400litraisen kiekkoaltaan kalasto

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

rohanna
Junior Member
Junior Member

400litraisen kiekkoaltaan kalasto

Viesti Kirjoittaja rohanna »

Vihdoin sain altaan kypsymään ja nyt odotellaan ja katsellaan, että vesi edes aluksi kirkastuu :). Suodatuksena onpyörimässä Juwelin oma sisäsuodatin ja Eheim prof. II 2028. Lämpöä ajattelin n.29-30asteen tuntumaan. Pohdin tässä nyt odotellessa kalastoa valmiiksi.

Ajatuksena olisi ainakin nämä:
Kiekkoja 6kpl (sitten joskus myöhemmin)
Helmimonnisia n.10kpl

Siihen mietinnät sitten tyssäsivätkin. Seuraavanlaisia ajatuksia mielessä: -Millaista kalaa levänsyöjäksi?
-Entä voisiko ajatella jotain kaunista tetraparvea vai mielummin jotain pientä haaremia esim. pienempiä rihmakaloja?
-Entä esim. perhoskirjoahven, montako? Entäpä kävisikö tiikerinuoliaiset?

Ehdotuksia otetaan iloisena vastaan!
"se joka pieruaan pirättää, sillä on muutakin salattavaa"
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tiikerinuoliaiset eivät sovi monnisten kanssa, eikä noin pieneen altaaseen. Lisäksi saattavat roikkua kiekkojen kyljissä, joten ei siksikään. Itse ottaisin helmimonnisia ainakin 30 kpl, 10 on kovin pieni parvi tuon kokoisessa akvaariossa. Parvikaloina monniset viihtyvät sitä paremmin mitä suurempi porukka niitä on.
Perhoskirjoahvenia voisit tuonne ottaa vaikka jonkun 6 kpl ja kiekkojen seuraan sopivia tetroja ovat esim. koru- tai ruusutetrat, kirsikkatetrat, pikkukirsikkatetrat, sitruunatetrat, tai muut vastaavan muotoiset, siis litteät ja korkeat tetrat.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Mari jo tuossa vastasikin, mutta levänsyöjiksi suosittelen oikeita leväbarbeja, vaikka ne eivät maantieteellisesti kiekkokala-akvaarioon kuulukkaan. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin lämpimästi näitä suositella ja jopa väittää että ovat parhaita kaloja siihen tehtävään.

Sitten siihen jonka joku kohta tästä suosituksesta huomautta. Että leväbarbi on liian vilkas kala kiekkoakvaarioon. Voin sanoa että kiekkokalat tottuvat pian leväbarbeihin.

Leväbarbeja kannattaa ottaa kanssa hyvän kokoinen parvi 6-10 kpl Osa niistä kumminkin loikkaa ennen aikuis ikää ulos akvaariostasi, löytävät hyvin tiensä vaikka olisi kuinka hyvät peitinlasit. Ja tetroista lisäisin marin suosittelemien lisäksi kardinaalitetran joka on pitkäikäinen kala, toisin kuin neontetra. Vanhin kardinaalitetraparvi minkä olen nähnyt oli 8-vuoden ikäinen. Koskaan minulla ei kiekot ole syönneet kardinaaleja, toisin kävi lippulehtikalojen ja kardinaalien kanssa.
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Itselläni on samanlaisessa altaassa (Juwelin 400) 6:n kiekon kaverina 25 intiaaninsulkaa, 6 helmimonnista, 5 safiirimonnista ja 2 partamonnia.
Kaikki ovat pärjänneet hyvin keskenään. Monnisia varmastikin mahtuisi vielä lisää ja joku toinenkin tetraparvi.

Suodatuksena on itselläkin Juwelin oma pönttö ja Eheim 2217, lisäksi 2048 sisäsuodatin.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

En nyt kuitenkaan ainakaan itse harkitsisi Safiirimonnisia noin lämpimään veteen, niillä kuin suositus olisi 22-26, vaikka niitä jollain olisikin.
Helmi,- hieta- tai täpläpyrstömonniset lämmön puolesta kävisivät parhaiten [;)] .

Lasitetralla näytti menevän lämpösuostitus lähes 30 asteeseen saakka. Se on puikuilan mallinen, mutta ei mikään liian pieni tetra.
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... itetra.htm

Mites levänsyöjiksi jokin lämpimässä viihtyvä pleko tai katinkultamonneja?

Lisäksi minua arveluttaa, kun jotkut pitävät leväbarbeja kiekkojen kanssa noinkin lämpimissä oloissa, nehän ovat virtaavan ja hapekkaan veden ystäviä, suosituslämpö olisi 22-26 astetta :roll: .Varmasti levää syövätkin, mutta viihtyvyydestä en menisi takuuseen. Itse en kyllä edes harkitsisi, mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
rohanna
Junior Member
Junior Member

Kiitos

Kiitos hyvistä vinkeistä. Eli tiikerinuoliaiset jätetään kokonaan pois harkinnasta. Tutkin mainitsemianne vaihtoehtoja ja nyt ehkä alkaisin kallistua seuraavien vaihtoehtojen suuntaan:

- Kiekkokaloja 6kpl
- Helmimonnisten määrää voisi siis nostaa ainakin 20kpl
- Silmää miellyttäisi pikkukirsikkatetra/kirsikkatetra (ehdotuksia parven koosta, kirsikkatetroja ei varmaan hirmu isoja parvea voi kokonsa puolesta ottaa)
- Ehkä katinkultamonneja 4kpl (tai vaihtoehtona jokin pleko?)
- Kävisikö vielä perhoskirjoahvenia 4-6kpl?

Miltä alkaisi kuulostaa? Mielellään en ehkä laittaisi itse leväbarbeja kiekkoaltaaseen, joten joku muu tohokas leväimuri siis ois tarpeeseen. Tuleeko levät katinkultamonnien toimesta tuhotuksi vai olisiko parven syytä olla isompi. Toinen seikka mikä mietityttää on kaloille mainitut lämpötilat. (pikku)kirsikkatetrojen ylälämpötilaksi taittiin mainita max. 28 astetta. Käykö siis altaaseen jo lämpötila on jatkuvasti n.29-30 asteessa?

Kiitos avusta! :D
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Katinkultamonnit syövät todella tehokkaasti levää, mutta laittaisin kyllä mielummin enemmän kuin neljä kappaletta, ainakin 6-8. Viihtyvät hyvin porukassa ja ovat aika mukavaa seurattavaa pienessä parvessa.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Ehdotanpa vielä tuota Ruusutetraa:
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... utetra.htm
Saatavuuskin saattaa olla helpompaa kuin kirsikoilla.
Itselläni on 20 kpl isossa altaassa ja tuo on kyllä niin kaunis punertava kala ja kivan kokoinenkin. [;)] . Nuo eivät ainakaan nypi muita kaloja, kuten kirsikoiden olen lukenut tehneen.
Pintaveteen ehdoituksena kulmatetraparvi, sillä on hauska uima-asento :P . Itseltä löytyy niitäkin parvi.
http://monni.akvaariokeskus.com/kalalis ... atetra.htm
Tai sitten noin kiilakyljen kokoinen helmiäisrasbora, joka pitäisi mennä 29 asteeseen saakka:
http://www.siamensis.org/webboard/webbo ... rd_id=6639
Noista haaveilen itse, kunhan vaan jostain löytäisin [;)] .
77
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja 77 »

Hei!

Minulla on myös Juwelin 400 litranen kiekkoaltaana ja kysyisinkin nyt toisin päin eli voisinko ottaa kiekkoja vielä muutaman lisää?

Altaassa on tällä hetkellä 6 kiekkoa, 3 leväbarbia sekä yksi piikkisilmävanhus, joka saa kavereita, kunhan niitä jostain löydän.

Paria leväbarbia olen miettinyt myös, mutta levätilanne on hyvä eli sen puolesta ei tarvitsisi. Pitäisikö muuten?
Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska oli pieniälyinen karhu, hän ei löytänyt sanoja siihen.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Lueppa vaikka tämä keskustelu ihan loppuun saakka, niin löydät vastauksen [;)] :
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... sc&start=0
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

77 kirjoitti:Hei!

Minulla on myös Juwelin 400 litranen kiekkoaltaana ja kysyisinkin nyt toisin päin eli voisinko ottaa kiekkoja vielä muutaman lisää?

Altaassa on tällä hetkellä 6 kiekkoa, 3 leväbarbia sekä yksi piikkisilmävanhus, joka saa kavereita, kunhan niitä jostain löydän.

Paria leväbarbia olen miettinyt myös, mutta levätilanne on hyvä eli sen puolesta ei tarvitsisi. Pitäisikö muuten?
Kaikella ymmärryksellä sitä kohtaan, että tahdot lisää ihanaisia läpysköjä, niin koita välttää kiusausta hankkia lisää. En tiedä, mitä kokoa/ikää kalasi ovat, mutta anna niille se tila, jonka ne ansaitsevat voidakseen hyvin ja näyttääkseen komeilta.
* Huvinsa kullakin! *
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Meillä kiekkolassa on ollut "puikulatetroja", eli kardinaalitetroja, eikä mitään ongelmia ole ollut. Lämpötilasuosituskin on hiukan tetrojen yleistä korkeampi.

Perhoskirjoahven on hieno kala, ja oiva "mittari" kiekkolan vesiolojen suhteen, eli reagoi ensimmäisenä, jos jotain on pielessä. En kuitenkaan laittaisi kuin pariskunnan, korkeintaan kaksi, jos allas sisustetaan niin, että reviirit rajautuvat on riittävästi. Saattavat nimittäin omata kokoaan isomman egon! Käyvät tarvittaessa (poikasten puolustaminen) vaikka kiekon kimppuun. Ja omaa nahinaakin riittää kutujen ulkopuolella, jos "sopiva" porukka sattuu. Meillä tonnisessa on päädytty yhteen pariin.
77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja 77 »

Kiitos Plenty... Ajattelinkin, että tuo kuusi on sopiva ryhmä - pari uusinta tulokasta ovat vielä pieniä ja tehoruokinta käynnissä, muut alkavat jo olla kivan kokoisia. Ryhmän nokkimisjärjestys tosin ei vielä ole uomissaan, mutta eiköhän se siitä selkiinny ajan kanssa. Kaikki saavat kyllä syödäkseen.

Kauniita ovat ja pääasia on, että voivat hyvin, joten maltan mieleni, vaikka näkisinkin kauniita värimuunnoksia myynnissä :roll:
Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska oli pieniälyinen karhu, hän ei löytänyt sanoja siihen.
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

77 kirjoitti:Kiitos Plenty... Ajattelinkin, että tuo kuusi on sopiva ryhmä - pari uusinta tulokasta ovat vielä pieniä ja tehoruokinta käynnissä, muut alkavat jo olla kivan kokoisia. Ryhmän nokkimisjärjestys tosin ei vielä ole uomissaan, mutta eiköhän se siitä selkiinny ajan kanssa. Kaikki saavat kyllä syödäkseen.

Kauniita ovat ja pääasia on, että voivat hyvin, joten maltan mieleni, vaikka näkisinkin kauniita värimuunnoksia myynnissä :roll:
Kiusaus on tosiaan suuri - myönnän auliisti :mrgreen: . Uskon kuitenkin, että kiität itseäsi viisaasta päätöksestä viimeistään siinä vaiheessa, kun kiekkosi alkavat aikuistua ja mieleen tulevat ainaisen ruoan kerjäämisen lisäksi reviirit ja kutupuuhastelut. Altaassa tulee meinaan helposti päätylasit vastaan! Toinen vaihtoehto on tietysti hankkia pari kalaa lisää, jolloin on PAKKO ostaa isompi allas jossain vaiheessa. [;)]
* Huvinsa kullakin! *
rohanna
Junior Member
Junior Member

Kiitos

Kiitos kovasti kaikille tähänastisista vinkeistä kalaston suhteen. Vielä saapi odotella, että voi ajatellakaan kalojen hankkimista. Vasta tänään sain kasveista suurimman osan tankkiin. En ole osannut aiemmin ajatellakaan, että 60cm syvän altaan kasvien istutus onkin melkoinen rupeama, siellä sitä uidaan kainaloita myöten, hyhhyh :mrgreen: . Ihan käsittämätöntä miten aika kuluu silmissä kun noiden altaiden kanssa lotraa.

Tässä nyt lähinnä kummastuttaa se, ottaako vesi ollenkaan kunnolla kirkastuakseen. Vedet ovat olleet altaassa jo sunnuntaista alkaen ja vesi on vieläkin erittäin sameaa. Altaassa on luonnosta otettu hiekka, jota kyllä pestiin urakalla, mutta nyt saa kauhistumaan jo ajatus siitä, että vesi ei kirkastuisikaan sen vuoksi, että hiekka ei ole pesty riittävän hyvin :roll: . Onko kokemuksia? Kuinka kauan voin huoletta odotella ennen toivoni menettämistä? Hiekkapuhallushiekan (kvartsihiekan) jäljiltä vesi oli kirkasta jo samana päivänä. Yksi syy tosin voi olla se, että ulkosuodatin puhalsi tähän aamuun saakka sen verran alaviistoon, että kasasi hiekkaan kunnon vallit ja varmaan siis samalla myös pölytteli hiekkaa sen verran että on sameaa. Aamulla taistelin suuttimen kanssa, sain vesiruiskun naamalleni, mutta nyt puhaltaa enemmän pinta/keskiveteen. Onko jollakulla käynyt niin, että vesi ei ole kirkastunut jos hiekan on ottanut luonnosta?
riksu70
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Miun luonnonhiekka oli kirkasta heti seuraavana päivänä ja en pessyt sitä ollenkaan. Hain sorakuopalta :D
77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja 77 »

Hei älä huoli! Mullakin on altaissa luonnonhiekka ja sameutta kesti n.viikon verran, vaikka olin sen huolella pessyt. Odottele vain ja vaihda vaikka vähän vettä ennen kalojen tuontia [;)]
rohanna
Junior Member
Junior Member

Huokaus

Kiitos :). Odotellaan sitten vain ja vaihdan vaikka vettä sitten vähän reilummin kun allas alkaa olla kypsä. Marinumilta tuli myös hyvä vinkki tuolla toisessa vietiketjussa laittaa ulkosuodattimen imuputken ympärille ohuelti akvaarioliikkeen vanua, kerää kuulemma tehokkaasti pienet hiukkaset. Pitää kokeilla jos ei ala jo kirkastumaan. :D
rohanna
Junior Member
Junior Member

Kaloista

Vielä palataan kyseiseen altaan kalastoon akvaariokauppojen valikoiman kartoituksen jälkeen.

Kysymyksiä:

1) Mistä tunnistan terveen "hyvän" kiekkonuorukaisen kaupassa? Ihan kauniita turkooseja/turkoosinruskeita oli tarjolla, kuten myös oransseja, kovasti kuitenkin arkailevat noissa kaupan altaissa, joten "laatua" on vaikea päästä kunnolla tarkastamaan. :D

2) Alkais olla nyt jo tarve saada suht nopeasti tehokas/tehokkaita levänsyöjiä altaaseen. Täältä ei saa kaupasta katinkultamonneja ja myyjä kertoi että ei saa kuulemma maahantuojaltakaan. Helmimonniset löytyy. Mutta mitä ehdottaisitte kunnon leväimureiksi jos nuo katinkultamonnit jäävät pois? Ja näemmä leväbarbit suljettiin jo aiemmin pois ostoslistalta.

Myöskään (pikku)kirsikkatetroja ei ole näkynyt kaupoissa. Onko täällä vain sitten huonot valikoimat? :roll: Kasvit alkaa olla jo ihan hyvässä kasvussa ja tänään saatiin patentoitua altaaseen aika hyvä lisävalosarja. Vaati kyllä vähän askartelua ja miehen apuja.

Kiitos!
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Kaloista

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

rohanna kirjoitti:Vielä palataan kyseiseen altaan kalastoon akvaariokauppojen valikoiman kartoituksen jälkeen.

Kysymyksiä:

1) Mistä tunnistan terveen "hyvän" kiekkonuorukaisen kaupassa? Ihan kauniita turkooseja/turkoosinruskeita oli tarjolla, kuten myös oransseja, kovasti kuitenkin arkailevat noissa kaupan altaissa, joten "laatua" on vaikea päästä kunnolla tarkastamaan. :D

2) Alkais olla nyt jo tarve saada suht nopeasti tehokas/tehokkaita levänsyöjiä altaaseen. Täältä ei saa kaupasta katinkultamonneja ja myyjä kertoi että ei saa kuulemma maahantuojaltakaan. Helmimonniset löytyy. Mutta mitä ehdottaisitte kunnon leväimureiksi jos nuo katinkultamonnit jäävät pois? Ja näemmä leväbarbit suljettiin jo aiemmin pois ostoslistalta.

Myöskään (pikku)kirsikkatetroja ei ole näkynyt kaupoissa. Onko täällä vain sitten huonot valikoimat? :roll: Kasvit alkaa olla jo ihan hyvässä kasvussa ja tänään saatiin patentoitua altaaseen aika hyvä lisävalosarja. Vaati kyllä vähän askartelua ja miehen apuja.

Kiitos!
1. Vastaus löytyy tuolta :Aqua-Web foorumin päävalikko -> Kiekkokalat
Tiedote: Muutama ohje kiekkokalojen poikasten valintaan.
Eli tämän kiekkokalat osion "etusivulla" on tuo tiedote joka kannattaa lukea läpi.

2. Meillä pikku leväputsareina (lähinnä seinistä) ovat ukkopartamonnit. Ainakin poikasina kiikkuvat pitkin seiniä imutellen. Helmimonniset herkuttelee sitten kiekkojen "jämäruuilla" pohjalla. Joillain on altaassa myös L-134 eli salamanteriplekoja, viihtyvät lämpimässä. Itse olen hoitanut plekojen virtauksen kaipuun(?) toisen ulkosuodattimen ulostuloputken jatkamisella pohjalle. Ainakin helmipallopleko on ottanut tuon virtauksen edustalla olevan kannon kodikseen.
rohanna
Junior Member
Junior Member

Re: Kaloista

Poppeli kirjoitti: 1. Vastaus löytyy tuolta :Aqua-Web foorumin päävalikko -> Kiekkokalat
Tiedote: Muutama ohje kiekkokalojen poikasten valintaan.
Eli tämän kiekkokalat osion "etusivulla" on tuo tiedote joka kannattaa lukea läpi.
Sielläpä nuo, kiitos. Puusilmä olen. :mrgreen:

Tetrojen osalta olen päätynyt nyt joko pikkukirsikkatetraan tai ruusutetraan. Millainen olisi kyseisten tetrojen sopiva parvikoko tuohon 400litraiseen?

Olen aina ollut myös ihastunut kongontetroihin. Onnistuisiko kyseisten kalojen pitäminen kiekkoaltaassa?
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

marinum kirjoitti:En nyt kuitenkaan ainakaan itse harkitsisi Safiirimonnisia noin lämpimään veteen, niillä kuin suositus olisi 22-26, vaikka niitä jollain olisikin.
Helmi,- hieta- tai täpläpyrstömonniset lämmön puolesta kävisivät parhaiten [;)] .
Kyseinen suositus voi tosin olla hiukan vanhentunut, tiedän noita pidetyn menestyksellä kiekkoaltaissa ja esimerkiksi Markku Varjon uudessa kirjassa annetaan Safiirimonniselle suosituslämpötilaksi 24-28 astetta ja Helmimonniselle 23-28 astetta (alarajoista en ole varma, mutta tuo 28 oli molemmilla) :)
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Shadowman kirjoitti:
Kyseinen suositus voi tosin olla hiukan vanhentunut, tiedän noita pidetyn menestyksellä kiekkoaltaissa ja esimerkiksi Markku Varjon uudessa kirjassa annetaan Safiirimonniselle suosituslämpötilaksi 24-28 astetta ja Helmimonniselle 23-28 astetta (alarajoista en ole varma, mutta tuo 28 oli molemmilla) :)
Minulla mm. on safiirimonnisia (ja helmimonnisia) kiekkolassa, kuten myös monella muulla. Lämpötila on 29astetta (helteillä kävi 30 asteessa). Kutevat joko hyvistä oloista johtuen tai henkihieverissä viimeisillä voimilla yrittäen sukua jatkaa :mrgreen: .
Minä taas en suosi pikkukaloja kiekkolaan, saavat tetrat elää ihan rauhassa omassa altaassa. Kauhutarinoita kuullut miten parvet vähenevät kun kiekot keksivät isompana käyttää tetroja ravinnokseen.
rohanna
Junior Member
Junior Member

Monnisista

Minä olen noita helmimonnisia alkanut jo etsiskellä, vaikuttavat innokkailta ja vilkkailta putsareilta.

Mites tuo kysymys, jonka jo aiemmin heitin ilmoille kongontetroista kiekkoaltaassa? Onko ihan hullu ajatus ja ovatko liian vauhdikkaita uimareita kiekkojen seuraan?
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Eikös noista kongontetroista sanota, että ne ovat niin vilkkaita uimareita, että saattavat häiritä vauhdillaan rauhallisia kaloja :roll: . En kokeilisi samaan. Eikös tuo lasitetra miellyttäisi:
http://www.g-hoener.de/images/02_Salmle ... a_e_PS.JPG
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”