Sokkeloripsimonnista

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pinklab
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Sokkeloripsimonnista

Viesti Kirjoittaja pinklab »

Hei,

haluaisin kuulla kokemuksia sokkeloripsimonnista (Synodontis schoutedeni); miten isoksi kasvaa, mitä syö (kasvit?), sopiiko seura-akvaarioon ja miten isoon altaaseen yleensä?

Kuulin että olisi "parvikala" eli tykkäisi vähintään pienestä porukasta ympärilleen, mutta olen myös lukenut että monilla on kyseinen otus yksinään ja/tai muiden ripsareiden kanssa. Miten on?

muitakin kokemuksia otuksesta otetaan vastaan :)

.m
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

haluaisin kuulla kokemuksia sokkeloripsimonnista (Synodontis schoutedeni); miten isoksi kasvaa, mitä syö (kasvit?), sopiiko seura-akvaarioon ja miten isoon altaaseen yleensä?
Kasvaa n. 15 cm pituiseksi ja syö hyvällä halulla kasveja. Sopii hyvin seura-akvaarioon. Kokoluokka alkaen n. 200l.
Kuulin että olisi "parvikala" eli tykkäisi vähintään pienestä porukasta ympärilleen, mutta olen myös lukenut että monilla on kyseinen otus yksinään ja/tai muiden ripsareiden kanssa. Miten on?
Voi pitää ryhmässä tai olla pitämättä sama tuo. Ajoivat itselläni toisiaan takaa vähän väliä eivätkä tuntuneet kaipaavan lajikumppaneita. Olivat erittäin piilottelevia. Näköhavainto 1krt/kk
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
pinklab
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia vastauksesta..

Taitaa sitten olla niin että meille muuttaa kolme n. 8-senttistä sokkeloripsaria loppuviikosta.. Katsotaan nyt miten otukset menee kuparimonnisten kanssa tuossa meidän 200 litraisssa. Jossain vaiheessa varmaan pääsevät sitten isompaankin altaaseen, mutta eiköhän ne nyt vielä tuossa mene kun ovat pienehköjä.

Katsotaan miten homma lähtee etenemään. :P

.m
vemkki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vemkki »

Minulla on ollut yksi sokkeloripsimonni jo useamman vuoden ajan. Luonteeltaan otus on varsin kiltti, eikä kovinkaan arka. Varsin hauska otus, jota on mukava seurata, kun se vaappuu ympäri allasta. Sokkeloripsimonnithan lihovat herkästi miltei pallomaisiksi saadessaan runsaasti ruokaa.

Kasveja tuo on minullakin syönyt.
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Minulla on neljä sokkeloripsaria samassa altaassa ja kyllähän nuo vähän toisiaan hätistelee, mutta en ole mitään kovia rähinöitä nähnyt.

Kasveja altaassani on todella paljon ja montaa eri lajia. En ole kertaakaan nähnyt sokkeloripsareiden repivän kasveja. Milloinkahan kasvien repiminen alkaa?

Minulla nuo ovat näkyvillä varsin usein. Niitä näkee päivittäin useampiakin kertoja. Todella mukavia pullukoita ovat :)

-Jaani-
pinklab
Junior Member
Junior Member

Noh, kolme nuorta Sokkeloripsaria muutti sitten meille viime keskiviikkona...

Alkuun olivat aika arkoja ja piilottelivat kaikki kolme ison kannon alla olevassa luolassa. Nyt ovat jo näköjään kotiutuneet, kun uivat muuallakin ainakin heti kun valot sammuu. Ja "ruokakin" alkoi näköjään maistumaan oikein kunnolla. Vielä perjantaina akvaariossa oli toisesta altaasta siirretty isohko puska vallisneriaa, mutta tänään siitä on jäljellä enää muutama hassu lehden tynkä. 8O

Mitäs kaikkea kasvista ihmiset ovat syöttäneet Sokkeloille? Saakohan niiten mahoja millään täyteen? Olisihan se kivaa jos edes joku kasveista jäisi tuonne kasvamaan... :P

.m
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”