Onko näin?
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Hunajarihmakalojen kasvatusjuttuja

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mitenhän muuten erottaa hunajarihmojen sukupuolen? Kuvia katselemalla näyttäisi että naaraat on vaaleampia kuin urokset. Onko näin?
Naaras hunajarihmat ovat väritykseltään semmosia harmaita tai ruskean harmaita ja niillä näkyy kyljissä toisinaan tumma raita.
aikuinen koiras on puolestaan väritykseltään muuten oranssi, mutta selkäevä on kirkaan keltainen ja vatsapuolella koiraalla on musta raita.
PieniPalikka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 16:19, 07.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: Hunajarihmakalojen kasvatusjuttuja

Viesti Kirjoittaja PieniPalikka »

Mulla on kaks kultaista värimuotoa. Onks niilläkin sitten naaras rusehtavampi? Tällä hetkellä molemmat vielä hämmennyksestä aika hailakoita, mitään mustia raitoja ei kummallakaan, evien reunat punaiset. Hmm. Jos molemmat paljastuu uroksiksi niin täytynee käydä vaihtamassa toinen naaraaseen...
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Hunajarihmakalojen kasvatusjuttuja

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Itellä on kyllä semmonen käsitys, että hunajarihmanaaraat on aina väritykseltään semmosia rusehtavanharmaita/harmaita, luulempa että siula on akvassasi kaksi koirashunajaa.
tiinu
Member
Member
Viestit: 368
Liittynyt: 17:20, 03.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Hunajarihmakalojen kasvatusjuttuja

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Nyt on sitten saatu uutta verta yhteen altaaseen, nimittäin uusi hunajaiskolmikko. Viherkalasta noudin tänään, ovat kuulemma luonnosta tulleita. Jänskää. Aikanaan tuossa kuuskymppisessä voisi kokeilla näiden kanssa kudetuspuuhia. Koiras on ainakin oikein komea, oli jo myyntialtaassa erottuva hienoine värityksineen. : )
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”