Golden Pigeonista?
Valvoja: Moderaattorit
-
riksu70
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Golden Pigeonista?
Mikähän hitto kuoli toi toinenkin poikanen tos muutama päivä sitten. Viidestä kolme hengissä
. Onko tavallista vaikeempi saaha pienenä syömään uutta murkinaa?Kaikki muut samasta liikkeestä on huimasti kasvanut mutta nää oli varmasti sit joko liian pieniä tai sit niin tyhmiä että tappoi itsensä nälkään. Ottaa päähän. Ei auttanut lämmönnosto eikä muu. Lääkkeisiin en turvautunut.
Semmonen juttuhan on kans, että kalahan pärjää n. puoli vuotta ilman ruokaa ennen kun kupsahtaa. Ja usein miten siinä vaiheessa kun puolet tästä ajasta on ohitettu, tulee kalalle ehdoton ei ruualle. Siis lakkaa lopullisesti syömästä. ei kiinnosta ruoka enää vaikka kuin olisi tarjolla.
Itse olen törmännyt esim. juuri kiekoissa ja plecoissa kyseiseen ongelmaan. Usein pitkään tukuissa seisoneet plecot voivat olla nälkiintyneitä ja sitten kun ostat fisun kaupasta, jota ei kunnolla näe, voi kotona huomata kalalla olevan lommomaha, samoin kiekko joka on laiheliini on riskikala.
Itse olen törmännyt esim. juuri kiekoissa ja plecoissa kyseiseen ongelmaan. Usein pitkään tukuissa seisoneet plecot voivat olla nälkiintyneitä ja sitten kun ostat fisun kaupasta, jota ei kunnolla näe, voi kotona huomata kalalla olevan lommomaha, samoin kiekko joka on laiheliini on riskikala.
-
Jorg
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
On hyvin valitettavaa, joskin myös yleisiä tuollaiset "allas tyhjäksi" röntti kaupat. Noihin ei pitäisi koskaan lähteä. Itse ostin kerran kiekon ja sain toisen kaupan päälle että kauppias sai altaansa tyhjäksi. Kala oli laiha ja kuoli myöhemmin mutta en mä siitä mitään maksanutkaan.
Totuushan on, varsinkin kiekoissa, että ne 3 viimeistä kalaa siellä altaassa on yleensä sellaisia jotka eivät muille ole kelvanneet. Liikkeet joissa vaihtuvuus on hyvä näin ei välttämättä ole koska tajuavat vastuunsa ja "hukkaavat" nuo pahnanpohjimmaiset yleensä vähin äänin jonnekin.
Totuushan on, varsinkin kiekoissa, että ne 3 viimeistä kalaa siellä altaassa on yleensä sellaisia jotka eivät muille ole kelvanneet. Liikkeet joissa vaihtuvuus on hyvä näin ei välttämättä ole koska tajuavat vastuunsa ja "hukkaavat" nuo pahnanpohjimmaiset yleensä vähin äänin jonnekin.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Sanonpa sanasen tähän väliin, kun nuo kiekot olivat minun puodistani peräisin. Tällä kertaa ei ollut kyse kyllä mistään kaupan allas tyhjäksi- diilistä. Alennusta hinnasta tipahti ihan sen perusteella, että kiekkoja lähti matkaan sen verran monta. En tiedä enkä ymmärrä miksi kyseiset pikkukiekkoset (eivät ne tosiaan mitään järkyttävän isoja olleet, mutta n. 5 senttisiä kuitenkin, eli ihan normaalia myyntikokoa) eivät riksun altaassa suostuneet syömään, sillä kaupan altaassa ruoka maistui erinomaisesti. Olisiko reissu ja sen jälkeen muiden kiusaamaksi joutuminen vienyt lapsosilta ruokahalun, en todella tiedä. Mutta haluan alleviivata tässä, että multa ei lähde liikenteeseen yksikään syömätön kiekko varsinkaan etämyyntinä, jossa asiakkaalla ei ole mahdollisuutta nähdä kaloja etukäteen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Näin mun mielestäni pitäisikin olla! Jos ostaa kerralla useita, sen pitäisikin vaikuttaa hintaan. Näin myös minä sain "paljousalennusta" kun ostin 6 samalla kertaa (ei tosin Marilta).Mari kirjoitti:...Tällä kertaa ei ollut kyse kyllä mistään kaupan allas tyhjäksi- diilistä. Alennusta hinnasta tipahti ihan sen perusteella, että kiekkoja lähti matkaan sen verran monta.
Veikkaisin juuri näin! Näyttävät toiset kiekot olevan todellisia terroristeja... Itselläni yksi villeistä ajoi aina yhden ja saman pois ruokailupaikalta. Eikä kokoeroa ollut juurikaan! Onneksi tilanne selvisi kun ruokin tuota pakolaista toisesta paikasta samaan aikaan, kun muitakin toisaalta. Nyt sitten jo yhteiselo sujuu ja samasta palastakin nokitaan...Mari kirjoitti:...Olisiko reissu ja sen jälkeen muiden kiusaamaksi joutuminen vienyt lapsosilta ruokahalun, en todella tiedä.
-
riksu70
- Senior Member

Tässä 1 niistä joka on vielä ok kunnossa (oikealla alhaalla). Syö ja on terve. Minä ruokin 3 erikohdasta aina kiekot koska nämä on sellaisia riitapukareita vähäsen että alusta asti olen ollut tietoinen kyllä että näillä on omat traditionsa kuka kenenkin kanssa syö. Ruokaa annan 5 kertaa päivässä. Aamupalaksi Tetran diskusta, sitten annan sydänmixiä ja seuraavaksi taas diskusta ja taas diskusta sitten survareita. Näitähän on siis 9. Että nälkään ei pitäisi kuolla. Sydän miksiä olen antanut sen takia useammin päivittäin koska ovat kasvavii veikkosia.
Tässä todennäköisin syy. Itselläni kerran käynyt samoin kun toin kolme uutta kiekkoa altaaseen niin siihen asti kiusattuna ollut kiekko terrorisoi uusia sillä seurauksella että kaksi uusista kuoli viikon sisällä.Mari kirjoitti: Olisiko reissu ja sen jälkeen muiden kiusaamaksi joutuminen vienyt lapsosilta ruokahalun, en todella tiedä. .
T Kari
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
-
Mari Kurki
- Elite Member

Ovatko kiekot siis olleet koko tämän ajan syömättä jonka ne ovat sinulla ja wantukalla olleet? Jos näin on, suosittelen kyllä tarjoamaan veistä niskaan, ei niistä enää kaloja tule.
Koetitteko tarjota sitä tuttua NLS: n ruokaa kuten alunperin suosittelin?
Koetitteko tarjota sitä tuttua NLS: n ruokaa kuten alunperin suosittelin?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
wantukka
- Advanced Member

No niin.. vastaampa minäkin tähän keskusteluun, kun mustakin tässä puhumme 
Eli noi kaksi mulla olevaa goldenia on syöneet vain surviaisia. Mikään muu niille ei kelpaa. Muut kiekkoni oon opettanu ruokaan ku ruokaan nälkälakon "siperia opettaa" avulla, eli tarjoon vaan yhtä ja samaa ruokaa ja ovat oppineet syömään.
Mulla kiekot syö siis tetran diskusta, muikkumixiä ja sydäntä. Harvoin surviaisia.
Itse en halunnut ostaa NLS kuivamuonaa, sillä jotenkin tuntuu et kerta on saanu muutkin kalat syömään ni kyllä oisin noi kaksikin saanut.
Riikan kanssa oli puhetta et pitäskö noi kaksi reppanaa nyt onkii tuolta muiden seasta pois tyhjillään olevaan 90 litraseen ja koittaa kasvattaa niitä siellä. Mitä mieltä olette?
Tuntuu jotenkin rahantuhlaukselle katkasta niskat nurin ku noihinkin meni aika lailla manii ja en mikään niin alottelija enään oo.
Noi mulla olevat kiekot on hädin tuskin edes 5 cm... mut siitä ei sit sen enempää.
Eli noi kaksi mulla olevaa goldenia on syöneet vain surviaisia. Mikään muu niille ei kelpaa. Muut kiekkoni oon opettanu ruokaan ku ruokaan nälkälakon "siperia opettaa" avulla, eli tarjoon vaan yhtä ja samaa ruokaa ja ovat oppineet syömään.
Mulla kiekot syö siis tetran diskusta, muikkumixiä ja sydäntä. Harvoin surviaisia.
Itse en halunnut ostaa NLS kuivamuonaa, sillä jotenkin tuntuu et kerta on saanu muutkin kalat syömään ni kyllä oisin noi kaksikin saanut.
Riikan kanssa oli puhetta et pitäskö noi kaksi reppanaa nyt onkii tuolta muiden seasta pois tyhjillään olevaan 90 litraseen ja koittaa kasvattaa niitä siellä. Mitä mieltä olette?
Tuntuu jotenkin rahantuhlaukselle katkasta niskat nurin ku noihinkin meni aika lailla manii ja en mikään niin alottelija enään oo.
Noi mulla olevat kiekot on hädin tuskin edes 5 cm... mut siitä ei sit sen enempää.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
-
Mari Kurki
- Elite Member

Ei kannata onkia sieltä muiden joukosta pois. Mitä vähemmän niitä siirtelee sen parempi niille. Jokainen siirto stressaa kaloja, joten siirtoon on syytä olla aina erittäin hyvä syy.
New Lifen ruokaa suosittelin, koska nuo kiekot olivat tottuneet syömään täällä liikkeessä sitä ja se kelpasi niille hyvin. Perustelin kantaani sillä, että muutto uuteen paikkaan on jo aikamoinen shokki niille, olisi hyvä jos olisi sitä tuttua ruokaa edes, niin syömälakkoon heittäytymisen riski olisi pienempi.
New Lifen ruokaa suosittelin, koska nuo kiekot olivat tottuneet syömään täällä liikkeessä sitä ja se kelpasi niille hyvin. Perustelin kantaani sillä, että muutto uuteen paikkaan on jo aikamoinen shokki niille, olisi hyvä jos olisi sitä tuttua ruokaa edes, niin syömälakkoon heittäytymisen riski olisi pienempi.
-
tapiopa
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Heitänpä osani tähän soppaan, kun minullakin on kaksi noita golden pigeonia. Toinen niistä on porukan pienin, mutta virtaa riittää ja molemmat syövät kyllä kaikkea mitä tarjotaan. Kuivaruoka kaikenlainen kelpaa, mixit ja survarit yms... ...joten uskoisin, että siirtoressistä johtuvaa työ syömättömyys varmaanni.
-
riksu70
- Senior Member

Minkä kokoisia nämä olivat kun sulle tulivat?tapiopa kirjoitti:Heitänpä osani tähän soppaan, kun minullakin on kaksi noita golden pigeonia. Toinen niistä on porukan pienin, mutta virtaa riittää ja molemmat syövät kyllä kaikkea mitä tarjotaan. Kuivaruoka kaikenlainen kelpaa, mixit ja survarit yms... ...joten uskoisin, että siirtoressistä johtuvaa työ syömättömyys varmaanni.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Samaa erää ovat, eli ihan saman kokoisia molemmat.riksu70 kirjoitti:Minkä kokoisia nämä olivat kun sulle tulivat?tapiopa kirjoitti:Heitänpä osani tähän soppaan, kun minullakin on kaksi noita golden pigeonia. Toinen niistä on porukan pienin, mutta virtaa riittää ja molemmat syövät kyllä kaikkea mitä tarjotaan. Kuivaruoka kaikenlainen kelpaa, mixit ja survarit yms... ...joten uskoisin, että siirtoressistä johtuvaa työ syömättömyys varmaanni.
-
tapiopa
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit
Toinen oli tommoiset about 5 cm ja toinen hieman isompi ehkä n. 7 cm. Ja porukassa, missä ovat niin isoimmat olivat jo varmaan tollaisia 8 - 9 cm, kun minulle saapuivat... Veikeätä alussa olikin se, että tämä porukan pienin golden pigeon saneli ja hätyytteli kaikkia muita. Siinä on kyllä ego kohdillaan... eikä se vieläkään suostu hyväksymään sitä, että pienin on se päähän potkittu
.
-
lempiliisa
- Junior Member

Mulla on kans Marilta ostettuja kiekkoja kaksi sinistä ja kaksi keltaista eli noita Golden Pigeniä ostin ne huhtikuussa ja kaikki edelleen hengissä.
Toisella sinisellä ja keltaisella meni kaksikuukautta, että eivät syöneet mitään ja ajattelin jo, että ne niistä kaloista, mutta tällä hetkellä tuosta heinäkuun alusta tulivat kasvien seasta pois ja ruoka maistuu!!
Toki koko ero on huomattava verraten niihin kahteen muuhun, jotka olivat alusta alkaen rohkeimpia jotakuinkin puolet
, mutta muuten ihan hyvinvoivia.
Toisella sinisellä ja keltaisella meni kaksikuukautta, että eivät syöneet mitään ja ajattelin jo, että ne niistä kaloista, mutta tällä hetkellä tuosta heinäkuun alusta tulivat kasvien seasta pois ja ruoka maistuu!!
Toki koko ero on huomattava verraten niihin kahteen muuhun, jotka olivat alusta alkaen rohkeimpia jotakuinkin puolet