Mikä ihme akvaarioissa viehättää?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tuplakupla
Junior Member
Junior Member

Mikä ihme akvaarioissa viehättää?

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Niin, se jokin siinä on. :mrgreen:

Voin katsella kalojen touhuja tuntikausia, puhumattakaan jos saa jännätä kalapienokaisten syntymää ja kasvamista.

Akvaario on kuin pienoismaailma, niin kiehtova ja mielenkiintoinen, hauskakin.

Itse olen aika tuore hurahtanut. :mrgreen:

Muistan, että meillä oli akvaario kun olin pieni, mutta siitä on vain joitakin hämäriä muistikuvia. Tämä innostus on siis uutta. Itse asiassa se tarttui minuun. 8O Kiitos siitä 'tartuttajalle'! :D
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Itse olen nykyään ihastellut akvaarion tuottamaa "vihreää valoa". Sopivat putket ja kasvit sekä muuten pimeä huone. Kyllähän tuo näkymä jaksaa naulita paikoilleen ihan nätisti. Huoh :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Mikäs siinä on akvaariota katsellessa kasvien heiluessa virran mukana ja kalojen uivan.

Ja on mukava katsella kalojen kasvavan pienestä isoksi.

Ja ekologinen systeeminenhän akvaario on.

Todella mieoenkiintoista seurata mitä kaikkea veden pinnan alla voi tapahtua.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
ReimaR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Eiköhän se ole sama asia kuin kaikkien harrastusten osalla. Kyllä akvaarioiden seuraaminen kauniit ja rohkeat hakkaa mennen tullen. (siihen ei tosin kovin kummaa tarvita)
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Silloin, kun elämä mättää turpaan oikein urakalla, voi istahtaa katselemaan akvaarion elämää. Viime aikoina turpaan on tullut sen verran, että soisi enemmänkin hetkiä istua ihmettelemässä kalojen elämää :cry:
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Nitta
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Nitta »

Koti tuntuu kodille, kun töistä kotiin tullessa olohuoneessa kajastaa akvaarion valo eikä ole täysi pimeys vastassa.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Olen perusluonteeltani synkänlainen. Mutta aina kun ehtii vilkaista vähänkin akvaarion suuntaan, mieliala kohenee vauhdilla. Aina siellä tapahtuu jotain hauskaa. Ja lisäksi se on niin kaunis...
kalafriikki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalafriikki »

Se viehättää, että kaloja ei voi samalla tavalla kesyttää kuin vaikkapa koiria. Tai siis, että ne viuhtovat menemään miten haluavat.
Ja tietysti kaikkien vesieliöiden osalta viehättää se, että niiden elämä veden alla on niin kovin erilaista kuin meillä täällä maalla.
"If there are no dogs in Heaven, then when I die I want to go where they went."
– Will Rogers
möhkökala
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja möhkökala »

Akvaario osaa todella naulita ihmismieliä omaan tahtoonsa.
Kerran myöhästyin koulusta oikein reilusti, kun toljotin uutta akvaariotani.

akvaarion katseluhan on todettu rauhoittavaksi ja stressiä vähentäväksi asiaksi.Ehkä se on se kalojen huoleton elämä, ei mitään harmeja eikä huolia, olisipa meidänkin elämä yhtä leppoisaa,huoh :roll:
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

Taas innostuin vain lisää akvaarioista kun vedenvaihdon jälkeen jäin tuijottamaan allasta. Ja mikäs se siinä, pikkuriikkinen monnisenpoikanen uiskenteli pohjalla :D . Sitä olen tässä nyt koko iltapäivän ihmetellyt (miten on selvinnyt seura-akvaariossa?) vaikkei elikkoa näykään enää missään. Toivottavasti selviää isommaksikin.

:D
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Jokeri kirjoitti:Silloin, kun elämä mättää turpaan oikein urakalla, voi istahtaa katselemaan akvaarion elämää. Viime aikoina turpaan on tullut sen verran, että soisi enemmänkin hetkiä istua ihmettelemässä kalojen elämää :cry:
Ei voi muuta kuin olla kanssasi niin totaalisen samaa mieltä. Kelliksellä tässä varmaan oltais ilman kaloja :mrgreen: Sopii toivoa, että meidän ihmisten elämä menisi enemmän tuohon Möhkökalan kuvailemaan suuntaan.
Möhkökala kirjoitti:Ehkä se on se kalojen huoleton elämä, ei mitään harmeja eikä huolia, olisipa meidänkin elämä yhtä leppoisaa,huoh
Jos kaloille jostakin olen kateellinen, niin juuri tuosta, että niiden elämä on huolista vapaata sopivassa seurassa. Hmm... Sopivassa seurassa meillä ihmisilläkin menee erittäin hyvin. Mitä tästä opin. Ehkä minun henk.kohtaisen "seura-akvaarion" kokoonpano ei ole aivan ihanteellisen yhteensopiva, kun koko ajan pukkaa stressiä ja harmeja. Taitaa olla aika kaukana siitä. Nyt juuri kun olen pääsemässä talvilomalle, niin menin kehno vielä sairastumaan flunssaan. Kuka tulisi ja heittäisi lääkettä altaaseen, niin parantuisin :(

-Jaani-
tuplakupla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Minäkin juuri ihastelin ensimmäistä 'pelastettua' platypienokaista... :D Kyllä on pikkuinen sintti!

Hellyttävää... toivoa nyt vain saapi että yksi tai useampi selviää... 8O
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
d78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja d78 »

No itselläni on sellainen NIIN keskeneräinen akva kuin vaan olla ja voi mutta kumma kyllä sieltä aina jotain katsottavaa löytyy vaikka siellä ei vielä ole kuin neljä kotiloa ja kasvit...
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Minua akvaariossa viehättää ainakin kalojen kauniit värit, ja sulokas liikehdintä, ja se että aina siellä on jotain meneillään, milloin joku ajaa toista takaa tai jotkut tappelee kasvipusikossa.
Ja onhan se mukava tunnelman luoja, Saa nähdä tuulahduksen tropiikista. :D
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Kyllä meidän kodista tuli hieman eläväisempi akvaarioden myötä, sillä meillä ei ole kissojen takia yhtään huonekasvia. Pidän myös akvaarioiden katselua ja asukkien elämän seuraamista hyvin rentouttavana.

Nyt olen perustanut pikkualtaan myös työhuoneeseeni, huonetoverini eilen ihmetteli, kun tuijotin kypsymässä olevaa allasta, jossa on hiekat, muutama kepukka ja suodatin, vesi on hieman sameaa ja ruskeaa multaympin takia. Ei oikein ymmärtänyt, mitä sieltä oikein katselin :mrgreen: . Ihan kuin pystyisin näkemään siellä lisääntyvän bakteeripopulaation ja havaitsemaan alkavan typenkierron :roll: .
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Olipas vanha ketju ponnahtanut pinnalle ;)
Minua akvastelussa viehättää tämä vedenalainen puutarha. Olen piha-huonekasvihullu ja on ihana rassata noita vesikasvejakin. Ainiin ja onhan ne ravut ja kalatkin ihan mielenkiinoisia.
Terkkuja vain Tuplikselle jos vielä seurailet palstaa :)
"I'll rise but I refuse to shine"
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Akvaario on ollut kodissani niin pitkään, etten enää osaisi olla ilman. "Kalat on mun kavereita", niin kuin Ultra Bra laulaa :). Onhan noita kalasia ja niiden touhuja kiva seurata. Akvaario on myös meidän olohuoneen vihreys, sillä mä en vaan osaa hoitaa huonekasveja. Aina ne kuolevat, mutta vesikasvit sentään pysyy elossa. Nyt rakentelen juuri sisustusta toiseen akvaarioon, joten kohta vihreyttä on vielä enemmän.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mustavaris kirjoitti:Akvaario on ollut kodissani niin pitkään, etten enää osaisi olla ilman. "Kalat on mun kavereita", niin kuin Ultra Bra laulaa :). Onhan noita kalasia ja niiden touhuja kiva seurata. Akvaario on myös meidän olohuoneen vihreys, sillä mä en vaan osaa hoitaa huonekasveja. Aina ne kuolevat, mutta vesikasvit sentään pysyy elossa. Nyt rakentelen juuri sisustusta toiseen akvaarioon, joten kohta vihreyttä on vielä enemmän.
Ja noissa akvaariokasveissa on sekin hyvä puoli että niitä ei tartte kastella. [;)] :mrgreen:
try-out
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja try-out »

Akvaariossa on niin paljon hyviä puolia..

Saa lontrata veden kanssa. Hyvä 'sisustuselementti'. Tuo elämää. Lapsille tuo oppia elämän kiertokulusta. Jatkuvasti muuttuva ympäristö, rajattomat mahdollisuudet (tuskin löytyy kahta samanlaista allasta). Kalat ovat kaloja mutta silti yksilöitä (yleensä mikään ei suju kuin kirjasta luettuna :mrgreen: )

Rentouttava katsella ja antaa aika ajoin sopivaa tekemistä :D Muuttuu myös vuorokausirytmissä (toiset kalat veivaa päivisin, toiset öisin)
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

miljoonakala84 kirjoitti:Ja noissa akvaariokasveissa on sekin hyvä puoli että niitä ei tartte kastella. [;)] :mrgreen:
Luulisinkin tämän olevan juuri avain siihen, miksi mun huonekasvit eivät menesty [:I]. Kastelen niitä liian harvoin enkä muista lannoittaa. Orkideakin (se ainoa huonekasvimme) varmaan vielä kuolee, koska en vain muista sitä kastella. Millähän parantaisin tapani?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Mustavaris kirjoitti:Luulisinkin tämän olevan juuri avain siihen, miksi mun huonekasvit eivät menesty [:I]. Kastelen niitä liian harvoin enkä muista lannoittaa. Orkideakin (se ainoa huonekasvimme) varmaan vielä kuolee, koska en vain muista sitä kastella. Millähän parantaisin tapani?
Tavaksi ennen viikottaista vedenvaihtoa kastella kasvit, suosittelen altakasteluruukkuja niin menee se viikko mukavasti. Orkidealle sopivaan kippoon vettä ja sinne juuret likoamaan veden vaihdon ajaksi. Meillä tosin melkeimpä kaikki muutkin kastellaan samalla tavoin.
Hyvä myös ottaa rutiiniksi esim. aamukahvia juodessa napata sumutinpullo kouraan ja suihkutella siinä samalla kasvit, kerran tai pari viikossa.
Alkuunsa ei meinaa tottua, mutta esim. asettamalla puhelimeen viikkomuistutuksen asiasta [;)] , niin ainakin alkoi täällä sujumaan.
Pandanen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pandanen »

Nykyään kun harrastevuosia on kertynyt jo kymmenisen, on yksi todella mielenkiintoinen haaste akvaarioissa poikasten viljely ja kasvatus, iloa tuo myös kun saa kasvit oikein rehottamaan. Kalojen käyttäytymisem seuraaminen on myöskin todella rentouttavaa ja kivaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”