Miten eroon pikkulimaskasta, huokaus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Miten eroon pikkulimaskasta, huokaus

Viesti Kirjoittaja en »

No... Meiän rehupurkissa on kasvava pikkuongelma... Eli 63... jossa pinnan peittää ricciat, salviniat, kilpukat, pistiat, pyörölehdet... ja ne pikkulimaskat :twisted:

Ja ne pintakasvit on TÄYNNÄ korurihmiksen poikasia...

Eli ehdotuksia???

Tähänasti oon kerta viikossa nyppinyt pinseteillä ne limaskat... :twisted:
Hermen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 909
Liittynyt: 16:26, 21.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Minä tein niin, että otin ensin kaikki pintakasvit pois altaasta. Sen jälkeen tarkistin, ettei veteen varmastikaan jää murustakaan limaskaa! Sen jälkeen tein ihan kunnon huuhtelun ja tarkastuksen jokaiselle pistian lehdelle, yksitellen. Kaikkea pintakasvillisuutta en toki viitsinyt puhdistaa, joten osan heitin kokonaan pois. Nopeastihan ne takaisin kasvaa... Eli joka lajia sopivasti altaaseen, paitsi limaskaa. :twisted: Sen urakan jälkeen ei ole meidän altaassa limaskaa näkynyt. uudet kasvit puhdistan ja tutkin myös limaskan varalta, jottei enää tarvitsisi tehdä samanlaista suursiivousta.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

mut noi pikkukalat... Kun aikuiset syö ne poikaset...ilman pintakasveja :(...
Carmila
Member
Member
Viestit: 491
Liittynyt: 02:12, 19.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Onkohan kysymys nyt "miten pääsen eroon limaskasta" vai "miten hoidan kalanpoikasia" ?
Heitä limaskat poikasineen toiseen altaaseen ja anna poikasten kasvaa.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

^? No... Kun en nyt varsinaisest ajatellut kasvattaa kaikkia mahdollisiakalanpoikasia mitä noissapurkeissa on... kääpiömonnisen, nuolimonnisen, töyhtökäppänän, kerritetrojen, ja korurihmojen, yms... mutta... miksi en saa purnata limaskoista...
tinzue
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 12:30, 21.08.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Minä kun taas haluaisin limaskaa kasvattaa, niin se ei kasva. Kuolee kokonaan. Ota minun asenne käyttöön :mrgreen: . No eipä ehkä tepsi. Ei kai sun auta kun kerran ottaa yksitellen kaikki limaska pois.
Zamora
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 16:51, 25.07.2006

Viesti Kirjoittaja Zamora »

tinzue kirjoitti:Minä kun taas haluaisin limaskaa kasvattaa, niin se ei kasva. Kuolee kokonaan. Ota minun asenne käyttöön :mrgreen: . No eipä ehkä tepsi. Ei kai sun auta kun kerran ottaa yksitellen kaikki limaska pois.
Varmasti olis joukko niitä, jotka tahtoisivat sulle limaskansa lahjoittaa :mrgreen: Mihin osoitteeseen laitetaan tulemaan? :mrgreen:
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

Hei ei meilläkään 128l kasva pikkulimaska, vaikka kaikki samatteen ja samoilla välineillä... Kasvata sitä jossain purkissa ikkunalaudalla... Siis ilman vedenkiertoa...
Carmila
Member
Member
Viestit: 491
Liittynyt: 02:12, 19.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Täsmennys tuohon "vastaukseeni": Puoliskoni kirjoitti sen epähuomiossa minun tunnuksillani...
Limaskasta pääsee eroon pintavedenkierron parantamisella, tai kasvattamalla pinnan umpeen isompia pintakasveja. Muut kasvit eivät välttämättä pidä tästä menetelmästä. Tai noukkimalla päivästä toiseen jokaisen limaskan joka näkyy, jolloin lopulta ne katoavat. Kunnes hankit kasveja jostain taas...
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

Carmila kirjoitti:Täsmennys tuohon "vastaukseeni": Puoliskoni kirjoitti sen epähuomiossa minun tunnuksillani...
Limaskasta pääsee eroon pintavedenkierron parantamisella, tai kasvattamalla pinnan umpeen isompia pintakasveja. Muut kasvit eivät välttämättä pidä tästä menetelmästä. Tai noukkimalla päivästä toiseen jokaisen limaskan joka näkyy, jolloin lopulta ne katoavat. Kunnes hankit kasveja jostain taas...
jep, kun pinta kiertää vinhaa vauhtia kuten meiän 128l, ei mikään pintakasvi kasva. Mutta hyvin ne pikkulimaskat kasvaa riccia, kilpukan, pistian, salvinian, pyörölehden päällä ja päälle :(...

Eli... jatkan nyppimistä... :twisted:
Buble-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 20:44, 10.07.2007

Viesti Kirjoittaja Buble- »

Minullakaan ei pikkulimaska kasva, vaikka sitä tulee varmaan joka kasvin mukana.. Ehkä partis tekee yöllisiä vierailuja pinnalla 8O no ehkä ei.. mutta joo, ehkä poikkean aiheesta. Pisti vaan silmään. :D
iisku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:19, 22.06.2007
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja iisku »

leväbarbit tais hotkasta kaikki ku tuli rapujen mukana sitä
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

Ei meillä mahdu levikset mhinkään kun pisin allaskin on vaan 95 cm(300l)... No onneksi nyppiminen rentouttaa...
only--
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 12:16, 04.07.2007

Viesti Kirjoittaja only-- »

joo mullekki tuli pikkulimaskaa, vaikken oo sitä laittanukkaan akvaani.. kai se on tullu joku kalapussin mukana.... :/
kala on kaveri ei sapuska!
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Meillä ainakin omppukotilot herkuttelevat limaskalla ja onneksi sitä saan kaverilta kun tarvitsen :mrgreen:
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Vazkitsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 00:33, 18.07.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vazkitsa »

No itse pääsin eroon limakasta päivässä.
Ensin otat inta kasvit mitä haluat talteen ja huuhtelet kunnolla,
jonka jälkeen haavi kauniisti käteen ja kauhomaan noin 10 minutin kuluttua muutama hassu limaska jäljellä jotka voikin joko poistaa sormin.
A Fish in a tank is better than no fish at all
http://www.freewebs.com/vazkitsa/
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 18:25, 01.10.2006
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Niska-Pietilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Mie en ihan päivässä päässyt, mutta edellisen vastaajan keinoin pääsin eroon. Limaska tulee monesti vahingossa ja on pirullinen päästä eroon. Mutta täysin mahdollista. Nyt miulla yrittää 63 litraiseen tulla limaska, mutta muissa akvaarioissa ei vaivaa ole.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Itsellä aikoinaan pikkulimaska peitti kans yhden altaan pinnan viikossa pari senttiä paksuksi matoksi (allas oli 317ltr!) olis saanu olla joka päivä nyppimäs kun ei kellekään maistunut. :?

Yhtenä päivänä kyllästyin ja haavin kaikki pois joka murusta myöten ja nostin suodattimen niin ylös että pinta kiersi kunnolla ja aina kun näin yhdenkin limaskan lehden, poistin sen välittömästi. Sen jälkeen en oo tavannu sitä altaistani [;)]

Jaavansammal sen sijaan on nykyään turbonopeana tilantäyttäjänä altaassa :mrgreen:
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Mulla on sellainen ongelma tuon pikkulimaskan kanssa, että sitä ei käytännössä pysty saamaan altaasta kokonaan pois, kun minulla on tuo sammaltausta, jonka taakse sitä aina jää kasvamaan ja sitä on ricciankin seassa ihan kiitettävästä :( . Ehkä ei auta muukuin nyppiä sitä pois aina silloin tällöin.
pitchoune
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 13:38, 05.12.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pitchoune »

Saisinko jatkaa ketjua omalla kysymyksellä..?

Eli jos pintaan hankkii salviniaa, pistiaa tai/ja pikkulimaskaa, miten onnistuu pintaruokinta kuivilla hiutaleilla? Eikö lehtien päälle jää ruokaa hukkaan vai osaavatko kalat putsata koko pinnan? Tarkoitan normaalia ruokintamäärää.
Nyt on hyvä kysyä, kun pinta ei ole vielä tukossa...
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...
MKL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 09:00, 12.07.2005
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja MKL »

Minä yleensä vain kauhon siihen pintakasvimattoon aukon, johon äkkiä viskon ruoat. Samalla merkki hitaammin hoksaaville kaloille että on ruoka-aika.
Life's way too short to stay on topic.
keijusto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 09:44, 17.08.2006
Paikkakunta: Pohjois-Hki

Viesti Kirjoittaja keijusto »

MKL kirjoitti:Minä yleensä vain kauhon siihen pintakasvimattoon aukon, johon äkkiä viskon ruoat. Samalla merkki hitaammin hoksaaville kaloille että on ruoka-aika.

Niin minäkin. Ja läträän kädellä että hiutaleet kastuu ja tippuu eikä tartu sinne pintakasveihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”