Sateenkaarikalojen sukupuolierot
Valvoja: Moderaattorit
Sateenkaarikalojen sukupuolierot
Mitkä ovat sukupuolierot? Miten tietää että koiras ja naaras ovat samaa lajia? Tuli mieleen kun tänään katselin kaupan allasta. Kuka kukin on. 8)
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Tässä iloinen Sateenkaari taas vastailee rakkaasta aiheesta
Sateenkaarikaloja on niin monta eri lajia että tässä ei kannata selittää kaikkien sukupuolierot. Mutta esimerkiksi kultapyrstösateenkaaren uros on selkeästi keltainen takaruumiista ja siniharmaa-tummansiniharmaa eturuumiista kun taas naaraalla on leveä tumma kylkiviiva ja suomurivien välissä punaoranssit viivat, usein myös valkoiset evien kärjet. Neonsateenkaaren uroksella on vahvan punaiset evät ja joskus suomujen väliset viivat kun naaraalla vastaavat ovat oranssit, ero on siis pieni. Purppurasateenkaaren ero on selkeä; uros on punainen tai tumman punarusehtava (stressi- /lepoväritys) ja naaras on oliivinvihreä, joskus hieman kellertävä tai jopa melkein hopeinen.
Jos englanti taipuu ja jaksat kaivaa esille tieteelliset nimet kiinnostavista lajeista (löytynee useaan otteeseen vanhoista viesti ketjuista) niin selkeät kuvaukset löytyvät täältä: http://members.optushome.com.au/chelmon/Contents.htm
Kaupassa tiiraillessa puolikasvuisia sateenkaaria on myös suhteellisen harjaantuneellekin silmälle jopa vaikea eroittaa lajit toisistaan, joten sukupuolen määritys onnistuu vasta suhteellisen kookkaista yksilöistä (tämä tietenkin vähentää sateenkaarten yleistä suosiota, sillä kuka nyt ostaisi harmahtavia silakoita heräteostoksena...). Myös Suomessa tällä hetkellä valitettavan yleiset sateenkaarikalojen lajiristeymät sekoittavat määritystä entisestään. Kunhan saan materiaalia kasaan koitan pystyttää suomenkieliset kattavat sivustot sateenkaarikaloista ja laittaa kuvia näistä hybrideistä jotta ne voisi tunnistaa ja ostaa oikein määritettyinä.
Mutta takaisin kysymykseen, eri lajeilla on suuret erot naaraan ja uroksen välillä, toisilla houksenhienot eikä niitä ole ollenkaan helppo nähdä nuorista yksilöistä. Joko ostaa satsin kaloja ja toivoo parasta tai odottaa kunnes sukupuolierot näkyvät (esim. purppuralla suhteellisen myöhään ja kaiken kukkuraksi naaraat ovat tässä maassa harvinaista herkkua).
Ja jos löydät sateenkaarikalan jonka suomenkielinen nimi (vielä ainakin) on ihan pelkkä sateenkaarikala, niin minä haluan sen! 8)

Sateenkaarikaloja on niin monta eri lajia että tässä ei kannata selittää kaikkien sukupuolierot. Mutta esimerkiksi kultapyrstösateenkaaren uros on selkeästi keltainen takaruumiista ja siniharmaa-tummansiniharmaa eturuumiista kun taas naaraalla on leveä tumma kylkiviiva ja suomurivien välissä punaoranssit viivat, usein myös valkoiset evien kärjet. Neonsateenkaaren uroksella on vahvan punaiset evät ja joskus suomujen väliset viivat kun naaraalla vastaavat ovat oranssit, ero on siis pieni. Purppurasateenkaaren ero on selkeä; uros on punainen tai tumman punarusehtava (stressi- /lepoväritys) ja naaras on oliivinvihreä, joskus hieman kellertävä tai jopa melkein hopeinen.
Jos englanti taipuu ja jaksat kaivaa esille tieteelliset nimet kiinnostavista lajeista (löytynee useaan otteeseen vanhoista viesti ketjuista) niin selkeät kuvaukset löytyvät täältä: http://members.optushome.com.au/chelmon/Contents.htm
Kaupassa tiiraillessa puolikasvuisia sateenkaaria on myös suhteellisen harjaantuneellekin silmälle jopa vaikea eroittaa lajit toisistaan, joten sukupuolen määritys onnistuu vasta suhteellisen kookkaista yksilöistä (tämä tietenkin vähentää sateenkaarten yleistä suosiota, sillä kuka nyt ostaisi harmahtavia silakoita heräteostoksena...). Myös Suomessa tällä hetkellä valitettavan yleiset sateenkaarikalojen lajiristeymät sekoittavat määritystä entisestään. Kunhan saan materiaalia kasaan koitan pystyttää suomenkieliset kattavat sivustot sateenkaarikaloista ja laittaa kuvia näistä hybrideistä jotta ne voisi tunnistaa ja ostaa oikein määritettyinä.
Mutta takaisin kysymykseen, eri lajeilla on suuret erot naaraan ja uroksen välillä, toisilla houksenhienot eikä niitä ole ollenkaan helppo nähdä nuorista yksilöistä. Joko ostaa satsin kaloja ja toivoo parasta tai odottaa kunnes sukupuolierot näkyvät (esim. purppuralla suhteellisen myöhään ja kaiken kukkuraksi naaraat ovat tässä maassa harvinaista herkkua).
Ja jos löydät sateenkaarikalan jonka suomenkielinen nimi (vielä ainakin) on ihan pelkkä sateenkaarikala, niin minä haluan sen! 8)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Mulla ainakin neoneissa koiraat on kyljistään sinisiä, välillä jopa violetinsinisiä ja evät kirkkaanpunaiset ja ruumiinmuodoltaan ovat korkeita. Naaras taas muistuttaa lähinnä silakkaa.
Se on aika väritön, kyljiltään ehkä sinertävää ja oranssihtavaa, mutta silti lähinnä silakan värinen, ja evät todella haljun oranssit.
Sinisateenkaarissa naaraat ovat valjumman värisiä kuin koiraat. Mun sinisateenkaaret eivät ole vielä täysikasvuisia, joten en voi niistä sen enempää sanoa. Kultapyrstöistä myös tietääkseni koirailla sen keltasen osan ja rusehtavan etuosan välissä on selkeä raita, eli värit siis katkeavat selkeästi, kun taas naaraalla taitaa se keltainen väritys ns. hiipua.
Ja eikös se ole niin, että naaraat eivät lyhdyttele sillä otsavärillään, vain koiraat?

Sinisateenkaarissa naaraat ovat valjumman värisiä kuin koiraat. Mun sinisateenkaaret eivät ole vielä täysikasvuisia, joten en voi niistä sen enempää sanoa. Kultapyrstöistä myös tietääkseni koirailla sen keltasen osan ja rusehtavan etuosan välissä on selkeä raita, eli värit siis katkeavat selkeästi, kun taas naaraalla taitaa se keltainen väritys ns. hiipua.
Ja eikös se ole niin, että naaraat eivät lyhdyttele sillä otsavärillään, vain koiraat?
-Chyental-
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Ymmärtääkseni kultapyrstön naaraan väritys on aika erilainen kuin uroksen. Kutuväreissä naaraankin takaruumis kellertää mutta muuten naaras on oliivinvihreä punertavilla raidoilla. Uroksilla on vahvempi väritys mitä paremmassa kutukunnossa ovat tai mitä korkeammalla arvoasteikolla (lue: mitä suurikokoisempi yksilö on parvessa). Pienet sekä heikot urokset ovat värittömämpiä. Ainakin kirjallisuuden mukaan, itsellläni ei ole koskaan ollut Melanotaenia boesemania... Tämän näkee selkeästi ainakin purppurasateenkaaressa.
Neonsateenkaaren naaras ja uros voivat nuorina olla lähes samannäköisiä, naaraskin voi olla voimakkaan sini-metallinhohtoinen, mutta sen evät ovat yleensä hieman kellertävämmät kuin uroksella.
Olen kaavaillut suomenkielisten sivujen rakentamista missä olisi kattavaa tietoa sateenkaarikaloista sekä yleisimmin suomessa myytävistä kaloista. Ja tärkeimpänä olisi selkeät kuvat sekä naaraasta että uroksesta, että kuvat hybrideistä jotta niitää voisi mahdollisesti välttää. Kuvamateriaalin kasaaminen on tietenkin työläintä, joten jos halukkaita pääkaupunkiseutulaisia sateeenkaariomistajia löytyy, niin tarvitsisin malleja kuvastoon![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Neonsateenkaaren naaras ja uros voivat nuorina olla lähes samannäköisiä, naaraskin voi olla voimakkaan sini-metallinhohtoinen, mutta sen evät ovat yleensä hieman kellertävämmät kuin uroksella.
Olen kaavaillut suomenkielisten sivujen rakentamista missä olisi kattavaa tietoa sateenkaarikaloista sekä yleisimmin suomessa myytävistä kaloista. Ja tärkeimpänä olisi selkeät kuvat sekä naaraasta että uroksesta, että kuvat hybrideistä jotta niitää voisi mahdollisesti välttää. Kuvamateriaalin kasaaminen on tietenkin työläintä, joten jos halukkaita pääkaupunkiseutulaisia sateeenkaariomistajia löytyy, niin tarvitsisin malleja kuvastoon
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
No en ole täysikasvuista naarasta nähnyt, mutta eläinkaupassa näyttivät suurikokoisen naaraan...ja sillä perusteella mitä vertasin koiraisiin niin oli tuollaiset erot. Mutta meillä on vielä aikaa. Mun uusimmat kultapyrstöt kun ovat n. 3 cm ja suuremmatkin ehkä 6 cm vasta.Sateenkaari02 kirjoitti:Ymmärtääkseni kultapyrstön naaraan väritys on aika erilainen kuin uroksen. Kutuväreissä naaraankin takaruumis kellertää mutta muuten naaras on oliivinvihreä punertavilla raidoilla. Uroksilla on vahvempi väritys mitä paremmassa kutukunnossa ovat tai mitä korkeammalla arvoasteikolla (lue: mitä suurikokoisempi yksilö on parvessa). Pienet sekä heikot urokset ovat värittömämpiä. Ainakin kirjallisuuden mukaan, itsellläni ei ole koskaan ollut Melanotaenia boesemania... Tämän näkee selkeästi ainakin purppurasateenkaaressa.

Mun akka on ollut mulla 2,5 vuotta. Aluksi oli 2 koirasta ja 1 akka. Koiraat kuoli siinä vesilaitosjutussa, naaras eleli pari kuukautta altaan ainoana sateenkaarena, ja sen jälkeen tuli 3 vaavia, jotka kaikki osoittautuivat koiraaksi. Naaras on korkeintaan muuttanut ruumiin väritystä, välillä hieman oranssimpi, mutta lähinnä silakkaa se silti muistuttaa, on ehkä n. puolet koiraiden ruumiin korkeudesta, vaikka pituutta riittääkin.Sateenkaari02 kirjoitti:Neonsateenkaaren naaras ja uros voivat nuorina olla lähes samannäköisiä, naaraskin voi olla voimakkaan sini-metallinhohtoinen, mutta sen evät ovat yleensä hieman kellertävämmät kuin uroksella.
Sivusto olisi kyllä kaivattu. Eikö muut kuin pääkaupunkiseutulaiset kelpaa? Avo kun on mainosalalla niin saahaan digikameraa aina tarvittaessa lainaan ja se osaa muokata kuvista hienot. 8)Sateenkaari02 kirjoitti:Olen kaavaillut suomenkielisten sivujen rakentamista missä olisi kattavaa tietoa sateenkaarikaloista sekä yleisimmin suomessa myytävistä kaloista. Ja tärkeimpänä olisi selkeät kuvat sekä naaraasta että uroksesta, että kuvat hybrideistä jotta niitää voisi mahdollisesti välttää. Kuvamateriaalin kasaaminen on tietenkin työläintä, joten jos halukkaita pääkaupunkiseutulaisia sateeenkaariomistajia löytyy, niin tarvitsisin malleja kuvastoon![]()
-Chyental-
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Chyental kirjoitti:No en ole täysikasvuista naarasta nähnyt, mutta eläinkaupassa näyttivät suurikokoisen naaraan...ja sillä perusteella mitä vertasin koiraisiin niin oli tuollaiset erot. Mutta meillä on vielä aikaa. Mun uusimmat kultapyrstöt kun ovat n. 3 cm ja suuremmatkin ehkä 6 cm vasta.![]()
Ehtiväthän nuo vielä muuttua vaikka miksi

Chyental kirjoitti:Mun akka on ollut mulla 2,5 vuotta. Aluksi oli 2 koirasta ja 1 akka. Koiraat kuoli siinä vesilaitosjutussa, naaras eleli pari kuukautta altaan ainoana sateenkaarena, ja sen jälkeen tuli 3 vaavia, jotka kaikki osoittautuivat koiraaksi. Naaras on korkeintaan muuttanut ruumiin väritystä, välillä hieman oranssimpi, mutta lähinnä silakkaa se silti muistuttaa, on ehkä n. puolet koiraiden ruumiin korkeudesta, vaikka pituutta riittääkin.
Juu, siksi sanoin että voivat olla hyvinkin samannäköisiä. Aina eivät ole... Omani ovat väritykseltään selkeästi samanvärisiä ruumiiltaan, mutta evissä on pieeeeni ero.
Tietenkin kelpaa! En vain itse pääse kuvaamaan, joten on hienoa jos avosi voisi kuvata ja käsitellä kuvia. Kuviin tulisi tietenkin copyrightmerkinnät, mutta olisi kaikkein parasta jos saisin käyttää niitä sitten vähän siellä sun täällä? Siksi ajattelinkin kuvata itse, jottei tarvitsisi ihmetellä tekijänoikeuksia, mutta jos miehesi suostuisi tällaiseen? Aina olisi tietenkin copyrightlause kuvassa. Itsekin olen mainosalalla, joten vähempää kuin hienoja kuvia en edes kelpuuta! 8) Sivujen oitää nimenomaan olla hyvännäköiset ja selkeät kuvat ovat kaiken a ja o.Chyental kirjoitti:Sivusto olisi kyllä kaivattu. Eikö muut kuin pääkaupunkiseutulaiset kelpaa? Avo kun on mainosalalla niin saahaan digikameraa aina tarvittaessa lainaan ja se osaa muokata kuvista hienot. 8)
Mä en ole vielä kysyny siltä...Sateenkaari02 kirjoitti: Tietenkin kelpaa! En vain itse pääse kuvaamaan, joten on hienoa jos avosi voisi kuvata ja käsitellä kuvia. Kuviin tulisi tietenkin copyrightmerkinnät, mutta olisi kaikkein parasta jos saisin käyttää niitä sitten vähän siellä sun täällä? Siksi ajattelinkin kuvata itse, jottei tarvitsisi ihmetellä tekijänoikeuksia, mutta jos miehesi suostuisi tällaiseen? Aina olisi tietenkin copyrightlause kuvassa. Itsekin olen mainosalalla, joten vähempää kuin hienoja kuvia en edes kelpuuta! 8) Sivujen oitää nimenomaan olla hyvännäköiset ja selkeät kuvat ovat kaiken a ja o.

-Chyental-
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Eipä ole kiirettä, hitaasti hyvä tulee ja luultavasti päinvastoin. Joten sit kun ehtiiChyental kirjoitti:Mä en ole vielä kysyny siltä...Mutta ihan mielellään se on noita kaloja ennenkin kuvannut. Ja jos ei kiinnostus tai aika riitä niiden kuvien muokkaamiseen niin jos eivät alkujaan kovin pahoja ole niin varmaan raakileetkin kelpaavat...?

No nyt kuule kävi niin, että äijä potkas mut pihalle...tosin jo kuukausi sitten. Nyt se kyl haluaa mut takasin mut en tiedä vielä otanko. Että en tiiä onko niitä kuvia tulossa...
Toisaalta kaveri on kuvausliikkeessä töissä ja näin ollen saa aina testattavaksi välillä kameroita. Tiedä vaikka suhteilla... ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-Chyental-